Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynte dere å gi lommepenger?

Hvor mye og hvor ofte gir dere lommepenger?

Hvilke betingelser har dere for å gi lommepenger?

Hva skal lommepengene dekke av utgifter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt barnebarn på 14 år får fortsatt ikke lommepenger.  Hun får penger når hun skal på noe, f.eks. svømming, kino, ungdomsklubben eller kafebesøk med venninner.  Da får hun gjerne litt ekstra også.  Fritidsinteressen hennes koster mye, og betales av foreldrene.  Hjemme har hun bare èn hovedoppgave, å holde rommet sitt i orden.  Men hun gjør mye mer. Ingen bestemmer hva, eller spør.  Hun gjør det bare.   

Far følger den linjen han selv var vant til.  Vi har aldri betalt ungene for å holde orden og bidra, etter alder og evne, i hjemmet sitt.  Vi har ikke ønsket at barna skulle lære å alltid sette en pris, ta seg betalt og forhandle.  Hvorfor skal foreldre betale barna sine for å bidra i eget hjem? 

AnonymBruker
Skrevet

Min 16-åring får 1000.-/ mnd på min lønningsdag.

Plikter: Rydde, vaske, støvsuge rommet sitt, skifte sengetøy - i det hele tatt holde orden på sine ting. Vaske badet en gang i uka, være med og rydde/støvsuge fellesrom ved behov, lage middag en gang i uka. Rydde ut sv oppvaskemaskinen. Sette på klesvask og henge opp tøy ved behov. Bære ved. Måke snø/klippe gresset. 

Lommepengene skal dekke bensin ++ til moped, om han vil kjøpe seg mat i kantina på skolen osv. 

Anonymkode: cae9c...79d

Skrevet

11 og 13-åringen får 50 kr hver i uka. Eldstemann på 17 får 100 kr i uka. Dette er til rent forbruk. I tillegg betaler vi telefon og månedskort for alle tre.

Vi forventer at guttene hjelper til hjemme med de oppgavene vi setter dem til. Lommepengene er ikke direkte konsekvens av arbeidet de gjør hjemme, men vi synes det er greit at de ikke trenger å spørre oss om alt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har små barn. Bhg alder, så de får ingen lommepenger. De har fått sparebøsse som vi legger litt penger på av og til bare. Synes at økonomi er viktig del av oppdragelse da det er så viktig for det voksne liv.

Når de blir eldre så ønsker jeg å gi lommepenger som gradvis skal dekke mer og mer av deres innkjøp, slik at de innen de er 18 år er blitt vant til å ha en fast sum i mnd som de bruker på telefon/sminke/klær/sko etc. Jeg kan godt gi dem lån/forskudd på lommepenger, men da med rente. Bare for å lære dem om dette òg. Sånn er det jo i den virkelige verden også.

Jeg vil ikke at lommepenger skal ha sammenheng med plikter. De skal ikke lære at de alltid skal ha noe for å hjelpe til/gjøre sin plikt.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Zienna skrev:

Vi har aldri betalt ungene for å holde orden og bidra, etter alder og evne, i hjemmet sitt.  Vi har ikke ønsket at barna skulle lære å alltid sette en pris, ta seg betalt og forhandle.  Hvorfor skal foreldre betale barna sine for å bidra i eget hjem? 

Sånn er jeg også vokst opp, og sånn praktiserer vi det selv.

Men når eldste gikk på videregående, så fikk han månedspenger. Det var for å dekke busskort og litt til privat forbruk. Det var mest for å lære han å planlegge pengebruken, mtp når busskortet gikk ut, og for å slippe mas om penger på minuttet, når han fant ut at han var tom.

Gjør de noe vi eventuelt måtte betalt andre for å gjøre, f.eks. barnepass, så får de litt penger for det.

Barn er veldig forskjellige mtp penger. Vi har en som ikke bryr seg, og en som ønsker seg penger for alt han skal gjøre. Særlig han siste gjør at vi IKKE gir de penger ut fra oppgaver. Han MÅ lære seg at noen ting gjør vi uten å kreve noe igjen for det!

Anonymkode: 8e7b2...852

• Liker 2
Skrevet

Datteren vår på 13 (snart 14) får 100 kroner i uka, og 100 kroner ekstra hvis hun vasker bad, støvsuger og vasker 3. etasje og bidrar til middag 2 dager i uka.

Disse pengene dekker sminke, klær hun ønsker utover det hun trenger, godteri, blader og andre ting hun ønsker seg veldig.

Skrevet

Lommepenger er en bra måte å begynne å lære barna at de må jobbe for å tjene penge hvis de ønsker små ting i hverdager. Men jeg også synes at de har plikter innafor de 4 vegger som de skal gjøre helt uten å bli belønnet for det.  

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...