AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #1 Skrevet 8. mars 2017 Etter å ha lest utallige tråder her på KG så sitter jeg med inntrykk av at veldig mange lar barna få altfor mye makt. Enten det gjelder å bestemme maten, få mase seg til kjeks og godteri mellom måltidene, nekte å ha på seg varme klær, skrike seg til å se på TV hele dagen, nekte ditt og nekte datt. Det virker som veldig mange sliter med å sette grenser, si nei, rett og slett bestemme over barna. I hvilke situasjoner lar DU barna få for mye makt? Anonymkode: 20652...7e2 4
Arkana Skrevet 8. mars 2017 #2 Skrevet 8. mars 2017 Jeg lar ikke barna mine få for mye makt, men jeg overstyrer heller ikke uten grunn. Å bestemme for å bestemme liker jeg ikke og jeg sier ikke nei uten at det er en grunn til det. De får ikke skrike eller mase seg til noe som helst, men samtidig har de medbestemmelsesrett over en god del. Om eldste vil gå på skolen uten varme klær (det gjør han riktignok ikke, men rent hypotetisk), vær så god. Han dør ikke av det og hvis han blir kald er jeg rimelig sikker på at ullundertøyet kommer på dagen etter. Jeg kjenner meg ikke spesielt igjen i innlegget ditt. Jeg kjenner ingen som gir barna kjeks og godteri mellom måltidene eller lar dem se på TV hele dagen eller lar barna overstyre fullstendig hjemme. Jeg tviler på at dette er normalen, og man kan uansett ikke bruke et par innlegg på KG som noe mål på hvordan de fleste barn blir oppdratt. 6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #3 Skrevet 8. mars 2017 Han har makt til å bestemme om jeg skal ha samboer eller ikke. Han har selvsagt lov å bestemme middager og ønske seg ting osv., men jeg er den voksne så jeg har siste ord. Vanskelig å formulere igrunn. Anonymkode: 92148...62f
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #4 Skrevet 8. mars 2017 10 timer siden, Arkana skrev: Jeg lar ikke barna mine få for mye makt, men jeg overstyrer heller ikke uten grunn. Å bestemme for å bestemme liker jeg ikke og jeg sier ikke nei uten at det er en grunn til det. De får ikke skrike eller mase seg til noe som helst, men samtidig har de medbestemmelsesrett over en god del. Om eldste vil gå på skolen uten varme klær (det gjør han riktignok ikke, men rent hypotetisk), vær så god. Han dør ikke av det og hvis han blir kald er jeg rimelig sikker på at ullundertøyet kommer på dagen etter. Jeg kjenner meg ikke spesielt igjen i innlegget ditt. Jeg kjenner ingen som gir barna kjeks og godteri mellom måltidene eller lar dem se på TV hele dagen eller lar barna overstyre fullstendig hjemme. Jeg tviler på at dette er normalen, og man kan uansett ikke bruke et par innlegg på KG som noe mål på hvordan de fleste barn blir oppdratt. Helt enig i at man ikke skal overstyre uten grunn, og jeg snakker selvsagt ikke om å bestemme bare for å være vrang. (Det ser jeg forresten også eksempler på, foreldre som absolutt skal bestemme helt uviktige ting som hvilken genser barna har på seg.) Jeg er også helt for å la barna lære konsekvenser av handlingene sine, som at de blir kalde av å ikke ha på varme nok klær. Men jeg ser dessverre veldig mange, både på KG og i virkeligheten, som lar barna ha kontrollen i hjemmet. "Barna vil bare ha pølse eller pizza til middag." "De ville abolutt ha en is." "Hun ville ikke bli med på butikken hvis hun ikke fikk kjøpe en ny leke der." osv. osv... Ser også at veldig mange forhandler om barna om den minste ting. De får premier og belønninger for å gjøre helt normale ting som å spise middag, gå på do og dele på lekene når de har besøk. Anonymkode: 20652...7e2 2
Gjest Sugemerke Skrevet 8. mars 2017 #5 Skrevet 8. mars 2017 Når det passer seg, meg og familien. Barn har godt av å kjenne på makt, lære å bruke makt med fornuft og se konsekvensene. Både de positive og de negative.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #6 Skrevet 8. mars 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: I hvilke situasjoner lar DU barna få for mye makt? Anonymkode: 20652...7e2 Hvordan definerer du "makt" da de? Anonymkode: f65bf...868
Majott Skrevet 8. mars 2017 #7 Skrevet 8. mars 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Han har makt til å bestemme om jeg skal ha samboer eller ikke. Han har selvsagt lov å bestemme middager og ønske seg ting osv., men jeg er den voksne så jeg har siste ord. Vanskelig å formulere igrunn. Anonymkode: 92148...62f Han har makt til å bestemme om du har samboer eller ikke??? 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #8 Skrevet 8. mars 2017 Jeg syns det er veldig viktig å gi barna noe medbestemmelsesrett og valg i hverdagen. De skal også få lære seg å argumentere for sine saker, og få lov til å få rett i blant. Jeg er alltid nøye med å si hvorfor om jeg sier ja eller nei til noe, så det er sjelden jeg bestemmer bare for å bestemme. Barna skal aldri få "overstyre", eller ha "for mye makt". Men de er en del av familien de også, og de bør få oppleve at deres meninger også har noe å si, selv om det kanskje er bagateller det er snakk om, og det nok hadde vært enklere om jeg bare kunne sagt "Nei, fordi jeg sier det". 10 minus ute betyr ulltøy, punktum, men har hun lyst til å ha ballerinaskjørt over, så gidder jeg ikke ta den kampen altså. Å spørre om hun kan få se litt ekstra på tv eller ipad en dag fordi hun har *sett inn fornuftig ting her* den dagen eller uken, det syns jeg er helt greit. Å sutre om at det er urettferdig at hun ikke får se mer ipad, buhuuu, det funker ikke. Å be om pizza eller pølser til middag en dag fordi jeg har bestemt at det er fisk og annet sunt de andre dagene, det er også helt greit. Å sutre og ikke ville spise fisken fordi hun heller ville ha pølser, funker ikke. Jeg kan også si ja til at vi kjøper en is eller en sjokolade en hverdag "bare fordi", men det betyr ikke at det er greit å spise is hver onsdag, og at det hjelper å grine om jeg sier nei neste gang. Anonymkode: 50cfe...677 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #9 Skrevet 8. mars 2017 Mi jente får avogtil kjeks når jeg rydder kjøkkenet o.l og avogtil får ho fler når ho spør selv om jeg sa ho bare skulle få 2 😅 Anonymkode: b67ca...98b
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #10 Skrevet 8. mars 2017 3 minutter siden, Majott skrev: Han har makt til å bestemme om du har samboer eller ikke??? Selvsagt. Anonymkode: 92148...62f 2
Majott Skrevet 8. mars 2017 #11 Skrevet 8. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt. Anonymkode: 92148...62f Er det ikke et barn vi snakker om her? Hvorfor skal barnet bestemme over deg? 2
Fru Uperfekt Skrevet 8. mars 2017 #12 Skrevet 8. mars 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Etter å ha lest utallige tråder her på KG så sitter jeg med inntrykk av at veldig mange lar barna få altfor mye makt. Enten det gjelder å bestemme maten, få mase seg til kjeks og godteri mellom måltidene, nekte å ha på seg varme klær, skrike seg til å se på TV hele dagen, nekte ditt og nekte datt. Det virker som veldig mange sliter med å sette grenser, si nei, rett og slett bestemme over barna. I hvilke situasjoner lar DU barna få for mye makt? Anonymkode: 20652...7e2 Hvor mye makt mine barn har avhenger av alder deres. De som er gamle nok til å lage middag bestemmer hva de skal lage. (Blir stort sett fisk/joikakaker) De som er gamle nok til å bestemme leggetider får det så lenge det ikke går utover jobb/skole De som er i bh og i småskolen får velge mellom 2 antrekk som jeg har lagt frem (det andre settet blir med som skiftetøy) Osv. Tror det er viktig at selv de minste får følelsen av å bestemme litt, innenfor rimelighetens grenser. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #13 Skrevet 8. mars 2017 2 minutter siden, Majott skrev: Er det ikke et barn vi snakker om her? Hvorfor skal barnet bestemme over deg? Han bestemmer i eget hjem slik jeg ser det. Jeg hadde ikke klart å være lykkelig med en samboer her og barnet ikke ønsket han. Jeg hadde jo selvsagt følt meg frem på det, ikke gått å spurt om lov. Anonymkode: 92148...62f
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #14 Skrevet 8. mars 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Han har makt til å bestemme om jeg skal ha samboer eller ikke. Han har selvsagt lov å bestemme middager og ønske seg ting osv., men jeg er den voksne så jeg har siste ord. Vanskelig å formulere igrunn. Anonymkode: 92148...62f Å bestemme om mamman skal få ha en samboer eller ikke er for mye makt for et barn å håndtere. Det er vi foreldre som må ta ansvar og vise barnet vi kan håndtere og forvalte denne makten til barnets beste. Jeg vil påstå at å gi barn for mye makt gjør dem utrygge. Anonymkode: f04ef...28f 6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #15 Skrevet 8. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han bestemmer i eget hjem slik jeg ser det. Jeg hadde ikke klart å være lykkelig med en samboer her og barnet ikke ønsket han. Jeg hadde jo selvsagt følt meg frem på det, ikke gått å spurt om lov. Anonymkode: 92148...62f Som ex alenemor forstår jeg at det er uhyre viktig at barnet og den nye kjæresten til mor går godt overens. Noe annet er en deal breaker. Det hørtes ut som barnet bestemte om du skulle ha lov eller ikke og det syns jeg var her vilt for å si det mildt. Anonymkode: f04ef...28f 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #16 Skrevet 8. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Som ex alenemor forstår jeg at det er uhyre viktig at barnet og den nye kjæresten til mor går godt overens. Noe annet er en deal breaker. Det hørtes ut som barnet bestemte om du skulle ha lov eller ikke og det syns jeg var her vilt for å si det mildt. Anonymkode: f04ef...28f Åja. Nei jeg kommer ikke med lua i hånda og spør. Grunnen til at dette er viktig for meg er at jeg ser så mange prioritere egen kjæreste over å bevare det trygge hjemmet til barnet. Totalt feil i mine øyne. 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å bestemme om mamman skal få ha en samboer eller ikke er for mye makt for et barn å håndtere. Det er vi foreldre som må ta ansvar og vise barnet vi kan håndtere og forvalte denne makten til barnets beste. Jeg vil påstå at å gi barn for mye makt gjør dem utrygge. Anonymkode: f04ef...28f Se svar over. Anonymkode: 92148...62f
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #17 Skrevet 8. mars 2017 Vil vel si st barna har ganske stor makt ja. Hvis de ikke har det bra, så har ikke heg det bra heller. Og å få en samboer som barna ikke liker er jo ikke trivelig for noen. Da hadde iallefall jeg fått dårlig samvittighet. Anonymkode: c0073...ead
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #18 Skrevet 8. mars 2017 Barnet mitt på 6 år har litt makt over seg selv. Men ikke noe over meg. Hun får selv velge klær å ha på seg. MEN, barnet får ikke velge om å ha ullklær eller ei. Ullklær er en del av klærne. Hun velger klærne på kvelden, så ligger det klart til dagen etterpå. Da slipper vi noe stress om klær på morgen. Hun får velge pålegg til maten sin. Men ingen mat er uaktuelt. Ved middagstid kan hun si at hun ikke vil ha eller ikke er sulten. Greit det, men hun skal sitte med matbordet unasett (som alltid ender med at hun faktisk spiser). Vi setter oss ned sammen på søndager for å skrive middagsplan. Da får hun selvsagt være med å velge. Her er det grenser som hun vet veldig godt, og hun holder dem. Hun vet forskjell mellom rett og galt. Hun vet at det nytter ikke å mase på butikken, hun får velge hva hun vil hente av det som er på handlelisten. Er det ikke på handlelisten, så er det ikke med hjem. Dette er kanskje en av få fordeler med å være enslig forsørger, det er faste regler som ingen rokker ved. Det er ingen andre som kan overkjøre det jeg sier. My house, my rules. Rettferdig, men streng. Anonymkode: 838b1...7c6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #19 Skrevet 8. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan definerer du "makt" da de? Anonymkode: f65bf...868 Merkelig å føre en debatt der et ord som "makt" er så sentralt brukt - uten at noen er interessert i en felles definisjon. Det er vel ikke så farlig. Norge er nyrikt. Anonymkode: f65bf...868
~white lady~ Skrevet 9. mars 2017 #20 Skrevet 9. mars 2017 Barnet mitt på 9 år er oppdratt til å respektere foreldrene sine og de grensene vi setter. Når det er sagt så opplever han mye frihet under ansvar, og muligheten til å tenke og ta avgjørelser selv, etterhvert som han er moden nok til det. Så jeg vil mene at vi i svært liten grad lar han få makt over oss. For meg blir det helt feil, og man gjør barna (og samfunnet) en bjørnetjeneste. Barn trives best innenfor faste, kjærlige rammer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå