Gå til innhold

Sykmeldt og innkalt til møte med nav og arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått innkalling til oppfølgingsmøte med nav, lege og arbeidsgiver. Dette på eget initiativ, da jeg mener selv er mulig for meg å jobbe mer med tilrettelegging. Dette har arbeidsgiver avvist. 

Jeg har aldri vært så lenge borte fra jobb før og sliter med dårlig samvittighet over å være hjemme. Jeg jobber to dager i uken og disse dagene jobber jeg lange dager som sjefen pålegger meg, til tross for sykemeldingen. Oftest er jeg utslitt etter disse to dagene at jeg oftest gråter hele veien hjem. De dagene etter jobb er jeg utslitt pga arbeidsmengden som kunne blitt fordelt resten av uka hjemme. Mye av dagen på jobb går til oppdatering av hva jeg har gått glipp og deretter følge opp dette. Jeg vil ikke si så mye om årsaken til sykemeldingen, men stress forverrer tilstanden (ikke psykisk). 

Jeg kjører kollektiv til jobb og det er en prøvelse hver gang, da jeg ikke vet når jeg blir fysisk dårlig og er konstant redd når det skjer. Derfor har jeg bedt om hjemmekontorløsning, noe arbeidsgiver har avvist siden dette fører til at jeg blir ekskludert av kollegene. 

Tilbake til dette møte med nav: 

hva kan jeg forvente meg? Blir jeg tvunget tilbake på jobb, eller enda mer sykmeldt? Legen sier det ikke er aktuelt for meg å jobbe mer uten tilrettelegging. Jeg er så stresset over dette møtet at kroppen er helt utmattet. Sjefen er heller ikke blid fordi jeg har kontaktet nav og forholdet mellom oss er blitt kjølig pga det. 

Anonymkode: ec8ef...140

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mitt møte med arbeidsgiver, nav og meg foregikk på en veldig rolig og fin måte, og fokuset var hvordan jeg kunne komme tilbake på jobb, om hvilke eventuelle tilrettelegging arbeidsgiver kunne få til, om hvordan jeg følte det selv, om eventuell videre sykemelding og forventninger. 

Anonymkode: faf5f...fa0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mitt møte med arbeidsgiver, nav og meg foregikk på en veldig rolig og fin måte, og fokuset var hvordan jeg kunne komme tilbake på jobb, om hvilke eventuelle tilrettelegging arbeidsgiver kunne få til, om hvordan jeg følte det selv, om eventuell videre sykemelding og forventninger. 

Anonymkode: faf5f...fa0

Takk for svar:)

Jeg har prøvd å løse dette uten å blande inn andre enn arbeidsgiver, for jeg hater å være til bry. Det blir jeg stresset av. Jeg håper bare at sjefen kanskje endrer mening etter møtet. 

AnonymBruker
Skrevet

Sjefen kan ikke pålegge deg overtid de dagene du er på jobb og omgå en sykemelding slik. Det høres jo helt for galt ut. Du sier at sjefen pålegger deg lange dager, hva betyr egentlig det? Overtid i forhold til vanlig arbeidstid? Er du sykemeldt i en viss prosent som denne arbeidstiden går utover? 

Anonymkode: ffed1...8ca

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sjefen kan ikke pålegge deg overtid de dagene du er på jobb og omgå en sykemelding slik. Det høres jo helt for galt ut. Du sier at sjefen pålegger deg lange dager, hva betyr egentlig det? Overtid i forhold til vanlig arbeidstid? Er du sykemeldt i en viss prosent som denne arbeidstiden går utover? 

Jeg jobber mange timer over vanlig arbeidstid. Ofte 3 timer hver gang og av og til 4-5. Sjefen blir alltid sur hvis jeg ikke gjør det og jeg er for utslitt til å protestere.   

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber mange timer over vanlig arbeidstid. Ofte 3 timer hver gang og av og til 4-5. Sjefen blir alltid sur hvis jeg ikke gjør det og jeg er for utslitt til å protestere.   

Har du noen tillitsvalgte på jobb eller fagforening? Håper du nevner dette til NAV. Høres ikke ok ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Sjefen din er en ræv. Sikker på at du ikke ønsker å bytte arbeidsplass? Det er bra du tar det til nav, dette virker ikke greit. Bland inn fagforbundet i samme slengen spør du meg! 

Anonymkode: dbaae...b16

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjefen din er en ræv. Sikker på at du ikke ønsker å bytte arbeidsplass? Det er bra du tar det til nav, dette virker ikke greit. Bland inn fagforbundet i samme slengen spør du meg! 

Anonymkode: dbaae...b16

Jeg leverte oppsigelse for ett år siden, men da ble sjefen akutt syk, og ba meg bli. Dessverre så gjorde jeg det. Men nå som jeg ble syk pga jobben og sjefen er tilbake, er det dessverre den takken jeg får. Ja, jeg har lært.

Skrevet

Hele grunnen til at oppfølgingsmøter finnes, er nettopp fordi du skal ha noen med deg for å komme til en god løsning for din helse, og at ikke arbeidsgiver skal presse deg ut av, eller inn i, jobb.
Nav har mye påvirkningskraft i forhold til arbeidsgiver og kan i stor grad mye om hva som er lovpålagt.
Legen kjenner din helse og dine begrensinger, og kan si i fra om arbeidsgiver prøver presse deg inn i noe som kan forverre din sykdom/skade.
Du er med for å kunne komme med forslag til hva du selv mener/føler du kan gjøre. 
Arbeidsgiver er med fordi dem i stor grad er pliktig til tilrettelegging dersom det er mulig.

Det eneste du bør forberede deg til, er å si rett ut hva du føler du makter, og at du faktisk ser forverring av at arbeidsgiver presser deg til ekstra timer. (dette bør du også snakke med legen din om på forhånd, slik at den kan forberede seg på det.) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skal selvfølgelig ikke jobbe så mye overtid de dagene du jobber, det er jo en grunn til at du er sykemeldt!

Her må du bare mane deg opp, ta med deg en annen person TV el lignende, evt legen din, og si at sånn som det er nå er både uaktuelt og ulovlig! Kom arbeidsgiver i møte og si at du er villig til tilrettelegging, kan han ikke det skal du jobbe 2 dager i uka og ikke ett minutt over! 

Forbered deg godt, tenk over hva du sier, evt kom tilbake til ting! Jeg ville ikke gått på møte alene, har dessverre dårlig erfaring med slike møter! (Så svaret mitt er preget av dette!) Du kan evt også ta med en ressursperson, viktig å ha en til som hører hva som blir sagt! Lykke til! 

Anonymkode: 7f2d7...d64

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen tillitsvalgte på jobb eller fagforening? Håper du nevner dette til NAV. Høres ikke ok ut. 

Jeg har ikke nevnt det for nav enda, men jeg skal gjøre det på møte. Jeg er mest redd for å bli for syk til å stille opp den dagen. Jeg er så nervøs for det.

AnonymBruker
Skrevet

Så nå at legen din skal være med, bra! Snakk med legen på forhånd! Tror de fleste fra nav er positive til å finne en løsning, men selv møtte jeg en som skjelte meg ut fordi jeg hadde vært så mye borte! Aldri sett dama før og måtte sitte og forklare alt jeg har vært igjennom! Legen min var ikke med og ville aldri tillatt dette, godt din er med! Dette går sikkert fint!

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal selvfølgelig ikke jobbe så mye overtid de dagene du jobber, det er jo en grunn til at du er sykemeldt!

Her må du bare mane deg opp, ta med deg en annen person TV el lignende, evt legen din, og si at sånn som det er nå er både uaktuelt og ulovlig! Kom arbeidsgiver i møte og si at du er villig til tilrettelegging, kan han ikke det skal du jobbe 2 dager i uka og ikke ett minutt over! 

Forbered deg godt, tenk over hva du sier, evt kom tilbake til ting! Jeg ville ikke gått på møte alene, har dessverre dårlig erfaring med slike møter! (Så svaret mitt er preget av dette!) Du kan evt også ta med en ressursperson, viktig å ha en til som hører hva som blir sagt! Lykke til! 

Tusen takk. Jeg har vurdert å kontakte fagforeningen min og høre. Evt ta med en god venn som er advokat.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk. Jeg har vurdert å kontakte fagforeningen min og høre. Evt ta med en god venn som er advokat.

Veldig lurt! Lykke til! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...