Gå til innhold

Gratis å gifte seg i en kirke man ikke sogner til, men er døpt i?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dette gratis? Skal ta kontakt med kirken snart, men er det noen erfaringer på dette området? Forskjellig fra sted til sted? Eller "sogner" man til dåpskirken resten av i livet, sånn at man gifter seg gratis i den når man blir eldre?

Takk for svar :)

Anonymkode: ea55d...94a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er gratis å gifte seg i den kirken man sogner til mht folkeregistrert adresse. Om du ikke sogner til den kirken du er døpt i må du dessverre betale. 

Skrevet
5 timer siden, ejlisothilie skrev:

Det er gratis å gifte seg i den kirken man sogner til mht folkeregistrert adresse. Om du ikke sogner til den kirken du er døpt i må du dessverre betale. 

Det stemmer ikke her jeg bor. Jeg skal gifte meg i august i en annen kirke enn vi sogner til, men fordi jeg er døpt og konfirmert der har jeg tilhørighet til kirken og vi trenger IKKE betale:) 

Skrevet

Tror det varierer fra sogn til sogn, i Oslo er jeg veldig sikker på at du må betale. 

Skrevet

Å ta kontakt med den aktuelle kirken direkte gir nok det eneste definitive svar på det spørsmålet.

AnonymBruker
Skrevet

Her tok jeg bare kontakt med kirken jeg likte. Ble aldri spurt hvor jeg bor. Ikke noe problem. Bor i Drammen, men hadde bryllupet i Oslo, så valgte en kirke i Oslo også.

Anonymkode: 03a7d...d5e

AnonymBruker
Skrevet

Det er prostiet som bestemmer om du må betale eller ikke, jeg måtte betale for å gifte meg der jeg er døpt (og har jobbet)

Anonymkode: 65d2c...e4f

AnonymBruker
Skrevet

Til spørsmålet om man alltid vil  «sogne» til den kirken man er døpt, uavhengig av hvor man bor, er svaret nei. Man «sogner» til sin lokale kirke, altså den som ligger på det stedet man er folkeregistrert. (Ellers ville du f.eks også risikert å måtte konfirmere deg et annet sted enn der du bor.) Om man må betale for å gifte seg i den kirken man synes er penest, varierer fra sted til sted. Prisen varierer også, da den blir satt lokalt.  

Anonymkode: f0779...f63

AnonymBruker
Skrevet

Vi giftet oss i den kirken jeg er døpt og konfirmert. Det er i en annen kommune/sogn (Bergen). Vi betalt ingen ting.

Anonymkode: 10b51...939

AnonymBruker
Skrevet

Min mann og jeg giftet oss i en kirke vi ikke sognet til.. Ingen av oss var døpt eller konfirmert der. Betalte ingen ting

Anonymkode: c82d6...5f0

Skrevet

Nei, det er ikke gratis. Som over sier koster det. Bor du utenfor byen du ønsker å gifte deg i koster det nærmere 6000 kroner, 5800 eller 5600 husker ikke helt. bor du utenfor sognet koster det 2600. Og bor du innenfor sognet er det gratis :) Hvertfall er prisene slik her jeg er fra. :) 

Skrevet

Hvorfor koster det penger å gifte seg i kirken? Blir ikke det litt feil å ta betaling for det? Koster det penger å ha begravelse der også? 

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Chiyo skrev:

Hvorfor koster det penger å gifte seg i kirken? Blir ikke det litt feil å ta betaling for det? Koster det penger å ha begravelse der også? 

Det koster ikke om du sogner til kirken. 

Anonymkode: 65d2c...e4f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg giftet meg i kirken jeg ble døpt og konfirmert i. Jeg sognet ikke til den da jeg giftet meg, men måtte ikke betale. Er noe eget med å gifte seg i "barndomskirken" 😊

Anonymkode: c7b1c...9c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...