Gå til innhold

Glutenfri havregryn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lang historie kortfattet. Har en del problemer med mage/tarm, allergier etc

Har nå begynt å gradvis innføre matvarer som jeg har vært nødt for å kutte ut. En av tingene som står på listen nå er havregryn. Fikk beskjed om å prøve glutenfri havregryn i første omgang og jeg kjøpte denne på butikken.

Nå skal det sies at det er noe år siden sist jeg spiste havregryn og da brukte jeg det som regel til frokost. 1 dl gryn, 2,5 dl væske pluss litt salt, inn i mikroen i 1 minutt, rør om og 1 minutt til. Gjorde det samme nå og fysj, det smakte ikke godt altså. Er det forskjell på smaken på glutenfrie og vanlige? Hadde virkelig gledet meg til dette siden dette var en av mine favoritter før :( 

IMG_8214.PNG

Anonymkode: d8e05...22c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det smaker akkurat det samme. Havregryn i seg selv, er glutenfritt. Vanlige havregryn (uten merket glutenfritt), blir kanskje dyrket i en åker hvor hvete var dyrket året før, det lagres sammen med andre glutenfrie kornslag, og er derfor ikke lenger glutenfrie. Det er altså det samme, men uten forurensning av gluten.

Du kan jo prøve med bananbiter/most banan, bær eller annen frukt, samt nøtter, for å gjøre det til et bedre måltid. Honning er også godt.

Anonymkode: 5025f...829

• Liker 6
Skrevet

Det skal ikke - kan ikke - være noen smaksforskjell på "vanlige" og "glutenfri" havregryn, siden havre ikke inneholder gluten ("glutenfri havre" betyr bare at den er bearbeidet i et glutenfritt miljø). Så det må være enten noe du gjør annerledes enn før, eller smaken din har endret seg, eller din forventning var litt i overkant. Havregrøt er godt, men det smaker ikke bløtkake :P

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare havregryn, vann og salt smaker omtrent som sagmuggrøt.. Enten har du glemt at du pleide ha oppi "noe attåt", eller så hadde du usedvenlig takknemlige smaksløker før :P 

Jeg bruker stevia i grøten for søtning, jeg klarer bare ikke havregrøt uten søtning. Ellers pimper jeg den med alt fra kanel, peanøttsmør, kakaopulver, peanøtsmøtt OG kakaopulver, brunost, banan, blåbær, blåbær og banan, etc. Da er det kjempegodt :D

Anonymkode: 04dbe...02c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ok, kanskje jeg har fått en dårlig pose eller noe da...eller kanskje mandelmelken er blitt rar. Men jeg drakk av mandelmelken i går kveld og da smakte den helt fint iallefall. Er som regel mandelmelk jeg brukte før også. Eller kanskje jeg rett og slett har sluttet å være så begeistret for havregryn etter å ikke ha spist det på noen år...

Har spist havregryn i mange år før jeg måtte slutte, og jeg elsket det helt plain med væske og salt. At man kan piffe den opp vet jeg, hendte ofte jeg brukte andre ingredienser i dersom jeg ville, men aller helst så spiste jeg den helt enkel 

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lang historie kortfattet. Har en del problemer med mage/tarm, allergier etc

Har nå begynt å gradvis innføre matvarer som jeg har vært nødt for å kutte ut. En av tingene som står på listen nå er havregryn. Fikk beskjed om å prøve glutenfri havregryn i første omgang og jeg kjøpte denne på butikken.

Nå skal det sies at det er noe år siden sist jeg spiste havregryn og da brukte jeg det som regel til frokost. 1 dl gryn, 2,5 dl væske pluss litt salt, inn i mikroen i 1 minutt, rør om og 1 minutt til. Gjorde det samme nå og fysj, det smakte ikke godt altså. Er det forskjell på smaken på glutenfrie og vanlige? Hadde virkelig gledet meg til dette siden dette var en av mine favoritter før :( 

IMG_8214.PNG

Om havregryn er glutenfrie eller ikke, er et diskusjonstema blant de med kompetanse på gluten. 

Anonymkode: 9c649...754

• Liker 1
Skrevet

Jeg innførte havregryn i kosten etter 1-2 år uten, og synes først det smakte som papp. Hadde rett og slett glemt hvordan det smakte, kanskje du også opplever det samme? Etter en stund ble jeg helt vant til det igjen, og nå spiser jeg det hver dag. Men jeg kjøpte Møllerens sine forrige uke og er ikke imponert. Disse havregrynene er jo harde! Jeg synes Axa glutenfrie og semper sine er mye bedre, men det handler mest om konsistens, ikke smak. "Plain" havregrøt er veldig kjedelig syns jeg, jeg har oppi litt sukker og en god dæsj kanel, så smaker det ok. 

Til info: Havre er glutenfritt, men blir ofte behandlet i samme mølle som andre glutenholdige kornsorter, så det kan være ganske mye rester av gluten i havren. Derfor må cøliakere ha glutenfri havregryn. Mvh cøliaker :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Såpass ja. Kanskje det rett og slett er en smak som jeg må venne meg til igjen. Før kunne jeg spise varme havregrøt, eller havregryn med kald melk uten noe mer i og syns det var kjempegodt :P 

Da virker det som at det ikke spiller noen rolle om jeg kjøper glutenfrie eller ikke, så kanskje jeg kan ta en billigere pakke neste gang :ler: Vet ikke helt hvorfor legen mente jeg burde begynne med glutenfri havregryn, for jeg har ikke cøliaki. 

har hørt rykter om at store korn metter mer enn slike små lettkokte, stemmer dette?

Har iallfall spist havregrynsgrøt 2-3 morgener på rad nå og føler at magen min har akseptert det greit. Spiser bare 1 dl gryn foreløpig og har heller noe ekstra ved siden av dersom det ikke metter nok. I går brukte jeg fibersirup i for å søte det litt så det ikke skulle smake så rart :P 

Skrevet

Glutenfrie havregryn skal koke lenger enn vanlige. 4 minutter i mikro står det på min pakke.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke jeg noe havregrøtspiser, men har et par barn som spiser det. Ene bruker yoghurt på, den andre brunost.Kan det være noe?

Anonymkode: d5575...4e9

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg noe havregrøtspiser, men har et par barn som spiser det. Ene bruker yoghurt på, den andre brunost.Kan det være noe?

Anonymkode: d5575...4e9

Takk for tips, men jeg trenger egentlig ikke forslag på hva jeg kan ha i. Bare lurte på om det var noe galt med havregrynene siden det ikke smakte slik som jeg husket 👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...