Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ta med meg babyen på 8 månder til syden i 14 dager. Vi reiser alene, og trenger tips fra andre som har gjort dette før oss. Hva er lurt å ha med (uten at jeg skal bære meg ihjel på babyutstyr), og hva bør jeg passe på?

Videoannonse
Annonse
Gjest Chica
Skrevet

Tror noen selskaper har utstyrspakker du kan leie der nede så du slipper å drasse med deg alt fra Norge. Det står i katalogen, eller så vet de det sikkert hvis du ringer på de!

Gjest Anonymous
Skrevet

Stakkars baby? Fatter ikke at folk kan dra utenlands med en så liten baby jeg! Synes personlig det er helt uforsvarlig!

Nå kommer det jo litt an på hvor dere skal, men å dra med en baby til syden er ikke bra. Babyer tåler ikke slik varme!

Skrevet

Kutt ut Anonym, det der er direkte feil. Og hvor varmt er det egentlig i "syden" på denne tiden av året? Ikke varmere enn hva det er på det varmeste i Norge på sommeren.

Hvis man ikke klarer å ta vare på barna sine i slik varme så burde man ikke fått barn.

Hør om skygge og parasoll?

• 4 år senere...
Gjest Gjest_Adele_*
Skrevet

Det bor over 1 million babyer i "syden" og det er ikke noe vanskligere å ha barn der enn i resten av Europa. Jeg har selv vært på mange sydenturer med små barn. Flyturen kan kreve litt innsats. Glem barneoppdragelsen de timene det tar . Ta med litt sjokolade og pakk ut noe nytt leketøy/pekebok på flyet. Bestill leilighet på bakkeplan i et anlegg som er barnevennlig( les: fri for støyende ungdom) Sunblock og parasoll til vognen er også et must. La babyen få så mye is og drikke som den bare klarer. Kos dere.

Gjest singel!
Skrevet (endret)

Jeg har nylig vært i Tyrkia med jenta mi. Ha med solkrem, sunblock var ikke nødvendig, brukte faktor 12 og det holdt i massevis.hun var jo nesten aldri midt i sola uansett. Det er lett for at barna får soleksem når man bruker for høy faktor pga at kremen tetter igjen porene så huden får ikke puste. Klær er bedre enn sun block også. Hadde med både langermet og kortermede bodyer som ble brukt altså!

Vi var på stranda hver dag, og der er det store deilige parasoller og gjerne litt kjøligere pga havbris.

Ellers så anbefaler jeg å ha med bleier hjemmefra, iallefall badebleier!De fra libero brukte vi, og de var supre på stranda og ved barnebassenget. Og de små tåler da litt varme, jenta mi koste seg masse.

Lurt å sjekke om de har seng på hotellet, vi hadde med reiseseng, å det var lurt for senga på rommet kunne hun lene seg ut av fordi den var veldig lav.

Hmm, ja.Og våtservietter er lurt å ha med :) og fuktighetskrem og medisiner og sånn.Ellers er det jo som hjemme egentlig...De har jo barnemat og sånn der, det er bare å spørre om hjelp så hjelper de på butikkene deg hvis du ikke skjønner hva som står på pakkene. Vannkoker var det på vårt hotell, hadde ikke med det.Parasoll hadde jeg heller ikke, men hadde kalesje på vogna og pledd. Parasoller er det jo der...

Jeg dro ikke alene, men det er ikke noe problem om jeg hadde gjort det ser jeg i ettertid. Alle er jo så behjelpelige når du har med ett lite sjarmtroll :)

By the way, så pakka jeg i fjellsekken min, for da hadde jeg hendene frie til å trille vogna. Veldig lurt, da trenger man jo ikke noe bagasjevogn eller noe vettu ;)

Endret av singel!
Gjest Fruktfat
Skrevet
Stakkars baby?  Fatter ikke at folk kan dra utenlands med en så liten baby jeg!  Synes personlig det er helt uforsvarlig!

Nå kommer det jo litt an på hvor dere skal, men å dra med en baby til syden er ikke bra.  Babyer tåler ikke slik varme!

:ler:

Skrevet
Stakkars baby?  Fatter ikke at folk kan dra utenlands med en så liten baby jeg!  Synes personlig det er helt uforsvarlig!

Nå kommer det jo litt an på hvor dere skal, men å dra med en baby til syden er ikke bra.  Babyer tåler ikke slik varme!

Sludder og pølsevev. Hvis babyer ikke tåler slik varme, hvordan _kan_ de ha babyer i syden? Vi har vært på Chios med barn fra 11 måneder og oppover. Det går helt fint hvis man bruker vettet og tar sine forholdsregler. Barnet skal være mest mulig i skyggen, bruke solhatt og ha rikelig med drikke. Jeg er ikke sikker på aldersgrensen, men små barn bør ikke bruke solkrem, husker jeg.

Til spørsmålsstiller: "Syden" er et stort land. Og temperaturene varierer. Hvor er vi? Hellas, Spania, Portugal, fastland, øy... ? Snakker vi Hellas ville jeg nok unngå siste del av juli og hele august med så lite barn, for da blir det veldig varmt der. På den andre siden møtte vi en 6mndr gammel jente på Chios i August og det gikk alldeles utmerket. Litt trøbbel med nattesøvnen, men det ordnet seg da de fikk aircondition og satte ned temperaturen på rommet litt. NB! Ha med termometer og sørg for at du ikke holder temperaturen mer enn noen få(to) grader under utetemperatur. Det gjør vi, og vi har ingen problemer med snue ;-)

Skrevet

Hadde med minstemann til Spania da han var 7 måneder, det gikk helt strålende! :)

God tur, kos dere!!

• 1 år senere...
Gjest Gjest_charlotte_*
Skrevet
Stakkars baby? Fatter ikke at folk kan dra utenlands med en så liten baby jeg! Synes personlig det er helt uforsvarlig!

Nå kommer det jo litt an på hvor dere skal, men å dra med en baby til syden er ikke bra. Babyer tåler ikke slik varme!

Pøøh...teit...æ ska t sydn nu i mai med min 4mdn gammel bejibi..å d kmr t å gå kjæmpe fint...

• 2 måneder senere...
Skrevet

Syns det er teit å si at det er domt å ta med små babyer til syden, det bor vell små babyer der og.

Jeg har en liten baby på 3mnd, og vi skal til Kreta nå i juni, Og så lenge dem er lettkledd å ikke ligger i solen, så skal det gå fint. Og bruke parasoll. Og om kveldene er det litt kjølig uansett.

Det er ingen problem å dra til syden med babyer. Syns folk skal tenke før dem prater.

Det er tydelig at noen ikke har hørt om parasoll og skygge.

Herregud altså.

Skrevet
Syns det er teit å si at det er domt å ta med små babyer til syden, det bor vell små babyer der og.

Jeg har en liten baby på 3mnd, og vi skal til Kreta nå i juni, Og så lenge dem er lettkledd å ikke ligger i solen, så skal det gå fint. Og bruke parasoll. Og om kveldene er det litt kjølig uansett.

Det er ingen problem å dra til syden med babyer. Syns folk skal tenke før dem prater.

Det er tydelig at noen ikke har hørt om parasoll og skygge.

Herregud altså.

Jeg ville ikke satset på at det er så kjølige kvelder i juni ;-)

Nå er jo denne tråden gammel som alle haugene, så trådstarter har sikkert vært på tur alt, men det kan jo være kjekt å dra den opp igjen for andre som har små :)

Uansett, jeg mener fortsatt at det går helt strålende å ha babyer i "syden", så lenge man holder dem ute av solen, sørger for at de får rikelig væske og at de ellers har det komfortabelt. tynn Ullbody skal være fint. Jeg fikk rådet for sent til å bruke det på mine små, men ull har jo den egenskapen at den ikke blir klam og ekkel selv om den er fuktig. Et ullteppe/skinn å ligge på i vogn og seng skal også være bra.

Vet ikke hvordan det er i andre land enn Portugal og Hellas, jeg, men der er det iallfall strålende flott å være liten :)

Gjest Gjest
Skrevet

Reiselege Gunnar Hasle:

"Immunforsvaret er ikke modent før barn er fire-fem år gamle. Før det vil risikoen for alvorlige infeksjoner være mye større enn hos større barn. Dette gjelder både malaria, mave-/tarminfeksjoner og luftveisinfeksjoner.

"

Skrevet
Reiselege Gunnar Hasle:

"Immunforsvaret er ikke modent før barn er fire-fem år gamle. Før det vil risikoen for alvorlige infeksjoner være mye større enn hos større barn. Dette gjelder både malaria, mave-/tarminfeksjoner og luftveisinfeksjoner.

"

Nå er det lite malaria i "syden" tror jeg. Når det gjelder tarm og luftveier må man jo bare bruke sunn fornuft enten man er i "syden" eller her hjemme.

Gjest Gjest
Skrevet
Nå er det lite malaria i "syden" tror jeg. Når det gjelder tarm og luftveier må man jo bare bruke sunn fornuft enten man er i "syden" eller her hjemme.

Reiserådet er gitt på generelt grunnlag. Men selvfølgelig må en se ann hvilket land en reiser til. Når eksempelvis Tyrkia troner i toppen på antall turister som må besøke lege pga magebesvær vil det være svært betenkelig og kanskje uforsvarlig å ta med et barn uten fult utviklet immunforsvar.

• 1 år senere...
Gjest Gjest_åshild_*
Skrevet

Hva med alle barna som bor i syden da?? skal si deg at det er kjempe bra å ha me dbarn til syden.. broren min hadde et prematur barn som kom seg enormt i syden... de har kjempe godt av det..ingenting dskadelig i det hele tatt... fleste steder i verden er det faktisk veldig varmt... norge er ikke det eneste landet i verden som er bra for en baby! her er jo barn syke HELE tiden pga surt og kaldt drittvær

Skrevet
Tråden er hundre år gammel.

Neida, bare noen få. -Og den har visst fått tradisjon for å poppe opp med jevne mellomrom :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...