Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter her og lurer på om jeg har gått i kvinnefella. Det gjelder eierskap i hus, og fordeling ved evt. skilsmisse.

Vi var allerede gift da vi kjøpte hus. I tinglysingen er eierskapet skjevdelt 60/40, pga. vi hadde ulik EK.

Vi tok opp et lån på det resterende, med delt ansvar 50/50 på oss begge. Han har hele veien hatt betydelig høyere inntekt enn meg. Vi har begge betalt så mye vi har maktet på lånet (rammelån, så vi betaler så mye/lite vi vil), men han har jo da betalt mye mer enn meg, sikkert 90%.  Siden han jobber lange dager, har det også blitt naturlig at jeg tar meg av innkjøp i det daglige, siden jeg har mest tid. Altså har en stor del av min inntekt gått til mat/klær/interiør/julegaver til hele familien osv., som som ytterligere har gjort at jeg har betalt lite på lånet. Nå er lånet nedbetalt, og vi har ikke lenger noe med banken å gjøre.

Det er ikke noe særeie eller arv inne i bildet her, hvis det er relevant.

Ved evt. skilsmisse og salg av huset, hva får jeg: 50% siden vi har felleseie og begge har bidratt etter evne til felles økonomi på ulik måte? Eller 40% siden det er min tinglyste eierandel? Eller 16% som tilsvarer pengene jeg har bidratt med (EK+avdrag)?

Regner med det er noen som har vært igjennom dette som kan opplyse meg litt?

Heldigvis er vi godt gift, og det er ingen skilsmisse i sikte så langt øyet kan se! :)

Anonymkode: cd628...516

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du beskriver en variant av kvinnefella. Når du betaler forbruk, så kunne du like gjerne spylt pengene ned i wc, fordi du har ikke noe håndtast bevis på at du har brukt penger på huset, der verdiene ligger ved et brudd. 

Han kan ganske sikkert bevise at han er den som har betalt boligen? Den har både håndfast og beviselig verdi, i tillegg kommer verdistigningen han og skal nyte godt av ved brudd. Hva som er tinglyst, fordeling av lån m.m. betyr lite dersom han ved kontoutskrifter ol. Kan bevise at han er den som har betalt også ditt lån. 

Ved skilsmisse er det ofte den som har den mest pågående og vågale advokaten og de beste kortene å forhandle med, som vinner frem med sine krav. Men uansett, kan den ene part bevise at det er han som har betalt for fast eiendom, bil og andre større verdigjenstander, så har denne parten som oftest de sterkeste kortene både for å få beholde verdiene og for å vinne frem. Advokater koster og, det samme gjør rettssak. 

Anonymkode: 3c2d1...4f7

AnonymBruker
Skrevet

At ikke kvinner lærer. Ser fint ut med duker,puter og gardiner som passer sammen. 

Hvorfor bruker dere pengene på innbo jenter? Istedenfor å spare,som er å betale boliglån. 

Anonymkode: 4e04a...aba

AnonymBruker
Skrevet

Det disse to AB over her skriver stemmer ikke. (Men det kunne stemt om dere bare var samboere). Det dere har opparbeidet dere av formue iløpet av ekteskapet deles likt. Så TS vil ha krav på minst 40%

Anonymkode: c0076...48e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...