Gå til innhold

Hva skjer med depositumet når bare den ene flytter ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man har betalt halve depositumet hver. Kan den som har flyttet ut be om å få sin halvpart med en gang, og kan så huseieren kreve at den som enda bor der så fyller opp depositumkontoen igjen?

Anonymkode: f84b1...de5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det enkleste er vel at den som bor igjen betaler den som flytter ut en sum tilsvarende halvparten av depositumet. 

Anonymkode: 825dd...456

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det enkleste er vel at den som bor igjen betaler den som flytter ut en sum tilsvarende halvparten av depositumet. 

Anonymkode: 825dd...456

Sikkert enklest. Men dersom depositumskontoen står på begge to,  bør i så fall den gjenboende ha papirer på at den som flytter ut har fått pengene. Så ikke vedkommende kommer og krever sin halvpart en gang til når kontoen avsluttes. 

Anonymkode: 157d3...a4f

• Liker 2
Skrevet

Er leiligheten leid ut som en enhet så må den som fortsetter å bor der dekke hele depositumet videre og betale ut til den som flytter. Om det er leid ut som to hybler hvor hver av de som bor der har betalt sitt eget depositum til utleier er det utleier som betaler tilbake depositumet til den som flytter og finner en ny leieboer i den hybelen som blir tom.

AnonymBruker
Skrevet

Leiligheten er leid ut som en enhet. Det er snakk om et stygt samlivsbrudd der jeg ikke får kontakt med henne som enda bor der, altså vil hun aldri betale meg min halvpart. Depositumkontoen står også i hennes navn, så jeg kan vel anse disse pengene på tapt. :-(

AnonymBruker
Skrevet

Som tapt*

TS

AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er EN depositumskonto, så er det totalsummen som teller fra utleiers ståsted. Summen skal jo dekke evt. skade på leiligheten og/eller tapt leie, og om det bor en eller to der spiller sådan ikke stor rolle. Det er sjelden aktuelt å betale ut halvparten av depositum, da skulle dere i så fall hatt separate konto.

Anonymkode: acee6...6e1

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leiligheten er leid ut som en enhet. Det er snakk om et stygt samlivsbrudd der jeg ikke får kontakt med henne som enda bor der, altså vil hun aldri betale meg min halvpart. Depositumkontoen står også i hennes navn, så jeg kan vel anse disse pengene på tapt. :-(

Selv om kontoen bare kan ha én eier, så har banken fått beskjed om at dere er to i leieforholdet (gitt at begges navn står på kontrakten). Leier dere privat eller gjennom firma?

Anonymkode: 787f3...de1

AnonymBruker
Skrevet

Leier privat, begges navn står på kontrakten. Kan man avtale med banken at de overfører halvparten til hver av oss, i stedet for alt direkte til henne?

AnonymBruker
Skrevet

.. når hun en dag flytter ut.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Har du papirene ift. depositumskontoen?

Da jeg hadde depositumskonto sist så var det mellom meg (utleier) og X, og det stod navn på de to partene samt hvilket kontonummer depositum skulle utbetales til ved slutten av leieforholdet. Leietaker og jeg hadde konto i samme bank (DNB) og depositum var knyttet til hennes konto slik at den ble løst ut ved begges godkjennelse. De hadde ikke kunnet betale ut til en konto som ikke var tilknyttet depositumskonto.

Anonymkode: acee6...6e1

• Liker 1
Skrevet (endret)
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leier privat, begges navn står på kontrakten. Kan man avtale med banken at de overfører halvparten til hver av oss, i stedet for alt direkte til henne?

Ring banken, si det som det er og spør om det er noe de kan gjøre. Det er kun de som kan svare. Har du betalt depositumet direkte til depositumskontoen eller har du betalt via eks-samboeren din? Hvis det siste er tilfelle så bør det vel være mulig for banken å overføre pengene tilbake til den kontoen de kom fra. 

Du kan jo også forsøke å sende de kontrakten, men til syvende og sist så er det ingen her som kan spå hva banken din kommer til å gjøre.

Endret av penny_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...