Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal starte på meopursorøyter neste syklus. Planen er at jeg skal ta sprøytene fra dag 2 i syklusen, og ta en ultralyd på dag 9 for å se hvordan ting har utviklet seg. Målet er å befrukte egget hjemme, altså ikke IVF.  Men som legen sa så kan det skje at planen må snu til IVF, hvis det modnes for mange egg.

Grunnen til st vi skal gjøre det på denne måten, er fordi legen er litt usikker på hva som er riktig behandling for meg. Dette ettersom jeg tidligere har fått diagnosen PCOS, men nå ikke har noen symptomer på tilstanden. Verdier på alle prøver er bra, men likevel har jeg ikke stabil syklus, og har ikke hatt god effekt av Femar. Mannen har god spermkvalitet, så ikke noe galt med han. Ettersom legene er litt usikre på hva som er riktig for oss, anbefalte de meg en slik behandling, for å ikke bruke opp et IVF-forsøk.  3 forsøk går jo fort unna dersom jeg må prøve og feile med riktige medisiner underveis. 

Er det noen her på KG med erfaring med denne metoden? Hvor lett/ vanskelig er det å medisinere på en dose som gjør at det max modnes 2 egg? Har aldri lest om andre her inn som har brukt denne metoden. I såfall  hvorfor så få så får denne behandlingen ? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har kun hørt om menopur ved prøverør. Tok de sprøytene med vårt forsøk og det ble masse egg

Anonymkode: d42dd...a66

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har kun hørt om menopur ved prøverør. Tok de sprøytene med vårt forsøk og det ble masse egg

Anonymkode: d42dd...a66

Det er det jeg også har hørt fra andre. Så derfor jeg underer meg litt rundt hvordan de skal få til at det kun modnes ett egg... 

AnonymBruker
Skrevet

Sjekket egglederne?  

Anonymkode: 35223...8dd

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekket egglederne?  

Anonymkode: 35223...8dd

Har tatt utallig mange ultralyder og blodprøver... Har aldri blitt oppdaget andre komplikasjoner enn cyster, som nå også er borte. Hvordan sjekker man egglederne? 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Runnershigh skrev:

Har tatt utallig mange ultralyder og blodprøver... Har aldri blitt oppdaget andre komplikasjoner enn cyster, som nå også er borte. Hvordan sjekker man egglederne? 

Egglederne sjekkes enklest med aquascanning/ HSG røntgen. Kontrastveske som sprøytes inn for å se om egglederne er åpne/ tette. Også framstilling av livmorhulen for sjekk. 

Selv har jeg hatt lapraskopi uten at det ble funnet noe. 
Dette er kirurgisk inngrep under full narkose hvor en går inn med kamera gjennom magen (navlen) for å sjekke om det er noen skader i og rundt egglederne/ andre steder. Jeg ble sjekket pga. mistanke om endometriose. 

Anonymkode: ecc29...fc4

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Egglederne sjekkes enklest med aquascanning/ HSG røntgen. Kontrastveske som sprøytes inn for å se om egglederne er åpne/ tette. Også framstilling av livmorhulen for sjekk. 

Selv har jeg hatt lapraskopi uten at det ble funnet noe. 
Dette er kirurgisk inngrep under full narkose hvor en går inn med kamera gjennom magen (navlen) for å sjekke om det er noen skader i og rundt egglederne/ andre steder. Jeg ble sjekket pga. mistanke om endometriose. 

Takk for utfyllende svar. Det er ingen mistanke om endometriose hos meg. Problemet er slik jeg forstår det at egget ikke slippes, men det er litt uforklarlig hvorfor det ikke slipper... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Runnershigh skrev:

Takk for utfyllende svar. Det er ingen mistanke om endometriose hos meg. Problemet er slik jeg forstår det at egget ikke slippes, men det er litt uforklarlig hvorfor det ikke slipper... 

Jeg hadde ingen endometriose, så de har aldri klart å stille noen diagnose på hverken meg eller mannen. 
Egglederne så også fine ut. 

Dersom egget ikke slipper, så spørs det om det vil hjelpe med "hjemmeprøving". Litt usikker på om ovitrelle kan fremprovosere nok eggløsning til at egget faktisk slipper. 
Det vil du nok uansett finne ut av nå med det medisin opplegget som du er satt på. 

Skrevet

Jeg har pcos (atypisk, sier legene), og fikk Menopur og Femar til et inseminasjonsforsøk. Brukte laveste dose av begge (75 IE og 2,5 mg) over noen dager, og hadde 2 modne eggfollikler som kunne slippes ved eggløsning. Jeg blir lett stimulert og har ved tidligere og senere forsøk trengt relativt liten dose medisiner (både ved inseminasjon og IVF), likevel gikk det greit denne gangen med tanke på å ikke modne for mange follikler. Fikk Ovitrelle for at eggene skulle slippe. Så det er absolutt mulig å ikke modne for mange egg med et slikt behandlingsregime :-) 

Skrevet

Jeg har prøvd lavdosestimulering :) gikk på Gonal-F (75 IE) noen dager, og kun 1-2 modne follikler per gang. Ovitrelle for å sikre eggløsning. Mange UL underveis for å sikre at det er rett dose, og sjekke at ikke for mange egg modnes. Jeg syns det fungerte veldig greit :) Lykke til! 

Skrevet
5 timer siden, Mayah skrev:

Jeg har pcos (atypisk, sier legene), og fikk Menopur og Femar til et inseminasjonsforsøk. Brukte laveste dose av begge (75 IE og 2,5 mg) over noen dager, og hadde 2 modne eggfollikler som kunne slippes ved eggløsning. Jeg blir lett stimulert og har ved tidligere og senere forsøk trengt relativt liten dose medisiner (både ved inseminasjon og IVF), likevel gikk det greit denne gangen med tanke på å ikke modne for mange follikler. Fikk Ovitrelle for at eggene skulle slippe. Så det er absolutt mulig å ikke modne for mange egg med et slikt behandlingsregime :-) 

Spennende lesning! Jeg skal også stå på 75 IE frem til dag 9 for ultralyd. Skal nok også bruke Ovitrelle for at egget slippes. Har du blitt gavid med denne metoden? 

Skrevet
4 timer siden, LillyBe skrev:

Jeg har prøvd lavdosestimulering :) gikk på Gonal-F (75 IE) noen dager, og kun 1-2 modne follikler per gang. Ovitrelle for å sikre eggløsning. Mange UL underveis for å sikre at det er rett dose, og sjekke at ikke for mange egg modnes. Jeg syns det fungerte veldig greit :) Lykke til! 

Takk! Kjekt å høre det er flere som har brukt samme metode :) 

Skrevet
7 timer siden, Runnershigh skrev:

Spennende lesning! Jeg skal også stå på 75 IE frem til dag 9 for ultralyd. Skal nok også bruke Ovitrelle for at egget slippes. Har du blitt gavid med denne metoden? 

Ble dessverre ikke gravid på den runden, men ble gravid på første IVF-forsøk like etterpå med Menopur som stimulering  :-) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...