Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg studerer nå 1. året sosionom ved NTNU. Jeg trives veldig godt, og har paner om å utdanne meg som klinisk sosionom på normert tid ( ca 7 år pga krav til 2 år praksis før videreutdanning). Jeg har lyst til å jobbe innen parterapi/familieterapi, og er glad i mye ansvar, så en lederstilling etter noen år med erfaring hadde ikke vært å forakte! 

Har kjent en stund på at jeg har kapasitet til å ta " et tilleggsstudie på si" - der jeg tenker å studere en annen bachelorgrad 50%, som vil si at jeg vil bli ferdig med denne etter 6 år. Klarer jeg å følge denne planen, vil jeg i løpet av 6-7 år være utdannet klinisk sosionom, og i tillegg ha en ekstra bachelor som er utenfor sosionomstudiet. 

Ettersom jeg er innenfor NTNU (og jeg derfor kan ta fag her), har jeg disse bachelorene jeg kan velge mellom som jeg ser relevante: 

- økonomi og administrasjon (har tatt 3 økonomifag her før, så jeg tror med en del jobbing at jeg kan mestre den)

- pedagogikk ( har tatt 2 fag her tidligere - litt kjedelig for min smak, men får det til)

- rådgivning og voksnes læring (tatt 1 fag her, interessent, men er det relevant?)
- psykologi (ikke prøvd noen fag her, og tror denne blir for tung) 

Det er viktig for meg at tilleggsutdannelsen jeg velger mot sosionom komplimenterer hverandre - her kan man stille spm om retningene økonomi og sosionom har relevans mot hverandre, eller om det bare ser tåpelig ut på en CV. 

Synes dere det er helt på vidda og ta en utdannelse på si? Tror dere ikke det vil lønne seg i fremtiden? Og isåfall - hvilken bachelor bør jeg velge? Hva ser bra ut på CV? Glad for ALLE innspill!

Endret av medlem1234
for langt
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva jobber en klinisk sosionom med? Hva jobber vanlige sosionomer med? 

Anonymkode: a2ff2...517

Skrevet

Den viktigste arbeidsoppgaven for en sosionom er å hjelpe mennesker med å finne løsninger som kan forbedre livskvaliteten. Sosionomen fungerer også som bindeledd mellom enkeltmennesker og ulike hjelpetilbud som samfunnet tilbyr. Som sosionom må du kartlegge ressurser og behov, og bruke støtteordninger på best mulig måte for dem som har behov for det.
Kliniske sosionomer arbeider mer terapeutisk med mennesker med mentale, følelsesmessige eller adferdsrelaterte problemer. Arbeidet kan utføres som individuell oppfølging eller gruppeterapi. Det er veldig vanlig å finne kliniske sosionomer på feks. BUP.

Du kan jobbe både i det private og det offentlige som sosionom og klinisk sosionom. Eksempler på arbeidssteder kan være barnevernstjenesten, psykisk helsevern, fengselsvesenet, sykehus, rusomsorgen, skolesektoren, familievern, flyktning- og innvandrerarbeid - det er derfor stor variasjon her. Man kan derfor ha samme arbeidpslass, men ulike arbeidsoppgaver. 

Skrevet

Hvis du tenker tanken om å få en lederstilling på sikt så ville jeg nok valgt økonomi og administrasjon. Lederstillinger krever jo ofte både budsjettansvar, personalansvar og resultatansvar, så du vil kanskje stille sterkere med litt konkrete fag innenfor disse områdene.

Skrevet

Takk for innspill! :) Men tenker du at økonomi og sosialt arbeid komplimenterer hverandre? Har hørt det motsatte, men nå vet ikke jeg hvor mye kunnskap disse personene egentlig sitter med.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil minne om at flere har gått i fella med å ta "en bachelor på si", hvor man da ender opp med dårlige karakterer fordi arbeidsbelastningen har blitt for stor. Det betyr ikke at du ikke vil klare det, men det er ofte mye mer arbeid enn man kanskje tror. Av utfordringer kan jeg blant annet nevne obligatorisk gruppearbeid og obligatoriske oppmøter som krasjer med annen obligatorisk aktivitet, samt eksamensdatoer som krasjer. 

Det er vanskelig å si hva det vil si i praksis. Det er ikke mange som går rett inn i en lederstilling - det er gjerne noe man får etter hvert. Spørsmålet er hva en eventuell sovende bachelorgrad i økonomi har å si etter 6-10 år i arbeidslivet når en lederstilling kanskje er aktuelt. Det syns jeg det er vanskelig å svare på.

På CVen din så 2 bachelorgrader absolutt vise at du har god arbeidskapasitet. Samtidig er det kanskje andre ting som ville sett enda bedre ut? Som for eksempel relevant arbeidserfaring, eller lignende. Men igjen vil relevant arbeidserfaring ha mest å si når du skal ha din første jobb, og vil ikke ha så mye å si senere. 

Jeg vet ikke om økonomi og sosial arbeid komplementerer hverandre. Jeg tenker at en bachelor i økad inneholder mye som du ikke vil trenge i en lederstililng; samfunnsøkonomi, regnskapsføring, osv. Og det er vel ikke dette du har lyst til å jobbe med i fremtiden? Om du tenker bachelorgraden kun skal være en fremtidig inngangsbillett til lederstilling, så tror jeg heller ville funnet på noe annet kanskje - kurs, et påbygningsprogram på masternivå, etc. 

Anonymkode: 82502...5a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...