Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gift og eier hus, men har undret litt på om jeg hadde klart meg økonomisk alene. Med to barn, studielån, egen bil og 480 000 i årslønn regnet lånekalkulatoren på nett ut at jeg kunne låne 65 000 kr?!? Hvordan er det mulig for noen å kjøpe bolig som enslig forelder?

Anonymkode: e5802...5d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres underlig ut, men det er selvfølgelig avhengig av hvor stort studielån du har, alder på barna etc. Det finnes mange enslige foreldre som eier bolig. Jeg ville tatt kontakt med en bank og be dem hjelpe deg med å regne ut hvor mye du kan få i lån

AnonymBruker
Skrevet

De fleste enslige foreldre har vel ofte på ett tidspunkt har vært to - og sammen kjøpt den første leiligheten. Da er det mye lettere å komme inn på markedet. Når foreldrene da senere går hver til sitt, har man en liten egenkapital som man kan bygge på, slik at det er lettere å få råd. Men det er ikke noen luksuriøs bolig man får råd til, i sentrale strøk, dersom man ikke er heldig og får hjelp fra familie. Slik som mange single folk uten barn er avhengige av hvis de skal få sin første bolig. Jeg hadde foreldre som kunne stille som kausjonister - slik fikk jeg lån uten mye egenkapital, for eksempel.

Hvis man har fått barn uten å være sammen med barnefaren, uten å ha tatt en utdanning først, uten å ha jobb først og bygd seg opp litt, da sliter man nok, ja.... Kanskje man kunne gått sammen, f.eks. to enslige mødre med barn og jobb, og kjøpt et hus sammen? Så får barna flere rundt seg, nesten som en familie, og foreldrene får verdistigning på huset etter hvert, og tjener på det når de etter hvert ønsker å bo annerledes? Da er det lettere med barnevakt, og andre praktiske ting... For en idyllisk tanke! :)

Anonymkode: 50e83...99b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært alene med mitt barn. Jeg kjøpte da jeg var gravid til 2.6 mill. Hadde selvsagt EK, men var student.

Har du ikke glemt å regne med verdiene du sitter på etter bruddet? Forstår ikke helt hvordan du bare kan låne 65 000.

Anonymkode: 2e7d2...21b

Skrevet

Låneevne går ned med rundt 300 000 pr barn, og bil reduserer også låneevne noe.
Obos sin lånekalkulator mener at om man har to barn, en bil og 200 000 i studielån, så kan man låne over 1,1 mill. Gitt at man ikke får/betaler barnebidrag og ikke har lån på bil.

for øvrig er det uansett ikke noe menneskerett å eie egen bolig, det er kun i Norge dette blir sett på som absolutt nødvendig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk lån på 1,3 mill, med 300 000 i inntekt. Da hadde jeg 700 000 i egenkapital.

Har du god inntekt, er gift, og mest sannsynlig inne på boligmarkedet. Så vil du jo ha noe egenkapital. Jo mer egenkapital du har, jo mer gir gjerne banken i lån. Siden jeg hadde 700 000, og tok opp lån på 1,3 mill. Så er ikke det en risiko for banken. For selv om ikke jeg klarer å betale lånet, så får jo de pengene sine, og litt til.

Anonymkode: 56c0f...d67

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hevet verdien på huset en del siden vi skiftet ut bad og kjøkken i fjor, men har ikke eid boligen så lenge, så er nok ikke all verdens verdier vi hadde sittet igjen med ved salg. Vi er fortsatt gift da, ikke noe brudd i umiddelbar fremtid, men sliter en del i forholdet og jeg er en person som tenker gjennom alle alternativer i en livssituasjon. Tanken på å måtte flytte fra huset er ganske hjerteskjærende kjenner jeg, men hadde nok ikke hatt råd til å kjøpe han ut. Hadde ikke fått noe særlig bidrag selv om barna hadde bodd med meg heller siden jeg tjener mest her i huset. 

Dette er jo ikke noe jeg har tenkt å undersøke så nøye før det evt er en nødvendighet, ble bare litt overrasket over tallet jeg fikk da jeg la inn infoen jeg skrev over her i en enkel lånekalkulator. Men det er jo mye mer som spiller inn enn den lille informasjonen, så er litt rart at den enkle lånekalkulatoren fins om den ikke er reell.

Ts

Anonymkode: e5802...5d7

AnonymBruker
Skrevet

Du har kanskje for mye i studiegjeld og billån?

Skjer det at du må flytte, så selger du bilen og bruker offentlig/kjøper en billigere bil uten lån. Mye å spare der.

Og så må du ned i boligstørrelse/standard de første årene.

Jeg hadde klart meg lett med den inntekten og 2 barn. SIFO sin kalkulator opererer med veldig romslige tall for min del.

Anonymkode: 40c59...f1d

AnonymBruker
Skrevet

Enslig forsøger her. Fikk kjøpt bolig da barnet var 5 år. Fikk en billig bolig (langt under prisantydning) og banken ga meg faktisk 100% finansiering for 1,5 år siden. Har pusset opp og verden er nå satt til 500k mer enn hva jeg kjøpte for. Ingen bank hadde gjort det i dag!

Har studielån utenom, nesten 300k. Ingen billån.

Kanskje du vil spare litt ved siden av for din egen del i tilfellet det plutselig skulle bli brudd (noe som skjer støtt og stadig)?

Anonymkode: 50d5c...b12

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener mindre enn deg og fikk lån til bolig, uten kausjonist, kun med egenkapital.

Jeg er enslig forsørger og har et barn, en tenåring. Da jeg skilte meg fra mannen min og vi solgte rekkehuset vi hadde bodd i i en årrekke, fikk jeg nesten en million i egenkapital. Jeg satte til side 100.000 av dem på en sparekonto til fremtidig oppussing, og brukte omtrent 900.000 til egenkapital. Fikk låne 1,7 mill av banken jeg har brukt i 30 år, og kjøpte meg leilighet i Oslo.

Det var såvidt da, at jeg fikk lånet, det må nevnes. Må også legge til at jeg ikke har det store utgiftssluket bil. Har ikke førerkort en gang, så bil blir det aldri her. Og banken spurte meg tre ganger om jeg hadde bil eller hadde tenkt å kjøpe det,før de godkjente lånet. Det virket som det var tungen på vektskåla.

Ikke har jeg noen form for øvrig gjeld eller lån heller, ikke studielån eller forbruksgjeld eller noe. 

Jeg tjener brutto akkurat litt over 400.000 i året, altså en del mindre enn deg, trådstarter. Det kommer barnebidrag og barnetrygd i tillegg (det er 53.000 kr i året, men ikke regnet inn i årslønnen ovenfor), for siden sønnen er 17, er det to inntektskilder jeg uansett ikke vil ha mer enn ett år til, så de "regner jeg ikke med", kan man si. Jeg sparer som regel minst halvparten av barnebidrag og barnetrygd pr i dag. Har ikke villet gjøre meg "avhengig" av den inntekten, fordi jeg vet at det uansett er midlertidig inntekt.

Anonymkode: 6d543...ba1

Skrevet (endret)

Kontakt banken og snakk med dem om boliglån etc. Ikke se på lånekalkulatorer på nett, disse stemte ikke i det hele tatt når vi skulle søke om boliglån. Kalkulatoren beregnet at vi ville få 500 000 i lån, mens vi ble tilbudt 2,2 millioner i lån etter å ha vært på møte med vår konsulent i banken.  

Endret av NumberSix
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 2,2 i lån med EK på 200, med 1 barn og dårlig lønn! men banken er kjent med meg, skulle jeg byttet bank hadde de nok ledd meg hardt rett i trynet. 

Anonymkode: 057e0...f59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...