Gå til innhold

Forslag til treretters

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal ha ca 15 personer over på middag neste måned i forbindelse med et jubileum. Tenkte å ha tre retter, men står litt fast på ideer på hva servere. Så hadde håpet at noen kunne komme med tips. Innbydelse er sendt ut, der jeg ba om få beskjed om å få melding tilbake om allergier etc.

En er allergisk mot skalldyr og fisk av såpass alvorlig grad at han ikke kan komme om vi serverer det. En har cøliaki, to er muslimer og to er veganere. 

Så har noen ideer på hva vi kan servere? 

Anonymkode: 1c64b...97d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

tomat, mozzarella, basilikum, olivenolje

biff, hasselbackpoteter, syltet løk

sjokolademousse med friske bær

Anonymkode: c36c1...d0f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

veganerne kan få det samme, bare uten mozzarella, biff og gi dem noe vegansk spesialrett til dessert.

slitsomme mennesker

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

når jeg tenker meg om kan de sitte der med bær og soyamelk til dessert

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med en sorbet til dessert? Ikke kjempespennende kanskje men det kan alle spise http://trinesmatblogg.no/2011/07/29/jordbaersorbet/ litt bær og smeltet mørk (melkefri) sjokolade til eller noe..

Middag kan du ha noe kjøtt med noen gode bakte rotgrønnsaker og sopp i ovnen? Så kan veganeren få bakte grønnsaker og sopp og en annen saus til.

Forrett kanskje salat med mozzarella som nevnt over? Hvis du bruker gode tomater og olivenolje og kanskje noen pinjekjerner i så blir den god uten osten og 😀

Anonymkode: b23d7...137

AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste når man tenker menysammensetning er råvarer i sesong.

Tomater, mozzarella, basilikum og jordbær er definitivt ikke i sesong nå. Sitrus er, altså appelsiner og sitroner. Europeisk asparges kommer også snart. Reker og blåskjell er gode nå mens det ennå er kaldt i havet (ikke aktuelt for veganerne, selvsagt). Jeg ville tenkt om jeg kunne lage forrett og dessert basert rundt noe av dette.

Anonymkode: 810c2...c72

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tomater, mozzarella, basilikum og jordbær er definitivt ikke i sesong nå. Sitrus er, altså appelsiner og sitroner. Europeisk asparges kommer også snart. Reker og blåskjell er gode nå mens det ennå er kaldt i havet (ikke aktuelt for veganerne, selvsagt). Jeg ville tenkt om jeg kunne lage forrett og dessert basert rundt noe av dette.

Edit: Jeg glemte skalldyrallergien! Så stryk det forslaget, selvsagt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke være jordbærsorbet, jeg bare søkte på et eksempel på oppskrift uten egg pga. Veganerne og tok første. her er et revidert forslag med sitrus http://trinesmatblogg.no/2010/04/13/appelsinsorbet-i-godt-selskap/ :fnise: :wow: 

Anonymkode: b23d7...137

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer ikke med konkret forslag til meny her, men vil gi et litt mer generelt råd. I og med at det kommer såpass mange kan det bli mye jobb om du skal lage flere alternativer for å tilpasse til alle spesialbehovene. Jeg tror det enkleste du kan gjøre er å starte med det som kan spises av alle gjestene, altså en vegansk meny, og prøve å finne glutenfrie retter. Veganmisjonen har mange fine oppskrifter, og der vil jeg tro det er mulig å finne både forretter, hovedretter og desserter som ikke inneholder gluten. 

Lykke til! :) 

Anonymkode: af075...315

• Liker 1
Skrevet

matprat.no og søk på "vegan" :) da dekker du både muslimene og sjømatissuet med en gang..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer ikke med konkret forslag til meny her, men vil gi et litt mer generelt råd. I og med at det kommer såpass mange kan det bli mye jobb om du skal lage flere alternativer for å tilpasse til alle spesialbehovene. Jeg tror det enkleste du kan gjøre er å starte med det som kan spises av alle gjestene, altså en vegansk meny, og prøve å finne glutenfrie retter. Veganmisjonen har mange fine oppskrifter, og der vil jeg tro det er mulig å finne både forretter, hovedretter og desserter som ikke inneholder gluten. 

Lykke til! :) 

Nå har jeg lest litt mer, så her kommer jeg med menyforslag likevel: :) 

Forrett: Squashravioli med soltørket tomat og valnøttfyll

Hovedrett: Nøttestek 

Dessert: Sjokolademousse

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk! 

Vi har diskutert litt her i kveld, og funnet ut vi går nok for en vegansk kveld. Det blir sikkert det enkleste og sikkert like godt. Jubilanten syntes det var en god idé og. :) 

Anonymkode: 1c64b...97d

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor 3 retters? med så mange forskjellige mennesker som ikke kan spise ditten og datten?

Kansje dere skal diskutere om en buffett hadde vært bedre?

Ha forskjellige stasjoner så alle kan smake på alt =)

+ en dessert bord <3 er jo fest!

Mange retter som kan lages dagen før

Anonymkode: 54b75...421

• Liker 1
Gjest carmabell
Skrevet

Forrett: gazpacho (alle kan spise)

Hovedrett: risotto med asparges og anamafilet (vegansk versjonen av kyllingvinger og finnes på de fleste menybutikker)
eller linseburgere med søtpotetfries og guacamole (alle kan spise alt)

Dessert: sjokolademouse (pass på at det ikke er gelatin i) eller sorbet. (alle kan spise)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...