AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #1 Skrevet 8. mars 2017 For ca 5 år siden leide min mor en leilighet hun fikk bostøtte på. Inntekten hennes var ca 14 500 kr, og bøstøtten lå på mellom 1500 og 2000 kr. Altså var samlet inntekt over 16000 kr. Min mamma fikk en samboer og de flyttet sammen i en ny leilighet og samlet inntekt ble for høy så bostøtten falt bort. Nå er hun igjen alene og skulle søke bostøtte for en leilighet. Boligprisene har steget så leien er mellom 1 og 2 tusen kroner dyrere i mnd enn for 5 år siden. Jeg prøver å hjelpe henne med å søke bostøtte, men jeg blir veldig forvirret. Min mor er trygdet og når den nye reformen kom så fikk hun ikke mer utbetalt enn før, bortsett fra økingen i inntekten når hun ble alene. Så etter skatt har hun litt over 15 000 kr igjen av trygden. Men altså i følge bostøtte kalkulatoren har hun jo ikke krav på bostøtte, fordi de går ut i fra brutto inntekt og ikke netto. Selv om hun egentlig ikke har mer utbetalt. Er dette virkelig riktig? Hun har da over 1000 kr mindre utbetalt enn for 5 år siden, og husleiene har økt med 1 - 2 tusen kroner mer i mnd. Er det noe jeg ikke forstår her, eller er det slik? Anonymkode: 0a84f...8ea
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #2 Skrevet 8. mars 2017 Ja, sånn er konsekvensene av at uførepensjon ble omgjort til uføretrygd, og at den blå regjeringen ikke fant det nødvendig å bruke penger på å øke inntektsgrunnøaget for bostøtte/tilpasse bostøtten til de nye uføretrygdreglene. Noen roper høyt at de blåblå er så bra, så flinke osv. Men man bør ikke la seg forføre av fint og mye prat. Se på hva konsekvensene av politikernes arbeid, fremfor å høre på tåkeprat. For dette er et politisk resultat av måter å spare penger på de med minst inntekt for å gi skattelette til de med mest penger. Anonymkode: 12a55...d2c 17
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #3 Skrevet 8. mars 2017 Bostøttekalkulator tar ikke hensyn til hennes rettighet som ufør. Lever inn søknad, dokumenter alt skriftlig, kopi av brev med endret ufør des 2014 osv. Anonymkode: 0baf5...f5e 2
Jus sanguinis Skrevet 8. mars 2017 #4 Skrevet 8. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, sånn er konsekvensene av at uførepensjon ble omgjort til uføretrygd, og at den blå regjeringen ikke fant det nødvendig å bruke penger på å øke inntektsgrunnøaget for bostøtte/tilpasse bostøtten til de nye uføretrygdreglene. Anonymkode: 12a55...d2c Ja, dette er et godt poeng. Det er en rekke støtteordninger som uføretrygdede plutselig ikke lenger kvalifiserer til etter at de fikk bruttoinntekten kunstig skrudd kraftig i været som følge av at politikerne omgjorde uførepensjonen til uføretrygd. Ingen kompenserer dem for dette, og det er helt klart en bevisst politikk fra den ansvarlige blå regjeringen for å finansiere skattelette til de som har mest fra før. 7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #5 Skrevet 8. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bostøttekalkulator tar ikke hensyn til hennes rettighet som ufør. Lever inn søknad, dokumenter alt skriftlig, kopi av brev med endret ufør des 2014 osv. Anonymkode: 0baf5...f5e Mener du at hun har flere rettigheter fordi hun er ufør? I såfall hvilke? Anonymkode: 0a84f...8ea 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #6 Skrevet 8. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bostøttekalkulator tar ikke hensyn til hennes rettighet som ufør. Lever inn søknad, dokumenter alt skriftlig, kopi av brev med endret ufør des 2014 osv. Anonymkode: 0baf5...f5e Men i bostøtte kalkulatoren for i år 2017, huket jeg av for at hun var uføretrygdet, hun får likevel ikke bostøtte selv om hun har minste sats. Er det noen rettigheter jeg ikke vet om? Setter pris på om du kan legge inn en link her. Får dere andre med minste sats bostøtte? Anonymkode: 0a84f...8ea
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #7 Skrevet 8. mars 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, sånn er konsekvensene av at uførepensjon ble omgjort til uføretrygd, og at den blå regjeringen ikke fant det nødvendig å bruke penger på å øke inntektsgrunnøaget for bostøtte/tilpasse bostøtten til de nye uføretrygdreglene. Noen roper høyt at de blåblå er så bra, så flinke osv. Men man bør ikke la seg forføre av fint og mye prat. Se på hva konsekvensene av politikernes arbeid, fremfor å høre på tåkeprat. For dette er et politisk resultat av måter å spare penger på de med minst inntekt for å gi skattelette til de med mest penger. Anonymkode: 12a55...d2c Er enig i at det er feil å ta fra de som har minst, for å gi til de som har mest. men jeg mener å ha lest en plass at det var AP som la inn dette i sluttvedtakene sine, for at den nye regjeringen skulle få skylda for lovendringen, da den først trefte i kraft. Anonymkode: eda28...ef0 7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #8 Skrevet 8. mars 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men i bostøtte kalkulatoren for i år 2017, huket jeg av for at hun var uføretrygdet, hun får likevel ikke bostøtte selv om hun har minste sats. Er det noen rettigheter jeg ikke vet om? Setter pris på om du kan legge inn en link her. Får dere andre med minste sats bostøtte? Anonymkode: 0a84f...8ea Det stemmer dessverre, min mor er i akkurat samme situasjon, med samme inntekt, og hun mister bostøtten på rundt samme som din mor fikk, så den ble til null. Politikerne har sørget for at de som fikk minst, fikk enda mindre, for å gi de som har mest, enda mer. Veldig sleip og uærlig måte å gjøre det på også, da de i utgangspunktet fremla det som om de skulle få mer. Anonymkode: a353c...d36 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #9 Skrevet 8. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer dessverre, min mor er i akkurat samme situasjon, med samme inntekt, og hun mister bostøtten på rundt samme som din mor fikk, så den ble til null. Politikerne har sørget for at de som fikk minst, fikk enda mindre, for å gi de som har mest, enda mer. Veldig sleip og uærlig måte å gjøre det på også, da de i utgangspunktet fremla det som om de skulle få mer. Anonymkode: a353c...d36 Oi, det var trist å lese. Blir egentlig litt sjokkert her. Din og min mor har da i realiteten opp mot 3 tusen kroner mindre i mnd utbetalt om vi tar hensyn til økte leiepriser. Og maten og strømmen og andre utgifter koster vel heller ikke mindre nå enn for 5 år siden. Anonymkode: 0a84f...8ea 1
Wolfmoon Skrevet 8. mars 2017 #10 Skrevet 8. mars 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er enig i at det er feil å ta fra de som har minst, for å gi til de som har mest. men jeg mener å ha lest en plass at det var AP som la inn dette i sluttvedtakene sine, for at den nye regjeringen skulle få skylda for lovendringen, da den først trefte i kraft. Anonymkode: eda28...ef0 Så vidt jeg husker, hadde forrige regjering med en del forslag som skulle kompensere for endringen, men disse ble ikke videreført. Så det er nok ikke så enkelt som å skylde på forrige regjering. og ingenting tilsier selvfølgelig at nåværende regjering ikke kunne tatt tak i dette, de har tross alt levert noen statsbudsjett siden de tok over ... 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #11 Skrevet 8. mars 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er enig i at det er feil å ta fra de som har minst, for å gi til de som har mest. men jeg mener å ha lest en plass at det var AP som la inn dette i sluttvedtakene sine, for at den nye regjeringen skulle få skylda for lovendringen, da den først trefte i kraft. Anonymkode: eda28...ef0 Det stemmer at den rød/grønne regjeringen omgjorde uførepensjon til uføretrygd, men bostøttereglene overlot de til de blå/blå å avgjøre om skulle endres. Jeg kan komme med ett eksempel til. Grunnstønad pleier å bli økt med noen kroner hvert årsskifte. Den indeksreguleres eller noe i den duren. Det har blitt gjort hvert år, med noen få unntak, nemlig når det har vært Høyrestyrt regjering. Ved siste årsskifte ble ikke grunnstønaden endret med så mye som en krone. I tillegg ble fysioterapi uten egenandel for folk med kroniske sykdommer fjernet, for å spare penger. Igjen for å gi skatteletter til dem som har mest. Går man dypere inn i materien, vil en nok fimme flere små og store endringer, som ikke får like merkbare utslag som bostøtten til ts sin mor i hi. Folk må begynne å våkne, og ikke la seg blende av fint snakk, (les frp og fjerning av bompenger m.m.) for det er bare snakk. Anonymkode: 12a55...d2c 8
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #12 Skrevet 8. mars 2017 Leser på husbanken sine sider at de som fikk bostøtte i desember 2014 er med i en overgangsperiode som også omfatter 2017. Men min mor fikk ikke bostøtte den siste halvdelen av 2014 fordi hun ble samboer. Betyr det da at noen får, og andre ikke med samme inntekt? Merkelige greier Anonymkode: 0a84f...8ea
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #13 Skrevet 8. mars 2017 2 timer siden, Wolfmoon skrev: Så vidt jeg husker, hadde forrige regjering med en del forslag som skulle kompensere for endringen, men disse ble ikke videreført. Så det er nok ikke så enkelt som å skylde på forrige regjering. og ingenting tilsier selvfølgelig at nåværende regjering ikke kunne tatt tak i dette, de har tross alt levert noen statsbudsjett siden de tok over ... Synes det er veldig feil å ikke oppdatere bostøtteordningen til dagens satser. SIFO har vel heller ikke blitt oppdatert på noen år? Anonymkode: eda28...ef0 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #14 Skrevet 8. mars 2017 Jeg har ca 1500 i bostøtte på minstesats-ufør. Men den var innvilget året før den nye uførereformen. Jeg ville kontaktet boligetaten og dokumentert at hun har fått innvilget bostøtte før, og dokumentert at faktisk inntekt er den samme som da. Alle som hadde bostøtte fra før, ble sikret, hun falt bare utenfor fordi hun ikke hadde bostøtte da hun var samboer. Anonymkode: a8876...cd4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #15 Skrevet 8. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Leser på husbanken sine sider at de som fikk bostøtte i desember 2014 er med i en overgangsperiode som også omfatter 2017. Men min mor fikk ikke bostøtte den siste halvdelen av 2014 fordi hun ble samboer. Betyr det da at noen får, og andre ikke med samme inntekt? Merkelige greier Anonymkode: 0a84f...8ea Det kan være en forklaring. Jeg vil og tro, dersom det er overgangsordning så tar den slutt fra juli 2017, fordi man da bruker inntektstallene etter skatteoppgjøret i 2016. Da vil det vel poppe opp en million tråder om folk som har mistet bostøtte? Anonymkode: 12a55...d2c 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #16 Skrevet 8. mars 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan være en forklaring. Jeg vil og tro, dersom det er overgangsordning så tar den slutt fra juli 2017, fordi man da bruker inntektstallene etter skatteoppgjøret i 2016. Da vil det vel poppe opp en million tråder om folk som har mistet bostøtte? Anonymkode: 12a55...d2c Shit. Ja det vil det. Hvis det ikke er noe som skal kompensere videre for det, blir jeg og flere uføre med meg husløse..jeg er helt avhengig av de 1500 jeg får. Nå ble jeg stresset jeg og.. Anonymkode: a8876...cd4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #17 Skrevet 8. mars 2017 Vi har en blå regjering. Det er ille hvordan det har blitt i Norge for de som har minst. Vi vil gå i samme fellen som Sverige. Og Tyskland. Pensjonister må gå på suppe kjøkken. Utgifter bare øker og øker. Eks minstepensjonister har fått mindre de tre siste årene. Det er den gruppen som bruker mye penger på medisiner også. Min mor fikk økning i pensjon på 300 kr. I mnd. Da gikk bostøtten ned med 200 kr. Husleien økte med 600 kr. Dette var pga de rehabiliterte blokken de bor. Så nytt i år, er at de kuttet bostøtten med 200 kr pga økning i formuen. Boligen fikk høyere verdi pga omfattende rehabilitering. Så siden i fjor får hun totalt 900 minedre i mnd. Så stiger alt annet. Her gis bostøtte til bolig max 5000 i mnd. De regner vel snittet. Ser innom Finn og du får ikke leilighet å leie til 5000 kr. Du kan få en hybel. Leieprisen på utleiebolig ligger på 7000 og oppover. Selv kommunen har ikke så billige utleieboliger. For å si det enkelt...stem blått og du får en dårlig hverdag Anonymkode: 21bdf...929 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #18 Skrevet 8. mars 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ca 1500 i bostøtte på minstesats-ufør. Men den var innvilget året før den nye uførereformen. Jeg ville kontaktet boligetaten og dokumentert at hun har fått innvilget bostøtte før, og dokumentert at faktisk inntekt er den samme som da. Alle som hadde bostøtte fra før, ble sikret, hun falt bare utenfor fordi hun ikke hadde bostøtte da hun var samboer. Anonymkode: a8876...cd4 Min mor hadde også bostøtte innvilget før reformen, hun fikk 1500kr, og så fikk hun beskjed om at hun ikke fikk bostøtte mer. Hun hadde ingen endring i inntekt. Dette innebærer i tilfelle et langvarig tap for henne, hvis dette stemmer. Anonymkode: a353c...d36 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #19 Skrevet 8. mars 2017 Mistet her også pga de brukte tallene fra 2015 i januar 2017. Helt utroligt. Har sendt klage med alle fakta på bordet. Nå mistet jeg nesten 3000 kr, og de etter betaler heller ikke når de ser de har tatt feil. Vips sparte de 3000 kr. Og jeg har 3000 kr mindre til mat og regninger frem til jeg får endelig svar. Anonymkode: 40c5a...853 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #20 Skrevet 8. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Min mor hadde også bostøtte innvilget før reformen, hun fikk 1500kr, og så fikk hun beskjed om at hun ikke fikk bostøtte mer. Hun hadde ingen endring i inntekt. Dette innebærer i tilfelle et langvarig tap for henne, hvis dette stemmer. Anonymkode: a353c...d36 Jeg ble litt stresset selv siden det kom frem i tråden at overgangsperioden bare er til nå i sommer og sjekket boligetatens sider. Det står noe om at fra januar i år beregnes bostøtte ut fra faktisk inntekt per mnd. Jeg forstår dessverre ikke helt hva dette betyr, om det betyr netto nå eller hva, men det er kanskje verdt å se på? Jeg fikk i alle fall beskjed den gangen for flere år siden om det skulle komme noe som sikret at uføre ikke skulle bli skadelidende etter overgangperioden også, for at det ikke skulle bli sånn som din mor opplever nå. Kan det være dette med endret inntektsgrunnlag? Jeg tror det er verdt å sjekke i alle fall. Anonymkode: a8876...cd4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå