AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #1 Skrevet 8. mars 2017 Jeg får så mange kommentarer på kroppen min at jeg snart går på veggen... jeg skjønner det forsåvidt da jeg vet jeg har lav vekt i forhold til høyden min... er 172cm høy og veier 43kg... men jeg lever godt og spiser det jeg kommer over (matmoms) trener volleyball 1 dag i uken ellers er jeg ganske lat... jeg var veldig lav i vekt for 1år siden pga jeg har IBS (irritabel tarm syndrom) men har siden gått opp 4kg nå derimot, kommer jeg ingen vei... står fast på 43kg. Jeg er "tilfreds" med vekten til en viss grad, men har begynt å bry meg mer og mer om den nå pga alle kommentarene jeg får. spørmålet er som følge, hva bør jeg endre på? Noen flere i samme bås som har noen tips? Burde jeg slutte på volleyball og slutte å gå til jobb? Jeg har ingen faste måltid og spiser forskjellig (men usunt) vær dag. Den kan se noe slik ut frokost- ett ostehorn med ost, ketchup, skinke og krydder. Ett glass melk og kaffe. Tar også C vitamin, d vitamin og jerntabletter. mellom- 1 banan og en New energi bar lunsj- salat med div. Salat, krutonger, fetaost, paprika, agurk, tomat. Og appelsinjuice middag- 1 taco lefse med div. Kjøttdeig, ost, rømme og grønnsaker. Drikker gjerne cola til kveldsmat- her blir det ofte litt potetgull, sjokolade eller noe annet godt... spiser også en halv banan før jeg legger meg. nå vet ikke jeg hvor mye kalorier dette innebærer men jeg føler meg ikke sulten utover dagen. Spiser ikke veldig sunt... det vet jeg, kan dette forhindre vektoppgang? Anonymkode: 147cc...9b6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #2 Skrevet 8. mars 2017 Du spiser alt for lite mat som metter! Du spiser alt for mye tomme kalorier. Start dagen med havrgrøt eller minst 2 stk brød med smør og pålegg. Kaffe, melk og D-vitamin er bra. Lunch burde inneholde mer kalorier enn bare salat, spis brød i tillegg. Middagen din er nesten en vits! Tacolefse? Spis kjøtt, fisk, grønnsaker og poteter eller ris.Lag ordentlig middag. Hvis du spiser middag tidlig, så tar du brødmat til kvelden også eller knekkebrød. Som mellommåltid kan du spise frukt og grønt eller en egergibar. Hvorfor tar du jern? Har legen anbefalt det, hvis ikke så skal ikke jern tas. Anonymkode: 50241...229 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #3 Skrevet 8. mars 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du spiser alt for lite mat som metter! Du spiser alt for mye tomme kalorier. Start dagen med havrgrøt eller minst 2 stk brød med smør og pålegg. Kaffe, melk og D-vitamin er bra. Lunch burde inneholde mer kalorier enn bare salat, spis brød i tillegg. Middagen din er nesten en vits! Tacolefse? Spis kjøtt, fisk, grønnsaker og poteter eller ris.Lag ordentlig middag. Hvis du spiser middag tidlig, så tar du brødmat til kvelden også eller knekkebrød. Som mellommåltid kan du spise frukt og grønt eller en egergibar. Hvorfor tar du jern? Har legen anbefalt det, hvis ikke så skal ikke jern tas. Anonymkode: 50241...229 Takk for svar! spiser av og til dansk rugbrød med nugatti men er ikke ellers så veldig glad i brød. Funker havregrynsgrøt? Tenker du at jeg burde spise en brødskive utenom salaten eller kutte salaten helt? neinei nå tror jeg du misforsto meg, spiser ikke bare tacolefsen. Er ikke taco regnet som ordentlig middag? Spiser den selvfølgelig med innhold. Men igjen middagen varierer. tar jern ved anbefaling fra legen ja. Da IBS'en gir meg div mangler. TS Anonymkode: 147cc...9b6
Kattekvinne Skrevet 8. mars 2017 #4 Skrevet 8. mars 2017 Mennesker rundt deg vil se at du har en ekstremt usunt lav vekt i forhold til høyde. Jeg forstår at dette kan være sårt og masete, men du kan kanskje prøve å tenke på det som omsorg? Ellers kan du gi forklaringen med irritabel tarm (men utifra hvordan du spiser virker det ikke som det er eneste årsak) og si at du tar det personlig når folk kommenterer vekten din. Kroppsfasong gir indikasjoner på helse, men dette er vanskelig å snakke om siden det også er så sterkt knyttet til identitet og selvbilde. På mange måter ønsker jeg folk var flinkere til å si "ta deg sammen, du er for tykk/tynn", men det er ikke det samme som å kritisere røykere, fordi det er ikke noe som man nødvendigvis ser. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #5 Skrevet 8. mars 2017 Dette er en samtale du bør ta med legen din. Jeg vet ikke hvilke undersøkelser du har vært gjennom for å få diagnosen IBS, men det kan virke som om kroppen din ikke tar opp næringsstoffer på en tilfredsstillende måte. Dette kan skyldes betennelsestilstander i tarmen. Det er bra du føler deg tilfreds med kroppen din, men jeg regner med at du vet at du har en veldig lav BMI på 14. En så stor undervekt kan føre med seg en rekke helseplager som hormonforstyrrelser og osteoporose. Så selv om du spiser godt så kan det som sagt være at du ikke får utnyttet næringen fra maten skikkelig. Anonymkode: 690ee...af2 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #6 Skrevet 8. mars 2017 Du er ikke en "matmoms" etter listen over hva du spiser i løpet av en dag. Det er veldig vanlig at de som er undervektig får i seg langt færre kalorier enn de tror. De tror ofte de spiser skikkelig mye fordi de spiser "alt de vil". Så når de skriver ned hva de spiser og teller opp kaloriene viser det seg at "alt de vil" ikke er mye. Anonymkode: 317af...199 4
Bimini Skrevet 8. mars 2017 #7 Skrevet 8. mars 2017 (endret) Det er noe som skurrer her... Du skriver 1. at du har IBS, men spiser flere matvarer daglig av høy fodmap og ikke mye "magevennlig" mat. 2. at du har mangelsykdommer på grunn av IBS. De som har fått diagnosen IBS blir vanligvis rådet til å gå gjennom et kurs. ref. kurset til Julianne Lyngstad, hvor man tester ut hvilke type matvarer man reagerer på over en bestemt periode. Deretter går man over til et kosthold hvor man lærer å leve med IBS og å spise mest mulig magevennlige matvarer. Man får ikke mangelsykdommer av dette. De fleste som har IBS vet også at man ikke skal holde seg unna alle matvarer med høy fodmap, men at det er mengden av matvarer med høy fodmap man spiser i løpet av en dag, som avgjør hvorvidt man ender opp med IBS-symptomer at the end of the day. Vedrørende jernmangelen din: Matvarer med mye jern er som oftest magevennlige med lav fodmap og ikke noe man får beskjed om eller skal kutte ut pga IBS. På hvilket grunnlag har du blitt diagnostisert med IBS? Og hvor gammel er du TS? Endret 8. mars 2017 av Bimini tilleggelser 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #8 Skrevet 8. mars 2017 Denne matoversikten din tilsvarer ingen matmoms. Du spiser nok mindre enn du tror for å opprettholde undervekten din. Anbefaler deg å ta en tur til legen som kan sette opp en plan til deg om hvor mye, hva, og hvor ofte du skal spise etc Det er ingen grunn til at du ikke skal gå opp i vekt hvis du ikke har en alvorlig sykdom da det ikke er noe som heter "høy forbrenning" på det settet mange tror. Lei av å høre at "jeg spiser hva jeg vil jeg har veldig høy forbrenning" Stemmer ikke da man spiser mindre enn man tror således man ikke har en alvorlig sykdom. Jeg har også IBS, men jeg har en sunn kroppsvekt. Spiser godt med mat og av det jeg tåler. Så ja anbefaler deg en tur til legen. Anonymkode: b7d7c...820 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #9 Skrevet 8. mars 2017 - En annen ting Jeg har IBS som nevnt over og blir ufattelig dårlig av de tingene du spiser daglig. Raske karbohydrater er noe som virkelig får hele meg til å skjelve, og på grensen til at jeg nesten besvimer. Hvordan du kan spise dette uten påvirkning virker litt merkelig. Sikker på at du har IBS? Har du gått igjennom tester etc? Anonymkode: b7d7c...820 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #10 Skrevet 8. mars 2017 Hørtes ikke spesielt sunt ut det kostholdet ditt. Få i deg mer sunn mat og tren litt! Gjerne styrke. Anonymkode: d3840...e9a
Gjest Froning Skrevet 8. mars 2017 #11 Skrevet 8. mars 2017 Hvis du ønsker å gå opp i vekt drikk mye melk, spis ris og pasta. Kjøp en box med "gainer" fra en treningkjede. Klassisk "bulkeråd" for de som sliter med å gå opp i vekt. Har du egentlig en pekepinn på hvor mange kalorier du får i deg om dagen.?Hvis du ønsker å få en liten pekepinn på om du faktisk spiser nok så burde notere og regne litt på dette over en uke eller to. Du sier også hva du spiser , men altfor lite om mengden. Ta dette med i betraktningen. Veldig essensielt.
penny_ Skrevet 8. mars 2017 #12 Skrevet 8. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! spiser av og til dansk rugbrød med nugatti men er ikke ellers så veldig glad i brød. Funker havregrynsgrøt? Tenker du at jeg burde spise en brødskive utenom salaten eller kutte salaten helt? neinei nå tror jeg du misforsto meg, spiser ikke bare tacolefsen. Er ikke taco regnet som ordentlig middag? Spiser den selvfølgelig med innhold. Men igjen middagen varierer. tar jern ved anbefaling fra legen ja. Da IBS'en gir meg div mangler. TS Anonymkode: 147cc...9b6 Taco er bra mat hvis du bruker lefser med fullkorn og har masse grønnsaker inni i tillegg til kjøttdeig. Hvis du legger inneholdet i lefsa utover tallerkenen i stedet, så bør det se ut som tallerkenmodellen (http://ndla.no/sites/default/files/images/tallerkenmodell.jpg).
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #13 Skrevet 8. mars 2017 Jeg er såvidt normalvektig, mye lavere enn deg og spiser mye mer enn deg. Til middag spiser jeg 3 slike taco lefser med fyll som ett eksempel. Anonymkode: c7f5c...c52 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #14 Skrevet 8. mars 2017 Fyll på med sunt og kaloririkt tilbehør. Venninnen min har en pose nøtter i lommen som hun knasker på dagen lang. Anonymkode: fb5fc...196 1
BlendaSensitive Skrevet 9. mars 2017 #15 Skrevet 9. mars 2017 19 timer siden, Bimini skrev: Det er noe som skurrer her... Du skriver 1. at du har IBS, men spiser flere matvarer daglig av høy fodmap og ikke mye "magevennlig" mat. 2. at du har mangelsykdommer på grunn av IBS. De som har fått diagnosen IBS blir vanligvis rådet til å gå gjennom et kurs. ref. kurset til Julianne Lyngstad, hvor man tester ut hvilke type matvarer man reagerer på over en bestemt periode. Deretter går man over til et kosthold hvor man lærer å leve med IBS og å spise mest mulig magevennlige matvarer. Man får ikke mangelsykdommer av dette. De fleste som har IBS vet også at man ikke skal holde seg unna alle matvarer med høy fodmap, men at det er mengden av matvarer med høy fodmap man spiser i løpet av en dag, som avgjør hvorvidt man ender opp med IBS-symptomer at the end of the day. Vedrørende jernmangelen din: Matvarer med mye jern er som oftest magevennlige med lav fodmap og ikke noe man får beskjed om eller skal kutte ut pga IBS. På hvilket grunnlag har du blitt diagnostisert med IBS? Og hvor gammel er du TS? 19 timer siden, AnonymBruker skrev: - En annen ting Jeg har IBS som nevnt over og blir ufattelig dårlig av de tingene du spiser daglig. Raske karbohydrater er noe som virkelig får hele meg til å skjelve, og på grensen til at jeg nesten besvimer. Hvordan du kan spise dette uten påvirkning virker litt merkelig. Sikker på at du har IBS? Har du gått igjennom tester etc? Anonymkode: b7d7c...820 Veldig mange får IBS ved alle mulige mageproblemer som ikke har en spesifik årsak. For IBS betyr ingenting annet enn uspesifiserte mageproblemer. Så den ene med IBS vil ha andre symptomer enn den andre med IBS. http://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/mage-og-tarm/irritabel-tarmsyndrom "IBS gir ikke mer alvorlige plager. De samme symptomene kan imidlertid ha andre årsaker. Derfor bør du oppsøke legen hvis du oppdager blod i avføringen, går ned i vekt uten åpenbar grunn eller føler deg i dårlig form hele tiden." --- Jeg synes ts bør gå til legen, kan virke som at det er andre tilstander som gjør at kroppen ikke tar opp næring. Chrons og cøliaki er av det vanligste.
penny_ Skrevet 9. mars 2017 #16 Skrevet 9. mars 2017 1 time siden, BlendaSensitive skrev: Veldig mange får IBS ved alle mulige mageproblemer som ikke har en spesifik årsak. For IBS betyr ingenting annet enn uspesifiserte mageproblemer. Så den ene med IBS vil ha andre symptomer enn den andre med IBS. http://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/mage-og-tarm/irritabel-tarmsyndrom "IBS gir ikke mer alvorlige plager. De samme symptomene kan imidlertid ha andre årsaker. Derfor bør du oppsøke legen hvis du oppdager blod i avføringen, går ned i vekt uten åpenbar grunn eller føler deg i dårlig form hele tiden." --- Jeg synes ts bør gå til legen, kan virke som at det er andre tilstander som gjør at kroppen ikke tar opp næring. Chrons og cøliaki er av det vanligste. I utgangspunktet så skal man vel bli sjekket for disse tingene før man får diagnosen IBS, men nå vet jeg ikke om TS faktisk har fått noen diagnose fra legen. 2
BlendaSensitive Skrevet 9. mars 2017 #17 Skrevet 9. mars 2017 4 minutter siden, penny_ skrev: I utgangspunktet så skal man vel bli sjekket for disse tingene før man får diagnosen IBS, men nå vet jeg ikke om TS faktisk har fått noen diagnose fra legen. Nettopp. Og slik det virker, så er det ikke sjekket for så mye... 1
Bimini Skrevet 9. mars 2017 #18 Skrevet 9. mars 2017 8 timer siden, BlendaSensitive skrev: Veldig mange får IBS ved alle mulige mageproblemer som ikke har en spesifik årsak. For IBS betyr ingenting annet enn uspesifiserte mageproblemer. Så den ene med IBS vil ha andre symptomer enn den andre med IBS. http://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/mage-og-tarm/irritabel-tarmsyndrom "IBS gir ikke mer alvorlige plager. De samme symptomene kan imidlertid ha andre årsaker. Derfor bør du oppsøke legen hvis du oppdager blod i avføringen, går ned i vekt uten åpenbar grunn eller føler deg i dårlig form hele tiden." --- Jeg synes ts bør gå til legen, kan virke som at det er andre tilstander som gjør at kroppen ikke tar opp næring. Chrons og cøliaki er av det vanligste. Nettopp. Derfor skal man gå gjennom en prøvefase for å teste ut hvilke matvarer man reagerer på, før man så begynner å spise forholdsvis "normalt". At TS veier 39 kg for en liten stund siden, på grunn av mangelsykdommer fra IBS når h*n er 172cm høy, det trenger du ikke være idiot for å forstå at ikke er tilfelle. Og ingen leger lar en person som veier 39kg ved den høyden bare gå å leve et normalt liv. Da begynner man å snakke om ernæringsfysiolog og evt. tettere oppfølgning. Og overskiften i innlegget sier meg mer enn noe annet. 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #19 Skrevet 9. mars 2017 3 timer siden, Bimini skrev: Nettopp. Derfor skal man gå gjennom en prøvefase for å teste ut hvilke matvarer man reagerer på, før man så begynner å spise forholdsvis "normalt". At TS veier 39 kg for en liten stund siden, på grunn av mangelsykdommer fra IBS når h*n er 172cm høy, det trenger du ikke være idiot for å forstå at ikke er tilfelle. Og ingen leger lar en person som veier 39kg ved den høyden bare gå å leve et normalt liv. Da begynner man å snakke om ernæringsfysiolog og evt. tettere oppfølgning. Og overskiften i innlegget sier meg mer enn noe annet. Jeg ble innlagt på sykehuset da jeg veide 39kg. Da for å sjekke div symptomer og sykdommer, også for å få hjelp til å gå opp i vekt og følge denne. Fikk kostholdsplan jeg skulle følge videre etter endt behandling. Noe jeg fulgte en god stund, men dette ble for "kjedelig" til meg. Da jeg er en godtermoms og elsker alt av søtsaker. noe som selvfølgelig er dumt. Low-FODMAP dietten var rett og slett ikke noe for meg ble da sjekket for både cøliaki, allergier og kreft. Men de kom fram til IBS. vet ikke helt hva du sikter til? Men om det er spiseforstyrrelser så må du desverre lengre ut på landet med teoriene dine... hva får deg til å tenke det? Min lave vekt? Altså, jeg har et normalt forhold til mat... jeg vet jeg har lav vekt, derfor ønsker jeg nettop å gjøre noe med dette. Overskriften "la meg være" synes jeg passer bra til personer som deg TS Anonymkode: 147cc...9b6
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #20 Skrevet 9. mars 2017 3 timer siden, Bimini skrev: Nettopp. Derfor skal man gå gjennom en prøvefase for å teste ut hvilke matvarer man reagerer på, før man så begynner å spise forholdsvis "normalt". At TS veier 39 kg for en liten stund siden, på grunn av mangelsykdommer fra IBS når h*n er 172cm høy, det trenger du ikke være idiot for å forstå at ikke er tilfelle. Og ingen leger lar en person som veier 39kg ved den høyden bare gå å leve et normalt liv. Da begynner man å snakke om ernæringsfysiolog og evt. tettere oppfølgning. Og overskiften i innlegget sier meg mer enn noe annet. Jeg ble innlagt på sykehuset da jeg veide 39kg. Da for å sjekke div symptomer og sykdommer, også for å få hjelp til å gå opp i vekt og følge denne. Fikk kostholdsplan jeg skulle følge videre etter endt behandling. Noe jeg fulgte en god stund, men dette ble for "kjedelig" til meg. Da jeg er en godtermoms og elsker alt av søtsaker. noe som selvfølgelig er dumt. Low-FODMAP dietten var rett og slett ikke noe for meg ble da sjekket for både cøliaki, allergier og kreft. Men de kom fram til IBS. vet ikke helt hva du sikter til? Men om det er spiseforstyrrelser så må du desverre lengre ut på landet med teoriene dine... hva får deg til å tenke det? Min lave vekt? Altså, jeg har et normalt forhold til mat... jeg vet jeg har lav vekt, derfor ønsker jeg nettop å gjøre noe med dette. Overskriften "la meg være" synes jeg passer bra til personer som deg TS Anonymkode: 147cc...9b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå