AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #1 Del Skrevet 9. mars 2017 Vi hadde en diskusjon på jobb her om dagen om hva familiene våre gjorde under krigen. Hvor de bodde, om de kjempet og evt hvilken side de kjempet på. En av kollegaene mine har tysk bestefar. Han var stasjonert i Norge under krigen, på tyskernes side. Og han fortalte dette. Det viser seg at en annen kollega har slektninger som ble deportert til Tyskland under krigen. Og ble ganske sint og krevde at den tysk-ættede kollegaen skulle be om unskyldning for hva som skjedde under krigen. Flere av oss reagerte på dette. For hva forfedrene våre har gjort og ikke gjort har vi jo lite innvirkning på. Det hele endte med at hun som har famile som ble deportert stormet ut fordi hun ikke fikk den unskyldningen hun mente hun hadde krav på. Tilbake satt vi litt forvirret over hele hendelsen og visste ikke helt hva vi skulle si eller gjøre. Er det virkelig innafor å kreve unskyldning fra en kollega for hva som skjedde to generasjoner siden? Anonymkode: 16e46...00c 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #2 Del Skrevet 9. mars 2017 Øh... nei. Anonymkode: 0d58b...74d 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosewood Skrevet 9. mars 2017 #3 Del Skrevet 9. mars 2017 Nei, det er ikke innafor. Dere har da ikke gjort en drit 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #4 Del Skrevet 9. mars 2017 Nei.... Bare nei. Anonymkode: 19d1c...baf 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 9. mars 2017 #5 Del Skrevet 9. mars 2017 Herregud. Praktiserer vi virkelig arvesynd i 2017? Jaja.... Det overrasker meg ikke. Hvorfor i alle dager skal man måtte i unnskyld for noe som skjedde før man ble født? Det er det dummeste jeg har hørt. Det var ikke kollegaen din som deporterte den andre kollegaen din. Det var forfedrene deres... herregud... Er det rart det er krig i verden? 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aragorn II Elessar Skrevet 9. mars 2017 #6 Del Skrevet 9. mars 2017 Nei man skal ikke be om unnskylding for hva forfedrene har gjort. Man er ikke ansvarlig for forbrytelser forfedrene har gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuglekvitter__ Skrevet 9. mars 2017 #7 Del Skrevet 9. mars 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde en diskusjon på jobb her om dagen om hva familiene våre gjorde under krigen. Hvor de bodde, om de kjempet og evt hvilken side de kjempet på. En av kollegaene mine har tysk bestefar. Han var stasjonert i Norge under krigen, på tyskernes side. Og han fortalte dette. Det viser seg at en annen kollega har slektninger som ble deportert til Tyskland under krigen. Og ble ganske sint og krevde at den tysk-ættede kollegaen skulle be om unskyldning for hva som skjedde under krigen. Flere av oss reagerte på dette. For hva forfedrene våre har gjort og ikke gjort har vi jo lite innvirkning på. Det hele endte med at hun som har famile som ble deportert stormet ut fordi hun ikke fikk den unskyldningen hun mente hun hadde krav på. Tilbake satt vi litt forvirret over hele hendelsen og visste ikke helt hva vi skulle si eller gjøre. Er det virkelig innafor å kreve unskyldning fra en kollega for hva som skjedde to generasjoner siden? Anonymkode: 16e46...00c Nei det er det nok ikke. Kan det hende at hun er dement? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #8 Del Skrevet 9. mars 2017 Da må det være litt tidlig demens, siden vi er i 40-årene. Så hun kjente ikke disse slektningene heller (de kom dessverre aldri tilbake til Norge). Vi ble nok tatt litt på sengen der og da. Det var en så uventet reaksjon. Og vi startet å lure på om det var vi som manglet litt sosiale antenner her (vi andre tok jo hans parti). Anonymkode: 16e46...00c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sanne__ Skrevet 10. mars 2017 #9 Del Skrevet 10. mars 2017 6 timer siden, fuglekvitter__ skrev: Nei det er det nok ikke. Kan det hende at hun er dement? Ikke meningen å kuppe tråden. Men jeg har ei i min nærhet som reagerer likeens på ting. Kan det være et tidlig tegn på demens? Jeg burde kanskje lage en egen tråd om dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catalina Culès Skrevet 10. mars 2017 #10 Del Skrevet 10. mars 2017 (endret) Nei vet du hva, det får da være grenser, ingen er ansvarlige for det forfedre har gjort, å be om unnskyldning for det blir rett å slett for dumt. Denne kollegaen din kan ikke være helt riktig i topplokket. Endret 10. mars 2017 av Catalina Culès Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #11 Del Skrevet 10. mars 2017 Er vedkommende oppvokst i en annen kultur? Ganske spesi om det var en nordmann som ble sinna. Tror jeg hadde ledd av overraskelse om noen hadde krevd en unnskyldning fra meg. Anonymkode: eea2a...c9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuglekvitter__ Skrevet 10. mars 2017 #12 Del Skrevet 10. mars 2017 (endret) 4 timer siden, Sanne__ skrev: Ikke meningen å kuppe tråden. Men jeg har ei i min nærhet som reagerer likeens på ting. Kan det være et tidlig tegn på demens? Jeg burde kanskje lage en egen tråd om dette Hvis forfedre ber noen "ta skylden" for ting som har skjedd under krigen så vil jeg enten tro at personen er litt rar, eller kanskje dement. Alle skjønner vel at en på 20-30-40-50+ år ikke kan ta på seg skylden for noe sånt? Hva skal ts gjøre? Ta på seg skylden for at bestemoren/faren brukte binders og nisselue under krigstiden? Stakkars. Endret 10. mars 2017 av fuglekvitter__ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #13 Del Skrevet 10. mars 2017 Hvis arvesynd blir en greie vi må forholde oss til igjen har vel vi fleste nordmenn noe å beklage. Da må vi dra til en del kystbyer og beklage at vi plyndret gull og mennesker blant annet. men igjen, siden det er stor sannsynlighet for at en del av oss er avstammet både fra vikinger og treller, så holder det kanskje at hver og en av oss ser oss i speilet og beklager til oss selv? Nei faen heller. Det å skylde på en mann for at en av hans forfedre var i militæret som tilhørte den nasjonen som utførte massemord?! De hadde faktisk obligatorisk militær tjeneste i tyskland og! Anonymkode: 7c2eb...543 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FluffyJuggernaut Skrevet 10. mars 2017 #14 Del Skrevet 10. mars 2017 (endret) Nei, ærlig talt. Man bør selvfølgelig akseptere hva som har skjedd i fortiden på godt og vondt. Men å skulle be om unnskyldning for hva våre forfedre har gjort finner jeg helt urimelig. Om noen skal be noen om unnskyldning så er det vel hun til han, og til dels dere andre som fikk som ørene flagret for hendelser ingen av dere kan endre på. Endret 10. mars 2017 av Elliespelli 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #15 Del Skrevet 10. mars 2017 Om hun skal følge den logikken der, så bør hun dra til England og be alle engelskmenn hun møter om unnskyldning for hva hennes forfedre gjorde mot dem under vikingtiden.... De som ikke personlig har gjort noe galt skal ikke be om unnskyldning. De som ikke har blitt gjort noe galt mot, trenger ingen unnskyldning. Jeg er ikke ansvarlig for hva min bestefar har gjort, og ting som har blitt gjort mot min bestefar har da ikke blitt gjort mot meg.. Makan for en dramaqueen. Anonymkode: 37f36...b16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #16 Del Skrevet 10. mars 2017 Kan det være at kollegaen med deporterte besteforeldre egentlig ikke ønsket en unnskyldning på den måten dere andre oppfatter det, men mer en forståelse/innrømmelse av at det som skjedde med besteforeldrene var fælt og galt? Kan hun ha oppfattet det som om kollegaen med den tyske bestefaren forsvarte bestefaren sin og støttet eller bagatelliserte handlingene hans eller noe slik? Altså at hun reagerer på at kollegaen (tilsynelatende eller reelt) ikke viste et snev av empati med hennes familie? Anonymkode: 2f12e...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #17 Del Skrevet 10. mars 2017 Altså denne arve synden henger i. Mamma ble skrå sett av sin tante familie pga hennes far ( altså tante bror) hadde meldt seg inn i NS i starten av krigen. Hele min familie er faktisk fryst ut av slekta på den siden. Jeg kan faktisk ikke noe for hva min bestefar var så dumt å gjøre da han var ung. Og ps det var faktisk mange nordmenn som spilte på feil side. Selv om norske folket ikke liker å innrømme det. Anonymkode: 49377...28e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #18 Del Skrevet 12. mars 2017 Det er vel ikke snakk om å ta på seg skylden men heller tegn på at vedkommende ikke takler å berøre sannheten som den var og er, Dysfunksjonelle familier som bærer med seg alt dette unevnelige og nåde det sorte fåret som tør å snakke om det og sette ord på det! Anonymkode: fef02...6b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cartman Skrevet 12. mars 2017 #19 Del Skrevet 12. mars 2017 Var den tyske bestefaren en SS-soldat eller tilknyttet Gestapo? Jeg kan forstå en følelsesmessig reaksjon,hvis det er tilfellet. Hvis bestefaren kun var en vanlig tysk soldat, så gjorde han sin plikt for fedrelandet. Det kan han ikke kritiseres for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuglekvitter__ Skrevet 12. mars 2017 #20 Del Skrevet 12. mars 2017 (endret) På 10.3.2017 den 5.07, Sanne__ skrev: Ikke meningen å kuppe tråden. Men jeg har ei i min nærhet som reagerer likeens på ting. Kan det være et tidlig tegn på demens? Jeg burde kanskje lage en egen tråd om dette Jeg vet ikke, jeg er ikke en ekspert, men nei, jeg tror ikke det. Ts tror ikke det heller? Men å be noen "ta på seg syndene" for ting som har skjedd under 2. verdens krig er for drøyt. Stakkars ts. Det burde være åpenbart for den gamle generasjonen at folk som ikke har vært med på 2. verdenskrig ikke kan bli med på noe som aldri har vært rett for dem heller. Endret 12. mars 2017 av fuglekvitter__ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå