Gå til innhold

Kanskje snart prøver

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har snakket litt om å starte prøvingen til sommeren. Jeg har alltid hatt uregelmessig menstruasjon. Har gått på p-piller i mange år. Når ville dere sluttet på p-piller om dere var i min situasjon? Tenker at å bli gravid i juni/juli hadde vært fint. Eller. I hverfall starte da (veldig klar over at det ikke er noe sikkert at en klarer det på første forsøk). Men med tanke på uregelmessig menstruasjon. Tenker jeg at det kanskje kunne vært lurt å slutte på p-piller i april/mai. Sånn at kroppen kan prøve å "normalisere" seg litt. Så hva gjorde dere når dere bestemtr dere for å prøve ? Slutta du lenge før dere aktivitet begynte å prøve?

Og hvorfor bør en "bare" ha sex annenhver dag ved eggløsning? Hvorfor ikke hver dag? 

Vet dette er umulig å svare på. Men lurer bare på hvordan dere ville gjort det? 

Anonymkode: 3faa3...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville sluttet så snart som mulig på pillene, og heller brukt kondom om dere ikke vil begynne prøvingen med en gang. Om du har gått på pillene i mange år, kan det ta kroppen et par-tre mnd å komme i  gjenge igjen. Det kan også hende du kommer rett inn i normal syklus, men det vet man ikke på forhånd. 

Vi begynte å prøve da jeg sluttet, for å si det på den måten. Jeg er såpass gammel at jeg ikke ville vente lenger med prøvingen. Så da sa jeg til mannen at nå slutter jeg på pillene, så får du selv velge om du vil bruke kondom eller ei. Heldigvis ville han ikke det, så da var vi prøvere fra første pilleslutt. Jeg var blant de heldige som gikk rett inn i normal syklus, men så hadde jeg bare gått på dem halvannet år også. Jo lenger man har gått på dem, jo større sjangse er det for at kroppen trenger tid til å komme ilage igjen. 

Om dere skal begynne prøving i juni, bør du begynne på folat nå. Det anbefales å starte med folat 3 mnd før man begynner prøvingen. 

Annen hver dag-regelen er fordi mannekroppen bruker tid på å produsere nye sædceller. Nå er det vel litt utdatert akkurat dette, det er vel påvist at om mannen har normal sædkvalitet er hver dag like ok som annenhver dag. 

Anonymkode: 6dea1...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville sluttet så snart som mulig på pillene, og heller brukt kondom om dere ikke vil begynne prøvingen med en gang. Om du har gått på pillene i mange år, kan det ta kroppen et par-tre mnd å komme i  gjenge igjen. Det kan også hende du kommer rett inn i normal syklus, men det vet man ikke på forhånd. 

Vi begynte å prøve da jeg sluttet, for å si det på den måten. Jeg er såpass gammel at jeg ikke ville vente lenger med prøvingen. Så da sa jeg til mannen at nå slutter jeg på pillene, så får du selv velge om du vil bruke kondom eller ei. Heldigvis ville han ikke det, så da var vi prøvere fra første pilleslutt. Jeg var blant de heldige som gikk rett inn i normal syklus, men så hadde jeg bare gått på dem halvannet år også. Jo lenger man har gått på dem, jo større sjangse er det for at kroppen trenger tid til å komme ilage igjen. 

Om dere skal begynne prøving i juni, bør du begynne på folat nå. Det anbefales å starte med folat 3 mnd før man begynner prøvingen. 

Annen hver dag-regelen er fordi mannekroppen bruker tid på å produsere nye sædceller. Nå er det vel litt utdatert akkurat dette, det er vel påvist at om mannen har normal sædkvalitet er hver dag like ok som annenhver dag. 

Anonymkode: 6dea1...073

Tusen takk for et veldig bra og utfyllende svar. Og det med folat viste jeg ikke. Skal sjekke ut rundt det. Takk for mye bra info ☺

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for et veldig bra og utfyllende svar. Og det med folat viste jeg ikke. Skal sjekke ut rundt det. Takk for mye bra info ☺

Ts

du bør kjøpe vitaminer for gravide også:) det inneholder jod som 50% av gravide ikke får i seg nok av. det er det lite av i norsk mat. salt med jod er visst altfor lite til at det kan dekke dagsbehovet. 

også lurt å slutte med en gang på pilla:) 

Anonymkode: 351c6...750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...