Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med exphil? (Aristoteles)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Aristoteles skiller mellom ulike stadier i utviklingen av kunnskap om verden. Redegjør for disse skillene, særlig hva som kjennetegner erfaring (empeiria) og sakkunnskap/vitenskap (techne/episteme). Kan vi ha viten innen etikk?

I bunn og grunn en grei oppgave. Siste del kan jeg nok skrive en del om, men det er jo ikke der hovedvekten skal ligge.
Problemet er hvordan jeg skal klare å mane fram 2800 ord fra et tekstutdrag som kun er på 6 sider (Metafysikken). Er det noen med peiling som kan dytte meg litt i riktig retning? Det funker jo ikke å komme til konklusjonen etter 2 sider når minstekravet er nærmere 2800 ord, så jeg mangler tydeligvis veldig mye forståelse... jeg har lest teksten fire ganger, men føler ikke jeg blir så veldig mye klokere.

Jeg hadde satt ekstremt stor pris på et saklig svar! :-)

Anonymkode: 668cd...fca

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjestinnom
Skrevet (endret)

Anbefaler deg å lese og forstå det som er skrevet om Aristoteles i Sofies Verden av Jostein Gaarder.

Aristoteles kritiserer Platons idélære. Aristoteles mener at det vi sanser og erfarer kommer før idéene. Aristoteles mener altså at det som er "sjel" kommer fra sansenes verden (mens Platon mener at det som eksisterer er et speilbilde av idéenes verden). Platon forklarte den enkelte hest ved å vise til idéen hest. Aristoteles mener at det ikke eksisterer noe i bevisstheten som ikke først har vært i sansene. Det vi har inne i oss har kommet fra det vi har sett og hørt, mente Aristoteles. 

Jeg ga her kun et par knagger til deg, som er viktige for å forstå hva Aristoteles mente. 

Jeg vil anbefale at du leser mer om Aristoteles og forsøke å forstå hans tanker og resonnement. Du må bruke tid på dette. Filosofi finnes i alt vi gjør: også hos aksjespekulanter og i finansnæringen. Kunnskap er makt. 

Lykke til! 

Endret av Gjestinnom
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk! Jeg gjorde som du sa og lånte Sofies Verden på biblioteket. Det var faktisk veldig oppklarende, så tusen takk for tips :-) 

Anonymkode: 668cd...fca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...