Gå til innhold

Er det vondt om man berører værhårene (katt)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spurte i en annen tråd, men ble beskyldt for å dra opp en trolltråd. Så da spør jeg på nytt her.

Ofte når vi klapper katten og stryker den over hodet kommer vi borti værhårene. Ikke bevist, men det hender. Er det vondt eller ubehagelig for katten? Sitter masse nerver der har jeg hørt

Anonymkode: 0438c...113

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tviler sterkt. Pus bruker værhårene for å sjekke om det er plass til resten av kroppen for å komme gjennom diverse åpninger. Da vil så klart værhårene komme borti omgivelse rundt. Ganske dårlig design om dette forårsaker smerter :P Det er ikke hårene i seg selv som er følsomme. Det er "festepunktet". Tror også pus ville reagert om det var vondt når man kommer borti de.

Anonymkode: 0dbf6...3f3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vondt, men de kjenner det utrolig godt. Værhårene er med på å la katten undersøke ting som er rundt hodet. De er veldig sensitive for berøring. Så du kan slappe av, selve værhårene har ikke nerver, kun roten :) 

Anonymkode: c3984...296

AnonymBruker
Skrevet

De får ikke vondt, nei. Du kan jo forsøke å se etter selv. Hvordan ser katten ut når du tar på værhårene. Blikk? Kroppsspråk? Prøver han å vende seg litt bort eller virker det som om han liker det?

Mye man kan lære og forstå om katten sin om man begynner å forsøke se etter det mer subtile kroppspråk og tegn de gir fra seg.

Anonymkode: e38e8...bb8

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Nei det gjør ikke vondt, har fått tatt på værhår flere ganger og de har aldri reagert på det.

Skrevet

Det er nok litt ubehagelig om du klapper værhårene "feil vei", mot vokseretningen. Men direkte vondt er det nok ikke.

• Liker 2
Skrevet

Katten sier nok i fra dersom det gjør vondt. :)

AnonymBruker
Skrevet
På 10.3.2017 den 9.22, AnonymBruker skrev:

De får ikke vondt, nei. Du kan jo forsøke å se etter selv. Hvordan ser katten ut når du tar på værhårene. Blikk? Kroppsspråk? Prøver han å vende seg litt bort eller virker det som om han liker det?

Mye man kan lære og forstå om katten sin om man begynner å forsøke se etter det mer subtile kroppspråk og tegn de gir fra seg.

Anonymkode: e38e8...bb8

Den kommer på en måte hoppende frem med kroppen og presser hodet inn i hånden, som keder til at jeg stryker den over hodet og ryggen. Syntes dette er koselig, men det stemmer ikke med at heg har lest at dyr føler seg truet om man klapper de over hodet

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den kommer på en måte hoppende frem med kroppen og presser hodet inn i hånden, som keder til at jeg stryker den over hodet og ryggen. Syntes dette er koselig, men det stemmer ikke med at heg har lest at dyr føler seg truet om man klapper de over hodet

Klapper da alle mine dyr på hodet så det at de liksom skal være redd for det er bare tull. Usikre dyr kanskje

Anonymkode: c3984...296

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda en pus kan nok finne det truende om en fremmed tar den på hode i en usikker situasjon. Pus er trygg på deg og ser ikke på deg som en trussel :) 

Anonymkode: 0dbf6...3f3

Skrevet

Jeg stryker og tar på værhårende til katta mi hele tiden, hu reagerer ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...