Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg leter etter jobb for tiden, og har registrert meg på NAV.  Jeg har ikke hatt en jobb før. Kan jeg da få dagpenger ? Skal på NAV snart, ringer ikke for det tar så lang tid. Grunnen til at jeg ikke har hatt jobb før er fordi jeg ikke har hatt behov for det + at jeg har gått på skole. Synes jo det er rart hvis jeg ikke har krav på noe penger, man må jo ta alder tatt i betraktning synes nå jeg. 

Anonymkode: 1da6e...4dd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg leter etter jobb for tiden, og har registrert meg på NAV.  Jeg har ikke hatt en jobb før. Kan jeg da få dagpenger ? Skal på NAV snart, ringer ikke for det tar så lang tid. Grunnen til at jeg ikke har hatt jobb før er fordi jeg ikke har hatt behov for det + at jeg har gått på skole. Synes jo det er rart hvis jeg ikke har krav på noe penger, man må jo ta alder tatt i betraktning synes nå jeg. 

Ts: jeg har lest på NAV om dagpenger, Jeg så ikke at det sto noe om det der. 

Skrevet

Dette står på nav sine side:

• har fått redusert arbeidstiden din med minst halvparten (50 prosent)
  • har hatt en minsteinntekt fra lønnet arbeid på minst 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) i året som gikk, eller minst 3 G i løpet av de 3 siste avsluttede kalenderårene
  • er registrert som arbeidssøker og sender meldekort hver 14. dag
  • er reell arbeidssøker
  • bor eller oppholder deg i Norge

Siden du ikke har hatt jobb, så har du ikke hadde 1,5 ganger G i lønn. Derfor får du ikke dagpenger. Du kan derimot få sosialhjelp dersom du oppfyller vilkårene.

• Liker 2
Skrevet

Har du prøvd å ringe? Er ikke nødvendigvis så mange minutter du må vente.

Men for å svare på spørsmålet: nei, du har ikke krav på dagpenger dersom du ikke har hatt inntekt.

For det første må du ha hatt 1,5G i inntekt forrige kalenderår, eventuelt 3G de siste tre år (1G = kr 92.576).
For det andre må du ha mistet 50% eller mer av arbeidet du tidligere hadde for å ha krav på dagpenger.

Dette står veldig tydelig på nav.no/dagpenger - Dagpenger når du er arbeidsledig - Hvem kan få dagpenger.

Siden du allerede har en avtale med lokalkontoret ditt kan du spørre om mulighetene for å få arbeidspraksis (nå kalt arbeidstrening). Det vil gi deg både inntekt og arbeidserfaring.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, applestories skrev:

Har du prøvd å ringe? Er ikke nødvendigvis så mange minutter du må vente.

Men for å svare på spørsmålet: nei, du har ikke krav på dagpenger dersom du ikke har hatt inntekt.

For det første må du ha hatt 1,5G i inntekt forrige kalenderår, eventuelt 3G de siste tre år (1G = kr 92.576).
For det andre må du ha mistet 50% eller mer av arbeidet du tidligere hadde for å ha krav på dagpenger.

Dette står veldig tydelig på nav.no/dagpenger - Dagpenger når du er arbeidsledig - Hvem kan få dagpenger.

Siden du allerede har en avtale med lokalkontoret ditt kan du spørre om mulighetene for å få arbeidspraksis (nå kalt arbeidstrening). Det vil gi deg både inntekt og arbeidserfaring.

Takk ! Kan du linke til dette med arbeidstrening ? 

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk ! Kan du linke til dette med arbeidstrening ? 

Anbefaler deg å bli litt bedre kjent på NAV.no. Du kommer til å bli henvist til de sidene uansett hvem du snakker med på NAV.

NAV.no --- Er du arbeidssøker? --- Jeg er ung og har lite jobberfaring --- Arbeidslivet.

Søk også etter "arbeidstrening" eller "arbeidspraksis" oppe i søkefeltet på NAV.no (det byttet navn, igjen, for ikke så lenge siden). Det ligger mye informasjon på nettsidene, men slett ikke alt er like lett å finne. Et tips er å alltid se om der står noe under "Relatert informasjon" på høyresiden når du er inne på en side, eller å søke for å finne mer info.

Endret av applestories
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts : jeg leste at man kan få penger når man er i arbeidstrening. Disse pengene skulle visst gå til hus mat osv men jeg bor fremdeles hjemme. Har jeg ikke krav på dette heller da? Når man er i arbeidsteebing så jobber man jo faktisk for NAV.., siden jeg vil jo ikke få noe betalt av jobben jeg kommer til å ha trening på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...