AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #1 Skrevet 9. mars 2017 I frykt for å stikke hånden i et enormt vepsebol nå: Hva mener dere om mannlige sykepleiere, kan de gi like mye omsorg som kvinnelige? Nå snakker jeg helt generelt, jeg vet det finnes store ulikheter i "omsorgsgenet" på individnivå... Hvilke erfaringer har dere som pasient, er det forskjell på måten pasienten blir møtt av kvinner og menn? Kanskje det er en fordel at det er litt ulik tilnærming? Min eneste erfaring med en mannlig sykepleier var på barneavdelingen på et større sykehus. Mitt barn var i en periode langtidsinnlagt, med flere store inngrep og operasjoner. Vi fikk ofte besøk av den mannlige sykepleieren, og han var ikke av den typen som kom og spurte barnet hvordan det gikk, eller strøk henne over hånden. Han sto i gangen og tastet på mobilen, og kom og ga MEG medisinen, slik at jeg skulle sette den på henne, for det hadde ikke han lyst til. Han var kjapt inne og leverte medisinen, og så rett ut igjen. Mens kvinnene kom og var moderlige og strøk over håret og spurte hvordan det gikk. De kom med ny sykehusskjorte når hun trengte det, og hadde også en empatisk tone overfor meg. Ser for meg at dersom min mann hadde blitt sykepleier, ville han ha oppført seg veldig likt den mannlige sykepleieren vi hadde... Den mannlige sykepleieren vi hadde var sikkert et unntakstilfelle, men er det slik at kvinner er flinkere til å kle seg i en empatisk rolle enn menn? Er de flinkere å tenke på små detaljer (hente ny skjorte, skifte sengetøy, stryke over håret, spørre hvordan det går), i tillegg til den medisinske delen av jobben, som er så viktige når man er sårbar som pasient? Anonymkode: c1933...ce3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #2 Skrevet 9. mars 2017 I min erfaring (som en som arbeider i helsevesenet og som pasient) er det mer individuelle forskjeller enn det er kjønnsforskjeller. Jeg har erfaring med begge deler fra begge kjønn Har ikke funnet noe korrelasjon mellom omsorg og kjønn. Anonymkode: 3fcd8...513 6
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #3 Skrevet 9. mars 2017 Menn burde ikke få ha omsorgsyrker. Anonymkode: 3abf0...944
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #4 Skrevet 9. mars 2017 Som pasient... støtter AB over, individuelle forskjeller, ikke kjønnsforskjeller. Du finner gode og dårlige hos begge kjønn. Anonymkode: 1729f...7fc 1
Forundret.. Skrevet 9. mars 2017 #5 Skrevet 9. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Menn burde ikke få ha omsorgsyrker. Anonymkode: 3abf0...944 Hva i alle dager får deg til å mene noe slikt?
Kontormus Skrevet 9. mars 2017 #6 Skrevet 9. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: I min erfaring (som en som arbeider i helsevesenet og som pasient) er det mer individuelle forskjeller enn det er kjønnsforskjeller. Jeg har erfaring med begge deler fra begge kjønn Har ikke funnet noe korrelasjon mellom omsorg og kjønn. Anonymkode: 3fcd8...513 Enig!
Gjest Kim Skrevet 9. mars 2017 #7 Skrevet 9. mars 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: I frykt for å stikke hånden i et enormt vepsebol nå: Hva mener dere om mannlige sykepleiere, kan de gi like mye omsorg som kvinnelige? Nå snakker jeg helt generelt, jeg vet det finnes store ulikheter i "omsorgsgenet" på individnivå... Hvilke erfaringer har dere som pasient, er det forskjell på måten pasienten blir møtt av kvinner og menn? Kanskje det er en fordel at det er litt ulik tilnærming? Min eneste erfaring med en mannlig sykepleier var på barneavdelingen på et større sykehus. Mitt barn var i en periode langtidsinnlagt, med flere store inngrep og operasjoner. Vi fikk ofte besøk av den mannlige sykepleieren, og han var ikke av den typen som kom og spurte barnet hvordan det gikk, eller strøk henne over hånden. Han sto i gangen og tastet på mobilen, og kom og ga MEG medisinen, slik at jeg skulle sette den på henne, for det hadde ikke han lyst til. Han var kjapt inne og leverte medisinen, og så rett ut igjen. Mens kvinnene kom og var moderlige og strøk over håret og spurte hvordan det gikk. De kom med ny sykehusskjorte når hun trengte det, og hadde også en empatisk tone overfor meg. Ser for meg at dersom min mann hadde blitt sykepleier, ville han ha oppført seg veldig likt den mannlige sykepleieren vi hadde... Den mannlige sykepleieren vi hadde var sikkert et unntakstilfelle, men er det slik at kvinner er flinkere til å kle seg i en empatisk rolle enn menn? Er de flinkere å tenke på små detaljer (hente ny skjorte, skifte sengetøy, stryke over håret, spørre hvordan det går), i tillegg til den medisinske delen av jobben, som er så viktige når man er sårbar som pasient? Anonymkode: c1933...ce3 Så ditt erfaringsgrunnlag er basert på en hendelse. Snakk om sexsistisk innlegg! Basert på en eneste hendelse, så stryker du 50% av befolkningen av lista som empatiske skapninger.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #8 Skrevet 9. mars 2017 Akkurat nå, Forundret.. skrev: Hva i alle dager får deg til å mene noe slikt? Jeg mistenker at det er trollmor som er skyld i disse "meningene" Anonymkode: 3fcd8...513
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #9 Skrevet 9. mars 2017 Min mann er sykepleier og veldig omsorgsfull og flink med pasienter! Dyktig og nøyaktig med oppgavene sine. Anonymkode: dd739...a29 3
Citpensacola Skrevet 9. mars 2017 #10 Skrevet 9. mars 2017 Alt for mange individuelle forskjeller til å generalisere slik, som i så mange andre liknende spørsmål.
tdm900 Skrevet 9. mars 2017 #11 Skrevet 9. mars 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: I frykt for å stikke hånden i et enormt vepsebol nå: Hva mener dere om mannlige sykepleiere, kan de gi like mye omsorg som kvinnelige? Nå snakker jeg helt generelt, jeg vet det finnes store ulikheter i "omsorgsgenet" på individnivå... Hvilke erfaringer har dere som pasient, er det forskjell på måten pasienten blir møtt av kvinner og menn? Kanskje det er en fordel at det er litt ulik tilnærming? Min eneste erfaring med en mannlig sykepleier var på barneavdelingen på et større sykehus. Mitt barn var i en periode langtidsinnlagt, med flere store inngrep og operasjoner. Vi fikk ofte besøk av den mannlige sykepleieren, og han var ikke av den typen som kom og spurte barnet hvordan det gikk, eller strøk henne over hånden. Han sto i gangen og tastet på mobilen, og kom og ga MEG medisinen, slik at jeg skulle sette den på henne, for det hadde ikke han lyst til. Han var kjapt inne og leverte medisinen, og så rett ut igjen. Mens kvinnene kom og var moderlige og strøk over håret og spurte hvordan det gikk. De kom med ny sykehusskjorte når hun trengte det, og hadde også en empatisk tone overfor meg. Ser for meg at dersom min mann hadde blitt sykepleier, ville han ha oppført seg veldig likt den mannlige sykepleieren vi hadde... Den mannlige sykepleieren vi hadde var sikkert et unntakstilfelle, men er det slik at kvinner er flinkere til å kle seg i en empatisk rolle enn menn? Er de flinkere å tenke på små detaljer (hente ny skjorte, skifte sengetøy, stryke over håret, spørre hvordan det går), i tillegg til den medisinske delen av jobben, som er så viktige når man er sårbar som pasient? Anonymkode: c1933...ce3 Vil heller spørre deg om hva du hadde gjort om det var en kvinnelig sykepleier som hadde gjort det samme? Husk at ingen er perfekt!
KillerKitty Skrevet 9. mars 2017 #12 Skrevet 9. mars 2017 Kanskje han var redd for å gi deg feil signaler om han strøk datteren din over håret? Menn må dessverre trå veldig varsomt for å ikke bli anklaget for alt mulig rart... Men sånn bortsett fra det: av alle leger og andre offentlige personer jeg har hatt med å gjøre er det helt klart menn som har vist seg å være mer empatiske, men dette er kun min erfaring og helt tilfeldig at jeg har møtt disse legene og ikke noen andre 3
Kittlingur Skrevet 9. mars 2017 #13 Skrevet 9. mars 2017 Har vært inne på sykehus med datteren min. Har foreløpig inntrykk av at kvinnelige sykepleiere stryker håret, og viser litt mer empati mens mannlige sykepleiere er mer tullete, fortalte henne at hun var tøff og fikke henne til å rulle rundt av latter. Aner ikke om det er på grunn av kjønnene men føler å det er en god kombinasjon i hvert fall. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #14 Skrevet 10. mars 2017 Menn med kreft etterlyser mannlige sykepleiere fordi de erfaringsmessig ofte snakker om helt andre ting enn sykdommen og sier ikke "stakkars deg". De spør heller om du så på fotballkampen. Det er individuelle forskjeller, men jeg tror uansett at det er bra at man har litt forskjellige sykepleiere. Noen til å holde deg i hånda og noen du kan tulle med. Det viktigste er at du er trygg på dem Anonymkode: e68e5...3ce
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #15 Skrevet 10. mars 2017 Ja det kan de, da de fleste, om ikke alle mannlige sykepleiere er homofile, noe som i utgangspunktet gjør dem til damer. Anonymkode: 10812...fe8
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #16 Skrevet 10. mars 2017 Det er jo ikke så veldig rart når mange menn som søker seg til sykepleie bare gjør det fordi det er kvinnedominert og de er en av få haner i kurven, sikret jobb, sikret fordeler, sikret massiv tilgang på kvinner. Anonymkode: c3991...7a4 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #17 Skrevet 10. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke så veldig rart når mange menn som søker seg til sykepleie bare gjør det fordi det er kvinnedominert og de er en av få haner i kurven, sikret jobb, sikret fordeler, sikret massiv tilgang på kvinner. Anonymkode: c3991...7a4 Du vet at sykepleien er et homofilt yrke for menn? Anonymkode: 10812...fe8
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #18 Skrevet 10. mars 2017 Jeg fikk en mannelig sykepleier sist jeg ble operert. Alle tiders mann. Selv om han ikke dullet spurte han hvordan det gikk. Var nok at han så på meg så fikk jeg medisinen jeg trengte. Anonymkode: 63940...e87
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #19 Skrevet 10. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du vet at sykepleien er et homofilt yrke for menn? Anonymkode: 10812...fe8 Du tar feil og vranglært. Samme grunn for at menn tar sykepleie som kunst og musikk=trekke damer. Bare at sykepleie er smartere siden det gir trygg inntekt og "trygg mann"-alibi. Anonymkode: c3991...7a4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #20 Skrevet 10. mars 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du tar feil og vranglært. Samme grunn for at menn tar sykepleie som kunst og musikk=trekke damer. Bare at sykepleie er smartere siden det gir trygg inntekt og "trygg mann"-alibi. Anonymkode: c3991...7a4 Det er ikke noe som heter kunst og musikk, det er to forskjellige fag. Og fagene kunst eller musikk kan brukes til lærer jobb, men jeg antar at lærere ikke er smarte og at læreryrket ikke gir en trygg inntekt i din verden. Anonymkode: 10812...fe8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå