Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
41 minutter siden, Arabella skrev:

Nei, det er ikke det.

kverulerer du bare for å gjøre det? Er ikke ett menneske her inne som ikke skjønte at TS snakket om å skifte hjul på bilen og ikke dekk på felgen - bortsett fra kanskje deg da :fnise: siden du må påpeke det flere ganger liksom...

• Liker 4
Skrevet
48 minutter siden, canacas skrev:

Det er helt uaktuelt at jeg skal skifte dekk. Virkelig uaktuelt!! Jeg har dekkhotell, ellers gratis veihjelp hvor som helst i verden (skryter de av), så ikke pokker om jeg ødelegger neglene på dekk. 

Eller HJULSKIFT da. For å få det skikkelig poengtert :laugh:

Det er godt vi er flere😉 Og den ene gangen jeg har punktert på de 20 årene jeg har hatt serfikatet, så ringte jeg falken, funka bra det også😂

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Arktis skrev:

Dekkskifte og hjulskifte er vel det samme? 

1 time siden, Arabella skrev:

Nei, det er ikke det.

1 time siden, Arabella skrev:

Nå får vi se hvor lang tid det går før du også blir slaktet og hånet, slik som jeg er blitt når jeg skriver korrekt betegnelse.

Jo, det er det. Tror verkstedene i landet og NAF har mer peil på dette enn hjemmeværende husmødre:

https://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/dekktilbehor/dekkskifte

https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/dekk/rad-ved-hjulskift/

Er bare å google begge ord, det:fnise:.

Anonymkode: ff36b...5d9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan skifte dekk, men mannen min gjør det allikevel. Neppe av glede da det trolig ikke er noe mer festlig for han å gjøre enn det er for meg. Men jeg kan ikke helt se for meg han sitte å slenge i sofaen mens jeg skifter dekk av et eller annet prinsipp. Det er han rett og slett for både deltagende og snill til 😀

Anonymkode: 8ef3e...900

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes dere at det er mannens oppgave å skifte dekk på bilen? Jeg har en kjæreste (ikke samboer), som mener jeg bør gjøre dette selv. Han kan godt lære meg det, sier han, men han nekter å gjøre det for meg. Jeg har prøvd å lære det før, men jeg er liten og spedbygd og synes rett og slett det er altfor tungt! Han sier da at jeg trenger treningen. Jeg synes det er på sin plass at han som mann og kjæreste gjør dette for meg, helst av glede! Menn jeg ikke engang har et forhold til har hjulpet meg med dette hvert år, uten å nøle. Kun for å være snill. 

Hva mener dere? Jeg personlig forstår ikke hvorfor ikke kjæresten ønsker å hjelpe meg med dette! 

Anonymkode: c2fd5...64d

Kjæresten din gjør deg en stor tjeneste. Å skifte dekk er heller ikke spesielt tungt eller vanskelig. Dette klarer du!

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes dere at det er mannens oppgave å skifte dekk på bilen? Jeg har en kjæreste (ikke samboer), som mener jeg bør gjøre dette selv. Han kan godt lære meg det, sier han, men han nekter å gjøre det for meg. Jeg har prøvd å lære det før, men jeg er liten og spedbygd og synes rett og slett det er altfor tungt! Han sier da at jeg trenger treningen. Jeg synes det er på sin plass at han som mann og kjæreste gjør dette for meg, helst av glede! Menn jeg ikke engang har et forhold til har hjulpet meg med dette hvert år, uten å nøle. Kun for å være snill. 

Hva mener dere? Jeg personlig forstår ikke hvorfor ikke kjæresten ønsker å hjelpe meg med dette! 

Øh, nei.

De legger inn aksjer i håp om å få kjenne på kroppen din. De mest optimistiske håper på sikt å få komme i buksene dine.

Lærer du deg å skifte dekk selv unngår du fremtidig seksuell tilnærming.

Anonymkode: ba996...66e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han ønsker jo å hjelpe deg ved å lære deg hvordan det skal gjøres. 

Anonymkode: 4d277...4a2

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er det. Tror verkstedene i landet og NAF har mer peil på dette enn hjemmeværende husmødre:

https://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/dekktilbehor/dekkskifte

https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/dekk/rad-ved-hjulskift/

Er bare å google begge ord, det:fnise:.

NAF sier det helt korrekt; "slik skifter du hjul". Begrepene er to forskjellige, men folk flest sier "å skifte dekk" når de egentlig mener "å skifte hjul". Å skifte dekk var nok mer aktuelt tidligere, før det ble vanlig at man hadde to eller flere sett felger - som var dyrt og unødvendig. I land man ikke behov for sommer- og vinterdekk - og derfor kun ett sett felger, er det også å vanlig "å skifte dekk". 

Wiki forklarer også litt av dette. 

• Liker 1
Skrevet

Lever bilen inn til kyndige mennesker som skifter dekk? Tilby å skifte dekk på mannens bil også. Ikke dyrt, og lett som en plett. Så spør du mannen hva han planlegger til middag i dag.

Skrevet

Å skifte dekk er nok best overlatt til profesjonelle da det er et helvete å få dekket av og på felgen uten spesialutstyr :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, FantasDick skrev:

NAF sier det helt korrekt; "slik skifter du hjul". Begrepene er to forskjellige, men folk flest sier "å skifte dekk" når de egentlig mener "å skifte hjul". Å skifte dekk var nok mer aktuelt tidligere, før det ble vanlig at man hadde to eller flere sett felger - som var dyrt og unødvendig. I land man ikke behov for sommer- og vinterdekk - og derfor kun ett sett felger, er det også å vanlig "å skifte dekk". 

Jeg tenker vi hører på verkstedene og NAF og sier at "å skifte hjul" eller "å skifte dekk" er nøyaktig det samme.

Om dekkene skal felges om, er en annen sak.

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, Maren N skrev:

Jeg synes at det er mannens oppgave om kvinnen ikke har styrke / stamina til å skifte de dekkene selv... Min mann hjelper meg til med utskiftning når han er tilgjengelig. 

Det er ikke tungt å skifte dekk i det hele tatt

• Liker 1
Skrevet

Ja han er faktisk slik at han sjeldent ønsker å hjelpe meg. Han er snill med meg, men han mener kvinner bør være selvstendige på alt og er opptatt av likestilling. Føler jeg står i takknemlighetsgjeld for alt han gjør for meg. Han gjør ingenting av seg selv, og jeg må alltid spørre han hvis jeg trenger hjelp til noe. Han selv trenger ikke hjelp til noe som helst (foreløbi), og er svært selvstendig. Han har også mye penger, og betaler andre dersom det er noe han ikke kan gjøre selv. Men jeg er snill med han, overrasker han med middag med levende lys, massasjer, vasker klærne hans hvis han har klær liggende hos meg som trenger en vask osv. Og hvis han skulle trenge hjelp til noe som var innenfor mitt kunnskapsområde, så hadde jeg gladelig hjulpet han. 

ts

Gjør han noe av dette for deg da? 

Synes man skal hjelpe hverandre i ett forhold. Ett forhold skal gi deg energi og glede, ellers så er det like greit å være singel. 

Skrevet

Er det din bil så bør du også klare det selv. Han sier jo han kan hjelpe deg og lære deg det. Ta imot hjelp av han og lær selv. Det er en fordel å kunne bytte dekk selv f.eks. ved punktering og uten hjelp tilstede. Du kan jo selvfølgelig velge vekk å lære deg det selv, og heller betale noen for gjøre det. Men i det fleste tilfeller er det kun snakk om dekkskift 2 ganger i året og selv mener jeg man bør ha gjort det et par ganger selv, til man kan det ordentlig, før man benytter seg av "lettvinte" løsninger som å betale seg ut av det. 
Jeg forstår også hvorfor han ikke har lyst å gjøre det for det når det virker som at du krever/forventer at det er hans jobb.  

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen tar altså denne likestillingen til et helt absurd nivå. Det ER forskjell på kvinner og menn, og på enkelte oppgaver synes jeg at man kan utnytte hverandres sterke sider til det beste. Dette betyr IKKE at ikke mannen skal lage mat, vaske klær osv, fordi det er ingen biologi som gjør dette vanskelig. Men uansett så synes jeg man skal hjelpe hverandre i et forhold. Jeg lager gladelig en koselig matpakke til kjæresten dersom han ligger hos meg i ukedagene, og jeg drar på jobb før han. Ikke fordi jeg er kvinne, men fordi jeg ØNSKER å glede kjæresten min. Og når jeg likevel lager matpakke til meg selv, så lager jeg en til han også. Det samme tenker jeg med dekkskift. Han skal jo uansett skifte dekk på sin egen, hvorfor ikke ta min også?

ts

Fordi han er en ansvarsfull mann, som vil sørge for at du lærer dette godt nok selv, til du trenger det? Om du synes det er dumt at han ikke gjør noe, mens du skifter dekk, så kan han vel finne på noe annet forefallende arbeid i mens?

Skrevet

Du sier jo selv at du kjenner massevis av menn som med glede hjelper deg med å skifte dekk hvert år, hva er problemet da egentlig,

Skrevet

Det er selvfølgelig veldig hyggelig om mannen gidder å gjøre det, men vil han ikke må du ta ansvar selv. Enten skifte selv eller få det gjort på verksted/dekkhotell. At man er kvinne er ingen unnskyldning. Din bil, ditt ansvar.

Skrevet

Greit nok at det er din bil og ditt ansvar og alt skal være likestilling osv, men jeg hadde selvsagt skiftet dekk på bilen til jenta mi for å være snill og hyggelig :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, FantasDick skrev:

Slitsomt? Chiller på sofaen, jeg. :) Vil vel ikke kalle det å "henge seg opp i" selv om jeg påpeker at noe er feil.

Pappa sa alltid -"rett skal være rett"! :opplyser:

Enig!

Anonymkode: 0d380...02c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, FantasDick skrev:

Altså, jeg er enig med deg og du har helt rett og alt det der. Men grunnen til at man sier skifte dekk er jo fordi denkene er det eneste som er annerledes og det som er essensielt å bytte ut. Så man sier bytte dekk som et metonym eller noe slikt, som å si "en røyk", i stedet for "en sigarett".

Dere som henger dere opp i det, pleier dere å angripe de som sier at tiden går eller at de tar seg en røyk? :P 

Anonymkode: 0d380...02c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...