Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom jeg blir fratatt sertifikatet for en periode, har jeg da lov til å øvelseskjøre denne tiden?

Og er det sånn at jeg mister rett til å føre alle motoriserte kjøretøy? Til og med gressklipperen og snefreser?

kvinne, 45 år

Anonymkode: df532...1aa

AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke ha lappen for gressklipper og snøfreser.... Jeg hadde sommerjobb før der jeg kjørte traktorgressklipper blandt annet og hadde ikke lappen. 

Det du ikke kan kjøre blir jo traktor, scooter, motorsykkel osv. 

Anonymkode: b5089...57b

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke øvelseskjøre.

https://www.ung.no/oss/lovogrett/132953.html

Du mister alle sertifikat og kan derfor ikke kjøre kjøretøy som krever sertifikat. Du kan fortsatt gå bak en gressklipper med motor.

Anonymkode: 09727...20b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom jeg blir fratatt sertifikatet for en periode, har jeg da lov til å øvelseskjøre denne tiden?

Og er det sånn at jeg mister rett til å føre alle motoriserte kjøretøy? Til og med gressklipperen og snefreser?

kvinne, 45 år

Du mister retten til å føre motoriserte kjøretøy, bil, scoter, moped m.m. 

Gressklipper og snøfreser du ikke sitter på og trenger førerkort for moped el. For å kjøre kjører du fortsatt uten førerkortet ditt. 

Men gressklipper? I mars?

Anonymkode: e2001...d08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mister retten til å føre motoriserte kjøretøy, bil, scoter, moped m.m. 

Gressklipper og snøfreser du ikke sitter på og trenger førerkort for moped el. For å kjøre kjører du fortsatt uten førerkortet ditt. 

Men gressklipper? I mars?

Anonymkode: e2001...d08

Ts her

det kommer en tid for alt, gressklipperen også. Ser at jeg må skaffe meg gressklipperhjelp når den tid kommer, eller kjøpe en gressklipper jeg går med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

det kommer en tid for alt, gressklipperen også. Ser at jeg må skaffe meg gressklipperhjelp når den tid kommer, eller kjøpe en gressklipper jeg går med.

Slett ikke så sikker på det. 

Sitat

§ 12-1.Alminnelige unntak fra førerkortplikten for traktor, motorredskap, saktegående motorvogn og selvbalanserende kjøretøy

For kjøring med traktor og motorredskap utenfor veg, på privat veg og ved kryssing av offentlig veg gjelder følgende unntak fra kravet om førerkort:

1. Traktor og motorredskap, med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger, kan føres av person som har fylt 16 år og har nødvendig ferdighet.
2. Traktor og motorredskap, bestemt til å føres av gående, eventuelt med tilkoblet tilhenger, kan føres av person som er fylt 16 år og har nødvendig ferdighet.

Motorvogn som har tillatt totalvekt ikke over 3500 kg, og som er konstruert for en hastighet ikke over 10 km/t, og som bare med vesentlige konstruktive forandringer kan kjøres med større hastighet, kan føres av person som har fylt 16 år og har nødvendig ferdighet.

Selvbalanserende kjøretøy som definert i kjøretøyforskriften § 2-5 nr. 4 kan føres av person som har fylt 16 år og har nødvendig ferdighet. Legitimasjon med navn, bilde og fødselsdato skal medbringes under kjøring.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-01-19-298/KAPITTEL_12#§12-1

Anonymkode: 1734d...5c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...