Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei 24 år gammel jente som har vært på slankekur i mer eller mindre 6 år!
For øyeblikket er jeg 68 kg og 170 cm høy, så jeg er forsåvidt normalvektig, men jeg ønsker helst å være noen kg mindre.

I juli i år var jeg nede i 59 kg, så jeg har gått opp 9 kg siden da, det er mye, jeg vet. Og slik er det bestandig - jeg er sjelden over 70 kg, jeg ligger på sånn 68-69 kg, klarer å slanke meg til rundt 60, og så går jeg på en smell og går opp igjen til 68-69 kg. De gangene jeg ikke brydde meg om vekt eller kosthold i det hele tatt lå jeg også på rundt 68 kg, det er akkurat som om kroppen min vil veie 68 kg. Men jeg vil ikke veie så mye....

Jeg er mer enn aktiv nok, så det er ikke der problemet ligger - det er kostholdet. Nå som jeg er 68 kg, så er det ikke noe problem for meg å ligge på 1500 kcal om dagen, og jeg greier fint å gå ned i vekt. Problemet kommer bestandig når jeg er lavere i vekt - jeg får ulvehunger og kan spise ekstremt mye. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette? Jeg er lei av å være på slankekur og ønsker jo egentlig å ha et avslappet forhold til mat.

Jeg er ikke tjukk, men har litt mer fett på kroppen enn det jeg er komfortabel med, derfor ønsker jeg å gå ned noen kg. Jeg var veldig fornøyd da jeg veide 60 kg, men da fikk jeg også kommentarer om at jeg var for tynn, så det kan hende at idealvekten min er på et par kg mer.

Anonymkode: b496a...129

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt hva du ønsker råd om? Men først og fremst, drit i vekta! Det er kun et tall. Hvorfor er du så opptatt av det? Tren styrke, så vil du kunne forme kroppen din mye bedre. Er ganske mange veltrente personor som veier 70 kr. Så kanskje du skal lytte mer til kroppen din? Den vil tydeligvis ikke veie 60 kg..

Anonymkode: 37e01...61e

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt hva du ønsker råd om? Men først og fremst, drit i vekta! Det er kun et tall. Hvorfor er du så opptatt av det? Tren styrke, så vil du kunne forme kroppen din mye bedre. Er ganske mange veltrente personor som veier 70 kr. Så kanskje du skal lytte mer til kroppen din? Den vil tydeligvis ikke veie 60 kg..

Wops, 70 kr😸

AnonymBruker
Skrevet

Har ingen trøstende ord til deg, vil bare si at du absolutt ikke er alene. Jeg har det HELT på samme måte. Er innom målvekta i 14 dager og så er det 8 kg opp.

Anonymkode: e5ccf...783

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det akkurat på samme måte, bare med litt andre tall enn deg. Var alltid en kamp å holde idealvekten min, og sånn jeg så det så hadde jeg tre valg: 1. Velge å være på idealvekten, men godta at det vil være en evig kamp hvor jeg hele tiden må begrense meg. 2. Godta at kroppen vil veie litt mer enn idealvekten og heller jobbe med å akseptere meg selv på denne vekten 3. Fokusere mindre på vekt og mer på å stramme opp.

Jeg har vært innom alle, men har funnet ut at jeg fungerer best på nr. 3. Jeg har økt treningsmengdene både kardio og styrke, og har funnet ut at med så mye trening så kan jeg spise det jeg ha lyst på :PJeg veier fremdeles 6 kg over "idealvekten", men jeg ser bedre og fitere ut, så da gjør det ikke noe i det hele tatt. 

Du får nesten se hva som fungerer for deg, men jeg tenker at det er kjekkere å ikke leve så asketisk, og kunne spise godt og ha et avslappet forhold til mat, om det betyr å gi opp å ligge på 60 kg.

Anonymkode: ffae6...3f8

• Liker 1
Skrevet

Når du allerede er normalvektig, kan du ikke regne med å gå ned i vekt like fort som de som er overvektige. 1500 kalorier er lite for en med din høyde. Men 59 kilo er også innenfor "normalvekt", og en mindre kropp trenger mindre mat. Så jeg tipper at "ulvehungeren" ikke kommer av at du blir for "tynn", men som en reaksjon på at du over tid spiser for lite. Dessuten er slankedietter gjerne dritkjedelige, så man kan gå på en "smell" selv om man går sakte ned.

Du har stresset med dette i seks år allerede. Så mitt råd er at du gjør dette til et langtids (evighets) prosjekt, men uten stress. Sett et mål om - la oss si - 62 kilo - men kroppsvekt svinger fra dag til dag, så din vekt er ikke et tall, men den vil alltid ligge innenfor et område. Hvis du teller kalorier, legg deg på 1700-1800. Og så spiser du ordentlig mat og mat du liker. Spis normalt på vanlige dager, men ha også rom for helg og fest og ferie og sykdom. Tren og vær i normal daglig bevegelse. Vekta di vil gå sakte, men sikkert, ned, og du vil ikke sprekke og gå opp igjen. Når du når en vekt du er fornøyd med, øker du gradvis inntaket til du ikke går ned lenger, men holder stabil vekt. Husk på at vekta svinger - og når du begynner å spise mer igjen, vil du normalt også øke i vannvekt, men dette stopper når glykogenlagrene er fulle. 

AnonymBruker
Skrevet

For en tid tilbake skrev jeg et lignende innlegg, men med litt andre tall. For meg virker deg som om kroppen vil veie x antall kg. Spiser jeg det jeg vil, står vekten stille. Slanker jeg meg, må jeg sulte meg for å få effekt  Men så fort jeg slapper litt av igjen, er vekta den samme som før, men den stopper der. 

Det er fristende å være noen kg overvektig og ha et avslappet forhold til mat.

Anonymkode: 156d7...046

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...