Gå til innhold

Hvordan få i medisin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta på 6 år får ikke i seg mat, alt smaker rart, og nekter å drikke vann, saft og annet, og ikke mat eller yoghurt heller...

Har nå fått påvist UVI, så HVORDAN få i medisinen, når hun syns den smaker helt forferdelig - og syns til og med all annen drikke og mat smaker forferdelig... 

Hun spiser vanligvis bra, så dette er pga syken..

MÅ jeg drive med tvang, dvs sprøyte det inn i munnen? Andre tips?
Jeg vet om det å lure i yoghurt osv, men det er ikke så lett når hun ikke vil spise det engang nå.
Er kvalm og alt smaker rart. 

Anonymkode: 89590...440

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du nok bare tåle grining når du tvinger det i henne.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et par (usunne dessverre) forslag til hva du kan prøve å blande medisinen i;

Pannekakerøre. Hvilke barn elsker ikke pannekakerøre? Gi henne i en liten kopp. Det er sterkt på smak. Tilføyer du banan, blir smaken enda kraftigere. 

Sjokoladekakerøre eller faktisk å bake en liten muffins med medisinen i. 

Anonymkode: 29be3...d6d

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at når det gjelder medisiner er all form for bestikkelse helt ok. Hva som helst som gjør at hun tar den. Er det i det hele tatt noe som helst hun liker? Saftis, sjokoladebit, annet godteri, hva som helst hun har lyst på som gjør at hun er villig til å ta medisinen sin først? Noe som ikke er mat? Klistremerkeskjema og løfte om kinotur, tur i svømmehallen eller annet når hun er ferdig med all medisinen? Problemet med tvang er at du kan sprøyte det inn i munnen hennes, men ikke tvinge henne til å svelge, så du risikerer veldig mye tull og spytting. Det er selvsagt verdt et forsøk om det er eneste løsning, men jeg tror dere kommer lengst om dere finner ett eller annet hun er villig til å få som premie for å ta den frivillig. :)

• Liker 3
Skrevet

Tvangssprøyting inn i munnen fungerer da ypperlig, det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis kunne det gått greit å lurt det inn i is, yoghurt og andre fristelser, men nå er hun sånn at hun ikke har lyst på det engang... og da blir det jo litt vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun ikke vil ha i seg hverken vått eller tørt så burde vel lege ta det alvorlig? Hun er jo i stor fare for å bli dehydrert. 

Anonymkode: 3b95b...f3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Medisiner er ikke noe å diskutere om de skal ta eller ikke. Det skal de, enten de vil eller ei og med tvang om det er nødvendig. 

Anonymkode: 60d71...780

• Liker 5
Skrevet

Viss medisinen finnes i pilleform (går ut ifrå at det er flytende medisin) vil eg foreslå å gje det til ho på den måten. Det var den einaste måten foreldra mine fekk i meg medisin - eg fekk det rett og slett ikkje til. Kanskje det hvertfall vil hjelpe ho å få i seg medisinen. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun er så stor at du må forklare nøye og konkret hva som kan skje om hun ikke tar medisinen. At alternativet er at hun kan bli mer syk, og kanskje til og med komme på sykehus(prøv å ikke hå det Tim å være en trussel da😉) Fungerte på min gutt. Han fikk også klistremerker når han tok medisinen.

Du må ikke finne på å bake medisinen inni kaker og pannekaker som det foreslås, ingen vet hva som skjer med medisinen når den varmebehandles.

Er det tabletter eller mikstur? 

Anonymkode: 9c829...bcd

• Liker 4
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jenta på 6 år får ikke i seg mat, alt smaker rart, og nekter å drikke vann, saft og annet, og ikke mat eller yoghurt heller...

Har nå fått påvist UVI, så HVORDAN få i medisinen, når hun syns den smaker helt forferdelig - og syns til og med all annen drikke og mat smaker forferdelig... 

Jeg vet om det å lure i yoghurt osv, men det er ikke så lett når hun ikke vil spise det engang nå.

Dumt å begynne med bestikkelser egentlig. Medisiner må man bare ta, og sånn er det bare. Hun er såpass stor at du kan forklare hva som skjer om hun ikke tar medisinen sin. 

Hun forstår nok også " Hvis du tar medisinen din nå, så er du ferdig med det. Hvis du fortsetter å nekte, så tar det lengre tid og medisinen må inn med tvang". Så da har hun valget da. OBS! Drøyer hun ut tida, så sier du at du teller til 3, og har hun ikke svart innen da, går medisinen inn med tvang. Eventuelt med hjelp fra lege. De er nok behjelpelig med sånt når man står i fare for å bli dårligere..

Grining, sutring osv kan du bare overse. Ikke lett, men medisin er viktigere enn å bli sykere..
Ikke finn på å bake inn medisin i mat. 

Ser hun ikke tar til seg mat og drikke. Har hun fått utredet det problemet? Å gå uten vann og mat er ikke bra overhode! 

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjokoladekakerøre eller faktisk å bake en liten muffins med medisinen i. 

Anonymkode: 29be3...d6d

Vær så snill ikke gi ut råd til folk.  Å bake medisin i en muffin er noe av det dummeste jeg har hørt eller lest på lenge.  

TS-  tvang.  Du kan ikke diskutere dette med en 6 åring.  Hell, jeg har problemer å få væske medisin i min 11 åring engang.  

• Liker 1
Skrevet

Til en 6-åring går det jo an å bare forklare at medisinen må tas, og så bli enige om noe koselig dere kan finne på etterpå (for eksempel lese en bok, se litt på TV, tegne sammen). La henne skylle bort smaken med vann rett etterpå.

Hvis du ikke får i henne drikke i det hele tatt så må du ta henne til legen og få sjekka om hun er dehydrert.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ring legen og forklar situasjonen. Hun kan ha blitt verre, eller er i ferd med å bli dårligere, slik at innleggelse må vurderes av helsepersonell. 

Anonymkode: c8543...bb9

AnonymBruker
Skrevet

Hun får i seg Caprisonne leskedrikk og sjokoladeispinne, eneste hun vil ha :)

Litt vanskelig å lure medisin i dem da... hmmmmm

Dehydrert er hun ikke, hopper og spretter rundt og er i god form. 
Men har liksom avsmak for alt.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun får i seg Caprisonne leskedrikk og sjokoladeispinne, eneste hun vil ha :)

Litt vanskelig å lure medisin i dem da... hmmmmm

Dehydrert er hun ikke, hopper og spretter rundt og er i god form. 
Men har liksom avsmak for alt.

Du får nok til å få medisinen i caprisonedrikken dersom medisinen er flytende 

Anonymkode: 3b95b...f3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk henne til å svelge en hel skje ren medisin :) Skylte ned med litt cola etterpå, selv om hun egentlig har avsmak for cola og. 

Håper neste skje går like lett :) Heldigvis ikke like sta som søsteren... 

Der ble jeg møtt av arrogante folk i legevakta, hun var så kvalm og fikk ikke i seg noe uten å spy... og jeg prøvde å forklare at jeg ikke fikk i henne medisinen pga dette, og de bare, det var jeg som måtte sette grense og tvinge henne bla bla..

og der satt jeg og var redd for at hun skulle bli dehydrert og mente hun burde legges inn så hun fikk i seg både væske og medisin! 
neida, problemet var visst at jeg ikke var konsekvent nok! 

Hvis jeg ikke får i ungen væske eller mat - eller medisin - er det vits å ringe legevakten da, eller bør jeg ringe rett til mottak og få ungen lagt inn?

Føler de på legevakten er lite hjelpsomme - og jeg skjønner jo at de helst vil unngå innleggelse... det vil jo jeg og, men hva gjør en da, når tvang ikke funker? Ikke lett med tvang om ungen er kvalm og bare spyr ut det de får i seg da....

AnonymBruker
Skrevet

Det som funker hos oss er slush. Det får barna kjempesjelden ellers, så det er alltid noe de har lyst på. Så er det iskaldt og har sterk smak fra før, så det kamuflerer medisin bra. Vi kjørte til narvesen el.l. og kjøpte det, som "trøst" for at hun var syk.

Men ville tømt litt medisin gjennom et hull i capri sonne-drikken først... mye mer lettvint om det funker!

Anonymkode: fe7ba...04e

AnonymBruker
Skrevet

Det som funker hos oss er slush. Det får barna kjempesjelden ellers, så det er alltid noe de har lyst på. Så er det iskaldt og har sterk smak fra før, så det kamuflerer medisin bra. Vi kjørte til narvesen el.l. og kjøpte det, som "trøst" for at hun var syk.

Men ville tømt litt medisin gjennom et hull i capri sonne-drikken først... mye mer lettvint om det funker!

Anonymkode: fe7ba...04e

Bare de drikker hele da så de får i seg all medisinen de skal :)

Skrevet

Bare de drikker hele da så de får i seg all medisinen de skal :)

Viktig poeng. :) Ikke bland det ut i for mye drikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...