Gå til innhold

Gjeldsordning eller ha lånet i banken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har hatt mye kontakt med nav Ang å få gjeldsordning og vil mest sannsynligvis få det. Men har også mulighet å samle alle lånene mine hos banken og ha 10 år nedbetaling. Jeg er i 30 årene. 

Hva er lurest å velge? Velger jeg nav er jeg gjeldsfri om 5 år. Men banken sa at de ikke anbefalte og ta nav pga hvis noe skjer senere så kommer ikke de til å hjelpe meg igjen. Livet er endret seg så kommer ikke til å skje noe så drastisk igjen. 

Jeg bare lurer på hva som er best å velge?

Anonymkode: 87cbb...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres veldig rart ut at du skal få gjeldsordning når du er ung og faktisk har mulighet til å gjøre opp for deg i løpet av relativt kort tid :klo:

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nav kan kun gi gjeldsrådgivning, de har ingenting med offentlig gjeldsordning å gjøre. Skaff deg møte hos namsmannen, det er de som kan fortelle deg om du ville fått det eller ikke. De kan gi korrekte råd om hva som er best for deg. 

Anonymkode: 09fbf...87c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjeldsordning får jeg. Jeg fucket til økonomien for noen år siden og har vanvittige kredittgjeld. 

Men må finne ut hva som er best.. 10 år i vanlig bank er lenge, og der setter de opp minstebeløp på rentene. 

Gjeldsordning er jeg helt gjeldsfri om 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjeldsordning får jeg. Jeg fucket til økonomien for noen år siden og har vanvittige kredittgjeld. 

Men må finne ut hva som er best.. 10 år i vanlig bank er lenge, og der setter de opp minstebeløp på rentene. 

Det høres likevel rart ut fordi det viktigste kriteriet for å få gjeldsordning er at man er varig ute av stand til å betjene gjelden sin og det er du jo ikke hvis den kan nedbetales i løpet av 10 år via et lån i vanlig bank.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, du er gjeldfri om 5 år, men 10 år etter så er du overvåket av Namsmannen. Dvs; arver du store beløp eller vinner store gevinster så beslaglegges de. Hvis noen spanderer en sydentur på deg mister du gjeldsordningen! Har en bror som er under gjeldsordning og det er det han har fått beskjed om. Så velg banken du og behold friheten kontra NAV/Namsmannen.

Anonymkode: 80fe5...acf

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, du er gjeldfri om 5 år, men 10 år etter så er du overvåket av Namsmannen. Dvs; arver du store beløp eller vinner store gevinster så beslaglegges de. Hvis noen spanderer en sydentur på deg mister du gjeldsordningen! Har en bror som er under gjeldsordning og det er det han har fått beskjed om. Så velg banken du og behold friheten kontra NAV/Namsmannen.

Å? Det har ingen fortalt meg! Det er jo helt vanvittig. Trodde man var ferdig når gjelden var nedbetalt..

takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har du nok fått til dels veldig feil informasjon.....

Først så kan du lese deg opp her: https://www.politi.no/tjenester/gjeldsordning/

Om du har flere spørsmål etter det kan du kontakte namsmannen i ditt distrikt.

Ikke ta for god fisk informasjon fra forum.

mvh,

en som jobber som namsmann

Anonymkode: 3f262...391

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å? Det har ingen fortalt meg! Det er jo helt vanvittig. Trodde man var ferdig når gjelden var nedbetalt..

takk for svar!

Men greia er jo at som regel har ikke disse gjeldsofrene som får gjeldsordning, nedbetalt etter fem år. De har bare betalt noe.

Men fem år under tvangstrøyen og kummerlige økonomiske forhold er det ordningen har satt. Man betaler så mye man kan i fem år, og så er man ferdig, uansett hvor mange ubetalte kroner som står igjen. Ordningen er kun femårig. Resten av gjelden, som er igjen etter de fem årene, strykes.

Det er derfor man er under overvåking i ytterligere ti år når fem-års-perioden er over. Hvis man arver eller vinner, kan namsmannen tre inn og ta over pengene, for å dekke noe av det gjeldsofferet ikke rakk å betale under femårsperioden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tull! Etterperioden er vanligvis på to år. Noen får lenger etterperiode avhengig av hvilken type gjeld det er og hvor mye. Feks. Lånekassen, eller annen statlig gjeld. 

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

takk for svar!

Gjelden blir jo ikke nedbetalt, så nei, du er ikke ferdig da. Men jeg har ikke hørt om noen i nyere tid som får ti års etterperiode, det vanligste er to, men noen kan få 1-3 år lenger. 

12 minutter siden, Million skrev:

Men greia er jo at som regel har ikke disse gjeldsofrene som får gjeldsordning, nedbetalt etter fem år. De har bare betalt noe.

Men fem år under tvangstrøyen og kummerlige økonomiske forhold er det ordningen har satt. Man betaler så mye man kan i fem år, og så er man ferdig, uansett hvor mange ubetalte kroner som står igjen. Ordningen er kun femårig. Resten av gjelden, som er igjen etter de fem årene, strykes.

Det er derfor man er under overvåking i ytterligere ti år når fem-års-perioden er over. Hvis man arver eller vinner, kan namsmannen tre inn og ta over pengene, for å dekke noe av det gjeldsofferet ikke rakk å betale under femårsperioden.

Rart det er flere som har slik feilinfo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er forresten også feil. Herregud... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hatt mye kontakt med nav Ang å få gjeldsordning og vil mest sannsynligvis få det. Men har også mulighet å samle alle lånene mine hos banken og ha 10 år nedbetaling. Jeg er i 30 årene. 

Hva er lurest å velge? Velger jeg nav er jeg gjeldsfri om 5 år. Men banken sa at de ikke anbefalte og ta nav pga hvis noe skjer senere så kommer ikke de til å hjelpe meg igjen. Livet er endret seg så kommer ikke til å skje noe så drastisk igjen. 

Kan du samle lån og nedbetale over 10 år, så er du ingen kandidat for gjeldsordning. Gjeldsordning er for folk med varig dårlig økonomi og som aldri vil ha sjangs for å betale ned gjelden sin både på grunn av dårlig betalingsevne og på grunn av størrelsen på gjelden. Her må det være noe som ikke stemmer i hi. 

Anonymkode: 219d9...d07

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ab 87C: Du har rett. Overvåkingsperioden er to år, ikke ti år, iflg. denne informasjonssiden.

"

Etter en gjeldsordning

• Når du gjennomført gjeldsordningen i henhold til avtalen, skal kravene i ordningen slettes.
  • Hvis du mottar arv, gevinst eller liknende av betydelig omfang innen to år etter at gjeldsordningsperioden er avsluttet, kan kreditorene kreve at dette blir fordelt på dem.

"

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dersom du kan samle lånene i banken og betale dette ned på 10 år høres det helt usansynlig ut at du kan få gjeldsordning. 

Ett kriterie for å få gjeldsordning er "Man kan ikke få åpnet gjeldsforhandling eller få gjeldsordning dersom det åpenbart vil virke støtende for andre skyldnere eller samfunnet for øvrig.".

http://www.paragrafen.no/?id=161

NAV har forøvring ingenting med gjeldsordning i gjøre. Dette blir behandlet av namsmannen/tingretten.

Anonymkode: bee7f...157

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom du kan samle lånene i banken og betale dette ned på 10 år høres det helt usansynlig ut at du kan få gjeldsordning. 

Ett kriterie for å få gjeldsordning er "Man kan ikke få åpnet gjeldsforhandling eller få gjeldsordning dersom det åpenbart vil virke støtende for andre skyldnere eller samfunnet for øvrig.".

http://www.paragrafen.no/?id=161

NAV har forøvring ingenting med gjeldsordning i gjøre. Dette blir behandlet av namsmannen/tingretten.

Anonymkode: bee7f...157

Jepp. Gjeldsordning får man KANSKJE om gjelden ikke kan betales ila det som kalles "overskuelig framtid" Dette er satt til 15 år.

Hilsen en som har gjeldsordning selv.

Anonymkode: a61b1...175

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri hørt om noen som faktisk får til å ordne opp ved hjelp av lån i banken som får gjeldsordning. Gjeldsordning skal være siste utvei når alt annet ikke går.
Men, hvis du kan velge, så er gjeldsordning best for deg, lånet i banken best for dem du skylder penger. 

Anonymkode: b74a0...352

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri hørt om noen som faktisk får til å ordne opp ved hjelp av lån i banken som får gjeldsordning. Gjeldsordning skal være siste utvei når alt annet ikke går.
Men, hvis du kan velge, så er gjeldsordning best for deg, lånet i banken best for dem du skylder penger. 

Anonymkode: b74a0...352

Personen driver med tull. SELVFØLGELIG får h*n ikke GO om en kan ordne opp med et lån i banken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg snakket med saksbehandleren min i nav nå og hun har sendt videre papirene til de som skal behandle saken min. Hun er ganske sikker jeg vil få GO. 

Hun har ikke spurt om jeg har prøvd i banker ol. Jeg var i et møte i går, de skulle og forhandle litt rundt og se om de kunne overta og får renten ned i 10-15%. 

Beklager hvis jeg er litt rotete, jeg har bare sagt det jeg har fått beskjed om. Men skal gi dere beskjed med engang jeg får svar: om jeg får GO eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakket med saksbehandleren min i nav nå og hun har sendt videre papirene til de som skal behandle saken min. Hun er ganske sikker jeg vil få GO. 

Hun har ikke spurt om jeg har prøvd i banker ol. Jeg var i et møte i går, de skulle og forhandle litt rundt og se om de kunne overta og får renten ned i 10-15%. 

Beklager hvis jeg er litt rotete, jeg har bare sagt det jeg har fått beskjed om. Men skal gi dere beskjed med engang jeg får svar: om jeg får GO eller ikke. 

Rotete?

Uansett hva du tror og påstår vil du aldri få GO om du kan rydde opp selv, med et banklån. Da kunne vel alle fått GO...?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sakbehandleren i Nav kan ikke vite dette. Du må i møte med Namsmannen, det er de som styrer med gjeldsordning. Du må være ærlig om at banken har sagt de kan hjelpe deg. Det er Namsmannen som avgjør, ikke hun på Nav. Det er også Namsmannen som vil vite om du har andre muligheter. Gjeldsrådgivning fra kommunen (oftest nav) er et lavterskeltilbud for å luke ut slik at ikke alle drar rett til Namsmannen, samt for å få oversikt. Og evt finne ut om det kan løses med frivillig gjeldsordning/betalingsavtaler. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...