Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk forbud mot nøtter på enkelte flyvninger alt, syns overhode ikke det er merkelig om det hindrer at noen dør... 

Anonymkode: 6f30f...645

15 timer siden, Ruccula skrev:

På mange andre flyvninger får man nøtteblanding servert i en pose. 

Mmm :)

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ikke dersom det er allergikere om bord som kan dø av anafylaktisk sjokk. Da pakkes posene bort. :)

Anonymkode: bd31b...b98

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har de ikke epipenn med seg da?

Anonymkode: 71a4c...885

15 timer siden, Ruccula skrev:

Godt jeg pleier å ha med egne da. 

Jeg lurer på om du tok samme fly som oss fra UK til New York i sommer?

- der ble det opplyst på gaten om at nøtter var forbudt på flyvningen og at de som evt hadde med seg dette måtte si fra da det var ekstremt viktig at det ikke kom nøtter inn på flyet - overraskende nok, før vi nesten var i luften måtte flyet nødlade da en pasasjer var i en livstruende tilstand på tross av epipenn pga en som dette...

Vi fikk vite når flyet nesten var fremme i NY etterhvert at det hadde gått bra med pasasjeren fordi personale både ombård og på bakken hadde gjort alt riktig og ambulansehelikopteret sto klart ved utgangen for å fly pasienten til sykehuset.. Ganske skremmende - spesielt for datteren vår som var med, og helt utrolig hjernedødt av pasasjeren med nøttene - som forøvrig ble forvist fra flyet og ikke fikk dra til NY og som fikk regningen for nødlandingen fra selskapet.

Tankeløse og selvsentrerte mennesker finnes desverre i hopetall overalt - skremmende at ens egen egoisme skal gå ut over andres helse, og i verste fall liv.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Parfyme er helt klart den nye røyken. Er så drit lei av at "alle" plutselig er så sensitiv mot parfymen og at "alle andre" skal måtte tilpasse seg. 

Nei. Jeg er ikke interessert i å slutte med å spraye meg en gang med parfyme. Jeg liker lukten selv. 

Nei. Jeg kommer ikke til å slutte med tøymykner da jeg liker at klærne mine lukter friskt. 

Tørrshampoo kommer jeg heller ikke til å slutte med. Ei heller hårspray. Seriøst. Jeg kommer også til å fortsette å bruke sminke som er tilsatt lukt. Deodorant og shampoo er også noe jeg kommer til å fortsette å bruke. 

Slutte å spise hvitløk i hverdagen? Dere kan ikke være seriøse. På min fritid eller arbeidstid for den sags skyld så spiser jeg da hva søren jeg vil. 

Jeg gidder heller ikke ta på meg nyvaskede klær hver gang jeg går ut i tilfelle jeg møter noen som er hyperallergisk mot et hundehår som kan henge igjen på klærne mine. 

Det går ikke ann å ta hensyn til alle allergier til enhver tid. Da måtte det sluttes å produseres nøtter, sitrusfrukter, røyking blir totalforbudt, eneste kjæledyrene vi kunne hatt var en gullfisk og la oss hugge ned alle trærne og asfaltere over alt gress. Det siste hadde forresten hjulpet på min allergi. Og til den personen som skrev at en kunne lukke vinduene da det var pollen i omløp, det er ikke helt sånn det fungerer.

Anonymkode: 50a35...85d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Parfyme er helt klart den nye røyken. Er så drit lei av at "alle" plutselig er så sensitiv mot parfymen og at "alle andre" skal måtte tilpasse seg. 

Nei. Jeg er ikke interessert i å slutte med å spraye meg en gang med parfyme. Jeg liker lukten selv. 

Nei. Jeg kommer ikke til å slutte med tøymykner da jeg liker at klærne mine lukter friskt. 

Tørrshampoo kommer jeg heller ikke til å slutte med. Ei heller hårspray. Seriøst. Jeg kommer også til å fortsette å bruke sminke som er tilsatt lukt. Deodorant og shampoo er også noe jeg kommer til å fortsette å bruke. 

Slutte å spise hvitløk i hverdagen? Dere kan ikke være seriøse. På min fritid eller arbeidstid for den sags skyld så spiser jeg da hva søren jeg vil. 

Jeg gidder heller ikke ta på meg nyvaskede klær hver gang jeg går ut i tilfelle jeg møter noen som er hyperallergisk mot et hundehår som kan henge igjen på klærne mine. 

Det går ikke ann å ta hensyn til alle allergier til enhver tid. Da måtte det sluttes å produseres nøtter, sitrusfrukter, røyking blir totalforbudt, eneste kjæledyrene vi kunne hatt var en gullfisk og la oss hugge ned alle trærne og asfaltere over alt gress. Det siste hadde forresten hjulpet på min allergi. Og til den personen som skrev at en kunne lukke vinduene da det var pollen i omløp, det er ikke helt sånn det fungerer.

Du bare foretrekker å være en kødd, liksom? 

Håper du utvikler en skikkelig allergi.

Anonymkode: ae1cc...47c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig!! 

Anonymkode: 39584...931

• Liker 2
Skrevet

Det kan jo ikke være kjekt for henne å gå rundt å være allergisk dag etter dag fordi dere MÅ bruke parfyme. Tenk om det hadde vært deg. 

Hvorfor MÅ du ha parfyme på jobb? Parfyme kan du ta på etterpå om du virkelig føler du MÅ ha det for å lukte ok. 

Du hadde f.eks ikke gnidd nøtter opp i ansiktet på en som kan dø av nøtteallergi. 

• Liker 2
Gjest New Girl
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tydeligvis sånn det fungerer. Enten så må man ta hensyn til alt og alle hele tiden og omtrent slutte å leve. Eller så gir man fullstendig faen. 

Man kan ikke la være å ta på seg parfyme på jobb slik at en kollega får et tålelig arbeidsmiljø, uten å samtidig hugge ned alle trær i verden og utrydde alle kjæledyr🙄

Endret av New Girl
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om å kaste stein i glasshus. Med den enkle setningen fremstår du som en like stor kødd som meg. Om ikke større. Jeg ville aldri ønsket at andre ble syk uansett hvor uenig jeg var med de. 

Men pollenallergi, nøtteallergi og allergi mot jordbær, ananas og kiwi er kanskje ikke en "skikkelig" allergi nok for deg. For jeg er faktisk allergisk mot alle disse tingene. Jeg går riktignok ikke rundt og flagger det.

Så ønske ditt er sånn sett oppfylt, men vent, det er vel kanskje bare allergi mot parfyme du regner som en skikkelig allergi?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, New Girl skrev:

Det er tydeligvis sånn det fungerer. Enten så må man ta hensyn til alt og alle hele tiden og omtrent slutte å leve. Eller så gir man fullstendig faen. 

Man kan ikke la være å ta på seg parfyme på jobb slik at en kollega får et tålelig arbeidsmiljø, uten å samtidig hugge ned alle trær i verden og utrydde alle kjæledyr🙄

Om en skal ta hensyn til alle så er det sånn det fungerer ja. Hvorfor er det parfymeallergi som absolutt skal prioriteres? Fordi det er de som roper høyest?

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Asbest m.m

Vel først nå ser vi senvirkningen av asbest x) flere som dukker om av asbestkreft.. 

• Liker 2
Skrevet

Siden det tydeligvis er veldig viktig for dere å bruke parfyme, så foreslår jeg at dere oppretter et eget selskap som bare har kun en ansatt - det er selvfølgelig hun som plages med parfymen. Dere betaler inn såpass at det blir nok til en standard lønn for den jobben hun har i dag + andre utgifter som kommer når man har en ansatt. 

Hennes jobb, kan være å ikke komme på deres jobb, slik at dere kan bruke parfyme. 

På denne måten, kan dere slippe unna med utgifter på anslagsvis ca 500 000-600 000 årlig ( da jeg ikke vet hva hun jobber med, men bare synser litt) . Dersom dere er 10 ansatte som vil gå med parfyme, så betaler dere bare inn ca 5000 pr. måned. Jeg tenker jo at en slik løsning, må være verd det, når det virker svært viktig og ganske livsnødvendig for de som føler de virkelig trenger parfyme på jobb. 

Har aldri hatt noe problem med å ikke være parfymert på jobb, selv om jeg har hatt alt fra 15-150 personer rundt meg på daglig basis,i form av kolleger, kunder og brukere. 

Ps. Det finnes forresten, gode dufter som ikke er parfyme. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, skjerpings skrev:

Til dere som skriver at det bare er å ta allergimedisin så lurer jeg virkelig på hva slags mirakelmikstur dette er! Selv med mine kraftige allergitabletter får jeg symptomer i pollensesongen, for ikke å snakke om når jeg er rundt pelsdyr. Mange allergier kan også bli forverret gjennom langvarig eksponering, så jeg syns virkelig at man bør ta hensyn til slikt på arbeidsplassen innenfor rimelighetens grenser.

Jeg ser ikke det helt store problemet med å forby parfyme i jobbsammenheng, vi gjorde det på min jobb i fjor grunnet en allergiker og ingen klagde på det, og allergikeren fikk en mye bedre hverdag. Det er imidlertid litt viktig at allergikeren spør om dette på en høflig og ordentlig måte, og ikke bare krever. Da mister nok mange lysten til å legge godviljen til. Jeg er veldig allergisk mot mandler, og syns alltid det er litt ubehagelig å opplyse om det, nettopp fordi jeg frykter reaksjoner slik som de jeg leser i denne tråden. Det er jo ikke for å være vrang, men det hadde ikke vært så hyggelig å dra fra middagsbesøket i ambulanse... 

15 timer siden, calavi skrev:

Om en av mine kolleger hadde hatt parfymeallergi og hadde informert om dette på en saklig måte hadde jeg selvfølgelig droppet parfymen på dagen. Uoppfordret. Hadde derimot personen krevd at jeg skulle slutte så skal jeg innrømme at jeg muligens hadde blitt litt barnslig og jeg hadde hatt større problemer med å kutte ut alt med parfyme. 

Det går altså ikke på parfymebruk i seg selv, men mer på fremtoningen. Jeg sier ikke at det er den voksne, rasjonelle måten å reagere på, men det er nå en gang sånn.

Man kommer langt med å være høflig og informere, i stedet for å kreve. 

Jepp, jeg mistenker at det jeg har uthevet her kanskje er sakens kjerne, sånn som jeg leser innlegget fra TS. Det er himmelvid forskjell på å si "Dere, jeg reagerer sånn på parfyme, hadde vært supert om dere kunne kutte ned på bruken" og på "Hei, har du PARFYME på deg di jævla ku, jeg skal få sjefen til å forby det, skal jeg!"

Ok, litt satt på spissen, men dere skjønner hvor jeg vil. ;) 

Anonymkode: a1a9d...3c3

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, Jus sanguinis skrev:

Men hva med oss som ikke er allergiske, og likevel ikke kan fordra den tunge dunsten som enkelte damer påtvinger alle andre rundt seg? Jeg mener kvinner burde ta en virkelighetssjekk hva angår parfyme. Den dritten lukter virkelig ikke så godt som mange kvinner tror. Å oppholde seg rundt en kvinne tungt nedsprayet i parfyme er rett og slett ubehagelig.

Jeg kan være enig i at kvinner nok er verst på dette området, men jeg har opplevd mange menn som kjennes ut som at de har gått amok med aftershaven eller parfymen sin. Det er enkelte faste kunder på jobb (menn) som lukter så mye at det henger parfymelukt igjen i lokalene lenge etter at de har gått.

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke snakk om å ta hensyn til alt og alle, overalt og hele tiden. Det er snakk om å ta litt hensyn når du er på jobb, både av hensyn til kolleger og til kunder. Jeg kvitter meg selvsagt ikke med kattene mine, men jeg hadde gladelig sørget for å ikke komme på jobb med klærne fulle av kattehår dersom en kollega var veldig allergisk mot katt. Faktisk kunne jeg strukket meg til å ha egne jobbklær som jeg aldri brukte hjemme i kontakt med kattene, for å minske sjansen for å utsette andre for kattehår.
Alt hjelper, så hvis alle tar litt hensyn blir jobbhverdagen i hvertfall litt bedre for de som er allergiske.

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om en skal ta hensyn til alle så er det sånn det fungerer ja. Hvorfor er det parfymeallergi som absolutt skal prioriteres? Fordi det er de som roper høyest?

Det er ikke nødvendigvis parfymeallergi som skal prioriteres, men denne tråden handler om parfymeallergi og derfor er det mest fokus på det.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Som om jeg skulle sagt det selv. Respekt til deg:smilyblomst:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mange tåler ikke røyk. Ville du godtatt at noen røyker rundt deg? Mange barn blir veldig syke av parfyme. Syns du de skal klare seg med ei pille? Du har liten innsikt i allergier. Hva med kundene?tror ikke dere blir mere attraktiv med parfyme. Hva med allergiske kunder?, det er noe dere ikke vet om. Kutt ut parfyme på jobb. 

Anonymkode: 388e1...001

• Liker 2
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Cathrine88 skrev:

Det er ikke så vanskelig å ta hensyn til en med pelsdyrallergi heller. Bare sørge for å ha rene klær og la være å kose med dyret før du går ut.

Spørs jo helt hvor allergisk man er det da... Man kan få en allergisk reaksjon bare ved at det er hundehår/flass på klærne/håret, huden din, og det vil det alltid være noen som er SÅ allergiske. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men folk ble/ blir jo syke av asbest

Eller tenker du det var en motegreie også? "Ja, det er jo på moten å få litt kreft, vettu"

Tenker du at dette er en motegreie/ placebogreie også?

d4abe3b9c47a1f55a17e1c437680914a.png

http://forskning.no/helse-sykdommer-allergi-kjemi/2015/05/nye-allergier-skyller-inn-over-livet

Anonymkode: 1fa55...fd2

Jeg snakker om parfymeallergi. Plutselig er så og si "alle" allergiske mot det. Jeg mistenker at de gjør seg sykere enn det de egentlig er

AnonymBruker
Skrevet

Dette! For det hjelper ingenting å kutte ut parfyme. Hva med alle andre allergier? Hvorfor skal parfymeallergikerne tas hensyn til og ikke de som f. eks. er allergisk mot hund? Hvor skal man sette grensen for hva det forventes at alle andre rundt en skal tilpasse seg?

Anonymkode: 1a048...835

• Liker 4
Skrevet
16 minutter siden, Ardwinna skrev:

Jeg kan være enig i at kvinner nok er verst på dette området, men jeg har opplevd mange menn som kjennes ut som at de har gått amok med aftershaven eller parfymen sin. Det er enkelte faste kunder på jobb (menn) som lukter så mye at det henger parfymelukt igjen i lokalene lenge etter at de har gått.

Det er ikke snakk om å ta hensyn til alt og alle, overalt og hele tiden. Det er snakk om å ta litt hensyn når du er på jobb, både av hensyn til kolleger og til kunder. Jeg kvitter meg selvsagt ikke med kattene mine, men jeg hadde gladelig sørget for å ikke komme på jobb med klærne fulle av kattehår dersom en kollega var veldig allergisk mot katt. Faktisk kunne jeg strukket meg til å ha egne jobbklær som jeg aldri brukte hjemme i kontakt med kattene, for å minske sjansen for å utsette andre for kattehår.
Alt hjelper, så hvis alle tar litt hensyn blir jobbhverdagen i hvertfall litt bedre for de som er allergiske.

Det er ikke nødvendigvis parfymeallergi som skal prioriteres, men denne tråden handler om parfymeallergi og derfor er det mest fokus på det.

Selvsagt er det det. Hvorfor skal man ta hensyn til parfymeallergikerne og ikke andre allergikere? Det er jo en prinsipiell diskusjon.

Hvis man er veldig allergisk mot katt så holder det ikke med rene klær, flasss og hår setter seg på din hud og hår. Hvor langt er du villig til å strekke deg? Hvor skal man sette grensen? 

• Liker 3
Skrevet

Hvis jeg kommer i  nærheten av personer som har parfyme på seg så får jeg øyeblikkelig  pusteproblemer og etter noen minutter kraftig hodepine.  

Sliter med det samme når det gjelder sterke vaskemidler, drivstoff , maling og alle typer kjemikalier som lukter. 

Det er nok mange av oss som har det slik og jeg har full forståelse for at din kollega ønsker et parfymfritt  miljø på arbeidsplassen 

Hvis trådstarter  hadde hatt denne type allergi så hadde du sikkert satt pris på å kunne gå på arbeidsplassen hver dag uten å bli dårlig.    Så tenk på det.   

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...