AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #1 Skrevet 9. mars 2017 1. Når søkte dere og hvor søkte dere (SIO, BSN, UIT, osv) 2. Når fikk dere svar? 3. Tror dere utdeling av studentbolig har startet allerede eller pågår fremdeles fornying av kontrakter? Takker for svar Anonymkode: f8b62...146
Lykkepia Skrevet 9. mars 2017 #2 Skrevet 9. mars 2017 Jeg søkte i januar allerede det året jeg søkte. Du har krav på svar 1 måned før ønsket innflyttingsdato.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #3 Skrevet 9. mars 2017 2 minutter siden, Lykkepia skrev: Jeg søkte i januar allerede det året jeg søkte. Du har krav på svar 1 måned før ønsket innflyttingsdato. Takk Søkte litt seint pga bestemte meg plutselig for nytt studiested i slutten av februar. La inn ønsket dato som 1. juni for å få litt større sjanse for bolig. Tror du det går greit? Noen flere erfaringer? Ts Anonymkode: f8b62...146
Lykkepia Skrevet 9. mars 2017 #4 Skrevet 9. mars 2017 Mulig det kan være litt vanskeligere å få 1.juni, da mange kanskje ikke har flyttet ut da enda. Jeg hadde ønsket innflyttingsdato 1.8 da det passet meg best. Det går nok bare på søkerliste over hvem som søkte først, å hvilke hybler det er søkt på tenker jeg men du må for all del ikke endre på søknaden, eller slette å legge inn ny, for da blir den registrert nå førsta å da får du en senere dato. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #5 Skrevet 9. mars 2017 Akkurat nå, Lykkepia skrev: Mulig det kan være litt vanskeligere å få 1.juni, da mange kanskje ikke har flyttet ut da enda. Jeg hadde ønsket innflyttingsdato 1.8 da det passet meg best. Det går nok bare på søkerliste over hvem som søkte først, å hvilke hybler det er søkt på tenker jeg men du må for all del ikke endre på søknaden, eller slette å legge inn ny, for da blir den registrert nå førsta å da får du en senere dato. Er du sikker på det? Semesteret slutter vel i mai/juni og de fleste studenter ønsker vel å bli kvitt hybel så fort som det lar seg gjøre. Jeg googlet litt rundt og de flere sa at det var lurt å sette dato fra 1.8 til 1.6 siden da var du mer attraktiv som søker. Alle plassene jeg har søkt sier også at man kan endre på søknad så lenge man husker å sende den inn igjen? Står jo f.eks. "sendt inn 15. februar, redigert 9. mars" osv. Ts Anonymkode: f8b62...146
kariussen Skrevet 9. mars 2017 #6 Skrevet 9. mars 2017 Hvis du tar 1.7, har de fleste flyttet ut, og studentskipnaden leier veldig gjerne ut bolig en måned lengre til deg enn andre som søker fra 1.8, også bedre tid til å flytte inn. Vi fikk veldig tidlig da vi sa at vi kunne ta boligen i juni/juli 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #7 Skrevet 9. mars 2017 44 minutter siden, kariussen skrev: Hvis du tar 1.7, har de fleste flyttet ut, og studentskipnaden leier veldig gjerne ut bolig en måned lengre til deg enn andre som søker fra 1.8, også bedre tid til å flytte inn. Vi fikk veldig tidlig da vi sa at vi kunne ta boligen i juni/juli Så 1.6 er litt for tidlig? Hvor tidlig fikk du svar? Type april/mai eller februar/mars? Ts Anonymkode: f8b62...146
Gjest Holititten Skrevet 9. mars 2017 #8 Skrevet 9. mars 2017 (endret) Jeg søkte i januar, og fikk svar i februar/mars. Alle jeg kjenner som søkte i januar fikk plass her, mens de som søkte senere ikke fikk. I april får man brev om man ønsker å fornye leien. Jeg satt ønsket dato til august, men fikk mail i feb/mars om at de hadde ledige hybler fra 1.6, så da tok jeg den for å sikre meg plass. Endret 24. mars 2017 av Holititten
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #9 Skrevet 9. mars 2017 8 minutter siden, Holititten skrev: Jeg søkte i januar, og fikk svar i februar/mars. Alle jeg kjenner som søkte i januar fikk plass her, mens de som søkte senere ikke fikk. I april får man brev om man ønsker å fornye leien. Jeg satt ønsket dato til august, men fikk mail i feb/mars om at de hadde ledige hybler fra 1.6, så da tok jeg den for å sikre meg plass. Søstera min søkte ikke før hun visste om hun kom inn (var første student i denne genereasjonen i familien, så hun fikk gjøre alle feilene). Hun fikk ikke plass. Leide privat, men fikk 3 leiligheter med mugg som hun er allergisk, så hun ble flyttet høyere opp på prioritetslista. Så legg det ved i søknaden din, om du har en særskilt behov for studentbolig. Om du får plass avhenger også om du er førsteårsstudent eller ikke. Er førsteårsstudent, kommer langveisfra, har satt dato 1.6, men søkte ikke før i slutten av februar. Satser på at det skal gå greit, men fint å høre andres erfaringer. Hvor var det du søkte studentbolig? Ts Anonymkode: f8b62...146
Strixvaria Skrevet 9. mars 2017 #10 Skrevet 9. mars 2017 Sett 1.6., det som sies over her er direkte feil. Jeg har bodd flere år i SiO-bolig (leiligheter), og den eneste grunnen til at jeg fikk da jeg flyttet til Oslo i sin tid (2011) var at jeg satte 1.6. som innflyttingsdato, og valgte litt utenom Vestgrensa og de mest populære boligene, samtidig som jeg ville ha leilighet. Tanken på å dele bad for eksempel, grøss.. Bodde 1 år i en litt overprisa leilighet i sentrum før jeg fikk flott leilighet på Sogn gjennom internflytting (da går man først i køen). Men tror de nye leilighetene oppe på Sogn er noe man kan ha grei sjans på siden det har blitt mange av dem nå. Det spiller ingen rolle når du søker, men når du skriver at du er villig til å overta. Som jeg har skrevet i utallige tråder her de siste årene, så vil samskipnaden tjene penger, og da leier de selvfølgelig ut til den som vil overta tidligst mulig. De fleste studenter flytter ut i juni for å slippe å betale sommerleia, og da er det lurt å ha satt seg opp som potensiell innflytter. Oppsigelsestiden er vanligvis 3 mnd for leiligheter og 1 mnd for hybler, men her kan ulike samskipnader praktiksere ulike regler, så det vil variere når samskipnaden vet hva som blir ledig. Vet imidlertid at f.eks. samskipnaden i Stavanger praktiserer felles søknadsfrist (15. april), men det gjør de ikke i Oslo.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #11 Skrevet 9. mars 2017 18 minutter siden, Strixvaria skrev: Sett 1.6., det som sies over her er direkte feil. Jeg har bodd flere år i SiO-bolig (leiligheter), og den eneste grunnen til at jeg fikk da jeg flyttet til Oslo i sin tid (2011) var at jeg satte 1.6. som innflyttingsdato, og valgte litt utenom Vestgrensa og de mest populære boligene, samtidig som jeg ville ha leilighet. Tanken på å dele bad for eksempel, grøss.. Bodde 1 år i en litt overprisa leilighet i sentrum før jeg fikk flott leilighet på Sogn gjennom internflytting (da går man først i køen). Men tror de nye leilighetene oppe på Sogn er noe man kan ha grei sjans på siden det har blitt mange av dem nå. Det spiller ingen rolle når du søker, men når du skriver at du er villig til å overta. Som jeg har skrevet i utallige tråder her de siste årene, så vil samskipnaden tjene penger, og da leier de selvfølgelig ut til den som vil overta tidligst mulig. De fleste studenter flytter ut i juni for å slippe å betale sommerleia, og da er det lurt å ha satt seg opp som potensiell innflytter. Oppsigelsestiden er vanligvis 3 mnd for leiligheter og 1 mnd for hybler, men her kan ulike samskipnader praktiksere ulike regler, så det vil variere når samskipnaden vet hva som blir ledig. Vet imidlertid at f.eks. samskipnaden i Stavanger praktiserer felles søknadsfrist (15. april), men det gjør de ikke i Oslo. Flott Når var det du søkte og når fikk du svar om tildelt bolig? Jeg har selv søkt på en del populære boliger, men det er fordi de er nærme studiestedet mitt Ts Anonymkode: f8b62...146
Strixvaria Skrevet 9. mars 2017 #12 Skrevet 9. mars 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flott Når var det du søkte og når fikk du svar om tildelt bolig? Jeg har selv søkt på en del populære boliger, men det er fordi de er nærme studiestedet mitt Ts Anonymkode: f8b62...146 Det er såpass lenge siden at jeg husker ikke når jeg søkte. Sikkert i januar eller februar, men jeg fikk pga. innflyttingsdatoen De mest populære boligene er selvfølgelig vanskeligere å få, og jeg valgte en dyrere og dermed litt mindre populær bolig for å sikre meg. Men så klart, NOEN får jo på de populære stedene også. Der går imidlertid alle interne søkere foran alle "utenfra" i køen uansett når på året det er snakk om.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #13 Skrevet 9. mars 2017 1 time siden, Strixvaria skrev: Det er såpass lenge siden at jeg husker ikke når jeg søkte. Sikkert i januar eller februar, men jeg fikk pga. innflyttingsdatoen De mest populære boligene er selvfølgelig vanskeligere å få, og jeg valgte en dyrere og dermed litt mindre populær bolig for å sikre meg. Men så klart, NOEN får jo på de populære stedene også. Der går imidlertid alle interne søkere foran alle "utenfra" i køen uansett når på året det er snakk om. Daså Studentboligene jeg ser på kommer på ca. 5000 i måneden uten inkludert strøm som allerede er svindyrt så blir nok ikke å søke på noe særlig dyrere enn det. Takk for svar Ts Anonymkode: f8b62...146
Strixvaria Skrevet 9. mars 2017 #14 Skrevet 9. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Daså Studentboligene jeg ser på kommer på ca. 5000 i måneden uten inkludert strøm som allerede er svindyrt så blir nok ikke å søke på noe særlig dyrere enn det. Takk for svar Ts Anonymkode: f8b62...146 Synes de er dyre nok jeg også. Det spiser mye av studentbudsjettet, dessverre. MEN samtidig er samskipnaden en myyyyyyye tryggere utleier enn private utleiere, og er det noe med hybelen/leiligheten så har de vaktmestere som ordner det meste. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #15 Skrevet 10. mars 2017 På 9.3.2017 den 21.00, Strixvaria skrev: Synes de er dyre nok jeg også. Det spiser mye av studentbudsjettet, dessverre. MEN samtidig er samskipnaden en myyyyyyye tryggere utleier enn private utleiere, og er det noe med hybelen/leiligheten så har de vaktmestere som ordner det meste. Lykke til! Takk Noen flere erfaringer? De fleste studentbyene har ordensregler som sier maks 7-14 overnattinger i året. Hva gjør man dersom man har kjæreste? Ts Anonymkode: f8b62...146
Maovli Skrevet 10. mars 2017 #16 Skrevet 10. mars 2017 1. Søkte vel 12-14 mnd i forveien, SIO. 2. Ble tilbudt bolig etter ca 8-9 mnd hvor det var to uker til overtakelse. Måtte si nei pga. oppsigelsestid. Ble tilbudt ny bolig kanskje to mnd senere, hvor det var en mnd til overtakelse. Tredje leiligheten var det to mnd til overtakelse så den tok vi og flyttet inn i Pilestredet Park, dette var i mars. 3. SiO deler ut bolig så fort det er noen ledige. Vi flyttet ut av vår i februar tre år senere.
Strixvaria Skrevet 10. mars 2017 #17 Skrevet 10. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk Noen flere erfaringer? De fleste studentbyene har ordensregler som sier maks 7-14 overnattinger i året. Hva gjør man dersom man har kjæreste? Ts Anonymkode: f8b62...146 Ordensreglene er en del av kontrakten du skriver med utleier, og følger du ikke disse kan du kastes ut og depositumet ditt (eller deler av det) kan i verste fall gå tapt. Og du kan gjøre deg meget upopulær i blokka/blant naboene på siden, over og under deg, hvis det at du har så mye besøk fører til mye støy (enkelte hybler er MYE mer lytte enn man tror, og det er ikke så veldig kult for den som bor vegg-i-vegg å måtte høre ymse sexlyder og hyling hver natt/helg) eller at du og besøket ditt snur døgnet og begynner å lage mye lyd generelt f.eks. etter klokken 23.00 (det står normalt i kontrakter at det skal være stille etter et visst klokkeslett i ukedagene og et annet i helgene), og da kan du risikere at andre klager på deg og at utleier tar kontakt og gir deg en advarsel. Hvis du vil bo med kjæresten din finnes det studentboliger for par, både med og uten barn. Du har vel ikke tenkt å ha kjæresten din på besøk hver eneste helg uansett..? Har du ikke tenkt å ha et sosialt liv på studiet ditt; henge med de du skal studere med, feste, muligens jobbe litt, og kanskje ha en helg helt fri inniblant også? Noe av det beste med å bo for seg selv er jo nettopp det å være helt alene og å utforske studentbyen sin på egen hånd Grunnen til at slike regler eksisterer er jo nettopp for å sikre at det faktisk bor én person i en énmannsbolig/hybel/leilighet, både pga. hensyn til naboene, bruk av eventuelle fellesarealer osv., og ikke minst pga. brannsikkerhet. Utleier kan havne i trøbbel hvis en enhet som er godkjent for at 1 person skal bo der plutselig bebos av flere.. Da jeg bodde via SiO hadde de egne ordensvakter som jevnlig kontrollerte samtlige boenheter (uten forvarsel, selvsagt) og krevde ID av de som oppholdt seg i boenhetene for å sjekke at den som bodde der faktisk stod i kontrakten. Vet at på Sogn fikk de kasta ut flere pga. det (ulovlig fremleie; det kunne bo flere på en enkelthybel osv., mens den som stod i kontrakta ikke bodde der overhodet..), men aner ikke hvor aktive de ordensvaktene er nå lenger. Jeg har for øvrig erfaring med å få kastet ut folk, men vet ikke om det er det du helst vil høre om.. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #18 Skrevet 10. mars 2017 11 minutter siden, Strixvaria skrev: Ordensreglene er en del av kontrakten du skriver med utleier, og følger du ikke disse kan du kastes ut og depositumet ditt (eller deler av det) kan i verste fall gå tapt. Og du kan gjøre deg meget upopulær i blokka/blant naboene på siden, over og under deg, hvis det at du har så mye besøk fører til mye støy (enkelte hybler er MYE mer lytte enn man tror, og det er ikke så veldig kult for den som bor vegg-i-vegg å måtte høre ymse sexlyder og hyling hver natt/helg) eller at du og besøket ditt snur døgnet og begynner å lage mye lyd generelt f.eks. etter klokken 23.00 (det står normalt i kontrakter at det skal være stille etter et visst klokkeslett i ukedagene og et annet i helgene), og da kan du risikere at andre klager på deg og at utleier tar kontakt og gir deg en advarsel. Hvis du vil bo med kjæresten din finnes det studentboliger for par, både med og uten barn. Du har vel ikke tenkt å ha kjæresten din på besøk hver eneste helg uansett..? Har du ikke tenkt å ha et sosialt liv på studiet ditt; henge med de du skal studere med, feste, muligens jobbe litt, og kanskje ha en helg helt fri inniblant også? Noe av det beste med å bo for seg selv er jo nettopp det å være helt alene og å utforske studentbyen sin på egen hånd Grunnen til at slike regler eksisterer er jo nettopp for å sikre at det faktisk bor én person i en énmannsbolig/hybel/leilighet, både pga. hensyn til naboene, bruk av eventuelle fellesarealer osv., og ikke minst pga. brannsikkerhet. Utleier kan havne i trøbbel hvis en enhet som er godkjent for at 1 person skal bo der plutselig bebos av flere.. Da jeg bodde via SiO hadde de egne ordensvakter som jevnlig kontrollerte samtlige boenheter (uten forvarsel, selvsagt) og krevde ID av de som oppholdt seg i boenhetene for å sjekke at den som bodde der faktisk stod i kontrakten. Vet at på Sogn fikk de kasta ut flere pga. det (ulovlig fremleie; det kunne bo flere på en enkelthybel osv., mens den som stod i kontrakta ikke bodde der overhodet..), men aner ikke hvor aktive de ordensvaktene er nå lenger. Jeg har for øvrig erfaring med å få kastet ut folk, men vet ikke om det er det du helst vil høre om.. Har ikke kæreste og har ingen planer om å få det, men lurte pga det høres litt sprøtt ut med tanke på dem som har kjæreste (leser mange tråder om folk som studerer med kjæreste som overnatter) Ts Anonymkode: f8b62...146
Alienated Skrevet 17. mars 2017 #19 Skrevet 17. mars 2017 Tenkte jeg fikk kaste meg på denne tråden jeg og. Registrerte bruker bare for å få være med Nysgjerrig på når folk begynner å få svar. Har søkt SIO bolig selv. Søkte allerede i oktober med overtakelse 1.6. Er i det eldre spekteret av de som har mulighet til å få SIO bolig, men dårlig med andre muligheter som vil fungere av ymse grunner. I allefall innenfor rammene av studentøkonomi + oslo.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #20 Skrevet 18. mars 2017 På 11.3.2017 den 0.10, AnonymBruker skrev: Har ikke kæreste og har ingen planer om å få det, men lurte pga det høres litt sprøtt ut med tanke på dem som har kjæreste (leser mange tråder om folk som studerer med kjæreste som overnatter) Ts Anonymkode: f8b62...146 Er det SiO sine regler du tenker på? Der er vel reglen 14 dager av gangen? Anonymkode: 29e3d...f52 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå