AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #1 Skrevet 10. mars 2017 Guttene våre (4 og 5 år) deler rom og det gjør meg gal. Hadde vi hatt flere soverom skulle de gladelig fått hvert sitt, men det har vi ikke. Den eldste våkner ofte først og gjør deretter sitt beste for å vekke den andre. Dette har vi snakket mye om for at han skal forstå at dette gjør man ikke. Han skjønner at han ikke får lov og vi merker at han derfor prøver å vekke lillebroren på måter han tror vi ikke får med oss (de sover i køyeseng og han prøver å bevege på sengen, eller han prøver å vekke ham ved å snakke lavt til ham og tror vi ikke hører det) for så å kunne hevde at lillebroren våknet av seg selv. Når så begge er det da full baluba på rommet deres og forsøk på å roe dem ned og få dem til å legge seg og sove videre fungerer ikke. Vi er innmari leie både av å bli vekket tidlig om morgenen og av at lillebror (som har stort søvnbehov) blir vekket før han er uthvilt (med dertilhørende konsekvenser utover dagen). Noen som har forslag til hvordan vi kan få storebroren til å respektere at lillebror trenger mer søvn og la ham være i fred slik at både lillebror og vi andre kan få sove om morgenen? Setter veldig pris på svar. Anonymkode: 97312...867
skruf Skrevet 10. mars 2017 #2 Skrevet 10. mars 2017 Sånn holdt broren min og meg på også. Endte med at pappa ryddet ut av hjemmekontoret sitt så ble det soverommet mitt.. Men har dere to soverom så må jo barna bare dele. Hvis soverommet er av grei størrelse, hva med å dele det av? Sett opp en lettvegg så blir det to rom. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #3 Skrevet 10. mars 2017 Vi har flere soverom, men vi har også flere barn og annen fordeling er ikke mulig, det er disse to som må dele. Vi kan heller ikke dele av noen av soverommene. Anonymkode: 97312...867
Minlillesky Skrevet 10. mars 2017 #4 Skrevet 10. mars 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Guttene våre (4 og 5 år) deler rom og det gjør meg gal. Hadde vi hatt flere soverom skulle de gladelig fått hvert sitt, men det har vi ikke. Den eldste våkner ofte først og gjør deretter sitt beste for å vekke den andre. Dette har vi snakket mye om for at han skal forstå at dette gjør man ikke. Han skjønner at han ikke får lov og vi merker at han derfor prøver å vekke lillebroren på måter han tror vi ikke får med oss (de sover i køyeseng og han prøver å bevege på sengen, eller han prøver å vekke ham ved å snakke lavt til ham og tror vi ikke hører det) for så å kunne hevde at lillebroren våknet av seg selv. Når så begge er det da full baluba på rommet deres og forsøk på å roe dem ned og få dem til å legge seg og sove videre fungerer ikke. Vi er innmari leie både av å bli vekket tidlig om morgenen og av at lillebror (som har stort søvnbehov) blir vekket før han er uthvilt (med dertilhørende konsekvenser utover dagen). Noen som har forslag til hvordan vi kan få storebroren til å respektere at lillebror trenger mer søvn og la ham være i fred slik at både lillebror og vi andre kan få sove om morgenen? Setter veldig pris på svar. Anonymkode: 97312...867 Åh, fem års alderen er herlig! Jeg har en villnattugleapekatt av en 5 åring, som er veldig aktiv på kvelden/natten. Men hun har ingen søsken. Men jeg har selv erfaring med å sove på samme rom som lillebror. Det var ikke søte roser 24/7 altså. Jeg tenker du bare må overleve. Det går seg til, over tid. Men det kommer alltid til å være litt sånn i ny og ne. Men kan ikke dere få nattugla inn til dere en periode? Eventuelt at dere sover i stuen, i dagseng, så kan en av de ha rommet deres til de blir litt større? Har du flere soverom/flere barn? Kan en av de bo på samme rom med den andre? De som har lik søvnmønster og er mer like generelt? Da blir det et ledig rom, som kan gå til den en av guttene Det er jo ikke bra om den som trenger søvnen sin blir vekket hele tiden av storebror... 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #5 Skrevet 10. mars 2017 Det er disse to som må dele rom. Spesielle behov hos de andre barna gjør at annen fordeling ikke er mulig. Sove på stua tror jeg blir vanskelig. Ikke bare er stuen lys og uten lysskjerming (trenger å ha det mørkt), men vi må være tilgjengelige for barna om natten så det er ikke aktuelt å sove i en annen etasje enn dem når de er såpass små, Men vi får vel bare holde ut og håpe det blir bedre. De eldre søsknene drev ikke på slik, så det er litt nytt for oss dette her. Anonymkode: 97312...867
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #6 Skrevet 10. mars 2017 Et av barna må nesten sove på foreldresoverommet en tid. Helst 5-åringen. En madrass på gulvet, og beskjed om at "slik må det bli når du vekker lillebror. Du får sove i egen seng når du lærer deg å la ham sove selv om du er våken". Anonymkode: b3797...fb4 7
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #7 Skrevet 10. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Guttene våre (4 og 5 år) deler rom og det gjør meg gal. Hadde vi hatt flere soverom skulle de gladelig fått hvert sitt, men det har vi ikke. Den eldste våkner ofte først og gjør deretter sitt beste for å vekke den andre. Dette har vi snakket mye om for at han skal forstå at dette gjør man ikke. Han skjønner at han ikke får lov og vi merker at han derfor prøver å vekke lillebroren på måter han tror vi ikke får med oss (de sover i køyeseng og han prøver å bevege på sengen, eller han prøver å vekke ham ved å snakke lavt til ham og tror vi ikke hører det) for så å kunne hevde at lillebroren våknet av seg selv. Når så begge er det da full baluba på rommet deres og forsøk på å roe dem ned og få dem til å legge seg og sove videre fungerer ikke. Vi er innmari leie både av å bli vekket tidlig om morgenen og av at lillebror (som har stort søvnbehov) blir vekket før han er uthvilt (med dertilhørende konsekvenser utover dagen). Noen som har forslag til hvordan vi kan få storebroren til å respektere at lillebror trenger mer søvn og la ham være i fred slik at både lillebror og vi andre kan få sove om morgenen? Setter veldig pris på svar. Anonymkode: 97312...867 Hm...hva med at en av dere i en periode sover på madrass inne hos dem, og så vise den eldste at med en gang han våkner, kan han stå opp, slå på TV/finne IPad og litt mat og bare nyte morgenen for seg selv? Kanskje smøre et par skiver som står klare i kjøleskapet, sette TV på riktig kanal etc. Altså, legge tilrette for at han kan stå opp selv. Gjør det med ham noen dager først og få inn rutinen, og så kan man jo håpe at han ser gleden ved å gjøre dette selv. Han er jo gammel nok til å sitte alene på stua og se TV (med mindre han er en skikkelig liten skøyer som kan finne på å tømme alle kjøkkenskapene eller lignende). Jeg er veldig for å begrense TV/iPad-bruk altså, men har man skikkelige morgenfugler, ryker akkurat dette prinsippet hjemme hos oss iallefall! Anonymkode: 74737...adf 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #8 Skrevet 10. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Et av barna må nesten sove på foreldresoverommet en tid. Helst 5-åringen. En madrass på gulvet, og beskjed om at "slik må det bli når du vekker lillebror. Du får sove i egen seng når du lærer deg å la ham sove selv om du er våken". Anonymkode: b3797...fb4 Denne er det beste rådet til nå! Oppførselen må jo få kjedelige konsekvenser! Anonymkode: e8c17...544 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #9 Skrevet 10. mars 2017 Kanskje noe å tenke på når du føde barn du ikke har plass til. Anonymkode: 63a77...523
Vera Vinge Skrevet 10. mars 2017 #10 Skrevet 10. mars 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje noe å tenke på når du føde barn du ikke har plass til. Anonymkode: 63a77...523 Eh, at barn har hvert sitt soverom er jo ikke noe krav, da. Mine barn sover på samme rom, selv om de kunne hatt hvert sitt, og det er bare koselig. Men, jeg ville nok innført noen kjedelige konsekvenser for 5-åringen, ja. Han er stor nok til å vite at det han gjør er galt, og jeg hadde blitt veldig irritert om min 5-åring holdt på sånn. Om 5-åringen til ts syns det er kjedelig å måtte sove på madrass på foreldresoverommet, hadde jeg gjort det. Min 5-åring, derimot, ville ansett det som en belønning, så om dette var hos oss, ville jeg heller tatt den yngste inn til oss. Evt. at han må stå opp stille og fint dersom han vil se på barnetv/ipad e.l. om morgenen. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #11 Skrevet 10. mars 2017 Jeg vet ikke akkurat hva slags konsekvenser, men dette må få konsekvenser for storebror. Han har jo fått streng beskjed om å skjerpe seg, men har ikke gjort det. Slikt må det bli konsekvenser av, ellers har han jo ingen grunn til å høre på dere senere heller. Anonymkode: ed88f...6c1 1
Skogsprinsessa Skrevet 10. mars 2017 #12 Skrevet 10. mars 2017 Om dere legger storebror senere, sover han også lengre om morgenen, da? Isåfall er det bare å justere liggetiden hans...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå