Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noen måter jeg kan få fast arbeid på dagtid når som jeg er 35år? Har mange år med hull i CV, jeg har bodd og snakker flytende norsk og engelsk. Har bilsertifikat og bil. Er alene med barn som begynner på skolen til høsten. Trenger derfor helst 8-16 jobb på dagtid og helst fast stilling, men er villig til å jobbe gratis 2-3 mnd i praksis for å opparbeide meg erfaring. Men det må føre til lønnet arbeid! Har blitt utnyttet av arbeidsgivere før uten å få noe betalt for arbeidet, dette vil jeg unngå så langt det lar seg gjøre.

Hva er det lureste jeg kan gjøre med tanke på min fremtid? Er det lurt å ta noen vaskekurs/sertifikat? 

Er det noe lignende tiltak som hjelper oss 30-åringer i arbeid?

Prosjektet "Orntli' arbeid" er et samarbeid mellom NAV, Bergen kommune, NHO og LO. Bergen kommune tilbyr praksisplasser for unge mellom 18 og 25 år som ikke er i arbeid eller jobb.

Tips ønskes!

Anonymkode: a604c...a1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bemanningsbyrå er mitt beste tips:-) Slik fikk i alle fall jeg til slutt fast jobb. Hvilket byrå som er best for deg kommer an på hvilken utdannelse du har. I tillegg må du naturligvis søke på alt du finner interessant og du er kvalifisert for:-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville satset på utdannelse om du har mulighet? Jada, man kan fortsatt ta kurs og få seg "enklere" jobber, men det blir stadig vanskeligere på grunn av automatiseringssamfunnet. Gjør deg selv en tjeneste å ta en skikkelig utdannelse :)

Anonymkode: e940d...1bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet mitt er at jeg ikke fullførte videregående skole. Jeg har virkelig ikke lyst på skolebenken igjen. Jeg lærer best hvis jeg får holde på i praksis. Å utdanne meg er greit nok så lenge jeg har noen garantier for at noen vil ansette meg etter på.

AnonymBruker
Skrevet

Det er aldri for sent :) Ville hvertfall fokusert på å fullføre videregående, med det så har du ennå litt flere jobbmuligheter enn hvis du bare har u. skole, selv om man ikke tar videre studier. 

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er aldri for sent :) Ville hvertfall fokusert på å fullføre videregående, med det så har du ennå litt flere jobbmuligheter enn hvis du bare har u. skole, selv om man ikke tar videre studier. 

Det er ikke bare å sette seg igjen på skolebenken for å fullføre vgs når man er 35 år. Tror jeg heller hadde lagt meg ned for å dø da. Men hvis en arbeidsgiver sa at jeg kunne få jobb hvis jeg var villig til å gå på vgs for å lære "historie" "fysikk" "geometri", så hadde jeg nok gjort det. For meg koster skolegang såpass mye av motivasjonen min at det må stilles garantier for ansettelse etter på om jeg skal orke å lære noe som er helt uvesentlig for arbeid i fremtiden. Å gå på skole bare for å gå på skole er for meg misbruk av meg selv og alt jeg står for. Jeg kan norsk, engelsk og kan regne med formler. Hva mer trenger man å kunne?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare å sette seg igjen på skolebenken for å fullføre vgs når man er 35 år. Tror jeg heller hadde lagt meg ned for å dø da. Men hvis en arbeidsgiver sa at jeg kunne få jobb hvis jeg var villig til å gå på vgs for å lære "historie" "fysikk" "geometri", så hadde jeg nok gjort det. For meg koster skolegang såpass mye av motivasjonen min at det må stilles garantier for ansettelse etter på om jeg skal orke å lære noe som er helt uvesentlig for arbeid i fremtiden. Å gå på skole bare for å gå på skole er for meg misbruk av meg selv og alt jeg står for. Jeg kan norsk, engelsk og kan regne med formler. Hva mer trenger man å kunne?

Forstår meget godt at det ikke alltid er så gøy (videregående var jo ikke alltid så fantastisk gøy alltid), men det handler om mer enn fagene i seg selv. Det handler om at man ofte får litt bedre allmennkunnskaper (selv om jeg innser at det kanskje er begrenset når man allerede har blitt 35 og deltatt i samfunnet lenge kontra en 16 åring), og det handler om at man viser at man fullfører :) Det er jo for så vidt en del jobber som krever minst videregående skole også. 

Det er kanskje ikke like enkelt som når man er 16, men man kan f. eks. ta manglende fag på Sonans eller lignende, man trenger ikke nødvendigvis å sette seg i klasserommet sammen med ungdommene.

Garantier om jobb får nok de færreste uansett, selv mange med høyere utdannelse må lete en stund etter jobb. Kanskje bortsett fra spesialiserte fagfelt som sykepleie, politi, forsvar etc. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakker du godt engelsk kan du se om det er mulig å få jobb som omviser på museum eller lignende i sommersesongen i alle fall. Sjekk butikker, kiosker osv. Der kan arbeidstiden variere, men om du er heldig kan du få tilpasning om sjefen ser deg som mer stabil ansatt enn en student. Sjåførjobber finnes, f.eks pizzabud osv. Blomsterbutikk, bud m.m. 

Anonymkode: f2e5c...e02

AnonymBruker
Skrevet

Og: En annen grunn til at jeg nevner dette med utdannelse er at det gjerne er enklere å få en kontorjobb (som oftere er 08-16 jobb enn andre bransjer) når man i det minste har fullført videregående. Om man blir renholdsmedarbeider vil man gjerne vaske før kontortid mange steder, dvs. man starter ofte 06, evt. jobber kveldsskift slik at det blir klart til neste dag. Det kan være uforenlig med ditt ønske om "standard" arbeidstider. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 10.3.2017 den 12.49, AnonymBruker skrev:

Det du viser til senere arbeidsgivere, er at du greier å fullføre det du starter på. Det er nok dessverre viktig for de fleste arbeidsgivere. Enig i at du kan se på bemanningsbyråer, og da er det som regel barnehageassistent, assistent på sykehjem osv. som kan bli aktuelt. Ville derfor anbefalt å fullføre vgs og å ta noen kurs. Det finnes jo en del fagutdanninger etter hvert. Tolker og fengselsbetjent er vel betalt utdanning?  Når det gjelder kurs ville jeg snakket med voksenopplæringen. Det er en del desentraliserte årsstudium osv etter hvert, men da har man igjen behov for vgs. 

(PS: jeg fullførte vgs i voksen alder selv. Brukte 23/5-regelen)

Anonymkode: babf0...63a

AnonymBruker
Skrevet

Hvor i landet bor du? Vet at hvertfall Akershus og Buskerud har gratis karriereveiledere som hjelper i slike spørsmål. Tror feks man kan gå lærekandidat (om det er det det heter) der man jobber/ er lærling innom et område i fire år, så kan man søke om å ta en eksamen og få fagbrev. Karriereveiledere har mye info om hvilke muligheter man har. 

Anonymkode: 9f95b...e61

Skrevet

Vekter, men da må man ta vekterkurs, og det kan være vanskelig å få 100% og dagtid.

AnonymBruker
Skrevet

Vanlig lager jobb, helt greit betalt.

Anonymkode: 22285...3e5

AnonymBruker
Skrevet
På 10.3.2017 den 12.49, AnonymBruker skrev:

Du må nok endre den innstillingen.Det er mange av oss som har måttet ta den tunge veien tilbake til skolebenken i voksen alder,og de færreste har noe garnati for jobb etterpå.Slik er det bare.

Anonymkode: 361c6...c60

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...