Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2004 #1 Skrevet 13. desember 2004 Jeg starter like godt endå en tråd på dette jeg.. Jeg har en datter på 5 år, som har veldig uregelmessig kontakt med faren sin. Vi bodde sammen til hun var ca 9 mnd, da ble han satt inn noen mnd og vi har ikke bodd sammen siden. Vi har bodd med lang avstand mellom oss stort sett siden dette. Han har sittet inne tilsammen 2 år etter at barnet var født. Han er ustabil, voldelig og ruser seg. Datteren vår har sett et par episoder ingen barn skulle sett, vold mot mor. Hun har sett pappa 1 gang dette året og det endte i en av disse episodene. Han har ringt meg flere ganger men har snakket med henne på tlf toppen 4ganger dette året. Jeg vet at der er veldig glad i hverandre, men han kommer til å drepe meg til slutt, dersom dette fortsetter. Hva gjør man i en sånn situasjon?
Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2004 #2 Skrevet 13. desember 2004 Det er vel innlysende? Barnet skal IKKE ha samvær med faren i dette tilfellet.
Nidawi Skrevet 13. desember 2004 #3 Skrevet 13. desember 2004 I ein slik situasjon holder man seg langt vekk ifra denne mannen!!!! Denne situasjonen er ikkje trygg verken for deg eller barnet!! Har politiet vert inni bilde her(tenker på besøks forbud o.l ) Sikkert ein forferdelig situasjon..
Gjest Far til 2 Skrevet 13. desember 2004 #4 Skrevet 13. desember 2004 Du skal ta vare på både barnet og deg selv. I denne saken har tydligvis "fagfolk" også vurdert problemstillingen og har sikkert gitt deg gode råd for hvordan du kan håndtere saken videre uten å sette barnets og din egen helse i fare. Du vil sansynligvis aldri kunne frata barnet sin kjærlighet til faren eller omvendt. Derfor er det sansynligvis mot sin hensikt å snakke negativt om faren. Etterhvert som barnet blir eldre vil det forstå mer av problemstillingen. Det er heller ikke usansynlig at far blir mer inneforstått med hva han gjør mot barnet om han fortsetter slik han har gjort. På sikt vil det derfor fortsatt være mulighet for at tingene roer seg ned. Det vil altid være de første årene som er mest konfliktfyllt. Far til 2
Gjest Anonymous Skrevet 14. desember 2004 #5 Skrevet 14. desember 2004 Du vil sansynligvis aldri kunne frata barnet sin kjærlighet til faren eller omvendt. Derfor er det sansynligvis mot sin hensikt å snakke negativt om faren. :o Hvor får du det fra at hun har tenkt å snakke stygt om faren? :o
Gjest *Fiona* Skrevet 14. desember 2004 #6 Skrevet 14. desember 2004 He-he, må du spørre? Jeg var også veldig spent på svaret her Bare vent, de blir sikkert tvunget til å dele 50-50, for det ER SÅ VIKTIG at barnet får lære sin far å kjenne like mye som mor. Det dreier seg IKKE om oppvekstmiljø og påvirkning, vettu, det dreier seg om biologi og prinsipper. Beskytt barnet du, og ikke hør på noen som prøver å fortelle deg at du er på jordet - søk hjelp i det apparatet som finnes når han gjør slikt, så du har bevis - ellers blir du beskyldt for å finne det opp for å "erverve" deg ungen eller fordi du har skjult agenda mot far eller noe... Bruk det nettverket du har.
Gjest Trådstarter1 Skrevet 14. desember 2004 #7 Skrevet 14. desember 2004 Det har ikke vært fagfolk inne i bildet, da tenker jeg på barnevern etc. Men han har hatt besøksforbud i et halvt år, etter at han ringte å fortalte at han skulle drepe både meg og familien min. Dette skjedde når datteren vår var ca 2 år gammel. Vi har ikke noen avtale på samværsrett i det hele tatt, men jeg har vært i kontakt med flere forskjellige advokater over telefon og forhørt meg. Alle anbefaler meg å vente til han tar det første trekk om å få ha samvær med datteren. Det er greit, så langt har han ikke gjort noe for å få han henne, selv om han har truet med både advokat o.l. Men alle advokatene advarer meg og sier at det er ikke sannsynlig at jeg vinner en evt.sak mot han. Jeg har tenkt masse på dette, og dersom han får innvilget samvær så reiser jeg og bosetter meg i utlandet. Og til Far2, det kunne aldri falle meg inn å snakke stygt om han til datteren vår, han er fortsatt in store kjærlighet (Tro det el ei..) Og uansett så er jeg for voksen til slikt. Men jeg har forklart henne at vi ikke kan besøke han på en stund fordi han er så sint på meg. Jeg må forklare henne hvorfor vi ikke besøker han..
Gjest Far til 2 Skrevet 14. desember 2004 #8 Skrevet 14. desember 2004 Hei trådstarter. Voldsalarm er det første jeg tenker på i denne saken. Men også et behov for ny identitet. Og hva mener advokatene med å vente til han tar kontakt ? Jeg synes du skal kontakte politiet (en politi jurist) som kan fortelle deg hvilken type beviser som kan brukes i en evt rettsak. Det er viktig at du forbereder deg. Jeg tror at det er lite sansynlig at han tar kontakt for å signalisere et nytt og bedre liv hvor både deres datter og du skal bli hensyntatt. Da er det viktig at du viser at du er forberedt og at han ikke kan skremme deg og din familie. Mht flytting er det viktig at han ikke har foreldreansvar (det er noe annet enn samværsavtale). Først når han ikke har foreldreansvar kan du ta med deg barnet til utlandet. I denne saken vil jeg anta at far vil kunne bli fradømt foreldreansvaret. Da står du fritt. En slik prosess bør du kunne avklare med advokaten din. At du i en vanskelig situasjon klarer å se bort fra egne meninger, men isteden prioritere barnet sier mye om dine egenskaper som mor. Jeg ønsker din datter og deg all lykke videre og håper ting vil ordne seg. Men ikke overlat situasjonen til seg selv uten forberedelser. Far til 2
Gjest Anonymous Skrevet 14. desember 2004 #9 Skrevet 14. desember 2004 Har han foreldreansvar? Er det noe man får automatisk? Tror ikke voldsalarm er noen ide, da han bor ca 40 mil unna oss nå, han kan ikke bare dukke opp her liksom.. Jeg har reist på ferie før med datteren min til utlandet uten at han har visst om det..
Gjest Kaller meg Kari (Trådstar Skrevet 14. desember 2004 #10 Skrevet 14. desember 2004 Det var meg, trådstarter som skrev foregående innlegg..
Gjest Far til 2 Skrevet 14. desember 2004 #11 Skrevet 14. desember 2004 Har han foreldreansvar? Er det noe man får automatisk? Tror ikke voldsalarm er noen ide, da han bor ca 40 mil unna oss nå, han kan ikke bare dukke opp her liksom.. Jeg har reist på ferie før med datteren min til utlandet uten at han har visst om det.. Om dere var gift får far foreldreansvar automatisk. Om dere var samboere ved fødselen (far var tilstede) er dette noe som krysses av på et skjema dere fikk utlevert på sykehuset. Om du er usikker kan du kontaktet folkeregisteret i kommunen du bor og få opplysninger om far har foreldreansvar. Du har full rett til å reise på ferie til utlandet med dattern din. Det samme har han (delevis) om han har foreldreansvar. Men om det er fare for at far blir i utlandet (f.eks. har familie der) kan dette stoppes. Det samme gjelder deg (om far har foreldreansvar). Far til 2
Gjest Anonymous Skrevet 14. desember 2004 #12 Skrevet 14. desember 2004 Du blir vel ikke den som skal/kan avgjøre om de skal ha samvær. Om han går retens veg så blir det andre som skal avgjøre. Du har din mening og vet ting om han, men din mening alene kan ikke avgjøre hva som skal skje. Skal en gå ut ifra det du sier, så hadde jeg forlangt at han skal ha tilsyn ved kontakt. Alle barn bør kjenne sine foreldre, uansett bakgrunn. At derees samvær har resultert i vold mot deg er ikke bra, men må du være tilstede? Han kan eks ha samvær under tilsyn av barnevern.
Gjest Anonymous Skrevet 14. desember 2004 #13 Skrevet 14. desember 2004 ¨Nei, vi var ikke gift og han var full som en alke da han kom på sykehuset så der skrev han ikke under på noe..Men han skrev vel under på at han var pappaen i ettertid.. Ja, jeg har hørt masse om tilsyn ved kontakt, men det varer bare noen få ganger så får han ha henne alene. Og det er absolutt ikke et alternativ. Har aldri sagt at jeg skal bestemme om han skal ha samvær el ikke, og det er ikke meningene mine jeg snakker om, det er hva jeg vet og mine erfaringer. Han har vel snart 20 dommer på seg for å understøtte det jeg sier. Om en skal gå ut i fra det jeg sier? For det første så har du ikke noe valg, du får kun min versjon. Jeg er ikke ute etter å sverte han, det er ikke en vendetta på noen måte, men han er rett og slett ikke kapabel til å ta seg av et barn på noen måte..
Gjest kari trådstarter Skrevet 14. desember 2004 #14 Skrevet 14. desember 2004 Uff, glemmer meg hele tiden, det var meg trådstarter som skrev innlegget ovenfor..
stefi Skrevet 27. desember 2004 #15 Skrevet 27. desember 2004 får at dere skal ha delt foreldrerett må dere begge ha skrevet under på et papir. har du ikke gjort det og sendt det inn vil jeg tro at du har foreldre ansvaret alene. dette kan du sjekke på folkeregstret. om han misbruker rusmiddler og utøver vold er ikke saken hans spesielt god. skjønner ikke de advokatene du har snakket med. men uannsett la han sette hjulene i gang du. da må han f.eks innkalle deg til megling, å ærlig talt tror du han gidder det.... min erfarenhet er at de puster og peser og slipper ut mye luft, og så skjer det ingen ting.
Gjest miau Skrevet 27. desember 2004 #16 Skrevet 27. desember 2004 Gjør ditt for at han ikke skal få samvær du.. iallefall ikke uten tilsyn.
Gjest Anonymous Skrevet 27. desember 2004 #17 Skrevet 27. desember 2004 Bare for å støtte trådstarter - ikke hør på de som sier at "alle barn har rett til å kjenne sine foreldre". Jeg er helt sikker på at i noen tilfelle har barnet best av å ikke møte den ene eller andre foreldren bare for å bli skuffet, skremt, forvirret eller fortvilet. Barn føler nok alltid kjærlighet og lojalitet ovenfor foreldrene, men de har noen ganger best av å bli spart. Så kan hun heller ha kontakt med han senere når hun skjønner mer av hva som skjer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå