Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ei på jobben er visstnok allergisk mot parfyme. Vi jobber ett sted med mange forskjellige folk og vi skal være representative for kunder.

Senest i lunsjen idag reagerte denne damen på at ei annen hadde på seg parfyme. Vi satt ved samme bord, men jeg kjente ikke noe parfymelukt i det hele tatt. Ikke er jeg forkjølet heller.

Nå skal denne allergikerne ta opp med sjefen at hun ønsker forbud mot parfyme på oss andre. Hun reagerer også på klær hvis de lukter godt også.

Har noen av dere opplevd dette tidligere og kan sjefen nekte oss parfyme? Vi andre bader ikke i parfyme, men sånn helt normal bruk.

Anonymkode: 86a24...65a

AnonymBruker
Skrevet

Da får hun skifte jobb. Hun kan ikke la andre danse etter hennes pipe.

Anonymkode: 71a4c...885

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt sta på det der. Om jeg blir spurt pent om jeg kan la vær å gå med parfyme så gjør jeg det gjerne, men om noen skal begynne å kreve så setter jeg meg litt på bakbeina :laugh:

Anonymkode: 9211c...b41

• Liker 36
Skrevet

Hvorfor kan ikke allergikere ta en allergitablett istedet for at alle andre må rette seg etter den ene personen med allergi? 

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Meadow skrev:

Hvorfor kan ikke allergikere ta en allergitablett istedet for at alle andre må rette seg etter den ene personen med allergi? 

Hvis jeg tar allergitabletter så sovner jeg. Legene har gitt opp å finne noe som passer for meg. Jeg har astma og parfymeallergi, og selv om det stort sett går fint, så er det noen som bruker så ekstreme mengder parfyme at jeg blir helt tett. Folk må gjerne bruke parfyme for min del, men jeg kan ikke bare ta en tablett som fikser problemet, så jeg setter stor pris på at folk begrenser seg litt og ikke sprayer (noe som helst) i nærheten av meg, inkl hårspray, tørrshampo, vaskemidler osv.

Anonymkode: 839ba...978

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Meadow skrev:

De fleste allergikere gjør nok det, men en allergitablett er en tablett som demper alle eller bare noe av symptomene, ikke en mirakelkur. 

Forøvrig kan ikke alle gå på allergimedisiner heller, da de ikke kan kombineres med alle andre typer medisiner. 

Anonymkode: bdc24...bcc

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger du å bruke parfyme for  å være representativ for kunder???

Hva om noen av kundene er allergisk mot parfyme btw?!

Anonymkode: f88f5...674

Hva gjør hu om kundene bruker parfyme da???

Anonymkode: 4e019...13e

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en på jobben som reagerer på parfyme, hun får pusteproblemer, begynner å hoste osv. Vi andre tar hensyn til det, og det syns jeg er veldig behagelig, for nå syns jeg det lukter altfor sterkt av de som bruker parfyme. Det er også mange som bruker parfymer som ikke lukter godt, så det er ofte jeg må åpne vinduet etter å hatt kundebesøk.

Anonymkode: 49380...969

• Liker 30
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg tar allergitabletter så sovner jeg. Legene har gitt opp å finne noe som passer for meg. Jeg har astma og parfymeallergi, og selv om det stort sett går fint, så er det noen som bruker så ekstreme mengder parfyme at jeg blir helt tett. Folk må gjerne bruke parfyme for min del, men jeg kan ikke bare ta en tablett som fikser problemet, så jeg setter stor pris på at folk begrenser seg litt og ikke sprayer (noe som helst) i nærheten av meg, inkl hårspray, tørrshampo, vaskemidler osv.

Anonymkode: 839ba...978

Litt avsporing, men jeg er også allergiker, og blir trøtt av tablettene. Løsningen er å ta de om kvelden, trøttheten avtar litt etterhvert som man har tatt de en stund synes jeg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Meadow skrev:

Det finnes ingen medisin som virker på parfyme allergi. Derfor er det nytteløst for den som ikke tåler parfyme å ta en tablett.

Anonymkode: 25df8...14d

• Liker 19
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv allergisk mot parfyme, og har dessverre store problemer når andre rundt meg bruker parfyme hver dag. Utslett over alt. Det er dessverre ikke bare å ta en allergitablett. En allergitablett vil fjerne reaksjonen du har fått, men du blir ikke immun og du blir ikke bedre om du ikke går bort fra "åstedet". Jeg synes hun kun spurt dere mye finere, men så mange som nå begynner å få parfymeallergi så synes jeg vi må bli flinkere til å ta litt hensyn. Spesielt butikkansatte. Jeg serverer ikke melk til laktoseintolerante og sier "synd for deg". 

Anonymkode: e1ae0...b7b

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Seriøst? Må du ha parfyme på, og også når du vet at andre får helseproblemer grunnet det?! 

Enig med forrige innlegg, ved helseutfordringer har man rett på å få tilrettelagt arbeidsplassen. Men du skal hevde din rett til å gå med parfyme? Hva slags menneske er du?!

Anonymkode: c005d...527

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Parfymeallergi eksisterer ikke, derfor fungerer helller ikke allegitabletter eller antihistaminer. 

For at noe skal kunne betegnes som allergi så må det medføre en aktivering av IgE systemet i kroppen. Det gjør ikke parmyme. 

Å reagere med "allergisymptomer" på parfyme og parfymerte produkter skylles at parfyme er sterke irritanter både i øvre og nedre luftveier. Folk som reagerer på med tetthet i luftveiene og eller rennende nese eller øyne har en overfølsomhet for parfymens hundredevis av irriterende og dels giftige kjemiske innholdsstoffer. 

Å ikke ta hensyn til andre mennesker med miljøbasserte overfølsomhetssykdommer er å vise liten respekt og forståelse for andres helse. I tillegg viser personen selv liten forståelse for de problemene de selv kan bli påført ved til stadighet å eksponere seg for produker de selv kan bli krafitg miljøhemmet av. 

Mener ts kanskje at hennes kollega skal bli uføretrygdet fordi hun ikke kan oppholde seg på arbeidsplassen i en dunst av parfyme hele dagen? De fleste kundene kommer vel innom og går igjen før eller senere? 

Og en ting til, å være velstelt og pressentable for andre mennesker er ikke = å stinke parfyme. 

Anonymkode: 25a2c...20f

• Liker 43
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Meadow skrev:

Typisk svar fra noen som ikke har hverken astma eller reagert allergisk på noe. 

Hvis man er allergisk og får en reaksjon kan allergitablett til en viss grad hjelpe, men mange av plagene vil man fortsatt ha. Det bare klør mindre f.eks. 

Parfyme er ikke et must under noen omstendigheter. 

Anonymkode: fb095...36b

• Liker 17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...