Gå til innhold

Noen som kjenner leiemarkedet for bolig i Oslo? Ønsker tips.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg skal flytte til sommeren og ønsker å bo sentralt. Aktuelle områder jeg kommer på vil da være Grunerløkka, St. Hanshaugen, Sagene/Torshov, Nydalen, Tjuvholmen/Aker Brygge/Vika (trolig uaktuelt), Majorstuen eller Frogner. Kan vel alltids bevege meg litt mer utenfor også. 

Budsjett er maksimalt kr 15.000 i måneden, men helst ned mot 10.000. Ser for meg at 12-13.000 kan fungere. 

Noen tips til hvordan man går frem? Er det bare å tråle Finn.no og leie privat? Eller kan det være greit å vurdere utleiemegler? 

Har bodd samme plass i tre år nå og husker at jeg hadde problemer å finne leilighet sist gang jeg lette, men var da i et lavere prissjikt og det gjorde det kanskje vanskeligere.

Takk for tips! :)

Anonymkode: eaed4...619

Skrevet

Bruk utleiemegler - de er profesjonelle

Skrevet

Åh, jeg bodde på St. Hanshaugen i tre år... og jeg elsker det området. Jeg ville så gjerne ha leilighet med soverom (og ble samtidig dårligere og trengte å betale mindre), hvis ikke hadde jeg ikke flyttet derfra. Greit med kollektivt, mye butikker spredt rund, den deilige parken der oppe og grei gåavstand til Oslo S, Aker Brygge og National... Jeg anbefaler det området veldig. Og man finner både dyre boliger og litt rimeligere. Men alle de områdene er jo koselige plasser i Oslo, så jeg tror nok du finner deg noe fint.

Jeg leide privat begge gangene, og syns det gikk veldig fint. Fokuser på å finne leiligheter du tror du vil kose deg i. Ta med noen på visning hvis du kan, og ha referanse fra tidligere leilighet klar. Og hvis du ikke får ett godt inntrykk av utleier, så ikke lei fra de. Man kunne ringe om det oppstår problemer og ha et ok forhold til den man leier av.

Skrevet

Vil anbefale deg å selv legge ut annonse på finn.no under "Bolig ønskes leid". Mange utleiere tar direkte kontakt med potensielle leietakere i stedet for å legge ut annonse selv. Vet av flere som har fått leilighet på denne måten. 

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg skal flytte til sommeren og ønsker å bo sentralt. Aktuelle områder jeg kommer på vil da være Grunerløkka, St. Hanshaugen, Sagene/Torshov, Nydalen, Tjuvholmen/Aker Brygge/Vika (trolig uaktuelt), Majorstuen eller Frogner. Kan vel alltids bevege meg litt mer utenfor også. 

Budsjett er maksimalt kr 15.000 i måneden, men helst ned mot 10.000. Ser for meg at 12-13.000 kan fungere. 

Noen tips til hvordan man går frem? Er det bare å tråle Finn.no og leie privat? Eller kan det være greit å vurdere utleiemegler? 

Har bodd samme plass i tre år nå og husker at jeg hadde problemer å finne leilighet sist gang jeg lette, men var da i et lavere prissjikt og det gjorde det kanskje vanskeligere.

Takk for tips! :)

Tror ikke det skal være noe problem å finne 60-70 kvadrat til den prisen.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, prt90 skrev:

Tror ikke det skal være noe problem å finne 60-70 kvadrat til den prisen.

Oj! Det tror jeg... med mindre du er veldig lite kresen på standard da...

Anonymkode: 1535d...964

• Liker 10
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oj! Det tror jeg... med mindre du er veldig lite kresen på standard da...

Oslo renner over av boliger til leie. Det er nesten 150 boliger til leie på mellom 60 og 70 kvadrat ti under 15.000 kroner i Oslo nå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, prt90 skrev:

Oslo renner over av boliger til leie. Det er nesten 150 boliger til leie på mellom 60 og 70 kvadrat ti under 15.000 kroner i Oslo nå.

Nå snakker vi ikke om "Oslo", men de spesifikke områdene; Grunerløkka, St. Hanshaugen, Sagene/Torshov, Nydalen, Tjuvholmen/Aker Brygge/Vika, Majorstuen og Frogner. Altså der "alle" vil bo.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det går i rykk og napp. Nå vil alle eie, da står det flere utleieboliger ledig. Jeg bor på 50 kvm på Grunerløkka (2-roms) for 10 000 kr mnd (varmtvann og fyring inkl.), noe som var drittbillig når jeg flytta inn. Leiligheten trenger litt oppussing, men beliggenheten er fantastisk. Kjøpt leilighet nå da, så flytter iløpet av året.

Anonymkode: 4f612...15f

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar! :)

Ok. Utleiemegler.  Har inntrykk av at de fleste opererer med binding for inntil et år. I utgangspunktet skulle vel det gå greit, men liker egentlig å ha 3 måneders gjensidig oppsigelsestid. 

Kan vurdere å sette inn "Ønsker å leie" annonse. Høres smart ut.

Ellers er det alltid hyggelig med mer areal, men trenger ikke sååå mye egentlig. Mest opptatt av å få et eget soverom. Ikke et krav, men hadde vært veldig fint etter å ikke ha hatt det på fem år. Også litt kresen på standard.

15 000 er et øvre tak, men gjerne lavere da jeg helst skulle ha forsøkt å spare litt også :) Innbiller meg noe midt i mellom. 

AnonymBruker
Skrevet

Ellers noen tips? Litt usikker på hvor jeg skal bosette meg også. Har bodd mye på østkanten (Løkka, Grønland) og merker at jeg liker meg mye bedre på vestkanten.

Kanskje Majorstua? Eller nær der? Samtidig greit å unngå å bo i et lyskryss :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ellers noen tips? Litt usikker på hvor jeg skal bosette meg også. Har bodd mye på østkanten (Løkka, Grønland) og merker at jeg liker meg mye bedre på vestkanten.

Kanskje Majorstua? Eller nær der? Samtidig greit å unngå å bo i et lyskryss :)

tenk t-banelinjen. Det er for eksempel mer sentralt å bo på St. Hanshaugen eller Løkka, men fordi de ikke ligger langs t-banelinjen tar det mye lenger tid å forflytte seg. Det tar 9 min med banen fra for eksempel Sinsen til Oslo S. og 9 min. med buss fra St. Hanshaugen til Oslo S. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

tenk t-banelinjen. Det er for eksempel mer sentralt å bo på St. Hanshaugen eller Løkka, men fordi de ikke ligger langs t-banelinjen tar det mye lenger tid å forflytte seg. Det tar 9 min med banen fra for eksempel Sinsen til Oslo S. og 9 min. med buss fra St. Hanshaugen til Oslo S. 

Godt poeng! :)

Jeg er godt nok kjent til at jeg kjenner til det du sier der. Samtidig er det ikke et problem for meg med de distansene du nevner der.

Egentlig er jeg ikke så glad i St. Hanshaugen heller, men kunne definitivt funnet meg en plass å bo der. Lokkes litt lenger vestover egentlig.

Skrevet
På 9.3.2017 den 8.27, AnonymBruker skrev:

Nå snakker vi ikke om "Oslo", men de spesifikke områdene; Grunerløkka, St. Hanshaugen, Sagene/Torshov, Nydalen, Tjuvholmen/Aker Brygge/Vika, Majorstuen og Frogner. Altså der "alle" vil bo.

Det er jo det som er Oslo :) For 15.000 i måneden er det ikke noe problem å få leid en bra leilighet i disse områdene.

AnonymBruker
Skrevet

har man råd til å leie så kan man ha råd til å eie, hvem ønsker å være slave av andre sitt hus

Anonymkode: dd222...50d

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

har man råd til å leie så kan man ha råd til å eie, hvem ønsker å være slave av andre sitt hus

Anonymkode: dd222...50d

Virkelig?? Man må ha spart opp en god del i Oslo (og mange andre byer) for å få lån, minst 3-400.000.

• Liker 1
Skrevet

Du skal være ganske risikovillig for å kjøpe bolig i Norge nå :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dessverre ikke råd til å kjøpe akkurat nå, men får en greit betalt jobb så tror jeg skal greie å spare litt . I tillegg virker det som om leiemarkedet ikke er like koko som kjøpemarkedet, så kanskje jeg kan få meg noe finere enn om jeg hadde kjøpt, enn så lenge.

4 minutter siden, prt90 skrev:

Du skal være ganske risikovillig for å kjøpe bolig i Norge nå :)

Tror du? Hvorfor?

Vet jo folk som har sittet på gjerdet i Oslo i 10 år fordi de mente det var en boble alt den gang. Tror boligmarkedet i Oslo er i en særklasse. Her vil etterspørselen trolig "alltid" være forholdsvis høy. Andre deler av landet er kanskje mer eksponert. Mitt hjemsted fikk for eksempel en alvorlig knekk under oljekrisen. Oslo har vel knapt merket den.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, prt90 skrev:

Det er jo det som er Oslo :) For 15.000 i måneden er det ikke noe problem å få leid en bra leilighet i disse områdene.

Nei Oslo er mye mer. Og 'en bra leilighet' får du nok, men neppe 60-70 kvm, som det ble skissert over her...

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei Oslo er mye mer. Og 'en bra leilighet' får du nok, men neppe 60-70 kvm, som det ble skissert over her...

Jo, det gjør du. Sjekk Finn.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...