AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #1 Skrevet 10. mars 2017 Hei! Kan man kombinere sølv fra Bergen til en Valdres bunad? Eller er det regler på dette? Er opprinnelig fra ene stedet med har familietilhørighet på det andre stedet. Lar det seg kombinere eller er det fyfy? Hilsen en fersk en! Anonymkode: 34f80...ddc
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #2 Skrevet 10. mars 2017 Nei, absolutt ikke! Sølvet er en del av bunaden, og du kan ikke velge og vrake der. Du må bruke det sølvet som hører til bunaden. I tillegg til å bryte absolutt alt av kutyme, vil det ofte være vanskelig å få sølv fra en bunad til å passe til en annen. Søljer er gjerne laget for å erstatte knapper og "glidelåser": Jeg har bergensbunad, og der er kun en av søljene til pynt, resten er for å holde skjorten og bunaden lukket. Anonymkode: 5e558...5d6 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #3 Skrevet 10. mars 2017 Ja, det synes jeg du kan. Bunadspolitiet mener nok noe annet, tradisjonellt ville man brukt det man hadde uavhengig av oppdiktetede regler som bunadspolitiet har tenkt seg ut. I min familie bruker vi skamløst arvesølv uansett hvor det opprinnelig kommer fra. Litt personlighet og individualitet er det lov å ha... Anonymkode: 99975...de4 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #4 Skrevet 10. mars 2017 Ja det kan du, så lenge det ser bra ut, og passer til bunaden. Tradisjonelt brukte man sølv man arvet heller enn å kjøpe nytt, og da blir det litt plukkogmiks når man har slekt flere steder. Jeg har en bunad hvor ingenting av sølvet har noen spesifisert funksjon utover å lukke skjorta, og bunaden fikk ikke fullstendig sett med offisielt sølv før på 80-tallet, så det er fortsatt helt vanlig å ikke ha det. Dette med at alt skal kjøpes sammen og være et ufravikelig sett er en moderne ide som har lite med tradisjon å gjøre. Anonymkode: 249a6...17c 3
Ulven Skrevet 10. mars 2017 #5 Skrevet 10. mars 2017 Det er ikke "ulovlig" å bruke arvesølv, men når det er så stor forskjell som her, ville jeg tenkt meg om. Bergensbunadens sølv er svært forskjellig fra Valdresbunadens, så personlig ville jeg ikke gjort det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå