Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg er ute, vet jeg ikke hva som feiler alle som passerer meg og jeg klarer ikke, uansett hvor mye jeg vil, å gjette meg til hvilke sykdommer de har

Anonymkode: 71a4c...885

Det skal du heller ikke trenge. At du går rundt på fritiden din med parfyme, hvitløksånde, dyrehår på klærne og gomler nøtter er helt innafor, du skal ikke trenge å ta hensyn til hele verden. MEN, dersom en kollega av deg blir syk av parfyme og må slutte i jobben dersom du insisterer på å bruke parfyme på jobb, så er du virkelig vrang. Hvor vanskelig er det å la være å bruke parfyme? De fleste parfymesensitive trenger bare at du ikke bruker parfyme eller spraydeodorant. Om du lukter veldig svakt av shampo, såpe og vanlig deo, så blir de færreste plaget. Det er altså snakk om å spare godlukta til fritiden. Skjønner ikke hvorfor dette er så innmari vanskelig, og jeg er ikke allergiker selv.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Honey Dew skrev:

Vi kan dessverre ikke ta hensyn til hele verden

Det er ikke snakk om å ta hensyn til hele verden. Det er snakk om å være bevisst på at denne personen har en utfordring og DU har valget om å gi faen og at vedkommende får en jævlig dag/må si oppjobben/må sykemelde seg/blir syk eller å vise omsorg slik at den konkrete personen kan leve godt med sin utfordring når personen er rundt deg. Det er ikke snakk om milliarder av mennesker som kanskje har en utfordring. Det er snakk om konkrete personer som du kjenner og som du vet at om du gir faen så vil  f.eks. Per være syk resten av uken. 

Anonymkode: 1321d...ca9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dere som åpenbart synes det er så forferdelig å unngå å bruke parfyme; hva tenker dere om tilrettelegging ellers i samfunnet? De som er så uheldig å må bruke rullestol eller blinde f.eks. Skal de også bare holde seg hjemme eller "skaffe hjemmejobb" bare fordi de har et handicap? 

Anonymkode: d0b1a...4fd

• Liker 10
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke snakk om å ta hensyn til hele verden. Det er snakk om å være bevisst på at denne personen har en utfordring og DU har valget om å gi faen og at vedkommende får en jævlig dag/må si oppjobben/må sykemelde seg/blir syk eller å vise omsorg slik at den konkrete personen kan leve godt med sin utfordring når personen er rundt deg. Det er ikke snakk om milliarder av mennesker som kanskje har en utfordring. Det er snakk om konkrete personer som du kjenner og som du vet at om du gir faen så vil  f.eks. Per være syk resten av uken. 

Voldsomt til aggresjon da. Jeg har ikke sagt at jeg ikke tar hensyn. Jeg sier at en ikke kan ta hensyn til hele verden.

En kan også diskutere uten å bli opprørt og komme med banneord

Endret av Honey Dew
  • Liker 4
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sommeren er herved avlyst! 

Hilsen pollenallergikeren. 

Anonymkode: d1df8...275

Parfyme er som kjent like viktig for at mennesker skal overleve som pollen er for gress og trær.

• Liker 12
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du så med kommentaren din? 

Anonymkode: bd31b...b98

Jeg kunne ha tatt med meg en pakke nøtter, åpnet og spist av denne på et fly om det ikke hadde kommet advarsler i forkant.  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Honey Dew skrev:

Voldsomt til aggresjon da. Jeg har ikke sagt at jeg ikke tar hensyn. Jeg sier at en ikke kan ta hensyn til hele verden

Det er da virkelig ikke noe stort tap å måtte gi slipp på parfymen når man er på jobb, når en kollega får store plager av den. Hvordan hadde du følt det om du var omgitt av folk som nektet å ta hensyn?

Anonymkode: dc0ca...479

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Honey Dew skrev:

Voldsomt til aggresjon da. Jeg har ikke sagt at jeg ikke tar hensyn. Jeg sier at en ikke kan ta hensyn til hele verden

Jeg er ikke aggressiv. Jeg tolket ut fra din kommentar til mitt innlegg at du enten trodde at jeg mente at man skal ta hensyn til alle mennesker i verden når man går ut av døren hjemme (jeg snakker om de menneskene man vet om plagene til og når man vet at man kommer til å møte på dem), eller at du ikke forsto at det finnes en mellomting mellom å ta hensyn til alle og å ikke ta hensyn til noen. 

Vi er enige om at man ikke kan ta hensyn til syv milliarder mennesker. Om vi er enige i at man burde ta hensyn til de menneskene man kjenner det vet jeg ikke, for det har du pussig nok ikke vært klar på.. ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars de som er sykepleiere, de får hverken bruke parfyme eller jåle seg opp med smykker/ringer/armbånd. I tillegg må håret være oppsatt! Hvordan overlever de dagen uten å lukte parfyme? :(

Anonymkode: d0b1a...4fd

De bruker sterk såpe og parfyne. Tro meg! Så forbudet tar de ikke så seriøst. Må lukte godt for den kjekke legen.

Anonymkode: 62fc8...b65

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ei på jobben er visstnok allergisk mot parfyme. Vi jobber ett sted med mange forskjellige folk og vi skal være representative for kunder.

Senest i lunsjen idag reagerte denne damen på at ei annen hadde på seg parfyme. Vi satt ved samme bord, men jeg kjente ikke noe parfymelukt i det hele tatt. Ikke er jeg forkjølet heller.

Nå skal denne allergikerne ta opp med sjefen at hun ønsker forbud mot parfyme på oss andre. Hun reagerer også på klær hvis de lukter godt også.

Har noen av dere opplevd dette tidligere og kan sjefen nekte oss parfyme? Vi andre bader ikke i parfyme, men sånn helt normal bruk.

Anonymkode: 86a24...65a

Selvfølgelig kan sjefen si at dere ikke får bruke parfyme på jobb. Noen tåler det faktisk ikke. Og det går fint å være representativ uten parfyme. Noen er til og med mer representative uten....selv elsker jeg parfyme, men ei på jobben er allergisk mot det, så det respekterer jeg selvfølgelig. Jeg bruker parfyme i helgene i stedet.

• Liker 5
Skrevet

Noe jeg syns er merkelig er at for 30 år siden var det omtrent ingen som var parfymeallergikere.  Nå er annenhver person på gata allergisk mot en rekke ting.  Mye selvdiagnostisering og fanatisk selvopptatthet ute å går blant det norske folk.    Meg, meg, meg og meg igjen. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn altså....

Har en kollega som kan svime av ved parfymelukt. Kunne aldri latt være å tatt hensyn til henne!

Anonymkode: e2775...f3b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sensitive hypokondere...

Anonymkode: 4e019...13e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, Boomonster skrev:

Noe jeg syns er merkelig er at for 30 år siden var det omtrent ingen som var parfymeallergikere.  Nå er annenhver person på gata allergisk mot en rekke ting.  Mye selvdiagnostisering og fanatisk selvopptatthet ute å går blant det norske folk.    Meg, meg, meg og meg igjen. 

Forekomsten av allergi øker. Grunnen til at flere og flere reagerer på parfyme er bl a at vi tilsetter det i stort sett alt. Det er helt unødvendig og gir oss _følelsen_av at noe er renere enn uten. 

Anonymkode: b7021...053

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Boomonster skrev:

Noe jeg synes er merkelig er at det fremdeles finnes så uopplyste og uforskammede mennesker som deg. 

Anonymkode: 25df8...14d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tøymykner hjelper mot statisk elektrisistet i klær, så jo det er høyst nødvendig.

Anonymkode: b82b1...0a9

Har aldri brukt tøymykner, så jeg vil ikke si det er så veldig nødvendig....

Anonymkode: 900bd...3e6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Boomonster skrev:

For min del oppsto den overfølsomheten etter graviditet. Tok lang tid før jeg skjønte at det var meg det var noe galt med, trodde bare folk hadde over-dynket seg med parfyme! Så et det blitt verre med årene.

Først når jeg leser her i tråden skjønner jeg at Jif-spray kanskje ikke har fått en ny og irriterende oppskrift, men at den er som før, det er antagelig jeg som ikke tåler den lenger :(

Anonymkode: 900bd...3e6

• Liker 4
Skrevet
15 timer siden, Rumle skrev:

Skulle bare mangle at man ikke tar hensyn til slikt. Hvordan kan det være et problem? 

Hvor setter du grensen for å ta hensyn til andres allergi da? Hva hvis noen er veldig allergisk mot hund. Skal alle på arbeidsplassen kvitte seg med hunden sin fordi hun kan reagere hvis du har hundehår på klærne?

• Liker 4
Skrevet
16 timer siden, Meadow skrev:

Hvorfor kan ikke allergikere ta en allergitablett istedet for at alle andre må rette seg etter den ene personen med allergi? 

Men hva med oss som ikke er allergiske, og likevel ikke kan fordra den tunge dunsten som enkelte damer påtvinger alle andre rundt seg? Jeg mener kvinner burde ta en virkelighetssjekk hva angår parfyme. Den dritten lukter virkelig ikke så godt som mange kvinner tror. Å oppholde seg rundt en kvinne tungt nedsprayet i parfyme er rett og slett ubehagelig.

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, Jus sanguinis skrev:

Men hva med oss som ikke er allergiske, og likevel ikke kan fordra den tunge dunsten som enkelte damer påtvinger alle andre rundt seg? Jeg mener kvinner burde ta en virkelighetssjekk hva angår parfyme. Den dritten lukter virkelig ikke så godt som mange kvinner tror. Å oppholde seg rundt en kvinne tungt nedsprayet i parfyme er rett og slett ubehagelig.

hehe, kan like gjerne bytte ut ordet kvinne /dame med menn.  Minst like mange menn som lukter parfyme...

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...