Gå til innhold

8 åring som ikke får lov til å bruke nettbrett/PC, se TV annet enn kun barne-TV fra 18-18.30 !

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke dette litt spesielt? Sært? Dette er for å skåne barnet mot alt som er skummelt og negativt med digitale medier. Kan føye til at denne gutten gråter for absolutt alt, tør ikke å være alene injisert i 5 minutter, tør ikke å ta bussen, men er smart da.

Anonymkode: 90fc5...72e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes i grunnen det høres fornuftig ut. Jeg hadde nok latt ham bruke nettbrett i helger, men jeg vil heller at barna skal være ute og leke, lese tegneserier osv. enn å sitte med nettbrett konstant. Jeg kjenner noen sånne barn og blir litt bekymret for dem.

Anonymkode: 9ac04...eb7

• Liker 12
Skrevet

Synes tvert imot det høres ut som fornuftige foreldre. Barn tar teknologi lett som en plett, så er ikke så redd for at han skal havne etter sånn sett. 

Verre med foreldrene som lar barna sitte på ipad/tv konstsnt

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Her må barnevernet kobles inn.

Anonymkode: 2a846...48a

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke dette litt spesielt? Sært? Dette er for å skåne barnet mot alt som er skummelt og negativt med digitale medier. Kan føye til at denne gutten gråter for absolutt alt, tør ikke å være alene injisert i 5 minutter, tør ikke å ta bussen, men er smart da.

Det er jo sånn vi vokste opp. Ble folk av oss.

Anonymkode: d2e4c...a5d

• Liker 2
Skrevet

Øøh, da jeg var 8 så så jeg bare på barnetv på NRK1 og ellers lekte jeg med søsknene mine/meg selv. Data var noe jeg sjeldent til aldri brukte. Jeg var 8 i 2002.

• Liker 4
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet (endret)

Da jeg var 8 i 1991 var det sånn det var. Jeg fikk bare se tv når det var barne tv. Men hvem vet kanskje det er derfor jeg har blitt en så ufyselig person. Data og slik hadde vi ikke en gang. det fikk vi først da jeg var 13-14.

Endret av Balian de Ibelin
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr den uthevede setningen?

• Liker 3
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Barn ser allerede for mye på Ipad, pc, tv. Så jeg syns dette er bra jeg.

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fornuftig! Barn skal være ute å leke alene og med venner. Ikke sitte inne og være inaktive. Å lære, være kreativ og få informasjon osv kan gjøres på andre måter og ved bevegelse. Det har barn bare godt av. At han gråter for absolutt alt og ikke tør å være alene har ikke noe med forbud mot nettbrett, tv osv å gjøre. Det er helt andre ting :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle faktisk ønske vi hadde slike regler her hjemme... 

Du så fredelig det er når ungene heller leker og gjør lekser, enn å sitte der med nettbrett og smart-tv og skal se alt mulig.

Anonymkode: 9f5f0...3b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes i grunnen det høres fornuftig ut. Jeg hadde nok latt ham bruke nettbrett i helger, men jeg vil heller at barna skal være ute og leke, lese tegneserier osv. enn å sitte med nettbrett konstant. Jeg kjenner noen sånne barn og blir litt bekymret for dem.

Anonymkode: 9ac04...eb7

27 minutter siden, RompeRusk skrev:

Synes tvert imot det høres ut som fornuftige foreldre. Barn tar teknologi lett som en plett, så er ikke så redd for at han skal havne etter sånn sett. 

Verre med foreldrene som lar barna sitte på ipad/tv konstsnt

Fornuftig at barnet kun får bruke tv, nettbrett eller pc i 30 minutt hver dag?? Dere er klar over at teknologi er en kritisk del av hverdagen vår, og en person som ikke lærere seg å bruke disse mediumene blir handicappet? Mye av de mest sikre jobbene i dag og i fremtiden går også på teknologi, og å ha et barn som interesserer seg for og lærer bruk av dette kan gi veldig mye belønning senere i livet.

Han kan for eks ikke i løpet av 30 minutter google og finne ut av hva som er galt med PC-en sin, eller hvorfor datasdpillet ikke fungerer som det skal. I lengden kan bruk av PC utvikle seg til interesse for programmering, videoredigering, datahjelp osv

Disse type meningene er nærmest farlig følelse av nostalgi som hindrer at barnet kan holde følge med teknologi naturlig. Kunne forstått å begrense det til noen timer hver dag, eller ha noen datafri dager, men 30minutt hver dag er ingenting. Dere kan jo prøve selv å sette på stoppeklokke når dere sitter på KG. Ikke mer enn 30 minutt hver dag!

Anonymkode: 659d8...bdd

• Liker 7
Gjest Overrasket
Skrevet

Koselig stemning her da!

Jeg synes det er helt flott når foreldre begrenser barnas IT-bruk. Jeg ville gjort det samme selv. Jeg husker det var drama hjemme der jeg vokste opp da søsknene mine ville ha sin egen fasttelefonlinje! DET var tider, det. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle faktisk ønske vi hadde slike regler her hjemme... 

Du så fredelig det er når ungene heller leker og gjør lekser, enn å sitte der med nettbrett og smart-tv og skal se alt mulig.

Anonymkode: 9f5f0...3b0

Vi har forbudet her i hjemmet. Er rett og slett deilig. Vi har kuttet ut tv kanaler. Hun får skru på film av og til. Men hun er i aktivitet fra morgen til kveld så og si. Gjør hun de oppgavene jeg gir til henne i hjemmet, så får hun se på en film før leggetid. Eventuelt spille på telefonen min. Hun sparer til egen ipad nå, men har sagt til henne at det kommer uansett til å være regler ved bruk av ipad osv. Hun får ikke sitte med den hele dagen akkurat. 

Hun foretrekker å lese bøker, være ute og inne i aktivitet. Mye mer harmonisk her hjemme nå. Tv er bare tull egentlig. Kaster bort så mye tid iløpet av en dag å kikke på en skjerm. Trenger vi å lære noe, eller finne informasjon bruker vi bøker og internett. Vi reiser også ut for å lære i naturen. Men så fort vi har funnet informasjonen vår, skrur vi av nettet. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Overrasket skrev:

Koselig stemning her da!

Jeg synes det er helt flott når foreldre begrenser barnas IT-bruk. Jeg ville gjort det samme selv. Jeg husker det var drama hjemme der jeg vokste opp da søsknene mine ville ha sin egen fasttelefonlinje! DET var tider, det. 

Hvor gammel er du?

Gjest Overrasket
Skrevet
3 minutter siden, Nøste~ skrev:

Hvor gammel er du?

Jeg har sett hele 80-tallet, Nøste. 80-tallet! Dette var barneunderholdningen da: 

Skrevet

Begrensninger ja, men dette var da ekstremt!

Handler om balanse. Å ha tilgang til nett etc handler ikke bare om "å sitte der og glo i en skjerm" - men også kunne delta i lek, samtaler, diskusjoner om det som skjer i barnas verden. Tenk når denne gutten kommer til vennene sine og han ikke har peil på noe som helst innen det som er populært hos barn idag??

Det tekniske er den minste delen (å handtere brett/data), men mye mer om barnekultur, populære yputubeklipp, musikk, informasjon, etc.

Og gutten er jo tydeligvis veldig redd, nervøs og utenfor av seg. Kanskje litt vel mye curling foreldre der hjemme??

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Overrasket skrev:

Jeg har sett hele 80-tallet, Nøste. 80-tallet! Dette var barneunderholdningen da: 

Okei så da er du i 40-åra. 

Gjest Overrasket
Skrevet
3 minutter siden, Nøste~ skrev:

Okei så da er du i 40-åra. 

Vel, 35, for å være nøyaktig. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fornuftig at barnet kun får bruke tv, nettbrett eller pc i 30 minutt hver dag?? Dere er klar over at teknologi er en kritisk del av hverdagen vår, og en person som ikke lærere seg å bruke disse mediumene blir handicappet? Mye av de mest sikre jobbene i dag og i fremtiden går også på teknologi, og å ha et barn som interesserer seg for og lærer bruk av dette kan gi veldig mye belønning senere i livet.

Han kan for eks ikke i løpet av 30 minutter google og finne ut av hva som er galt med PC-en sin, eller hvorfor datasdpillet ikke fungerer som det skal. I lengden kan bruk av PC utvikle seg til interesse for programmering, videoredigering, datahjelp osv

Disse type meningene er nærmest farlig følelse av nostalgi som hindrer at barnet kan holde følge med teknologi naturlig. Kunne forstått å begrense det til noen timer hver dag, eller ha noen datafri dager, men 30minutt hver dag er ingenting. Dere kan jo prøve selv å sette på stoppeklokke når dere sitter på KG. Ikke mer enn 30 minutt hver dag!

Anonymkode: 659d8...bdd

Man kan fint bruke og lære seg teknologi ved 30 minutt pr dag. Barn lærer raskt, de tar inn informasjon som svamper! Ja, jeg er klar over at teknologien er viktig i dag. Men for å ta et eksempel, så har vi ikke tv kanaler, fordi det tar mye tid vekk fra oss. Trenger vi se på noe, finner vi det på entt. Enten ved å sette på en dvd, eller finne det på nett. Så vi har på en måte tv på nettet. Neste gratis i tillegg.  Trenger man å finne informasjon om et produkt eller vare som er ødelagt, burde det være mulig å utvide 30 min tiden litt. Til informasjon er funnet. Eventuelt ringe inn og prate i telefon. Eller sende mail. 

30 min data iløpet av en dag er super lett :) Klarer meg fint uten data. Reiser jeg på ferie, er ikke dataen med akkurat. Selv om et barn får interessen av et eller annet som har med data å gjøre, så må det være mulig å tilrettelegge litt, men også være streng med hvor lenge man kan sitte på dataen! Selv om det er interessen dems. De må ha pauser, komme seg ut blant venner osv. Det er ikke sunt og bra å sitte bak en skjerm hele dagen..

Du er vel ikke så korttenkt at du tror alle som er strenge med teknologibruk er nøye med 30 minutt hele tiden? Det kan fint være 30 min på morgenkvisten, ettermiddagen og kvelden. Man tilrettelegger og tilpasser etter barnets behov. Og der kommer vi tilbake til eventuelle interesser der data trengs. Men når man er barn, og ikke enda har fått den interessen, så går det fint ann å være strengere. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...