regalofruta Skrevet 8. mars 2017 #1 Skrevet 8. mars 2017 (endret) Kjæresten min har en pomeranian. Jeg har selv en boston terrier. Problemet her er pomeranianen til kjæresten. Han er sjalu og "sjefete". Det tok lang tid før jeg kunne kysse kjæresten min uten at han bjeffet. Han gjør det samme når han hører lyder utenfor leiligheten. Han bjeffer / kjefter, og det er så ille at jeg nesten gruer meg for å gå på tur med de to. Pomeranianen kan gå helt berserk mot hunder han møter, og det kan påvirker min til å reagere lignende. Har noen råd? Noen som har kurs / oppdretter / lignende å anbefale? Endret 9. mars 2017 av regalofruta
Tabris Skrevet 8. mars 2017 #2 Skrevet 8. mars 2017 Hunden høres ikke sjefete ut, den høres utrygg ut. Utrygge hunder vil ofte bjeffe, og spesielt raser som pomme har svært lav terskel for å bjeffe. Hunder som bjeffer når noen kysser/klemmer gjør det ofte som dempende signal. Når to er så nær så er det en del hunder som oppfatter det som en mulig truende situasjon (eller at den kan bli truende), så de går mellom eller bjeffer for å løse opp situasjonen før den - i deres øyne - eskalerer. Bjeffingen på andre ting, samt at han reagerer på andre hunder, er antagelig fordi han er utrygg på dem. Dere må nok legge inn en del trening for at dette skal bli bedre. (Kjefting hjelper ikke - ingen blir tryggere av å bli kjeftet på). Dere må altså ta tak i årsaken som ligger bak (utryggheten) ikke symptomene (bjeffingen). Så jeg vil anbefale at dere melder dere på et passeringskurs hos noen som bruker oppdaterte metoder (f.eks kindereggmetoden eller BAT). 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå