Strawberry Fields Skrevet 8. mars 2017 #141 Skrevet 8. mars 2017 Ser på det som en selvfølge at andre tar hensyn til allergier på arbeidsplassen. 9
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #142 Skrevet 8. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har de ikke epipenn med seg da? Anonymkode: 71a4c...885 Disse allergikerne hovner opp i halsen, og får derfor pusteproblemer. Tipper det ikke er særlig stas å bli kvalt selv om man kan bruke Epipennen før man omkommer. En anafylaktisk reaksjon er også veldig slitsom for kroppen, man er ikke frisk og fin selv om man får tilført medisin fra epipennen. Mange må til sykehus for sjekk/videre behandling etterpå. Anonymkode: d0b1a...4fd 6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #143 Skrevet 8. mars 2017 Stakkars de som er sykepleiere, de får hverken bruke parfyme eller jåle seg opp med smykker/ringer/armbånd. I tillegg må håret være oppsatt! Hvordan overlever de dagen uten å lukte parfyme? Anonymkode: d0b1a...4fd 10
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #144 Skrevet 8. mars 2017 Det jeg synes er litt merkelig med enkelte parfyme"allergikere" er at de ikke reagerer hvis de ikke vet at en annen person har brukt parfyme... Hvis man etter noen timer nevner at man har brukt parfyme kommer reaksjonen med en gang. Anonymkode: 58599...009 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #145 Skrevet 8. mars 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg synes er litt merkelig med enkelte parfyme"allergikere" er at de ikke reagerer hvis de ikke vet at en annen person har brukt parfyme... Hvis man etter noen timer nevner at man har brukt parfyme kommer reaksjonen med en gang. Anonymkode: 58599...009 Dette er jo bare tull. Jeg kjenner også mennesker med parfyme allergi, og det du sier stemmer ikke. Anonymkode: 25df8...14d 10
Thyra Skrevet 8. mars 2017 #146 Skrevet 8. mars 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et lager. Et annet sted hvor det ikke er så mange mennesker. Tøymykner hjelper mot statisk elektrisistet i klær, så jo det er høyst nødvendig. De må tilpasse seg, på lik linje som andre må tilpasse en eventuel allergiker. De kan ikke kreve og kreve. F.eks de kan ikke kreve parfymeforbud i hele verden. Anonymkode: b82b1...0a9 De som jobber på lager er heller ikke alene på jobb. Det kommer jo an på hvor sterkt de reagerer på parfymen, men det er vanskelig å finne en jobb hvor man ikke støter på noen som lukter parfyme. Ingen kan kreve at hele verden skal være parfymefri. Man kan ikke ta hensyn til tilfeldige personer man møter på gata. Men vet man at man har noen i sin nærhet som er allergiske, så er det vel ikke så vanskelig å ta hensyn innenfor rimelighetens grenser. Man kan ikke avlive dyret sitt pga en allergisk kollega, men parfyme må man vel kunne ofre? Tøymykner er ikke "høyst nødvendig", nei. Jeg klarer meg ihvertfall helt fint uten. 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #147 Skrevet 8. mars 2017 Som en med kraftig allergi for det meste, også parfyme. Så mener ikke jeg, at alle skal slutte å bruke parfyme, at vi skal hogge ned alle bjørke trær, fjerne alle plener, avskaffe alle dyr, nekte folk å røyke osv. Men på skole, på jobb osv. Så er det veldig fint, om man kan ta hensyn. Skal jeg jobbe et sted, så kan det ikke være blomster der, og folk kan ikke bruke parfyme. Og ellers synes jeg folk kan ta hensyn, for det er veldig mange som reagerer på parfyme. Og noen bader i parfymen sin, mens andre tar en liten spray. Og det er stor forskjell, for oss som reagerer. Bader folk i parfyme, så sliter jeg med en gang, må gå vekk og ta astma spray. Er det noen som bare har tatt en lett spray, og jeg ikke må sitte tett oppå vedkommende, så får jeg bare en mild reaksjon. Og noen røykere står tett inntil deg, og tenner røyken sin, bryr seg ikke om det er masse mennesker rett ved. Jeg går min vei, da jeg blir jo syk av dette. Men har faktisk opplevd en røyker som bare fulgte etter meg. Anonymkode: c740d...618 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #148 Skrevet 8. mars 2017 2 minutter siden, Thyra skrev: De som jobber på lager er heller ikke alene på jobb. Det kommer jo an på hvor sterkt de reagerer på parfymen, men det er vanskelig å finne en jobb hvor man ikke støter på noen som lukter parfyme. Ingen kan kreve at hele verden skal være parfymefri. Man kan ikke ta hensyn til tilfeldige personer man møter på gata. Men vet man at man har noen i sin nærhet som er allergiske, så er det vel ikke så vanskelig å ta hensyn innenfor rimelighetens grenser. Man kan ikke avlive dyret sitt pga en allergisk kollega, men parfyme må man vel kunne ofre? Tøymykner er ikke "høyst nødvendig", nei. Jeg klarer meg ihvertfall helt fint uten. Det finnes flere typer tøymykner som er parfymefrie også hvis man mener man trenger det. Anonymkode: 25df8...14d 6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #149 Skrevet 8. mars 2017 Vi får ikke lov til å bruke parfyme. Jobber på skole. Anonymkode: 75fd4...1e5 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #150 Skrevet 8. mars 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har de ikke epipenn med seg da? Anonymkode: 71a4c...885 Forhåpentligvis. Men det er ingen garanti for at den vil være nok for at en skal overleve. Anonymkode: bd31b...b98 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #151 Skrevet 8. mars 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stakkars de som er sykepleiere, de får hverken bruke parfyme eller jåle seg opp med smykker/ringer/armbånd. I tillegg må håret være oppsatt! Hvordan overlever de dagen uten å lukte parfyme? Anonymkode: d0b1a...4fd Seriøs? Eller vil du ødelegge for pasienter, dra med deg bakterier hit og dit, og ikke minst ta med deg mye dritt hjem? Anonymkode: bd31b...b98 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #152 Skrevet 8. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Seriøs? Eller vil du ødelegge for pasienter, dra med deg bakterier hit og dit, og ikke minst ta med deg mye dritt hjem? Anonymkode: bd31b...b98 Jeg tror det var ironisk ment. Anonymkode: b7021...053 4
Thyra Skrevet 8. mars 2017 #153 Skrevet 8. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det finnes flere typer tøymykner som er parfymefrie også hvis man mener man trenger det. Anonymkode: 25df8...14d Nå er ikke jeg allergisk mot parfyme, selv om jeg synes en del tøymyknere lukter svakt ubehagelig. Det er mest det at jeg anser det som unødvendig og at man sparer både penger og miljø på å droppe det. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #154 Skrevet 8. mars 2017 42 minutter siden, Ruccula skrev: Godt jeg pleier å ha med egne da. Er du seriøs? Er det sånn at du ville åpnet en pose med nøtter på et fly når det blir gitt beskjed om at det ikke skal gjøres? Ønsker du å ta livet av din medpassasjer? Har du opplevd anafylaktisk anfall? Hjertestans? Jeg kan skrive under på at det er lite trivelig. Anonymkode: bd31b...b98 9
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #155 Skrevet 8. mars 2017 Sommeren er herved avlyst! Hilsen pollenallergikeren. Anonymkode: d1df8...275 7
Ego Skrevet 8. mars 2017 #156 Skrevet 8. mars 2017 Mange her som virkelig går inn for å være vanskelige... Gitt de uttallige trådene som opprettes om uføretrygdede og hvordan "alle burde jobbe" er det galskap at noen virker å ville tvinge et ellers friskt og arbeidsdyktig menneske ut av arbeidslivet pga noe så banalt som parfyme. Nei, parfyme er ingen menneskerett. Ja, arbeidsgiver kan innføre parfymefritt arbeidsmiljø. Om man er avhengig av å spraye seg får man heller selv være den som finner ny jobb (for jeg velger å tro de fleste andre vil vise forståelse i et slikt tilfelle) 13
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #157 Skrevet 8. mars 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sommeren er herved avlyst! Hilsen pollenallergikeren. Anonymkode: d1df8...275 Jeg foreslår at vi går til Stortinget og krever at alle trær, gress og blomster fjernes og at bakkene blir dekket av asfalt Anonymkode: 71a4c...885 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #158 Skrevet 8. mars 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Seriøs? Eller vil du ødelegge for pasienter, dra med deg bakterier hit og dit, og ikke minst ta med deg mye dritt hjem? Anonymkode: bd31b...b98 Beklager, skulle lagt til en Anonymkode: d0b1a...4fd
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #159 Skrevet 8. mars 2017 17 minutter siden, Thyra skrev: De som jobber på lager er heller ikke alene på jobb. Det kommer jo an på hvor sterkt de reagerer på parfymen, men det er vanskelig å finne en jobb hvor man ikke støter på noen som lukter parfyme. Ingen kan kreve at hele verden skal være parfymefri. Man kan ikke ta hensyn til tilfeldige personer man møter på gata. Men vet man at man har noen i sin nærhet som er allergiske, så er det vel ikke så vanskelig å ta hensyn innenfor rimelighetens grenser. Man kan ikke avlive dyret sitt pga en allergisk kollega, men parfyme må man vel kunne ofre? Tøymykner er ikke "høyst nødvendig", nei. Jeg klarer meg ihvertfall helt fint uten. Nei, men det er færre mennesker. Det er det disse hyggelige folka jeg har diskutert med mener. At ALL parfyme skal forbys, overalt! Jeg er enig at det skal ta hensyn på arbeidsplasser da. Men som jeg sa før så om allergikeren vet på forhånd at h*n er allergisk er det nok ikke det lureste å velge yrker hvor en må forholde seg til mange mennesker. En situasjon nevnt tidligere var også ganske storforlangende synes jeg. H*n som var allergisk/reagerte mot hvitløk, og syntes det var helt OK at alle på arbeidsplassen holdt seg unna hvitløk hele uken utenom helgen. Da dikterer man jo kostholdet til folk. Ja, jeg forstår at de ikke trenger å spise hvitløk på jobb, men ikke spise mat med hvitløk dagen før jobb? For min del er tøymykner uhyre viktig, da jeg sliter med kronisk statisk elektrisitet om jeg ikke bruker dem. Til og med når jeg bruker det også, sliter jeg med det. Anonymkode: b82b1...0a9 5
Thyra Skrevet 8. mars 2017 #160 Skrevet 8. mars 2017 57 minutter siden, Ruccula skrev: Godt jeg pleier å ha med egne da. Ditt behov for nøtter under flyturen er viktigere enn en annen persons liv? Men selv om du ikke hadde fått samvittighetskvaler om en medpassasjer døde pga dine nøtter, så hadde det kanskje plaget deg om flyet ble forsinket som en følge av dødsfall? Eller om andre passasjerer hadde banket deg når de skjønte hvor nøttene kom fra. 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå