AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #1 Skrevet 8. mars 2017 Hei. Jeg leter etter jobb for tiden, og har registrert meg på NAV. Jeg har ikke hatt en jobb før. Kan jeg da få dagpenger ? Skal på NAV snart, ringer ikke for det tar så lang tid. Grunnen til at jeg ikke har hatt jobb før er fordi jeg ikke har hatt behov for det + at jeg har gått på skole. Synes jo det er rart hvis jeg ikke har krav på noe penger, man må jo ta alder tatt i betraktning synes nå jeg. Anonymkode: 1da6e...4dd
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #2 Skrevet 8. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg leter etter jobb for tiden, og har registrert meg på NAV. Jeg har ikke hatt en jobb før. Kan jeg da få dagpenger ? Skal på NAV snart, ringer ikke for det tar så lang tid. Grunnen til at jeg ikke har hatt jobb før er fordi jeg ikke har hatt behov for det + at jeg har gått på skole. Synes jo det er rart hvis jeg ikke har krav på noe penger, man må jo ta alder tatt i betraktning synes nå jeg. Anonymkode: 1da6e...4dd Ts: jeg har lest på NAV om dagpenger, Jeg så ikke at det sto noe om det der. Anonymkode: 1da6e...4dd
Dolly-Duck Skrevet 8. mars 2017 #3 Skrevet 8. mars 2017 Dette står på nav sine side: har fått redusert arbeidstiden din med minst halvparten (50 prosent) har hatt en minsteinntekt fra lønnet arbeid på minst 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) i året som gikk, eller minst 3 G i løpet av de 3 siste avsluttede kalenderårene er registrert som arbeidssøker og sender meldekort hver 14. dag er reell arbeidssøker bor eller oppholder deg i Norge Siden du ikke har hatt jobb, så har du ikke hadde 1,5 ganger G i lønn. Derfor får du ikke dagpenger. Du kan derimot få sosialhjelp dersom du oppfyller vilkårene. 2
applestories Skrevet 8. mars 2017 #4 Skrevet 8. mars 2017 Har du prøvd å ringe? Er ikke nødvendigvis så mange minutter du må vente. Men for å svare på spørsmålet: nei, du har ikke krav på dagpenger dersom du ikke har hatt inntekt. For det første må du ha hatt 1,5G i inntekt forrige kalenderår, eventuelt 3G de siste tre år (1G = kr 92.576). For det andre må du ha mistet 50% eller mer av arbeidet du tidligere hadde for å ha krav på dagpenger. Dette står veldig tydelig på nav.no/dagpenger - Dagpenger når du er arbeidsledig - Hvem kan få dagpenger. Siden du allerede har en avtale med lokalkontoret ditt kan du spørre om mulighetene for å få arbeidspraksis (nå kalt arbeidstrening). Det vil gi deg både inntekt og arbeidserfaring.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #5 Skrevet 8. mars 2017 15 minutter siden, applestories skrev: Har du prøvd å ringe? Er ikke nødvendigvis så mange minutter du må vente. Men for å svare på spørsmålet: nei, du har ikke krav på dagpenger dersom du ikke har hatt inntekt. For det første må du ha hatt 1,5G i inntekt forrige kalenderår, eventuelt 3G de siste tre år (1G = kr 92.576). For det andre må du ha mistet 50% eller mer av arbeidet du tidligere hadde for å ha krav på dagpenger. Dette står veldig tydelig på nav.no/dagpenger - Dagpenger når du er arbeidsledig - Hvem kan få dagpenger. Siden du allerede har en avtale med lokalkontoret ditt kan du spørre om mulighetene for å få arbeidspraksis (nå kalt arbeidstrening). Det vil gi deg både inntekt og arbeidserfaring. Takk ! Kan du linke til dette med arbeidstrening ? Anonymkode: 1da6e...4dd
applestories Skrevet 8. mars 2017 #6 Skrevet 8. mars 2017 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk ! Kan du linke til dette med arbeidstrening ? Anonymkode: 1da6e...4dd Anbefaler deg å bli litt bedre kjent på NAV.no. Du kommer til å bli henvist til de sidene uansett hvem du snakker med på NAV. NAV.no --- Er du arbeidssøker? --- Jeg er ung og har lite jobberfaring --- Arbeidslivet. Søk også etter "arbeidstrening" eller "arbeidspraksis" oppe i søkefeltet på NAV.no (det byttet navn, igjen, for ikke så lenge siden). Det ligger mye informasjon på nettsidene, men slett ikke alt er like lett å finne. Et tips er å alltid se om der står noe under "Relatert informasjon" på høyresiden når du er inne på en side, eller å søke for å finne mer info. Endret 8. mars 2017 av applestories 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #7 Skrevet 9. mars 2017 Ts : jeg leste at man kan få penger når man er i arbeidstrening. Disse pengene skulle visst gå til hus mat osv men jeg bor fremdeles hjemme. Har jeg ikke krav på dette heller da? Når man er i arbeidsteebing så jobber man jo faktisk for NAV.., siden jeg vil jo ikke få noe betalt av jobben jeg kommer til å ha trening på. Anonymkode: 1da6e...4dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå