mintmint Skrevet 8. mars 2017 #1 Skrevet 8. mars 2017 (endret) Jeg har jobbet siden 2015 til 2016 som lærer.Var sykemeldt av og på og var i møter med nav hele tiden.Var sykemeldt 80,20,50..osv.Avhengig av hva legen min mente var ok. Så flyttet jeg og ønsket å prøve meg på 100 prosent vikariat i 2 mnd. Har gått greit,er 3 uker igjen og gått på en smell. Jeg sliter så utrolig psykisk at å jobbe er vanskelig.Har gode perioder,men når jeg har mine dårlig er det umulig å jobbe.Jeg ønsker å gå på ungufør fordi jeg kan jobbe og når jeg er syk kan jeg være hjemme.Jeg ønsker å være i jobb men å ha mindre stilling er vanskelig ettersom jeg vet aldri når mine dårlige dager er. Jeg var sykemeldt 2015 til 2016 av og på,2017 har jeg jobbet men gått på en smell og nå bruker egen melding.Etter vikariatet vurderer jeg hva jeg skal gjøre..for det første er det vanskelig å få jobb for alle referanser forteller om fraværet mitt.Sannsynligheten for dagpenger etter vikariat er stor.Men jeg ønsker ungufør,fordi det høres ut som en god ordning for meg.Diagnosen min kommer også under kravene(ocd).Men for å få man man ha vært på aap. Så det vil si jeg må få meg jobb for å så sykemelde meg i ett år xS?Doesnt make sense.. Kan hende jeg får avslag på ungufør,men jeg vilgjerne ha muligheten til å søke..selv npr jeg var sykemeldt i ett år og nav visste jeg hadde vært innlagt,så var det ikke snakk om aap.De skulle ha meg tilbake og legen fikk beskje om å slutte å langtidssykemelde meg og legen var enig.Psykologen min var også enig og pusha meg så mye at det ble ubehagelig at jeg avsluttet behandlingen. Så nå har jeg vikariat som tar slutt om noen uker,ikke i behandling heller Alt ser så svart ut for meg...jeg vil jobbe men kun når jeg kan pykisk.Vet aldri npr jeg har dårlige dager Noen som har fått aap eller ungufør uten å jobbe og være sykemeldt over ett år? Endret 8. mars 2017 av mintmint
Jus sanguinis Skrevet 8. mars 2017 #2 Skrevet 8. mars 2017 (endret) Kan du egentlig jobbe som lærer uten å ha en viss stabilitet i arbeidsevnen? Ellers kan jeg nærmest garantere deg at du ikke får uføretrygd for psykiske lidelser uten å ha vært gjennom diverse utprøvninger i NAV-systemet i lang tid. Endret 8. mars 2017 av Jus sanguinis 7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #3 Skrevet 8. mars 2017 3 timer siden, mintmint skrev: Jeg har jobbet siden 2015 til 2016 som lærer.Var sykemeldt av og på og var i møter med nav hele tiden.Var sykemeldt 80,20,50..osv.Avhengig av hva legen min mente var ok. Så flyttet jeg og ønsket å prøve meg på 100 prosent vikariat i 2 mnd. Har gått greit,er 3 uker igjen og gått på en smell. Jeg sliter så utrolig psykisk at å jobbe er vanskelig.Har gode perioder,men når jeg har mine dårlig er det umulig å jobbe.Jeg ønsker å gå på ungufør fordi jeg kan jobbe og når jeg er syk kan jeg være hjemme.Jeg ønsker å være i jobb men å ha mindre stilling er vanskelig ettersom jeg vet aldri når mine dårlige dager er. Jeg var sykemeldt 2015 til 2016 av og på,2017 har jeg jobbet men gått på en smell og nå bruker egen melding.Etter vikariatet vurderer jeg hva jeg skal gjøre..for det første er det vanskelig å få jobb for alle referanser forteller om fraværet mitt.Sannsynligheten for dagpenger etter vikariat er stor.Men jeg ønsker ungufør,fordi det høres ut som en god ordning for meg.Diagnosen min kommer også under kravene(ocd).Men for å få man man ha vært på aap. Så det vil si jeg må få meg jobb for å så sykemelde meg i ett år xS?Doesnt make sense.. Kan hende jeg får avslag på ungufør,men jeg vilgjerne ha muligheten til å søke..selv npr jeg var sykemeldt i ett år og nav visste jeg hadde vært innlagt,så var det ikke snakk om aap.De skulle ha meg tilbake og legen fikk beskje om å slutte å langtidssykemelde meg og legen var enig.Psykologen min var også enig og pusha meg så mye at det ble ubehagelig at jeg avsluttet behandlingen. Så nå har jeg vikariat som tar slutt om noen uker,ikke i behandling heller Alt ser så svart ut for meg...jeg vil jobbe men kun når jeg kan pykisk.Vet aldri npr jeg har dårlige dager Noen som har fått aap eller ungufør uten å jobbe og være sykemeldt over ett år? Altså du vet at ALDRI kan jobbe igjen? Ikke på 10-20-50 år? Altså jeg er på AAP uten å være i jobb, er student, så det går jo, men tror du må være på AAP før du blir ufør? Jeg håper du slipper å bli ufør i ung alder. Høres helt jævlig ut! Jeg håper jeg blir frisk for tanken på å stå utenfor samfunnet i 50 år orker jeg virkelig ikke................. Anonymkode: c1bab...13b 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #4 Skrevet 8. mars 2017 Ung ufør kvalifiserer deg ikke til å komme og gå som det passer deg på jobb. Ung ufør er det samme som ufør, men med et tillegg for de som ble syk før 26 år. Du bør heller søke aap, mener du virkelig at du aldri på 40 år kan komme igjen i arbeidslivet? Har du ikke tenkt å få behandling og bli frisk/frisk nok til å fungere i hverdagen? Anonymkode: 74295...4d7 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #5 Skrevet 8. mars 2017 3 timer siden, mintmint skrev: Jeg har jobbet siden 2015 til 2016 som lærer.Var sykemeldt av og på og var i møter med nav hele tiden.Var sykemeldt 80,20,50..osv.Avhengig av hva legen min mente var ok. Så flyttet jeg og ønsket å prøve meg på 100 prosent vikariat i 2 mnd. Har gått greit,er 3 uker igjen og gått på en smell. Jeg sliter så utrolig psykisk at å jobbe er vanskelig.Har gode perioder,men når jeg har mine dårlig er det umulig å jobbe.Jeg ønsker å gå på ungufør fordi jeg kan jobbe og når jeg er syk kan jeg være hjemme.Jeg ønsker å være i jobb men å ha mindre stilling er vanskelig ettersom jeg vet aldri når mine dårlige dager er. Jeg var sykemeldt 2015 til 2016 av og på,2017 har jeg jobbet men gått på en smell og nå bruker egen melding.Etter vikariatet vurderer jeg hva jeg skal gjøre..for det første er det vanskelig å få jobb for alle referanser forteller om fraværet mitt.Sannsynligheten for dagpenger etter vikariat er stor.Men jeg ønsker ungufør,fordi det høres ut som en god ordning for meg.Diagnosen min kommer også under kravene(ocd).Men for å få man man ha vært på aap. Så det vil si jeg må få meg jobb for å så sykemelde meg i ett år xS?Doesnt make sense.. Kan hende jeg får avslag på ungufør,men jeg vilgjerne ha muligheten til å søke..selv npr jeg var sykemeldt i ett år og nav visste jeg hadde vært innlagt,så var det ikke snakk om aap.De skulle ha meg tilbake og legen fikk beskje om å slutte å langtidssykemelde meg og legen var enig.Psykologen min var også enig og pusha meg så mye at det ble ubehagelig at jeg avsluttet behandlingen. Så nå har jeg vikariat som tar slutt om noen uker,ikke i behandling heller Alt ser så svart ut for meg...jeg vil jobbe men kun når jeg kan pykisk.Vet aldri npr jeg har dårlige dager Noen som har fått aap eller ungufør uten å jobbe og være sykemeldt over ett år? Du kan søke om aap. Ung Ufør før du ikke. Anonymkode: 52251...a30 1
mintmint Skrevet 8. mars 2017 Forfatter #6 Skrevet 8. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Altså du vet at ALDRI kan jobbe igjen? Ikke på 10-20-50 år? Altså jeg er på AAP uten å være i jobb, er student, så det går jo, men tror du må være på AAP før du blir ufør? Jeg håper du slipper å bli ufør i ung alder. Høres helt jævlig ut! Jeg håper jeg blir frisk for tanken på å stå utenfor samfunnet i 50 år orker jeg virkelig ikke................. Anonymkode: c1bab...13b Skrev jeg det xS 10..20...50 år xS Jeg leste at med ungufør kan man jobbe litt...men mange sier aap er bedre.Jeg vil jo jobbe litt
mintmint Skrevet 8. mars 2017 Forfatter #7 Skrevet 8. mars 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan søke om aap. Ung Ufør før du ikke. Anonymkode: 52251...a30 Ikke? OK
Wenda Skrevet 8. mars 2017 #8 Skrevet 8. mars 2017 Man kan ikke bare søke ufør. Man må gjennom arbeidsutprøvinger, psykologer/leger/spesialister (avhengig av hva man lider av), man må som regel ha diagnoser selvom det ikke er diagnoser som gir en ufør, men restarbeidsevnen Man trenger ikke være sykemeldt for å få ufør da, men du kan søke om aap. Om du får det er ikke sikkert
Wenda Skrevet 8. mars 2017 #9 Skrevet 8. mars 2017 3 minutter siden, mintmint skrev: Skrev jeg det xS 10..20...50 år xS Jeg leste at med ungufør kan man jobbe litt...men mange sier aap er bedre.Jeg vil jo jobbe litt Man kan jobbe litt selv om man er ufør uten Ung uføre tillegget. Med uføretrygd har man ikke lov å jobbe det første året, men så har man lov til å jobbe litt. Da senkes uføretrygden i takt med hvor mye man tjener osv. Eller så kan man få gradert uføretrygd slik st du kan jobbe 20,40,50 % men som sagt, uføretrygd er ikke noe man bare får sånn uten videre 2
mintmint Skrevet 8. mars 2017 Forfatter #10 Skrevet 8. mars 2017 Takk alle sammen! Greit å få litt input!
mintmint Skrevet 8. mars 2017 Forfatter #11 Skrevet 8. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså du vet at ALDRI kan jobbe igjen? Ikke på 10-20-50 år? Altså jeg er på AAP uten å være i jobb, er student, så det går jo, men tror du må være på AAP før du blir ufør? Jeg håper du slipper å bli ufør i ung alder. Høres helt jævlig ut! Jeg håper jeg blir frisk for tanken på å stå utenfor samfunnet i 50 år orker jeg virkelig ikke................. Anonymkode: c1bab...13b Jeg ser at på nav kan man søke aap,lurer litt på hva slags dokumenter og spm de stiller/vil ha?Vurderer å søke skjønner du,men vet ikke om jeg kvalifiserer.Vil se på spm,men ikke søkr ennå
Jus sanguinis Skrevet 8. mars 2017 #12 Skrevet 8. mars 2017 13 minutter siden, mintmint skrev: Jeg ser at på nav kan man søke aap,lurer litt på hva slags dokumenter og spm de stiller/vil ha?Vurderer å søke skjønner du,men vet ikke om jeg kvalifiserer.Vil se på spm,men ikke søkr ennå Jeg er ganske sikker på at det er legen/spesialisten/psykiateren som søker for deg, akkurat som det er med sykepenger. 1
Angelheart2 Skrevet 8. mars 2017 #13 Skrevet 8. mars 2017 Vilkårene for å få AAP er at du har minst 50% nedsatt arbeidsevne av medisinsk årsak (det vil si at du her en legeerklæring som støtter dette) og at du er i behandling eller i arbeidsrettet aktivitet som har som mål å få deg tilbake til 100% jobb. Det er du selv som søker, legen din må bare sende legeerklæring. For øvrig så er det ikke lønnsomt å gå direkte på AAP uten å være sykmeldt først, da AAP kun er 66% av lønn mot sykepenger som er 100%. Ung ufør er ingen egen ytelse, men et tillegg du kan få på enten AAP eller uføretrygd. For å få innvilget dette må altså hovedvilkårene på AAP være oppfylt først og så må du fylle tilleggsvilkårene for ung ufør-tillegg.
Angelheart2 Skrevet 8. mars 2017 #14 Skrevet 8. mars 2017 1 time siden, Jus sanguinis skrev: Jeg er ganske sikker på at det er legen/spesialisten/psykiateren som søker for deg, akkurat som det er med sykepenger. Det er ikke legen som søker for deg, hverken sykepenger, AAP eller uføretrygd. Dette gjør du selv. Legen stiller kun med dokumentasjon. Søknad om sykepenger er sykmelding del D, som du selv har ansvar for å sende til den som skal betale sykepenger (arbeidsgiver eller NAV). 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #15 Skrevet 8. mars 2017 Selv ikke kreftpasienter med dårlige fremtidsutsikter får uføretrygd uten å ha vært sykemeldt ett år, og ha vært innom aap. Aap perioden bruker Nav til å behandle søknaden om uføretrygd dersom diagnosen er slik at arbeidsutprøving er utenkelig. Når du kan jobbe i perioder, så skal du ikke ha uføretrygd 100 %. Du kan heller ikke forvente at Nav vil vurdere eun uføretrygd positivt i forhold til deg når legen har fått beskjed om å slutte å langtidssykemelde deg og legen faktisk er enig med Nav. Å avslutte behandling fordi det blir for utfordrende for deg, taler jo heller ikke til din fordel. Her må du begynne å tenke deg om, i retning arbeid, og ikke i retning trygd. Anonymkode: 563a7...272 4
Jus sanguinis Skrevet 8. mars 2017 #16 Skrevet 8. mars 2017 2 minutter siden, Angelheart2 skrev: Det er ikke legen som søker for deg, hverken sykepenger, AAP eller uføretrygd. Dette gjør du selv. Legen stiller kun med dokumentasjon. Søknad om sykepenger er sykmelding del D, som du selv har ansvar for å sende til den som skal betale sykepenger (arbeidsgiver eller NAV). Jeg har aldri sendt sykemeldinger inn til det offentlige. Det eneste jeg har gjort er å ta med arbeidsgivers gjenpart til arbeidsgiver. Selv når jeg var langtidssykemeldt sendte jeg ingen papirer til det offentlige for å få sykepenger. Det var det legen som gjorde. Alt av papirer jeg noen gang har fått med fra legen er min egen og arbeidsgivers gjenpart av sykemeldingen. På samme måte ser jeg for meg at arbeidsavklaringspenger er et slags sykemeldingsskjema som legen fyller ut og sender inn for deg. 1
Jus sanguinis Skrevet 8. mars 2017 #17 Skrevet 8. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du kan jobbe i perioder, så skal du ikke ha uføretrygd 100 %. Anonymkode: 563a7...272 Det er bare tull. Kravet for 100 % uføretrygd er at du er mer enn 50 % arbeidsufør. Hvorfor tror du ellers det er lov å jobbe når du har 100 % uføretrygd? 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #18 Skrevet 8. mars 2017 Akkurat nå, Jus sanguinis skrev: Jeg har aldri sendt sykemeldinger inn til det offentlige. Det eneste jeg har gjort er å ta med arbeidsgivers gjenpart til arbeidsgiver. Selv når jeg var langtidssykemeldt sendte jeg ingen papirer til det offentlige for å få sykepenger. Det var det legen som gjorde. Alt av papirer jeg noen gang har fått med fra legen er min egen og arbeidsgivers gjenpart av sykemeldingen. På samme måte ser jeg for meg at arbeidsavklaringspenger er et slags sykemeldingsskjema som legen fyller ut og sender inn for deg. En sykmelding består av 4 deler. Del A sender legen inn til NAV for registrering, del B leverer du til arbeidsgiver, del C beholder du selv og del D skal leveres til den som betaler ut sykepengene. Dersom arbeidsgiveren din dekker sykepenger utover de første 16 dagene så skal D leveres dit, så er det arb.giver som søker refusjon fra NAV. Dersom NAV ikke mottar del D vil man heller ikke få noe vedtak om sykepenger. I ditt tilfelle er det sikkert arbeidsgiveren din som fikser det for deg, det er veldig vanlig spesielt i kommunale og statlige bedrifter, men også store private arbeidsplasser. (Jobber med sykepenger, så dette er jeg helt sikker på) AAP søker man selv, legen sender kun legeerklæring. Anonymkode: 21ba8...978 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #19 Skrevet 8. mars 2017 Akkurat nå, Jus sanguinis skrev: Det er bare tull. Kravet for 100 % uføretrygd er at du er mer enn 50 % arbeidsufør. Hvorfor tror du ellers det er lov å jobbe når du har 100 % uføretrygd? Hvorfor svarer du på ting du helt klart ikke har peiling på? Kravet for 100% uføretrygd er at man ikke har noe arbeidsevne i ordinært arbeid i det hele tatt. Men man må ikke være 100% ufør, man kan ha alle graderinger. Felles for alle er at man uansett kan jobbe akkurat så mye man klarer og fortsatt beholde noe av uføretrygden. Om du har 100% uføretrygd, men etter en stund klarer å jobbe 20% vil uføretrygden bli noe redusert på grunn av lønn, men uføregraden din beholder du. Anonymkode: 21ba8...978 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #20 Skrevet 8. mars 2017 3 timer siden, mintmint skrev: Jeg ser at på nav kan man søke aap,lurer litt på hva slags dokumenter og spm de stiller/vil ha?Vurderer å søke skjønner du,men vet ikke om jeg kvalifiserer.Vil se på spm,men ikke søkr ennå De hører jo med historien din. Eller, jeg kan jo ikke uttale meg på generelt grunnlag, bare om hva jeg ble stilt. Da spurte saksbehandleren meg om meg selv egentlig. For å bli kjent med meg og min situasjon. Jeg har gått til flere spesialister så det har de jo tilgang på, men så sendte fastlegen inn dokumenter og en spesialistlege jeg har gått til. De er mest interessert i at det kan bekreftes at du er syk! Jeg ville vært så ærlig som mulig og prøvd å få ett godt forhold til saksbehandleren din. Det er det jeg har gjort! Anonymkode: c1bab...13b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå