Gå til innhold

Fremtidsutsikter for en rekke yrker - stor oversikt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange på forumet her lurer på hvordan fremtiden ser ut for ulike yrker. Jeg vet ikke om dette har blitt nevnt før her på forumet, men jeg kom over denne: https://utdanning.no/arbeidsmarkedet/#/home

Ser ut som at det vil være lett å få jobb innen klassiske, "guttete" yrkesfag, det vil være mangel på lærere og tannleger. Derimot ser det verre ut for personer med bakgrunn i økonomi, samfunnsfag og humanistiske fag. Det ser også ut som at det vil utdannes for mange psykologer.

Man vet aldri hva fremtiden vil bringe, men det er likevel interessant. 

Anonymkode: 1afe4...789

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle jeg ha valgt yrke på nytt tror jeg faktisk at jeg ville ha droppet høyskole/universitet og valgt et tradisjonelt maskulint håndverksfag. Det er på ingen måte dårlig betalt lenger og ny teknologi har gjort arbeidshverdagen mye enklere og fysisk lettere. I tillegg får man lønn under mye av utdanningen og mulighetene for å videreutdanne seg senere er gode. Å slippe og sitte rolig på et kontor hele dagen ville også ha vært et stort pluss for min del.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Leo skrev:

Skulle jeg ha valgt yrke på nytt tror jeg faktisk at jeg ville ha droppet høyskole/universitet og valgt et tradisjonelt maskulint håndverksfag. Det er på ingen måte dårlig betalt lenger og ny teknologi har gjort arbeidshverdagen mye enklere og fysisk lettere. I tillegg får man lønn under mye av utdanningen og mulighetene for å videreutdanne seg senere er gode. Å slippe og sitte rolig på et kontor hele dagen ville også ha vært et stort pluss for min del.

Samme her. Jeg har et familiemedlem som gikk den veien. Begynte å tjene penger fra han var 18 år, og han tjener i dag ikke så mye dårligere enn meg (som har høyere utdanning innen realfag). Han har ikke studielån og kan få jobb hvor som helst i landet. Det betyr at han kan bo utenfor byene, noe som igjen betyr lavere boligpriser. Han har i dag hus, mens jeg er stuck i en liten, overpriset leilighet i byen. Gode betingelser på jobben har han også - firmabil, gratis telefon, helsesjekker, forsikringer. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Jeg har et familiemedlem som gikk den veien. Begynte å tjene penger fra han var 18 år, og han tjener i dag ikke så mye dårligere enn meg (som har høyere utdanning innen realfag). Han har ikke studielån og kan få jobb hvor som helst i landet. Det betyr at han kan bo utenfor byene, noe som igjen betyr lavere boligpriser. Han har i dag hus, mens jeg er stuck i en liten, overpriset leilighet i byen. Gode betingelser på jobben har han også - firmabil, gratis telefon, helsesjekker, forsikringer. 

Min samboer er håndverker og har to fagbrev (Har man først ett er det forholdsvis enkelt å skaffe seg flere). Han kan få jobb hvor som helst, også i utlandet, og han tjener heller ikke dårlig uten å jobbe noe særlig overtid. Han har imidlertid muligheten til å jobbe mye og svært godt betalt overtid hvis han ønsker det. Firmabil, telefon og gode forsikringsordninger/pensjonssparing har han også i tillegg til at han i stor grad styrer sin egen arbeidshverdag ut fra hvilke avtaler han gjør med kunder.

Så dette stresset med at "alle" må ta høyere utdanning og bli jurister/økonomer/leger osv. forstår jeg meg faktisk ikke helt på!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke så veldig redd for å ikke få jobb. Nettsiden sier at dem med kun bachelor innenfor økonomifag kan slite med å få jobb, men dersom man tar master med hovedfag finans eller noe it-relatert så skal det nok gå bra :) 

Anonymkode: 2bedc...a7b

AnonymBruker
Skrevet

Det er noen ting jeg syns er litt rart. Det ser ikke ut som at det vil bli mangel på alle type lærere. Det er ut som at man vil mangle flest lærere i grunnskolen, og da spesielt 1.-4. trinn. For lektorer og andre med PPU så ser utsiktene dårligere ut. 

Skrevet

Jeg ville tatt modellen de prognosene der bygger på med en meget stor klype salt.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Leo skrev:

Min samboer er håndverker og har to fagbrev (Har man først ett er det forholdsvis enkelt å skaffe seg flere). Han kan få jobb hvor som helst, også i utlandet, og han tjener heller ikke dårlig uten å jobbe noe særlig overtid. Han har imidlertid muligheten til å jobbe mye og svært godt betalt overtid hvis han ønsker det. Firmabil, telefon og gode forsikringsordninger/pensjonssparing har han også i tillegg til at han i stor grad styrer sin egen arbeidshverdag ut fra hvilke avtaler han gjør med kunder.

Så dette stresset med at "alle" må ta høyere utdanning og bli jurister/økonomer/leger osv. forstår jeg meg faktisk ikke helt på!

Nå er det vel litt mer en fremtidsutsikter som har en betydning når man velger karrierevei da. Jeg kunne ikke tenke meg å bli håndverker for eksempel, og å gå hver dag i et yrke jeg mistrives i er ikke akkurat ønskelig. 

Anonymkode: 61a94...bb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Leo skrev:

Det er flott yrke, og jeg har også flere venner som har tatt det, mange trives. Samtidig vet jeg ikke om jeg ville turt det i disse tider på grunn av den rasende teknologiske utviklingen. Om en 10-15 års tid, så har automasjon av håndverkeryrker med stor sannsynlighet sett lyset. Teknologien er ikke der i dag, men det går fort, så teknologien som i dag gjør arbeidet enklere for håndverkerne kan relativt raskt ende opp med å gjør mange av dem arbeidsløse. 

Jeg ser også konkurransen fra lavkostland innen EØS, mange av de jeg kjenner er frustrerte over f. eks. polakker og litauere som har inntatt det norske arbeidsmarkedet. Noen av dem er selvfølgelig flinke også, men de godtar jo typisk mye lavere lønnsvilkår og andre vilkår, siden de uansett er bedre i deres hjemland. Men det betyr at vilkårene til de norske håndverkerne reduseres. Det er kanskje der "presset" om å ta høyere utdannelse ligger, siden vi på mange måter er i ferd med å bli et land som i større eller mindre grad administrerer innleid arbeidskraft. Nå er det selvfølgelig mange håndverkere i Norge ennå, men jeg tror vi dessverre vil se en reduksjon på sikt. Man så jo hva som skjedde med norske sjøfolk over mange år, etterhvert som de i stadig større grad møtte konkurranse fra lavkostland som Filippinene. Tror kanskje ikke at håndverkeryrket blir rammet i samme grad som sjøfartsstanden siden den i sin natur er mer internasjonal, men jeg tror nok at norske håndverkere likevel vil møte mye mer konkurranse enn de gjør i dag. 

Anonymkode: 7e183...253

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...