Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, LuxLucet skrev:

Jeg trodde selv på universet før jeg ble troende. Leste bl.a The Secret, men heldigvis grep Gud inn før jeg ble helt blendet. Etter mye leting og søken fant jeg ut av denne univers-troen ikke er noe annet enn de andre New Age-bevegelsene som lærer at man selv kan bli gud/den indre kraften osv. Universet er upersonlig og egoistisk. Jesus derimot er uselvisk, og Én du kan ha et personlig forhold til. Og kraften mellom disse to er ikke den samme ("Can two walk together, except they be agreed?" - Amos 3:3). Jeg sier ikke hva du skal tro og ikke, det har jeg ingen rett til, og mine ord betyr ikke nødvendigvis så mye. Om du oppriktig søker, vil du selv få hjelp av Gud, og Han vil sende hellige engler som vil hjelpe deg til å oppdage Sannheten. Du må erfare selv, og det er slik du får et nærere forhold til Herren (om det er Han du søker naturligvis). Og om det så ikke er Herren du søker, så nekter Han deg ikke å fortsette den veien du selv ønsker å gå, uansett hvor inderlig Han ønsker et personlig forhold med deg - det er sann kjærlighet.

Kan du fortelle om da Gud grep inn?

Jeg syns det du skriver er veldig inspirerende, og betyr mer enn du tror.

Anonymkode: 5d887...b00

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mye overtro og galskap å lese i disse trådene. Religion er moro dere!

Anonymkode: b1857...d11

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye overtro og galskap å lese i disse trådene. Religion er moro dere!

Anonymkode: b1857...d11

Latterliggjøring er ikke lovlig på kg?

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du fortelle om da Gud grep inn?

Jeg syns det du skriver er veldig inspirerende, og betyr mer enn du tror.

«Kort» og konsist kan jeg si at da jeg leste The Secret var jeg på jakt etter en mening med livet, og om det fantes noe som det blotte øyet ikke kunne se. Jeg hadde venner som selv påstod og gikk god for at dersom man sender sine tanker og ønsker til universet, så vil universet gi deg det du dveler ved – kjent som «loven om tiltrekning».
Rhonda, forfatteren av The Secret, skrev at «Loven om tiltrekning sikrer deg ganske enkelt det du tenker på, uansett hva det måtte være.» (s.13). Naturligvis har mange, inkludert meg, reagert på hvorfor tingene vi ønsket ikke ble oppfylt, og univers-religionen har selvfølgelig kommet med en unnskyldning- nemlig at vi må tro på at ønsket allerede er gitt, og det må ikke finnes rom for tvil. Du må også stenge ute alle negative tanker selv om ønsket ditt ikke gikk i oppfyllelse. Med andre ord oppfordrer en slik religion at vi skal lukke øynene for når den ikke virker, fordi det til syvende og sist er vår feil, og at vi ga rom for tvil.

Og her er hvordan jeg i ettertid vet at Gud, eller Den Hellige Ånd, ledet meg bort før jeg ble helt borte; Vår kjødelige natur er egoistisk. Vi elsker å tilfredsstille kjødet. «For kjødet lyster imot Ånden og Ånden imot kjødet. Og disse to står imot hverandre..» (Gal. 5:17). Poenget mitt er at en slik tilbedelse av universet er i utgangspunktet helt perfekt for selvet og egoismen – for den vil jo tross alt «oppfylle» alt det vi begjærer. Og når vi ikke får det slik vi vil, må vi bare prøve enda hardere å fokusere på det vi begjærer. Med andre ord må vi bli hjernedøde og gi opp fornuftssansen, og bare fortsette å tro.
Bibelen derimot oppfordrer oss å undersøke med all iver om Guds skaperverk, om Hans fingeravtrykk finnes i skapelsen, og hvor pålitelig Hans ord er. Herren oppfordrer oss til å se på naturen og dyrene: «Men bare spør villdyrene, og de skal lære deg, eller fuglene i luften, og de skal fortelle deg det. Eller tal til jorden, og den skal lære deg. Fiskene i havet skal forklare det for deg. Hvem er det blant alle disse som ikke forstår at det er Herrens hånd som har gjort alt dette?» (Job.12:7-9). I tillegg ber Han oss om å se på verdenshistorien for å se om de profetiene Han forutsa faktisk har blitt oppfylt, slik at vi kan avgjøre for oss selv om vi også kan stole på Han vedrørende de kommende profetiene som gjenstår å bli oppfylt i den nære framtiden (1.Pet.1:25; Joh.14:6) – altså å bruke fornuften og kognisjonen istedenfor å undertrykke den.

«Den [loven om tiltrekning] er upersonlig, og den skjelner ikke mellom godt og dårlig» (s.13).
Om denne religionen var sann ville de fleste av oss vært døde for lenge siden. Hvor mange har ikke hatet et annet menneske og tenkt/håpet på at h*n skulle vært død? Ifølge den religionen skulle også barns fantasi og ønsker ha blitt virkelig, og verden ville gått i alle retninger siden alle har forskjellige ønsker. Det endelige vendepunktet var da The Secret sa at vi er guder. At noen i det hele tatt kan påstå slikt, var for meg hykleri og arrogant. «Du er evig liv. Du er Gud manifestert i menneskelige form, skapt til fullkommenhet.»
Om mennesket er så fullkomment ville ikke verden vært i den tilstanden den er i dag. Når jeg da ble rettet mot Bibelen fikk jeg forklaring på:
1. hva som er galt med verden,
2. hvorfor den er som den er, og hvem har skylden,
3. løsningen og løftet om at alt det onde en dag vil bli helt borte.
Herren åpenbarte altså Sitt ord, og lot meg – som alle andre- deretter bestemme selv om det Han hadde sagt var noe jeg ville ta imot eller forkaste.
Den Bibelske Gud er en som søker personlig kontakt mellom Han og alle mennesker. Han er uselvisk, og Han ønsker oss alt det beste. For meg ble det arrogant og skammelig å tro at jeg kunne være en gud, og at det upersonlige universet som verken bryr seg om jeg har det bra eller dårlig, skulle være kilden til alt godt. Selv om man ikke alltid får sine bønner oppfylt, så betyr ikke det at Herren ikke vil deg vel. Om man en dag ikke får start på bilen, kan det godt være at det er Herren som gjør bilen umulig, fordi dersom du hadde kommet på veien til planlagt tid så ville du bli utsatt for en dødsulykke. Det upersonlige universet derimot kunne ikke brydd seg mindre om du døde.
Istedenfor å begjære og være selvisk og egoistisk, har jeg selv fått vitnet om at Guds ord har rett når den sier «det er saligere å gi enn å få» (Apg.20:35).

• Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet

Jeg opplever Den Hellige Ånd som en veileder som minner meg på ting. Og en hjelp til å sikre at jeg har et hjerte som er mykt og kjærlig og ikke hardt og kynisk. Har en kopp hjemme der det står at åndens frukter er bla kjærlighet, fred, tålmodighet osv.

Ut av det blå kan jeg koble en helt hverdagslig hendelse opp mot et bibelvers eller lignende. En serie på Netflix kan lett gi assosiasjoner til noe i Bibelen.

Nå for tiden opplever jeg at jeg tenker mye på at jeg vil be unnskyldning til folk jeg har såret. Jeg har i årevis tenkt at det er ikke så farlig, men jeg vet med meg selv at jeg får ikke fred før jeg har gjort det. Den Hellige Ånd er ærlig og oppfordrer meg til det samme. Det er ikke lett å være ærlig som menneske og gjøre det rette. Men det er en lettelse å gjøre opp. 

Anonymkode: 9997a...c8d

Skrevet

Det er helt fantastisk. Jeg kan si at jeg opplever litt av himmrken hver gang ådrn blir berørt. Det er bare helt fantastisk å bli berørt av den hellige ånd. Og han er jo kommunikasjon med oss i mellom Gud. Så Gud snakker til meg. 

Halleluja! Dette gjorde meg glad! :)

Anonymkode: 02c93...bf4

Skrevet

Himmelen * ånden * 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt fantastisk. Jeg kan si at jeg opplever litt av himmrken hver gang ådrn blir berørt. Det er bare helt fantastisk å bli berørt av den hellige ånd. Og han er jo kommunikasjon med oss i mellom Gud. Så Gud snakker til meg. 

Halleluja! Dette gjorde meg glad! :)

Ja, dette er også en stor del av det.:)

Syns dette er et fint bilde:

Gud er solen. Vi kan ikke se rett på Ham, men Han er sterk og kjærlig.

Jesus er solstrålene. Han gikk her som menneske og vet hvordan vi har det.

Den Hellige Ånd er varmen fra sola. Helt utrolig opplevelse av varme, fred og kjærlighet. Kjærlighet driver ut frykt.

Anonymkode: 9997a...c8d

Skrevet

Dene hellige ånd er ikke en person som er en del av en treeinghet men guds virksomme kraft som virker på de som tjener ham på rette måte

Skrevet

Har alltid undret meg på hva det er.  Blir ikke klok på begrepet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...