AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #1 Skrevet 9. mars 2017 Er enda gravid og viste veldig lite om sikkring fremovervendt og bakovervendt men etter å ha lest så vil eg ha jenta mi snudd så lenge som mulig. Men ei eg kjenner påstår det går helt fint når baby bytter til bilstol nr 2. Så eg lurer på når dere snudde deres i bil? Anonymkode: dcbeb...133
C-girl Skrevet 9. mars 2017 #2 Skrevet 9. mars 2017 Barnet bør sitte bakovervendt så lenge som mulig, helst til de er 4 år, siden hodet utgjør 25% av kroppsvekten fram til da, og en eventuell krasj bakfra når barnet sitter framovervendt vil gi større skader på nakke og rygg enn dersom barnet sitter bakovervendt, Men det er jo noen som snur de ved 9-12 mnd alder (bytte til bilstol nr 2) men det er absolutt ikke anbefalt.
Gjest Magnifiq Skrevet 9. mars 2017 #3 Skrevet 9. mars 2017 Snudde når de var 3år og 8mnd, og 4år og 2mnd. Tror ikke din venninne er så opplyst når det kommer til bilsikring.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #4 Skrevet 9. mars 2017 Anbefalingen er minimum 4 år, helst så lenge som mulg etter det, og det er den vi forholdt oss til. Hun satt bakover til 4,5 i én bil og nesten 5,5 i den andre (pga kræsj og bytte av sete bl.a). Les på Trygg Trafikk om hvorfor det er så viktig at de sitter bakover så lenge som mulig. Anonymkode: a294e...e2c
Tutta89 Skrevet 9. mars 2017 #5 Skrevet 9. mars 2017 (endret) Trygg trafikk anbefaler at barnet er 4 år eller mer før en snur, og da i en god beltestol. Så nei det er ikke greit å snu en 1 åring! Det går nok fint å snu 1 åringen, helt til ulykken er ute og barnet brekker nakken.. Eldste på 7 år var 4 år da vi snudde han, yngste på 2 år sitter bakovervendt flere år enda!:-) https://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/ Endret 9. mars 2017 av Tutta89
Arkana Skrevet 9. mars 2017 #6 Skrevet 9. mars 2017 Barn bør sitte bakovervendt så lenge som overhodet mulig, og til minst 4 år. Vi valgte bilstoler med lang rygg og som kan brukes til 25 kg bakovervendt og våre har sittet bakovervendt til de rett og slett ikke passer stolen lenger. Eldste, som alltid har vært lang for alderen, kunne sitte bakovervendt til han var 5. Mellomste husker jeg ikke helt, men han hadde også passert 5 i allefall. Lillesøster er 4 og sitter fremdeles bakovervendt. Hun er ikke så lang så regner med hun sitter bakovervendt en god stund ennå. 1
Tutta89 Skrevet 9. mars 2017 #7 Skrevet 9. mars 2017 1 minutt siden, Arkana skrev: Barn bør sitte bakovervendt så lenge som overhodet mulig, og til minst 4 år. Vi valgte bilstoler med lang rygg og som kan brukes til 25 kg bakovervendt og våre har sittet bakovervendt til de rett og slett ikke passer stolen lenger. Eldste, som alltid har vært lang for alderen, kunne sitte bakovervendt til han var 5. Mellomste husker jeg ikke helt, men han hadde også passert 5 i allefall. Lillesøster er 4 og sitter fremdeles bakovervendt. Hun er ikke så lang så regner med hun sitter bakovervendt en god stund ennå. Enig med dette! Mange kjøper isofix stoler med kort rygg og til kun 18 kg. Barnet vokser da ut av stolen før det er fire og blir snudd for tidlig. Stoler med lang rygg/lang brukstid til 25 kg er feks axkid minikid, britax maxway, britax hiway ll, britax two way, besafe izi plus (men dette setet krever en romslig bil), akta graco hadde også flere, men ser ikke ut som de er i salg lengre.
Sushi Skrevet 9. mars 2017 #9 Skrevet 9. mars 2017 Eldste satt bakovervendt til hun var 5,5. Yngste sitter fortsatt bakovervendt, forhåpentligvis kan vi vente like lenge med å snu ham. Begge mine er lange for alderen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå