Gå til innhold

Jente nettop fylt 7 år - alene hjemme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venninne har en datter som nettop har fylt 7 år. Hun ville være hjemme alene mens moren og sønnen på 5 år var på en fritidsaktivitet i 1 - 1/2 time. Jeg synes dette hørtes for tidlig ut.. Datteren har nettop fått egen mobil. Hva mener dere?

Anonymkode: 5e2df...4d5

Videoannonse
Annonse
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Jeg synes at en 7 åring er for ung til og være alene hjemme. Jeg synes også at en 7 åring er for ung til og ha mobil.

Skrevet

Jeg tenker at det kommer ann på modenhet og tidspunkt, en halvtime til en time går nok helt fint i ny og ne.. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hjemme alene en times tid på den alderen. Ingen mobil, men hadde fasttelefon og visste jeg kunne gå til naboen om det var noe. Ikke noe problem det.

Anonymkode: 85d19...c5f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på barnet. For tidlig for noen, helt greit med andre barn. 

Anonymkode: ec865...dfd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En venninne har en datter som nettop har fylt 7 år. Hun ville være hjemme alene mens moren og sønnen på 5 år var på en fritidsaktivitet i 1 - 1/2 time. Jeg synes dette hørtes for tidlig ut.. Datteren har nettop fått egen mobil. Hva mener dere?

Anonymkode: 5e2df...4d5

Helt uproblematisk når jenta selv vil, og har muligheter for å ta kontakt med voksne på telefon. 

Jeg var åtte år og alene hjemme med et søsken som var baby i mange timer. 

Anonymkode: 44de4...f8a

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at man kjenner sin egen unge best.

Det var ikke uvanlig at jeg kom hjem fra skolen til tomt hus og var hjemme aleine en times tid før mamma kom hjem, jeg syntes det var helt supert og nøt aleinetida. 

• Liker 11
Skrevet (endret)
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt uproblematisk når jenta selv vil, og har muligheter for å ta kontakt med voksne på telefon. 

Dette, derimot, dette er definitivt ikke innafor. 

Endret av kisskissbangbang
  • Liker 25
Skrevet (endret)

Det kommer an på barnet og om hun selv vil og jeg ser ikke noe prinsipielt galt i det. Vår eldste var alene hjemme opptil en time fra han var 6 år. Tilgang til telefon, enten det er egen mobil eller en husmobil/-telefon, tenker jeg er helt nødvendig for et barn som er alene hjemme slik at de har mulighet til å ringe om det skulle være noe.

Endret av Arkana
Skrevet

Akkurat nå, kisskissbangbang skrev:

Dette, der i mot, dette er definitivt ikke innafor. 

Enig, dette er absolutt ikke greit.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på barnet. Om barnet er modent nok, og i tillegg kan nå mor på telefon ser jeg ikke problemet. 

Anonymkode: 62c92...fff

AnonymBruker
Skrevet

Mange lar ungene leke utenfor/borte på en lekeplass i timesvis, men med en gang det handler om å være hjemme, i ens eget hjem, da er det plutselig skummelt og farlig. Så lenge barnet vil det selv og har en tlf/nabo tilgjengelig, ser jeg ikke problemet. 

Anonymkode: 729da...dd1

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette er greit for barnet, syns jeg det er helt Ok. 7-åringer klarer fint å være hjemme alene en liten stund, og hun kan få tak i moren hvis hun vil.

Anonymkode: 2dbbb...ef5

AnonymBruker
Skrevet

Mange lar ungene leke utenfor/borte på en lekeplass i timesvis, men med en gang det handler om å være hjemme, i ens eget hjem, da er det plutselig skummelt og farlig. Så lenge barnet vil det selv og har en tlf/nabo tilgjengelig, ser jeg ikke problemet. 

Helt enig! Dessuten har barn godt av å lære seg å være alene hjemme litt. Med telefon tilgjengelig og naboer i nærheten bør det gå helt fint.  På generelt grunnlag. 

Er derimot ungen en unormalt travel villstyring og du bor lite barnevennlig til bør man kanskje revurdere litt.

Anonymkode: bfeb0...f00

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Dette, derimot, dette er definitivt ikke innafor. 

Nei, i dag er det ikke greit. Den gangen var det helt greit. Jeg hadde telefon, kunne bruke den og hadde naboer jeg kunne ringe på hos. Hadde babyen død i krybbedød eller noe annet, nei, det vil ikke jeg tenke på konsekvensene av. 

Skrevet

Pleide å være alene hjemme ca 2 1/2 time etter skolen fra jeg var 6 år, altså fra jeg sluttet på skolen til kl 16. Før mobiler og slikt, bare ringte foreldrene mine når jeg kom hjem.

Kommer såklart ann på ungen, men jeg synes ikke det var for ungt.

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange? Tror det er ganske uvanlig å finne foreldre som synes lekeplass alene i timesvis er greit, men samtidig ikke lar barna være alene hjemme. Når det er sagt kan jeg likevel se at det er en viss forskjell på alene på en lekeplass hvor man kan springe til en forelder på to minutter og alene hjemme hvor man ikke har en forelder tilgjengelig i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

Det kommer helt an på modenheten på barnet :) 

Er mange barn idag også som ikke er på SFO og er "nøkkelbarn".. Mange er gjerne ferdig på skolen 1215/1300, og er hjemme alene til 16-16.30 :) De fleste starter allerede fra 2.klassen.. :) 

Så lenge man lærer barna hva som er rett og galt å gjøre, så er det jo ingen problemer... (Feks, kan barnet steke egg? Eller kan man bare smøre brødskiver? Har barnet lov til å ha besøk?Kan barnet mobilnummeret til foreldre? Skal barnet låse døren når h*n er kommet hjem?)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min mening er at du ikke trenger å henge ut din "venninne" slik og at vist du syns det er fortidlig så trenger ikke du la ditt barn være hjemme alene i den alderen. 

Slutt å heng dere opp i hva andre mødre gjør, de kjenner barna dine best.

Anonymkode: 608d2...446

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var hjemme alene en times tid på den alderen. Ingen mobil, men hadde fasttelefon og visste jeg kunne gå til naboen om det var noe. Ikke noe problem det.

Anonymkode: 85d19...c5f

Samme her. Var nøkkelbarn fra jeg var 7 år. Dog ikke hver dag siden mamma jobbet 75% på den tiden og begynte å jobbe fullt igjen da jeg var litt eldre. Syntes det var deilig jeg å være alene 2-3 timer før mamma og pappa kom hjem. Jeg leste Penny og Donald, smurte meg knekkebrød og koste meg. Mamma jobbet som hjelpepleier, så jobbet også noen kveldsvakter hvor hun dro like etter jeg kom hjem, da var jeg alene i ca 2 timer til pappa kom hjem. Jeg skjønner jo at det er andre tider nå, men da jeg var 7-8 år (født i 83) var det helt vanlig. Og vi hadde selvsagt ikke mobil på den tiden, det hadde ingen, men vi hadde hustelefon og både mamma og pappa ringte meg alltid fra jobben da jeg hadde kommet hjem. Det var så koselig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...