Gå til innhold

En god stekepanne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sett meg lei på elendige stekepanner. Etter knapt ett år har teflonstekepannene fra tefal begynt å flasse. De er beregnet for induksjon og det er bare brukt plast og treredskaper i. Så ja... Noen som har gjort et godt kjøp de vil dele med seg?

Anonymkode: 2a5ec...f87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

IKEAs passe i rustfritt stål med teflonbelegg holder seg fint hos meg, selv om daglig bruk og enkelte turer i oppvaskmaskin, samt at jeg slurver og er oppi med både gaffel og skje i metall. Den var tidligere i 365+ serien tror jeg, men selges separat.

Jeg har hatt min i 4 år nå og den begynner å bli slitt "inni", men med nevnte behandling er ikke det så rart. Belegget flasser ikke av, men blir matt og slitt. Den slår seg heller ikke og blir buet under, slik som jeg har opplevd med ørten rimelige teflonpanner. Har opplevd både buet bunn og flassing med dyrere panner også.

For meg blir det ny panne fra IKEA neste gang også.

• Liker 2
Gjest Catalina Culès
Skrevet

OBH Nordica, Supreme Steel, er jeg veldig fornøyd med.

Skrevet

Det er Oumbarlig jeg har hatt de siste gangene også tror jeg. Finnes i to størrelser ser det ut som. 24 og 28 cm.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Da blir det ikea. Dyrt er ikke ensbetydende med kvalitet har jeg skjønt....

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Da blir det ikea. Dyrt er ikke ensbetydende med kvalitet har jeg skjønt....

Det er helt sant. Jeg er sjelden på IKEA, men når jeg er der har jeg en fast handleliste med de samme tingene på: Stekepanne, hodeputer, noen plastbeholdere til tørrvarer og de firkanta glassformene som tåler både frys og ovn. Perfekt for 1-2 porsjoner lasagne eller serveringsboller når man ikke er mer enn to.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sett meg lei på elendige stekepanner. Etter knapt ett år har teflonstekepannene fra tefal begynt å flasse. De er beregnet for induksjon og det er bare brukt plast og treredskaper i. Så ja... Noen som har gjort et godt kjøp de vil dele med seg?

Teflon må brukes riktig, altså både med varme og regjøring, ellers flasser de. Det gjelder også andre kjeler og panner. 

Woll er de beste stekepannene jeg har hatt. Men klok av skade så varmes de langsomt opp, uten å bli overopphetet, og vaskes aldri i oppvaskemaskin. Etter 1,5 år, er de like fine. Bruker dem og i stekeovnen fordi håndtakene kan taes av. 

Har og en stekepanne i stål fra Tupperware.  Den brenner maten seg lett fast i bunnen på. Fordelen ,ed den er at den kan slenges i oppvaskemaskinen. 

Anonymkode: 9f0a4...3b3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper alltid et lager med billige ikea-panner. Holder et år eller to så bytter jeg de ut.

Begynte å gjøre dette etter utallige dyre stekepanner som ikke holdt mål, og et tv-innslag hvor det kom frem at mange restauranter gjør dette.

Anonymkode: f1876...07d

Skrevet
52 minutter siden, Whoops skrev:

Det er Oumbarlig jeg har hatt de siste gangene også tror jeg. Finnes i to størrelser ser det ut som. 24 og 28 cm.

De finnes også i 32 cm. Vi pleier alltid å ha en av hver så har vi til hvert sitt bruk :)

Skrevet

Jeg har denne stekepannen fra Le Creuset, har hatt den i ett år og er veldig godt fornøyd med den. Ingenting som setter seg fast i den. Det sto på emballasjen at den også kunne vaskes i oppvaskmaskin. Jeg pleier imidlertid stort sett å håndvaske den likevel, da jeg har hørt at over tid vil maskinoppvask slite og tørke ut belegget i pannen, SELV OM produsenten hevder at den skal kunne vaskes i maskin.

• Liker 2
Skrevet

Fikk en "Jamie Oliver" stekepanne av min mor nå, og er kjempefornøyd. Trenger ikke å ha smør i pannen engang. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte en fra Jamie Oliver, funker fint den :)
Bare pass på å ikke bruke metall i disse pannene - og de skal helst ikke i oppvaskmaskin heller, selv om det står på noen at de tåler det. Skal de vare lengst mulig, bruk redskaper i silikon/tre/plast og ikke bruk oppvaskmaskin.

Anonymkode: c1d10...25d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Perle skrev:

Fikk en "Jamie Oliver" stekepanne av min mor nå, og er kjempefornøyd. Trenger ikke å ha smør i pannen engang. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte en fra Jamie Oliver, funker fint den :)
Bare pass på å ikke bruke metall i disse pannene - og de skal helst ikke i oppvaskmaskin heller, selv om det står på noen at de tåler det. Skal de vare lengst mulig, bruk redskaper i silikon/tre/plast og ikke bruk oppvaskmaskin.

De er tipp topp når de er nye, men som alle "teflonpanner" har de begrenset holdbarhet om de ikke behandles med silkehansker. I alle fall hadde min det. Jeg vasker aldri stekepanner i oppvaskmaskin, varmer dem aldri opp uten noe oppi og bruker bare redskaper av plast eller tre, men er visst kronisk ute av stand til å bevare en panne mer enn et års tid. :P

Anonymkode: c85c8...c8d

• Liker 2
Skrevet

Jeg er superfornøyd med Tefal sin Jamie Oliver panne. Tar godt vare på den og har hatt den i snart 4 år nå, tror jeg. Flasser ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er tipp topp når de er nye, men som alle "teflonpanner" har de begrenset holdbarhet om de ikke behandles med silkehansker. I alle fall hadde min det. Jeg vasker aldri stekepanner i oppvaskmaskin, varmer dem aldri opp uten noe oppi og bruker bare redskaper av plast eller tre, men er visst kronisk ute av stand til å bevare en panne mer enn et års tid. :P

Anonymkode: c85c8...c8d

Jeg har forresten en stor stekepanne fra Tefal, den har vi mishandlet og brukt redskap vi ikke skal og hatt i oppvaskmaskin, den har vi sikkert hatt i tre år og funker like bra ennå, ingen teflon har blitt ødelagt.

AnonymBruker
Skrevet
På 8.3.2017 den 9.04, AnonymBruker skrev:

Jeg har forresten en stor stekepanne fra Tefal, den har vi mishandlet og brukt redskap vi ikke skal og hatt i oppvaskmaskin, den har vi sikkert hatt i tre år og funker like bra ennå, ingen teflon har blitt ødelagt.

Men har du induksjon? Lurer på om dette kan være synderen. At stekepannen har blitt for varm og tatt skade :klo:

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men har du induksjon? Lurer på om dette kan være synderen. At stekepannen har blitt for varm og tatt skade :klo:

Jeg er ikke den du spør, men etter vi fikk induksjonsplater så føler jeg stekepannene blir fortere ødelagt, de slår seg, og jeg brenner oftere sausene mine :P

Anonymkode: 80fac...af4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 7.3.2017 den 17.36, Whoops skrev:

Det er helt sant. Jeg er sjelden på IKEA, men når jeg er der har jeg en fast handleliste med de samme tingene på: Stekepanne, hodeputer, noen plastbeholdere til tørrvarer og de firkanta glassformene som tåler både frys og ovn. Perfekt for 1-2 porsjoner lasagne eller serveringsboller når man ikke er mer enn to.

Men det kan da ikke være gode stekepanner når du må kjøpe nye hele tiden? Nå vet jeg ikke hva du mener med ofte, men jeg forventer at en stekepanne holder i hvertfall 4-5 år, om ikke lenger. 

Anonymkode: dfcca...9b1

• Liker 1
Gjest Magnifiq
Skrevet

Har et par fra le creuset. De holder virkelig stand, og vi er veldig fornøyde. 

Brukes de, og behandles de riktig - så holder de lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...