AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #1 Skrevet 9. mars 2017 Hei! Håper noen av dere kan hjelpe meg. Jeg leier et rom i bofelleskap, har bodd her siden sommeren 2016. Leien inkluderer ikke Internett. Nå er det slikt at borettslaget har bestemt å inngå en TV/Internett - avtale med Get med oppstart i mars, og denne kostnaden blir inkludert i felleskostnaden, som eieren av leiligheten står for. Eieren mener at leien skal opp med tilsvarende beløp fra og med mars, siden internett ikke er inkludert i leien. En ny utleieavtale med korrigert beløp skal signeres i morgen. Det hadde ellers vært uproblematisk for meg, men jeg har også en annen Internett-avtale fram til oktober 2017, og vil derfor ende opp med å betale for Internett 2 ganger i noen måneder. Det er snakk om små beløp, men jeg synes at det er merkelig at jeg skal belastes med denne kostnaden uansett. Hva som er rett her? Anonymkode: 29320...cf1
Fjompen Skrevet 9. mars 2017 #2 Skrevet 9. mars 2017 Det er irrelevant for deg om felleskostnadene øker. Utleier kan, om vedkommende er skikkelig blåst i hodet, nekte deg adgang til borettslagets nett siden det var utenfor kontrakten, men kan ikke øke leien. Slike ting som dette er en del av utleiers risiko, som den profesjonelle part i kontrakten. 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #3 Skrevet 9. mars 2017 Utleier har ikke lov til å øke leien med så kort varsel. Du skal dessuten ha skriftlig varsel om husleieøkning. Anonymkode: 45fd4...66e 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #4 Skrevet 9. mars 2017 At utleiers kostnader øker er irrelevant for din leie. Husleien kan maks økes i samme takt som konsumprisindeksen, du kan gå inn med ssb.no for å se hva det vil utgjøre for din del. Det er også regler for varsling, det skal gies beskjed minst 1 mnd før. Dersom husleien ikke har blitt justert på 3 år, kan den økes til 'gjengs leie', altså til ny markedspris for leien. Søk opp husleieloven, der står det klart og tydelig ang husleieøkning. Anonymkode: a8c5d...525 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #5 Skrevet 9. mars 2017 Tusen takk for alle svar! Jeg har lest husleieloven, og ville bare forsikre meg om at jeg har tolket alt på en riktig måte TS Anonymkode: 29320...cf1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #6 Skrevet 9. mars 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: At utleiers kostnader øker er irrelevant for din leie. Husleien kan maks økes i samme takt som konsumprisindeksen, du kan gå inn med ssb.no for å se hva det vil utgjøre for din del. Det er også regler for varsling, det skal gies beskjed minst 1 mnd før. Dersom husleien ikke har blitt justert på 3 år, kan den økes til 'gjengs leie', altså til ny markedspris for leien. Søk opp husleieloven, der står det klart og tydelig ang husleieøkning. Anonymkode: a8c5d...525 Dette. Det kan være han kan øke husleien. Anonymkode: 13bba...177
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå