Gå til innhold

Hva gjør folk når de blir gamle - ensomme på kafé?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I Oslo florerer det av enslige eldre - ute på kafeene!

Hva gjør man når man blir ensom - hvis man blir ensom - og gammel?

Sitter man der hele dagen?

Hvis gamle folk bruker Internett kan de søke etter venner. 

Hva med Tinder for de over 70? 

Seriøst. Hva er attraktivt med å være 70, bo alene hjemme og ikke ha så stort nettverk?

Anonymkode: 112b4...a48

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst. Hva er attraktivt med å være 70, bo alene hjemme og ikke ha så stort nettverk?

Så kult at de eldre kan gå på kafe.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva du mener men kan komme med diverse svar.

- Viss du allerede nå har begynnt å bekymre deg for dine eldre dager bør du begynne å etablere vennskap, spare pensjon og skaffe deg hobbyer du kan dyrke hele livet.

- Det er valgfritt om du vil sitte på kafe hele dagen. Mange liker å treffes på kafe, nettopp for å ikke sitte inne alene hele dagen.

- Når man er komt i 70-åra er det naturlig at noen av dine venner har falt fra på en eller annen måte. Er du skikkelig uheldig sitter du alene.

- Noen trives i eget selskap og vil slappe av på sine eldre dager. Om dette er attraktivt eller ikke er opp til hver enkelt å avgjøre.

- Det finnes foreninger og dagtilbud for eldre.

- Tinder kan brukes av alle. Samme med kontaktannonser i avisa, men det er ikke sikkert den gamle vil ha ny partner eller nye bekjentskap.

- Om noen sitter alene er det lov å si "Hei! :) "

Anonymkode: 36549...efd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At folk sitter på cafe alene betyr jo ikke at de er permanent alene. Par gjør også ting hver for seg.

Ellers synes jeg det er kjempefint at vi er kommet litt nærmere livet i andre storbyer i verden, der man kan gjøre ting alene. Det har jo tidligere vært litt typisk norsk at folk synes alt mulig er "kleint", og man sitter heller hjemme for seg selv enn å gå ut alene.

Anonymkode: df052...953

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

De går vel på kafe for å kose seg, kanskje de håper på å treffe noen kjente.

Skrevet

Det blir hva man gjør det til.

• Liker 2
Skrevet

Jeg havner nesten alltid i koselig prat med ukjente eldre på kafe. Den eldre mannen/kvinnen ser ut til å sette pris på det og jeg setter veldig stor pris på det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her, er 99 år og lurte bare på hvorfor det samles så mange gamle på kafeer.

Men hva gjør de eldre, dagen lang? Dater de?

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kan ikke forstå folk utifra sin egen verden. En må klare å se ting fra de andres verden også.

Det finnes en mengde ting å gjøre på. F eks hobbyer, lese, gå tur, besøke venner. Mange eldre er med i diverse turgrupper og andre ting.

En trenger ikke gå på stevnemøter eller sitte på kafe for å ha et godt liv

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er du seriøst 99 år`?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Nøste~ skrev:

Er du seriøst 99 år`?

Mange av oss eldre kan internett vet du : ) 

Barnebarna har lært oss! 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange av oss eldre kan internett vet du : ) 

Barnebarna har lært oss! 

Hvorfor lurer du da på hva eldre driver med? Du må da best vite dette selv når du har vært eldre i ganske mange år

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvordan det er i Oslo, men min 97 år gamle mormor som bor i Sverige er ofte på farten..vel i den farten hun klarer for alderen da :ler: 

Hun har ikke så stort nettverk, men hun deltar i keramikkkurs en gang i uken, så har hun en lesesirkel en gang i uken, så drar hun og småhandler et par ganger i uken, drar på loppis en gang i uken. Der møter hun folk og skravler  og får nye bekjente. Nå orker hun ikke besøke familie lengre (vi bor alle spredt rundt et stykke unna) så hun får besøk av oss når vi får mulighet

Men så finnes det de eldre som ikke ønsker å være så veldig sosiale. Det er vel kanskje de du ser?

Anonymkode: f705e...493

Skrevet

70 er da ikke særlig høy alder. Min farmor og farfar dro på mange ferier sammen, bilturer, gikk på fjellet, sto på slalåm, koste seg med barn og barnebarn. Min farfar var også engasjert i lokalmiljøet og skrev mange innlegg for lokalavisen. De hadde også en stor frukthage de brukte mye tid på. Min farfar døde først men hun fortsatte med sine hobbyer, både i og utenfor hjemmet til hun ble syk selv.

AnonymBruker
Skrevet

At du er 99 år har jeg veldig vanskelig for å tro på.

Anonymkode: 4ffcb...3de

Gjest Yellowrose
Skrevet

Det er forskjell på folk, gammel eller ikke- noen har mer behov for alenetid enn andre. Jeg kan godt nyte å sitte på café alene :) 

Skrevet

I min venninnegjeng er vi 8, hvorav to er over 70 og de yngste er 50.  Vi som er under 67 år jobber i fulle stillinger, og det er klart at de to som er pensjonister har bedre tid enn oss andre.  Jeg vet alt om hva de gjør :)  

De går på trening to ganger i uka, på svømming èn gang i uka og på korøvelse èn dag. Iblant er det konserter i helger, gjerne med festligheter etterpå.  Iblant går de på kafè etter trening.  Den ene strikker og leser mye, mens den andre maler bilder (og selger).  Så går de mye på tur i fjellet, bl.a. sammen med meg.  I blant har vi venninnefester, som gjerne varer til nesten frokost ;)

Begge er enker og enslige, men ikke ensomme.  De har flotte, lettstelte leiligheter som de eier selv.  Den eldste har kjæreste, en enkemann.  Den andre får stadig invitasjoner, og dater i blant.  Ingen av dem ønsker menn inn i huset.  De synes de har det altfor godt!  Så reiser de mye.  Fra jan-mar er de sammen i Thailand, og gjennom året besøker, eller får de besøk av, barn og barnebarn som bor forskjellige steder i verden.  

Jeg undrer meg på hvor mange 40-åringer som har like aktive og sosiale liv? 

• Liker 1
Gjest GulSol
Skrevet
12 timer siden, Zienna skrev:

I min venninnegjeng er vi 8, hvorav to er over 70 og de yngste er 50.  Vi som er under 67 år jobber i fulle stillinger, og det er klart at de to som er pensjonister har bedre tid enn oss andre.  Jeg vet alt om hva de gjør :)  

De går på trening to ganger i uka, på svømming èn gang i uka og på korøvelse èn dag. Iblant er det konserter i helger, gjerne med festligheter etterpå.  Iblant går de på kafè etter trening.  Den ene strikker og leser mye, mens den andre maler bilder (og selger).  Så går de mye på tur i fjellet, bl.a. sammen med meg.  I blant har vi venninnefester, som gjerne varer til nesten frokost ;)

Begge er enker og enslige, men ikke ensomme.  De har flotte, lettstelte leiligheter som de eier selv.  Den eldste har kjæreste, en enkemann.  Den andre får stadig invitasjoner, og dater i blant.  Ingen av dem ønsker menn inn i huset.  De synes de har det altfor godt!  Så reiser de mye.  Fra jan-mar er de sammen i Thailand, og gjennom året besøker, eller får de besøk av, barn og barnebarn som bor forskjellige steder i verden.  

Jeg undrer meg på hvor mange 40-åringer som har like aktive og sosiale liv? 

Å, som jeg gleder meg til å bli pensjonist. De lever virkelig livet. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, GulSol skrev:

Å, som jeg gleder meg til å bli pensjonist. De lever virkelig livet. 

Seriøst? Jeg føler at det brukeren beskriver her er unntaket og laaaangt fra regelen. 

Jeg gruer meg jeg. Føler at flesteparten av pensjonistene har dårlig råd. Og man skal ha litt flaks for å ha god nok helse til å sprelle rundt omkring.

Anonymkode: 5acb9...b94

AnonymBruker
Skrevet

Mange eldre på 70 er da i jobb. De reiser. Går turer,er på kafé, resturang, ordner sitt hjem,steller i hagen....

Noen et syke og de har det verre. 

Anonymkode: 1c562...9e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...