AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #1 Skrevet 7. mars 2017 Da tenker jeg rekrutterer elller som arbeidsgiver. Hva var det som gjorde at dere valge den ene personen foran den andre? Til nå har jeg lest at man skal stille spørsmål, virke interessert. Men heller ikke avbryte intervjueren. Kroppsspråket er minst like viktig. Viktig å fremheve hva man kan bidra med i firmaet. Har dere andre tips? Og til spørsmålet igjen, hva gjorde at dere valgte den ene kandidaten foran den andre? Anonymkode: 54c55...8ca
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #2 Skrevet 7. mars 2017 Tror du glemmer referanser og nettverk som brukes i ansettelser. Intervju-delen er ikke så viktig bestandig så lengde du gjør et ok inntrykk. Anonymkode: b939d...5c9 2
Nemigirl Skrevet 7. mars 2017 #3 Skrevet 7. mars 2017 Intervjudelen er definitivt viktig, men for å komme dit er det selvsagt viktig at papirene og referansene er i orden. Jeg har aldri ringt og snakket med referanser i forkant av intervjuet. Det er likevel viktig at det er ført opp referanser ift relevant yrkespraksis. Det er også viktig at CV´en er relevant generelt både ift utdannelse og tidligere yrkeserfaring. Bruk tid på å skrive en god søknad - det er denne som skal sluse deg videre til intervjurunde/-r. Sjekk for skrivefeil og få evt hjelp til å utforme en interessant og korrekt skrevet søknad med en godt utfylt CV til. Dersom du kommer videre til intervju er det personligheten og kroppsspråket som vurderes. Kroppsspråk står for ca 80% av det vi kommuniserer så vær obs på inntrykket du gir i så måte. Vær interessert, få frem din styrke uten å virke overlegen/brautende, men heller ydmyk og kompetent. Passe dose godt humør kombinert med stor stå-på-vilje teller også mye. Og lavt sykefravær er avgjørende. Det er viktig å kunne dokumentere at man er stabil og lojal som arbeidstaker. Dersom jeg sjekker referanser er det samarbeidsevner, sykefravær og kompetanse generelt jeg spør etter. Dersom man har sykefravær med god grunn stiller det seg annerledes enn mye korttidsfravær eller lengre sykdomsperioder uten sammenheng og som kan indikere lav terskel for å bli hjemme fra jobb.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #4 Skrevet 7. mars 2017 Hvis du først er kommet til intervju, så har du gjort en del riktig. Ellers er det viktig å vise engasjemet på intervjuet, gjerne har tenkt gjennom hvorfor du vil ha jobben og hva du kan bidra med. Tenk over kroppsspråk. Å leke med håret, sitte henslengt, ikke se på intervjuerne o.l. har mye å si for hvordan du fremstår, selv om du ikke har tenkt over det. Kle deg skikkelig, husk at de skal kunne seg deg som en representant for firmaet. Ellers må du ha skikkelige referanser som kan si noe om din faglige kompetanse, din evne til å jobb med andre, utføre den jobben du har og ønsker å få, og som nevnt over er sykefravær utrolig viktig. Ingen ønsker å ansette noen som er vekke i hytt og pine, er du av dem som ser på egenmeldingsdagene som valgfie fridager taper du fort i kampen om ny jobb. Anonymkode: fbb21...34b 1
Fru Uperfekt Skrevet 7. mars 2017 #5 Skrevet 7. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da tenker jeg rekrutterer elller som arbeidsgiver. Hva var det som gjorde at dere valge den ene personen foran den andre? Til nå har jeg lest at man skal stille spørsmål, virke interessert. Men heller ikke avbryte intervjueren. Kroppsspråket er minst like viktig. Viktig å fremheve hva man kan bidra med i firmaet. Har dere andre tips? Og til spørsmålet igjen, hva gjorde at dere valgte den ene kandidaten foran den andre? Anonymkode: 54c55...8ca Kommer li ty ann på hvilken av bedriftene mine jeg rekruter til. Foretrekker faktisk å ta inn folk som trenger en ny sjanse siden de ofte er de mest stabile arbeidstakerne. (har rett nok gått på ett par smell der, men ikke nok til at jeg gir opp troen på å hjelpe folk som trenger en ny start.) 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #6 Skrevet 7. mars 2017 11 minutter siden, Nemigirl skrev: Intervjudelen er definitivt viktig, men for å komme dit er det selvsagt viktig at papirene og referansene er i orden. Jeg har aldri ringt og snakket med referanser i forkant av intervjuet. Det er likevel viktig at det er ført opp referanser ift relevant yrkespraksis. Det er også viktig at CV´en er relevant generelt både ift utdannelse og tidligere yrkeserfaring. Bruk tid på å skrive en god søknad - det er denne som skal sluse deg videre til intervjurunde/-r. Sjekk for skrivefeil og få evt hjelp til å utforme en interessant og korrekt skrevet søknad med en godt utfylt CV til. Dersom du kommer videre til intervju er det personligheten og kroppsspråket som vurderes. Kroppsspråk står for ca 80% av det vi kommuniserer så vær obs på inntrykket du gir i så måte. Vær interessert, få frem din styrke uten å virke overlegen/brautende, men heller ydmyk og kompetent. Passe dose godt humør kombinert med stor stå-på-vilje teller også mye. Og lavt sykefravær er avgjørende. Det er viktig å kunne dokumentere at man er stabil og lojal som arbeidstaker. Dersom jeg sjekker referanser er det samarbeidsevner, sykefravær og kompetanse generelt jeg spør etter. Dersom man har sykefravær med god grunn stiller det seg annerledes enn mye korttidsfravær eller lengre sykdomsperioder uten sammenheng og som kan indikere lav terskel for å bli hjemme fra jobb. Må bare spørre om du egentlig har lov å spørre om fravær? Jeg har vært åpen om mine sykmeldinger og var veldig mye sykmeldt (langtids) pga psykisk terror fra eks etter samlivsbrudd. Er det noe du ville skjønt og skjøvet til side? Og hva med hvis jeg får en ny sjef som ikke vet så mye om meg ennå og egentlig ikke kan uttale seg skikkelig, blir det sett på som at JEG er en dårlig person? Anonymkode: f56d4...c6d
Nemigirl Skrevet 7. mars 2017 #7 Skrevet 7. mars 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må bare spørre om du egentlig har lov å spørre om fravær? Jeg har vært åpen om mine sykmeldinger og var veldig mye sykmeldt (langtids) pga psykisk terror fra eks etter samlivsbrudd. Er det noe du ville skjønt og skjøvet til side? Og hva med hvis jeg får en ny sjef som ikke vet så mye om meg ennå og egentlig ikke kan uttale seg skikkelig, blir det sett på som at JEG er en dårlig person? Anonymkode: f56d4...c6d Man kan spørre om sykdom og fravær så lenge det er relevant for jobben. Noen trenger jo å få tilrettelagt arbeidet ut fra enkelte utfordringer uten at det trenger å ha med sykdom direkte å gjøre heller (aleneforeldre og turnusarbeid f.eks.). Likevel ser man jo på nyutdannede og eventuelle vitnemål om fraværet er høyt. Man ser også om det er store "hull" i CV´en og dette bør man kunne stille spørsmål ved. Ofte er det gode grunner for slikt, men det skinner fort gjennom hvis ikke. Og nei, jeg kan ikke spørre om sykefravær direkte, men ringer man for referanser forstår man fort om vedkommende har vært stabil og lojal med høy arbeidsmoral eller ikke. Det snakkes litt i koder og det er klart tidligere arbeidsgivere sender ut signaler dersom de ikke er fornøyd med vedkommende. Mange velger også å slutte i jobben grunnet konflikt med ledelsen. Det kan godt være berettiget at man er sint på sjefen, men det bør likevel ikke være tema i jobbintervju at man føler sterkt misnøye med ledelsen og derfor ønsker å slutte. Da bør man heller hoste opp noe svada som at man ønsker nye utfordringer e.l. Overraskende mange som er ærlige om at de er lei jobben og det er aldri et godt tegn ;-)
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #8 Skrevet 7. mars 2017 Hos meg kan de gjøre så godt inntrykk og kvalifisert som bare det, men lukter jeg røyk, er de uaktuelt for jobben. Anonymkode: 97d8d...8ca
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #9 Skrevet 7. mars 2017 Jeg røyker ikke, bør man nevne det på intervju? Anonymkode: 54c55...8ca
Nemigirl Skrevet 7. mars 2017 #10 Skrevet 7. mars 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg røyker ikke, bør man nevne det på intervju? Anonymkode: 54c55...8ca Hadde ikke nevnt at man ikke røyker hvis ikke det er tema. Kan virke som at man da rakker ned på andre som tar røykepauser. Er ikke alle røykere som sniker til seg pauser. Enkelte står på iherdig og har virkelig fortjent sine fem minutter i like stor grad som de ikke-røykende. Man lukter det som oftest hvis det er snakk om storrøykere som røyker mere enn de jobber.
Gjest Overrasket Skrevet 7. mars 2017 #11 Skrevet 7. mars 2017 Jeg landet på på folk som jeg trodde komme til å passe best inn i miljøet, enten basert på kompetanse som manglet i resten av gruppen eller fordi jeg mente de var kvalifisert og hadde personligheten som mest sansynlig ville lykkes sett i forhold til resten av gruppen.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #12 Skrevet 7. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Må bare spørre om du egentlig har lov å spørre om fravær? Jeg har vært åpen om mine sykmeldinger og var veldig mye sykmeldt (langtids) pga psykisk terror fra eks etter samlivsbrudd. Er det noe du ville skjønt og skjøvet til side? Og hva med hvis jeg får en ny sjef som ikke vet så mye om meg ennå og egentlig ikke kan uttale seg skikkelig, blir det sett på som at JEG er en dårlig person? Anonymkode: f56d4...c6d Det er mange måter å spørre på, uten nødvendigvis å spørre rett ut. På den annen side vil ofte de som har lavt fravær fremheve dette i intervju, og så kan man bare be om bekreftelse fra referansen. Anonymkode: fbb21...34b
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #13 Skrevet 7. mars 2017 1 time siden, Nemigirl skrev: Man kan spørre om sykdom og fravær så lenge det er relevant for jobben. Noen trenger jo å få tilrettelagt arbeidet ut fra enkelte utfordringer uten at det trenger å ha med sykdom direkte å gjøre heller (aleneforeldre og turnusarbeid f.eks.). Likevel ser man jo på nyutdannede og eventuelle vitnemål om fraværet er høyt. Man ser også om det er store "hull" i CV´en og dette bør man kunne stille spørsmål ved. Ofte er det gode grunner for slikt, men det skinner fort gjennom hvis ikke. Og nei, jeg kan ikke spørre om sykefravær direkte, men ringer man for referanser forstår man fort om vedkommende har vært stabil og lojal med høy arbeidsmoral eller ikke. Det snakkes litt i koder og det er klart tidligere arbeidsgivere sender ut signaler dersom de ikke er fornøyd med vedkommende. Mange velger også å slutte i jobben grunnet konflikt med ledelsen. Det kan godt være berettiget at man er sint på sjefen, men det bør likevel ikke være tema i jobbintervju at man føler sterkt misnøye med ledelsen og derfor ønsker å slutte. Da bør man heller hoste opp noe svada som at man ønsker nye utfordringer e.l. Overraskende mange som er ærlige om at de er lei jobben og det er aldri et godt tegn ;-) Pleier du å se på vitnemål helt tilbake fra vgs? Hva er etter din mening "gode grunner", og hvordan synes du man bør legge det frem på et intervju? Anonymkode: 22d60...ae7
Nemigirl Skrevet 7. mars 2017 #14 Skrevet 7. mars 2017 Jeg mener det er avgjørende at en arbeidstaker må være kompetent, pålitelig og selvfølgelig tilstede/stabil. Jeg ville vel neppe sett på vitnemål fra vgs hos en person som har vært i arbeidslivet en stund. Hos yngre er det mere aktuelt å se på vitnemål fra vgs. Gode grunner for fravær tenker jeg er alle årsaker til fravær som lett lar seg foklare. Et hull i CV´en grunnet et års jordomseiling ville jeg synes var spennende. Lengre fraværsperioder grunnet sykdom er også lettere å forklare dersom man kan vise til stabilitet den tiden man ikke har vært syk. Dersom det ikke er spesielle ting du føler du må forklare ville jeg ikke tenkt videre over dette. Du vet selv godt om det er ting du ønsker å skjule, og dersom du tenker at det kan dukke opp ting i samtale med referanser er det nok å foretrekke at personen selv sier noe om dette fremfor at man later som at alt er greit hvis det ikke er tilfelle. Det er ganske vanlig at man selv har vært syk, at man har hatt syke barn eller sykdom i nær familie. Det er også vanlig å være hjemme med mindre barn en periode eller man kan ha tatt pause fra arbeidslivet for å videreutdanne seg eller omskolere seg generelt. Dersom man har sittet i fengsel, bodd på gata eller vært innlagt i psykiatrien i en årrekke er det trolig mere uheldige omstendigheter som arbeidsgivere flest trolig anser problematisk.
Fru Uperfekt Skrevet 7. mars 2017 #15 Skrevet 7. mars 2017 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hos meg kan de gjøre så godt inntrykk og kvalifisert som bare det, men lukter jeg røyk, er de uaktuelt for jobben. Anonymkode: 97d8d...8ca Her er det alkohollukt som er nei nei, røykere er nok fordømt som det er Endret 7. mars 2017 av Fru Uperfekt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå