AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #1 Skrevet 7. mars 2017 Vi er 3 i et lite kollektiv, som er veldig lytt. Du hører omtrent samtalen i rommet ved siden av uten å anstrenge deg. Nå har hun ene fått kjæreste, som sover her 4-5 ganger i uka. Nå har vi 2 andre tenkt å ta det opp, og vi ble egentlig enige om at 2-3 overnattinger er maks. Jeg heller egentlig mot 2, fordi det er ganske forstyrrende med bare pratingen, de sitter gjerne 4-5 timer og skravler til ganske sent, og vi hører det jo kjempegodt. Og selv om de snakker lavere er det forstyrrende fordi det er så lytt. TIl opplysning bor kjæresten hennes alene i en mye større leilighet, men grunnen til at de er hos oss er at han bor langt unna byen. Dog ikke så langt at det er et problem å komme seg på jobb om morgenen. Anonymkode: ec934...95d 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #2 Skrevet 7. mars 2017 Jeg synes ikke dere kan sette en grense på hvor mange ganger hun kan ha besøk/overnatting? Det høres veldig sært ut. En annen ting er jo når det er forventet at det skal være stille i kollektivet, det kan man bli enige om. Og så kan man eventuelt påpeke ting som at han bruker dusjen/varmtvannet (da kan man kreve at hun eventuelt betaler litt mer for dette). Anonymkode: e3328...2fd 8
domimik Skrevet 7. mars 2017 #3 Skrevet 7. mars 2017 Litt uenig med bruker over her. Dere har leid kollektivet med en forventning om at dere er 3 som skal bo der. Når en fjerde kommer, bor dere ikke lenger der på de premissene dere ble forespeilet. Når to bor på ett rom, blir det jo mer lyd enn om en person skulle brukt rommet alene. Dette er jo et klassisk kollektivproblem, synes dere burde snakke sammen og bli enige. Enten at dere får økonomisk kompensasjon for varmvannet og strømmen han bruker, eller at han kutter ned på besøk. Eventuelt får du flytte. Man får ikke gjort noe med at folk i kollektiv får seg kjærester. 11
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #4 Skrevet 8. mars 2017 TS her. Jeg mener at når man bor 3 stykk på en liten plass så må man ta mer hensyn enn om man var et større kollektiv. Vi er også en blanding av studenter og arbeidstakere, så det er viktig for noen at det er ganske stille etter kl 23, og at det ikke er for mye kø på badet før man skal på jobb. Jeg tenkte det var greit å sette en grense på 2-3 netter i uka for å ha noe å forholde seg til. Nå eier hun ene leiligheten da, så det blir heldigvis ikke aktuelt å flytte pga dette, da er det heller hun andre som må ut. Anonymkode: ec934...95d 1
Nastine Skrevet 8. mars 2017 #5 Skrevet 8. mars 2017 Hva med overnatting kun i helgene? Kan man sette en slik kausul? Jeg bor i kollektiv selv, har ingen regler på dette, men de som har kjæreste har overnatting kun i helger. 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #6 Skrevet 8. mars 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke dere kan sette en grense på hvor mange ganger hun kan ha besøk/overnatting? Det høres veldig sært ut. En annen ting er jo når det er forventet at det skal være stille i kollektivet, det kan man bli enige om. Og så kan man eventuelt påpeke ting som at han bruker dusjen/varmtvannet (da kan man kreve at hun eventuelt betaler litt mer for dette). Anonymkode: e3328...2fd Jo, det kan man, og det er overhodet ikke sært. Det er klare regler for dette i hyblene til studentsamskipnader for eksempel, og dette er noe ethvert kollektiv også bør ha klare regler på. Det er ikke OK å ha en ekstra person boende i et kollektiv som er beregnet på 3 stykker. Når denne personen overnatter ca 4-5 ganger i uken er det faktisk i praksis som å bo der. Det blir mer folksomt og mer støy, mer aktivitet på fellesarealer og ikke minst er det ikke riktig at han skal bo der gratis. Når det gjelder deg, TS, synes jeg 2-3 ganger i uken er raust nok. Jeg ville nok ha foretrukket et maksimum på 2 dager hver uke. De har jo et annet sted å være der de er alene, så det er jo ikke akkurat synd på dem. Det er også viktig å opprettholde allmenne regler, som stillhet etter 23 med mindre noe annet er avtalt. Det er ikke uvanlig at det kan være litt lytt i kollektiver, så dette er det viktig å minne hverandre på (les: dem). Anonymkode: 3503c...f8b 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #7 Skrevet 8. mars 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg mener at når man bor 3 stykk på en liten plass så må man ta mer hensyn enn om man var et større kollektiv. Vi er også en blanding av studenter og arbeidstakere, så det er viktig for noen at det er ganske stille etter kl 23, og at det ikke er for mye kø på badet før man skal på jobb. Jeg tenkte det var greit å sette en grense på 2-3 netter i uka for å ha noe å forholde seg til. Nå eier hun ene leiligheten da, så det blir heldigvis ikke aktuelt å flytte pga dette, da er det heller hun andre som må ut. Anonymkode: ec934...95d Da er det jo grei skuring, siden hun leier ut rom i egen boenhet kan hun sette de reglene hun ønsker, og kaste ut alle med 1 mnd varsel, pga det ikke passer henne å ha dem i leiligheten. Bli enige om regler som blir rettferdige for alle, og tving dem igjennom. Med 2-3 overnattinger kan de være sammen nesten hver natt i uka, dersom de deler byrden mellom boligene. Da jeg og kjæresten bodde i kollektiv passet vi på å dele nettene mellom dem, pga åpenbare ulemper for de andre, lengre reisevei var ikke et argument for noen. Anonymkode: 905a0...2fd
skjerpings Skrevet 8. mars 2017 #8 Skrevet 8. mars 2017 Jeg bor i kollektiv med tre andre, og kjæresten min bor i en annen by. Jeg avklarte med huseier før jeg skrev under kontrakten at jeg var avhengig av å kunne ha besøk her i lengre perioder innimellom (noen ganger opp til en uke), og en annen i kollektivet har samme løsning med sin partner. For oss fungerer det utmerket, men jeg har vært veldig tydelig på å varsle de jeg bor med om at jeg får besøk. I tillegg passer jeg på å kjøpe inn litt ekstra av fellesting (såpe, dopapir og liknende), og spør alltid på forhånd hvis vi ønsker å bruke tv-stuen en kveld. Og vi er selvfølgelig stille og tar hensyn. Dersom vi har vært oppe seint en natt og pratet forsikrer jeg meg alltid om at ingen ble forstyrret av det. Det er kanskje ikke så lett (eller ideelt) å sette et tak på antall dager man kan ha besøk, men prøv heller å understreke at man må ta hensyn til de andre i huset (ikke snakke eller lage støy *hehe* til langt på natt i hverdagene o.l.), samt kanskje å kjøpe inn ekstra fellesting og betale noe av strømmen slik at dere andre ikke ender opp med å betale for en gratispassasjer.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #9 Skrevet 23. mars 2017 Hadde aldri plaget meg. Man kan ha så mye besøk man vil i kollektiv (overnatting er en annen sak), men ser ikke helt problemet med overnattinger heller. Man må regne med støy osv uansett før stilletid (23 i ukedager, 00 i helger). Hadde det ikke vært fastpris på strøm hadde dette kanskje kunne økt, men bortsett fra det er det bare smålig av dere syntes jeg. Men dere får gjøre som dere vil, men hvis man er så kresen og vil ha det helt stille må man nesten kjøpe eget, studentliv og kollektiv vil aldri være perfekt, men man må la andre leve livene sine. Anonymkode: 3d8f8...55b 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #10 Skrevet 23. mars 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde aldri plaget meg. Man kan ha så mye besøk man vil i kollektiv (overnatting er en annen sak), men ser ikke helt problemet med overnattinger heller. Man må regne med støy osv uansett før stilletid (23 i ukedager, 00 i helger). Hadde det ikke vært fastpris på strøm hadde dette kanskje kunne økt, men bortsett fra det er det bare smålig av dere syntes jeg. Men dere får gjøre som dere vil, men hvis man er så kresen og vil ha det helt stille må man nesten kjøpe eget, studentliv og kollektiv vil aldri være perfekt, men man må la andre leve livene sine. Anonymkode: 3d8f8...55b Dette. Anonymkode: 429f1...18d
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #11 Skrevet 23. mars 2017 Jeg bor i kollektiv med 5 andre i et stort hus, og kjæresten min har overnattet hos meg i opp til 3-4 uker når han er hjemme fra sin jobb på havet siden han bor i en annen by. Vi kjøper inn ekstra fellesting når han er her. Uten om det er vi stille på kveldene og tilbringer det aller meste av tiden vi er hjemme på rommet mitt siden jeg har både sofa og tv der. Når jeg er på jobb så er han som regel bare på rommet mitt når han er inne. Jeg spør de andre om det er greit før han kommer, og sier selvfølgelig aldri nei dersom andre har vil ha besøk/overnatting. Har også sagt de skal si fra om det blir noe problem, men det virker ikke som om noen bryr seg . Anonymkode: 628f2...f59
ViljaH Skrevet 23. mars 2017 #12 Skrevet 23. mars 2017 Jeg synes dere kan ha en regel om antall overnattinger per uke som gjelder for alle 3. Neste gang kan det være du som får kjæreste. Jeg synes ikke reisevei er noe vektig argument. Da prioriterer de sin komfort over deres, og han har tross alt valgt at reisevei er akseptabel når han bosatte seg. Jeg synes også dere kan sette regel for når nattero tiltar hverdag/helg. Og at man generelt viser ekstra omtanke for andre når man drar gjester i hus. Spesielt ved hyppige gjester.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå