Gå til innhold

USA har ingen mammapermksjonsordning, hvorfor det? "American dream"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg oppdaget noe sjokkerende om USA. De har ikke lovpålagt mammapermisjon ordning. Selv land i Afrika har ordning.  men på bunn kommer altså et av verdens mektigste land kom sammen masse  u-land. Er det noe som vet om dette stemmer? Så det på et program på TV, og ifølge Google er det korrekt 

Jeg trodde USA var bygget på familieverdier og at familie var viktig. dere som har bodd i USA, hva gjør det med babyen sin? sender før i barnehagen? Er det noen som vet hvorfor ikke huset har mammapermksjon ordning? Der virker helt absurd.  Kan en sjef sparke en som er gravid eller ønsker å være hjemme med spedbarnet sitt?

Jeg er sjokkert 😮

Anonymkode: 5cf5d...0c2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg oppdaget noe sjokkerende om USA. De har ikke lovpålagt mammapermisjon ordning. Selv land i Afrika har ordning.  men på bunn kommer altså et av verdens mektigste land kom sammen masse  u-land. Er det noe som vet om dette stemmer? Så det på et program på TV, og ifølge Google er det korrekt 

Jeg trodde USA var bygget på familieverdier og at familie var viktig. dere som har bodd i USA, hva gjør det med babyen sin? sender før i barnehagen? Er det noen som vet hvorfor ikke huset har mammapermksjon ordning? Der virker helt absurd.  Kan en sjef sparke en som er gravid eller ønsker å være hjemme med spedbarnet sitt?

Jeg er sjokkert 😮

Ja, det stemmer.

Er du heldig kan du være hjemme til babyen er 3-4 mnd.

Er ikke uten grunn at mange kvinner slutter i jobben når de har fått barn

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes vel knapt ett mer kapitalistisk land enn USA. Kvinner og barn er utgiftspost som må reduseres så mye som mulig. Barna rett i day care og mødrene på jobb. Må tjene og bruke penger, det er det viktigste i livet...

:ironi:

Anonymkode: dd81b...cc2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd mange år i USA og født barn der. I USA begynner barn i barnehagen fra de er seks uker gamle. 

-Man har rett på seks ukers ulønnet permisjon. Blir du sykemeldt i svangerskapet trekkes det fra de seks ukene.

-Noen får betalt de seks ukene gjennom arbeidsgiver hvis de har gode "benefits".

-Og ja, du mister jobben hvis du ikke går tilbake på jobb innen seks uker. Med mindre du jobber et sted med ekstra ordninger.

Anonymkode: 77a33...0d5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes vel knapt ett mer kapitalistisk land enn USA. Kvinner og barn er utgiftspost som må reduseres så mye som mulig. Barna rett i day care og mødrene på jobb. Må tjene og bruke penger, det er det viktigste i livet...

Ts

er virkelig USA så tett i toppen at se ikke forstår at et spedbarn behøver mamman sin? Bryter med all sunn fornuft å sende en 3 uker gammel baby i daycare :klaske:i Norge er vi hjemme med lønn i 9mmd-1 år. Hvorfor kan ikke "the american dream" få det til .

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil, de må jobbe for å beholde sykeforsikring som de har gjennom jobben. Vinninga går opp i spinninga. Barnehageplass koster ca 10,000kr i måneden og oppover.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De er jo nesten alene i verden om å ikke ha offentlige helsetjenester også (bortsett fra de siste årene). De er generelt mot offentlige tjenester der borte.

Anonymkode: a6547...85e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd mange år i USA og født barn der. I USA begynner barn i barnehagen fra de er seks uker gamle. 

-Man har rett på seks ukers ulønnet permisjon. Blir du sykemeldt i svangerskapet trekkes det fra de seks ukene.

-Noen får betalt de seks ukene gjennom arbeidsgiver hvis de har gode "benefits".

-Og ja, du mister jobben hvis du ikke går tilbake på jobb innen seks uker. Med mindre du jobber et sted med ekstra ordninger.

Det høres horribelt ut 😮 seks uker ? Et spedbarn. Stakkars baby og stakkars mamma. Jeg ser på arbeidsplassen min blir ofte kollegaer sykemeldt i perioder under svangerskapet for mor og barns beste. Når det samme skjer i USA risikerer mamma å miste jobben eller dra fra sin nermest nyfødte baby? Hvor hjerterå er de sjefene da?

en noe ting. Det blir flere millioner mennesker i USA. Hvorfor synes de det er greit ? Hvorfor kjemper de ikke for lovpålagt lønnet mammapermisjon trygghet?  er de dumme?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

er virkelig USA så tett i toppen at se ikke forstår at et spedbarn behøver mamman sin? Bryter med all sunn fornuft å sende en 3 uker gammel baby i daycare :klaske:i Norge er vi hjemme med lønn i 9mmd-1 år. Hvorfor kan ikke "the american dream" få det til .

i norge er vi bortskjemte til de grader . ingen som egentlig skal ha rett til noe. mammapermisjon er ikke en menneskerett.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det høres horribelt ut 😮 seks uker ? Et spedbarn. Stakkars baby og stakkars mamma. Jeg ser på arbeidsplassen min blir ofte kollegaer sykemeldt i perioder under svangerskapet for mor og barns beste. Når det samme skjer i USA risikerer mamma å miste jobben eller dra fra sin nermest nyfødte baby? Hvor hjerterå er de sjefene da?

en noe ting. Det blir flere millioner mennesker i USA. Hvorfor synes de det er greit ? Hvorfor kjemper de ikke for lovpålagt lønnet mammapermisjon trygghet?  er de dumme?

de sitter ikke med samme sosialistiske mindsett som oss. De ønsker ikke å betale skatt for at andre skal ha mammapermisjon. Det er hva de mener med freedom, frihet til å være helt på egenhånd med kun ansvar for seg selv.

vet du at det kan koste over en million å føde tvillinger om det oppstår komplikasjoner under fødsel? om du ikke har forsikring må du betale det selv

Anonymkode: 61c54...197

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja helt enig er utrolig sjokkerende. Tenker på meg selv nå. I denne graviditeten har jeg vert 100% sykemeldt fra uke 10 til permisjonen. Jeg klarer ikke helt dagligdagse ting hjemme og i hvert fall ikke jobbe. Har aldri dølt meg så dårlig noen gang! Aner ikke hva jeg skulle ha gjort i USA feks😱

Anonymkode: 9556f...921

AnonymBruker
Skrevet

de sitter ikke med samme sosialistiske mindsett som oss. De ønsker ikke å betale skatt for at andre skal ha mammapermisjon. Det er hva de mener med freedom, frihet til å være helt på egenhånd med kun ansvar for seg selv.

vet du at det kan koste over en million å føde tvillinger om det oppstår komplikasjoner under fødsel? om du ikke har forsikring må du betale det selv

Anonymkode: 61c54...197

Så det er det de mener med freedom. I mine norske ører høres der egoistisk, selvsentrert og lite lurt ut. USA er et dypt kristent land. Kristne verdier sier at man skal hjelpe si neste. Men å betale skatter som gjør at alle, inkludert dem selv, er umulig? 

Ikke veldig kristent at en ung jente fra et fattig strøk tenkte keisersnitt for å redde hun og babyen, og så bli straffet med å være gjeldsslave resten av livet. Hvor er hjertene? Er ikke all menneskeliv viktig uansett hvor mye penger man har eller ikke har?

Er de hyklere eller?

hva skjer hvis de blir langvarig syke da? For eksempel kreft, og ikke kan jobbe? Mister de ikke da forsikring, og dermed også helsehjelp goder ? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har jo hatt den kalde krigen og er livredd for alt som lukter sosialisme, men den frykten er på vei ut hos mange. Ting ble myknet opp under Obama og Bernie Sanders har tatt den helt ut og kaller seg selv sosialdemokrat (noe som hadde vært utenkelig for noen år siden). Men det er også mange som kjemper imot og de klarte til og med å velge Trump til president, så det blir i hvert fall ikke noen videre utvikling de neste fire årene, med Trumpcare, blant annet.

Kort forklart.

• Liker 4
Skrevet

Skal svare deg på det, uten anonymknappen denne gangen 😉

1) Ja, seks uker! Og det er veldig mange som ikke har råd å ta de seks ukene engang! Husk, arbeidsgiver er ikke pålagt å gi deg lønn! Noen arbeidsplasser gir deg lønn de ukene som en del av sin "benefit package". 

2) De fleste får helseforsikringen sin gjennom jobben. Og da er man nødt til å holde på den jobben! En vanlig fødsel (uten komplikasjoner) kommer raskt på $40,000. Da sier det seg selv at man må tilbake på jobb, og beholde forsikringen! Tenk hvor ofte babyer og småbarn er syke! 

3) Det er ikke sjefene som er hjerterå, det er systemet! Og de kjenner jo heller ikke til noe annet. For dem er dette helt normalt.

4) Jeg jobbet en liten stund på spedbarnsavdelingen i en barnehage der borte mens jeg studerte. (Var gift med en amerikaner) Her snakker vi babyer på 6 uker og oppover som er i barnehagen ti timer hver dag! Nærmest null kroppskontakt eller kos iløpet av dagen. De satt bare i vippestoler. Ren oppbevaring! Jeg holdt ikke ut mer enn noen dager på den jobben! Helt jævlig! Og de ansatte fikk minstelønn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja helt enig er utrolig sjokkerende. Tenker på meg selv nå. I denne graviditeten har jeg vert 100% sykemeldt fra uke 10 til permisjonen. Jeg klarer ikke helt dagligdagse ting hjemme og i hvert fall ikke jobbe. Har aldri dølt meg så dårlig noen gang! Aner ikke hva jeg skulle ha gjort i USA feks😱

Anonymkode: 9556f...921

Stakkars deg 😕 Og tenk om sjefen din ville "tatt dra deg" ditt nyfødte barn fordi du skal jobbe. Hadde det ikke vært fryktelig? De må være noen idioter som ikke gjør mer protest. Menneskeliv er menneskeliv og er nyfødt barn tregere sin mor/far. Og en gravid kvinne må ikke måtte sette livet sitt eller babyens liv i fare med å jobbe når helsa sier stopp

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars deg 😕 Og tenk om sjefen din ville "tatt dra deg" ditt nyfødte barn fordi du skal jobbe. Hadde det ikke vært fryktelig? De må være noen idioter som ikke gjør mer protest. Menneskeliv er menneskeliv og er nyfødt barn tregere sin mor/far. Og en gravid kvinne må ikke måtte sette livet sitt eller babyens liv i fare med å jobbe når helsa sier stopp

Men en gravid kvinne der borte må også gå på jobb for å få penger til å leve! De kan ikke bare stikke til legen og få sykemelding som oss. Funker ikke sånn der! Du har tre sykedager per kalenderår. Og èn uke ferie. Derfor står de i det, for de har ikke noe valg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Hummingbird2 skrev:

Skal svare deg på det, uten anonymknappen denne gangen 😉

1) Ja, seks uker! Og det er veldig mange som ikke har råd å ta de seks ukene engang! Husk, arbeidsgiver er ikke pålagt å gi deg lønn! Noen arbeidsplasser gir deg lønn de ukene som en del av sin "benefit package". 

2) De fleste får helseforsikringen sin gjennom jobben. Og da er man nødt til å holde på den jobben! En vanlig fødsel (uten komplikasjoner) kommer raskt på $40,000. Da sier det seg selv at man må tilbake på jobb, og beholde forsikringen! Tenk hvor ofte babyer og småbarn er syke! 

3) Det er ikke sjefene som er hjerterå, det er systemet! Og de kjenner jo heller ikke til noe annet. For dem er dette helt normalt.

4) Jeg jobbet en liten stund på spedbarnsavdelingen i en barnehage der borte mens jeg studerte. (Var gift med en amerikaner) Her snakker vi babyer på 6 uker og oppover som er i barnehagen ti timer hver dag! Nærmest null kroppskontakt eller kos iløpet av dagen. De satt bare i vippestoler. Ren oppbevaring! Jeg holdt ikke ut mer enn noen dager på den jobben! Helt jævlig! Og de ansatte fikk minstelønn.

Takk for at du deler erfaringene dine. Jeg skjønner godt du ikke klarte den jobben. En baby trenger nærhet og stimuli. Det USA gjør kan jo faktisk skade disse små med å tvinge dem i daycare som ikke er tilstrekkelig bygget opp. 

Nå kom jeg på en sak jeg leste om for noen år siden der en daycare ristet en baby til døde. Foreldrene sa de ikke hadde noe valg enn å lemne babyen der. Og resultatet ble fatalt

angående punkt 2) den ordningene du beskriver der blir jo som å skyte seg i foten. Du trenger forsikring for å få betalt helsehjelp. Blir du langvarig syk og ute av stand til å jobbe, mister du jobben og da også forsikring og rett på helsehjelp. Motsidene system

AnonymBruker
Skrevet

Det er lett å glemme hvor sykt USA faktisk er. Elsker landet, men de er så jævlig ekstreme. 

TS: Ser ut som dette er noe som interesserer deg. Det finnes masser av dokumentarer, bøker osv. om det. Du er ikke den eneste som har fått sjokk.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men en gravid kvinne der borte må også gå på jobb for å få penger til å leve! De kan ikke bare stikke til legen og få sykemelding som oss. Funker ikke sånn der! Du har tre sykedager per kalenderår. Og èn uke ferie. Derfor står de i det, for de har ikke noe valg.

Og jeg som trodde Japan var ille når det kom til arbeidstider og ferie. Jeg tok feil, USA virker å være like ille. Glad jeg bor i trygge Norge. Jeg jobber i helsevesenet og enkelte pasienter klager over en egenandel på 245kr, de skulle bare vist hvor heldige de er

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er jo nesten alene i verden om å ikke ha offentlige helsetjenester også (bortsett fra de siste årene). De er generelt mot offentlige tjenester der borte.

Det er kommunisme det vet du.

Anonymkode: cef53...25d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...