Gå til innhold

Onde mennesker og narsissisme

WubWub

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Nastine skrev:

Haha men det har jo ingenting med dette å gjøre :erter: men utenom det så er jeg snill og grei :fnise:

uenig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, WubWub skrev:

om jeg sier det der så vil alle kvittere med "der har vi beviset! wubwub er jo psykopat siden han mangler empati!" - jeg kan ikke si det du sier angående "jeg har ikke lyst til å høre på problemene dine". om jeg hadde sagt noe sånt ville jeg jo bli anklaget for å være psykopat.

men jeg er ikke psykopat

Og her setter du deg i offerrollen igjen. Du fremstiller det som om du ikke har noe annet valg enn å følge et mønster hvor du ender opp som den lidende martyr uansett - fordi alle er så fæle med deg.

Anonymkode: 31fb3...cff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, WubWub skrev:

om jeg sier det der så vil alle kvittere med "der har vi beviset! wubwub er jo psykopat siden han mangler empati!" - jeg kan ikke si det du sier angående "jeg har ikke lyst til å høre på problemene dine". om jeg hadde sagt noe sånt ville jeg jo bli anklaget for å være psykopat.

men jeg er ikke psykopat

Nei. Hvis noen anklager deg for å være psykopat fordi du ikke gidder å høre på sytinga dems, så de det de som har et problem. Og da driter du i om de kaller deg for psykopat. Det er noe du selv må bestemme deg for. Begynn å definere deg selv SELV - ikke la andre gjøre det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, WubWub skrev:

uenig

Ok, hva som får deg til å mene det :icon_frown:, er et mysterium for meg, men det er din mening og respekterer selvfølgelig den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, WubWub skrev:

En avtalte er en avtale. Om folk ikke følger opp så må det reageres.

Som sagt hadde jeg kjøpt inn mat til 1000 kr og jeg hatte maten klar til at hun skulle komme 16:00. Hun hadde på forhånd sagt på facebook hva favoritt retten hennes var - og jeg lagde den.

Så satt jeg der i vindu å ventet time etter time før jeg omsider sendte en sms "hvor er du?" og hun svarte at vi måtte skyde avtalen til neste uke. Så kom neste uke men hun kom fremdeles ikke.

Dette handlet ikke om romantikk eller kjærlighet, hu er ei fra nær familie. Og det var hun som oppfordret meg til et treff når vi var i et familieselskap. 

Jeg skal passe meg for å tolke denne spesifikke situasjonen, men når jeg leste innlegget som omhandlet denne avtalen tenkte jeg at hun tok en "høflighetsfrase" og kom med den sedvanlige "vi må møtes". Det betyr nemlig ikke at man nødvendigvis gjør det, iallfall ikke sånn med en gang. Og når du da sendte melding tenkte jeg at hun nok sa ja fordi det var vanskelig å svare nei på en så direkte formulering som du hadde. Igjen handler det om hvordan kodene for sosialt samvær virker. Man bør alltid gi folk en utvei, type "til helga kanskje? Si i fra om det passer da" og sleng på et smilefjes. Da kan man lett svare nei om det er det man egentlig ikke vil. På meg virket det som om hun sa ja fordi hun satt uten en utvei og egentlig ikke hadde lyst/anledning.

Det er dette jeg mener med å forstå sosiale spilleregler... selv om en avtale ikke følges opp så må det ikke reageres, det er ikke vanlig sosial oppførsel. Men jeg forstår at det kan være vanskelig å forstå. Jeg jobber med dette til daglig med diagnosebarn. Lærer å si "god morgen" selv om de ikke mener det bokstavelig, men fordi det er en ting man bare gjør. Sosial kompetanse liksom. 

Endret av Honnikorn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, etnavn skrev:

Nei. Hvis noen anklager deg for å være psykopat fordi du ikke gidder å høre på sytinga dems, så de det de som har et problem. Og da driter du i om de kaller deg for psykopat. Det er noe du selv må bestemme deg for. Begynn å definere deg selv SELV - ikke la andre gjøre det.

jeg har planer om å sette foten ned, slette alle familiemedlemmer som har utnyttet meg fra FB så behandle de som luft i familieselskap. Men som sagt vil dette føre til at mange bruer blir brent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, WubWub skrev:

jeg har planer om å sette foten ned, slette alle familiemedlemmer som har utnyttet meg fra FB så behandle de som luft i familieselskap. Men som sagt vil dette føre til at mange bruer blir brent. 

Igjen, dette illustrerer bare grunnen til at du nok har fått den diagnosen du har. Man behandler ikke folk som luft fordi de ikke svarer til forventningene man har til respons og oppførsel. Man prater med de og kommer til en løsning. Sammen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Honnikorn skrev:

Jeg skal passe meg for å tolke denne spesifikke situasjonen, men når jeg leste innlegget som omhandlet denne avtalen tenkte jeg at hun tok en "høflighetsfrase" og kom med den sedvanlige "vi må møtes". Det betyr nemlig ikke at man nødvendigvis gjør det, iallfall ikke sånn med en gang. Og når du da sendte melding tenkte jeg at hun nok sa ja fordi det var vanskelig å svare nei på en så direkte formulering som du hadde. Igjen handler det om hvordan kodene for sosialt samvær virker. Man bør alltid gi folk en utvei, type "til helga kanskje? Si i fra om det passer da" og sleng på et smilefjes. Da kan man lett svare nei om det er det man egentlig vil. På meg virket det som om hun sa ja fordi hun satt uten en utvei og egentlig ikke hadde lyst/anledning.

Det er dette jeg mener med å forstå sosiale spilleregler... selv om en avtale ikke følges opp så må det ikke reageres, det er ikke vanlig sosial oppførsel. Men jeg forstår at det kan være vanskelig å forstå. Jeg jobber med dette til daglig med diagnosebarn. Lærer å si "god morgen" selv om de ikke mener det bokstavelig, men fordi det er en ting man bare gjør. Sosial kompetanse liksom. 

ikke gi meg falske forhåpninger da, jeg ble faktisk kjempe glad når jeg ble invitert på middag. så viste det seg at invitasjonen var en løgn, og da følte jeg meg som en dritt. 

jeg er veldig ensom så du er et stygt menneske om du leker med følelsene mine å inviterer meg til en hyggelig kveld - men ikke mener det. men heller skyter meg ned rett før treffet

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra. Det gjør ikke noe om de broene blir brent, familie eller ei. Du har det bedre uten sånne folk ilivet ditt. De tapper deg bare for energi, og bidrar til den frustrasjonen som kommer til uttrykk her. Visdomsord: Velg din familie med omhu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Honnikorn skrev:

Igjen, dette illustrerer bare grunnen til at du nok har fått den diagnosen du har. Man behandler ikke folk som luft fordi de ikke svarer til forventningene man har til respons og oppførsel. Man prater med de og kommer til en løsning. Sammen.

de fleste friske mennesker vil reagere på at folk bryter avtaler. ingen vil finne seg i at venner eller familie juger de opp etter trynet. på kort sikt så finner de seg kanskje i det, men på lang sikt så vil løgneren blir konfrontert av friske mennesker. 

du argumenterer med et bias her da du ikke liker meg. men faktum er at ingen friske mennesker ville funnet seg i å bli jugd til eller oppleve at alle avtaler blir brudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker temmelig rigid..? 

Men hva er egentlig poenget med innlegget ditt? Vil du at vi skal gjette oss frem til en diagnose du kan være enig i, ringe de såkalte vennindene dine og be dem skjerpe seg, be familien din slutte å være hyggelig mot deg? 

Det sosiale samspillet mellom mennesker er det mest komplekse spillet som finnes, og det er lett å falle utfor, om man bruker litt annerledes spillemetoder. Du bruker VELDIG tydelige spillemetoder, som igjen kan virke avskrekkende og føre til at motparten trekker seg unna og prøver å skape distanse. Det blir rett og slett for intenst. Når jeg sier at du bruker tydelige spillemetoder, så er det kun basert på denne tråden/innlegget - for resten av tiden virker du i grunnen ganske forvirrende. Det er vanskelig å slå spikeren fast på deg og si at SLIK er du! Fordi du virrer mellom skrivemetoder, vinklinger, kjønn, intellekt, alder, interesser, forakt, empati, ironi for hvert innlegg du skriver. Det er vanskelig å si om du er ute på faenskap, eller om du er dønn ærlig - fordi du er så intenst fuck-up menneske i noen tråder, men verdens hyggeligste i andre.

Diagnosen din spiller forsåvidt liten rolle, symptomene er viktigere - feks rigiditeten, den er ikke enkel å forholde seg til. Du låser deg veldig til oppfatningen din sett i lys gjennom dine øyne - hvis en venninne liker å prate om sminke, så gjør alle kvinner på hele jordkloden det, for det har du bestemt. Sånn er det bare. 

Hvorfor MÅ det være en dame-venninne? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, WubWub skrev:

ikke gi meg falske forhåpninger da, jeg ble faktisk kjempe glad når jeg ble invitert på middag. så viste det seg at invitasjonen var en løgn, og da følte jeg meg som en dritt. 

jeg er veldig ensom så du er et stygt menneske om du leker med følelsene mine å inviterer meg til en hyggelig kveld - men ikke mener det. men heller skyter meg ned rett før treffet

Ja, de nærmest deg kan jo også stilles litt til ansvar om de vet hvordan din personlighet er. Det er riktig. Men mange folk er ganske dårlige på dette her og det gir fort grobunn for misforståelser og frustrasjon. Jeg tror oppriktig at du må ta en prat med familien og fortelle hvordan du opplever slike ting og de kanskje kan prøve å forstå litt av din måte å tenke og reagere på. Møtes litt på halvveien liksom. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste friske mennesker vil reagere på at folk bryter avtaler. ingen vil finne seg i at venner eller familie juger de opp etter trynet. på kort sikt så finner de seg kanskje i det, men på lang sikt så vil løgneren blir konfrontert av friske mennesker. 

du argumenterer med et bias her da du ikke liker meg. men faktum er at ingen friske mennesker ville funnet seg i å bli jugd til eller oppleve at alle avtaler blir brudd.

Jeg liker deg! Har ikke sagt noe annet. Bare prøvd å komme med noen innspill. Skrevne ord er vrient da man ikke kan høre tonefall og tolke ansiktsutrykk, men jeg mener dette konstruktivt altså. Ikke som kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Honnikorn skrev:

Ja, de nærmest deg kan jo også stilles litt til ansvar om de vet hvordan din personlighet er. Det er riktig. Men mange folk er ganske dårlige på dette her og det gir fort grobunn for misforståelser og frustrasjon. Jeg tror oppriktig at du må ta en prat med familien og fortelle hvordan du opplever slike ting og de kanskje kan prøve å forstå litt av din måte å tenke og reagere på. Møtes litt på halvveien liksom. ;)

Ingen i min familie kjenner meg eller min personlighet. De eneste som kjenner meg på ekte er 2 psykopatiske kvinner , hos de så kan jeg være meg selv uten at de reagerer og de elsker meg uansett hva jeg sier eller gjør da de ikke dømmer. 

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke formell utdanning i psykologi, men for meg så høres det ut som du heller har tatt av enkelte narsisistiske trekk du har plukket opp innad i familien, men ikke er fullstendig narsisist selv. De trekkene har immidlertid vært nok til å slå ut på de standardiserte testene til psykologene(Som behov for å sette seg i et unaturlig positivt lys). Alle har narsissistiske trekk i større eller mindre grad, men noen har mer enn andre.

Utifra samtalene dine ser det immidlertid ut til at du har aspergers

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sykkelkopp skrev:

Jeg har ikke formell utdanning i psykologi, men for meg så høres det ut som du heller har tatt av enkelte narsisistiske trekk du har plukket opp innad i familien, men ikke er fullstendig narsisist selv. De trekkene har immidlertid vært nok til å slå ut på de standardiserte testene til psykologene(Som behov for å sette seg i et unaturlig positivt lys). Alle har narsissistiske trekk i større eller mindre grad, men noen har mer enn andre.

Utifra samtalene dine ser det immidlertid ut til at du har aspergers

Nope. Jeg har ingen autistiske trekk. Har spurt en spesialistpsykolog som har fulgt meg i 13 år og jeg har spurt behandlere fra DPS. Jeg er derimot ekstremt manipulerende og jeg peiler meg lett inn på folks følelser - dette er det motsatte av autisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, WubWub skrev:

Ingen i min familie kjenner meg eller min personlighet. De eneste som kjenner meg på ekte er 2 psykopatiske kvinner , hos de så kan jeg være meg selv uten at de reagerer og de elsker meg uansett hva jeg sier eller gjør da de ikke dømmer. 

Mm, og der ligger nok litt av problemet. Når man ikke følger "malen" blir det jo vanskelig i forhold til andre mennesker. Kan du ikke prate med familien om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Vera79 skrev:

Hvorfor MÅ det være en dame-venninne? 

Fordi menn er som luft for meg - når en mann prater så eksisterer de ikke i mitt hode. Jeg liker ikke menn , men jeg liker kvinner - så derfor må det være dame-venninne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, WubWub skrev:

Nope. Jeg har ingen autistiske trekk. Har spurt en spesialistpsykolog som har fulgt meg i 13 år og jeg har spurt behandlere fra DPS. Jeg er derimot ekstremt manipulerende og jeg peiler meg lett inn på folks følelser - dette er det motsatte av autisme. 

Aspergers er bare en svak form for autisme som ikke har alle trekkene. De med aspergers kan ha empati og forståelse for andres følelser

Se på dette her:

"beklager så mye men er opptatt idag", jeg skriver i retur "ok men invitasjonen er fremdeles gjeldende? du ba meg jo på middag. neste helg da?"

Dette er ikke manipulerende, dette er masende og tegn på mangel på sosial forståelse. Manipulerende ville vært å gi dem dårlig samvittighet uten å mase eller direkte invitere deg selv bort en annen gang

En psykopat ville ikke brydd seg(og hadde han hadde han vært manipulerende ikke tryglende), en narsisist hadde sansynligvis vært redd for å fremstå slik som det der, en person med aspergers kan derimot fint gjøre det

Jeg lurer immidlertid på hvorfor du stiller spørsmålstegn til narsissismediagnosen, men ikke til at du ikke har aspergers? Høres ut som du bare vil vri ting til slik du ønsker å se på deg selv

Endret av Sykkelkopp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Honnikorn skrev:

Mm, og der ligger nok litt av problemet. Når man ikke følger "malen" blir det jo vanskelig i forhold til andre mennesker. Kan du ikke prate med familien om dette? 

de i familien som skriver til meg syter bare om sykdom. jeg har lenge vært trøstende og god men nå vurderer jeg vise de mitt sanne ansikt da jeg har fått nok uten å få noe i retur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...