Gå til innhold

Hvor mange prosent av elevene går ut med et snitt på rundt 5.5 eller høyere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet noe om dette? Lærere i VGS som har anslag? 

Anonymkode: 3163b...e7a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette er det ikke ført noe statistikk på. Ikke at jeg ser hvorfor det er så spennende heller hvis man ikke er kjent med elevens fagkombinasjon. 

Anonymkode: 88d66...504

AnonymBruker
Skrevet

Du kan sikkert lage et anslag selv, ved å legge summen for bonuspoeng normale førstegangssøkere får (vet ikke hvor mange en får nå til dags, folk med 5.5 poeng er vel typisk tryhards som tar vanskelig matte + språk og får litt bonuspoeng som regel aner ikke hvordan systemet er idag så det får du sjekke opp), til poengsummen 55, og deretter sjekke hvor mange studier som krever så høye krav og se hvor mange studieplasser disse har, også gange det med 2 kanskje siden ikke alle med toppkrav går for "toppstudiene", også deler du det på totalt antall studieplasser evt skoleplasser, tipper det blir rundt 1-2% av studentene

Uansett, du kan være stolt av deg selv, du har vært en flink pike ;) Så får vi se om du blir like flink i voksenlivet, det ble ikke jeg :P 

Anonymkode: 6a6a3...32b

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan sikkert lage et anslag selv, ved å legge summen for bonuspoeng normale førstegangssøkere får (vet ikke hvor mange en får nå til dags, folk med 5.5 poeng er vel typisk tryhards som tar vanskelig matte + språk og får litt bonuspoeng som regel aner ikke hvordan systemet er idag så det får du sjekke opp), til poengsummen 55, og deretter sjekke hvor mange studier som krever så høye krav og se hvor mange studieplasser disse har, også gange det med 2 kanskje siden ikke alle med toppkrav går for "toppstudiene", også deler du det på totalt antall studieplasser evt skoleplasser, tipper det blir rundt 1-2% av studentene

Uansett, du kan være stolt av deg selv, du har vært en flink pike ;) Så får vi se om du blir like flink i voksenlivet, det ble ikke jeg :P 

Betyr det at jeg har en sjanse til å bli flink i voksenlivet siden jeg har vært dårlig på skolen?:fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Poenggrensene gir kun et anslag på hvor populært et studium er. Det er ikke riktig å bruke dette for å estimere hvor mange elever som går ut av VGS med 5.5 i karaktersnitt eller ikke. I tillegg varierer jo poengene man har. Noen kan eksempelvis komme inn på de typiske toppstudiene med 4 realfagspoeng, men ha et karaktersnitt under 5.5. 

Personlig skulle jeg ønske det var et system for dette, men jeg tror skolesystemet på dette nivået generelt ikke er så opptatt av rangering av enkeltelever (til tross for anonymisering) basert på karakterer. 

Anonymkode: 88d66...504

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...